Inloggen
CORNELIS SMIT - ID 7702


Kroniekberichten

Datum 27 april 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 26 april. Heden middag ten 1 ure is van de werf der Gebroeders J. & K. Smit, scheepsbouwmeesters aan de Kinderdijk, met het beste gevolg te water gelaten het barkschip CORNELIS SMIT, groot ongeveer 400 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. D.O. van der Wal en bestemd voor de vaart op Oost-Indiën voor een rederij onder directie van M. Lels te Alblasserdam.

Afbeelding
Datum 28 mei 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 27 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 31 schepen als:
Voor Rotterdam: VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; IDA ELIZABETH, kapt. J.M. Kleinhouwer; GRAAF VAN HOOGENDORP, kapt. F. van Hees; RESIDENT VAN SON, kapt. F.C. Bauditz; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; ZUID-HOLLAND, kapt. J.C. Jansen; JONGE CORNELIS, kapt. C. Verhey; ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak; RIJSWIJK, kapt. J.R.N.J. Bijl; HOOP VAN CAPELLE, kapt. D.F. Browning; WITTE CORNELISZ DE WITTE, kapt. F. van Rossem; COLUMBINE, kapt. J.F. Andriessen; CORNELIS SMIT, kapt. D.O. v.d. Wal.
Voor Amsterdam: FANNY, kapt. C. Tjebbes; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; ANJER, kapt. P. Esink; VAN GALEN, kapt. J.R. Smit; MATHILDA, kapt. Wriborg; HELENA, kapt. H. Wittebol; ZORGVLIET, kapt. J.G. Appel; JAVAAN, kapt. G. Eylers; MARGARETTA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman; ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn; ANNE EN ELISE, kapt. C.J. Jaski; MERCURIUS, kapt. W.C. Ran; STAD DORDRECHT, kapt. J. van Nassau, (van Dordrecht); STAD SCHIEDAM, kapt. F.A. Wulf (van Schiedam); EDOUARD EN MARIE, kapt. H. Eeltjes, (van Rotterdam).
Voor Schiedam: HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, kapt. ..(opm: E.T. Prater).
Voor Middelburg: KONING WILLEM II, kapt. W. Blaakhert; ONDERNEMING, kapt. J. Jozanse (opm: mogelijk J. Johanse.

Afbeelding
Datum 14 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, Jan Corver, H. Salm, H.I. Rietveld, P.C. de Gijselaar, C.A. Schröder, B. Bakker Wz, P. Blom en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 17e mei 1852, des avonds ten half zes ure te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris F.W. Fabius verkopen:
- 1/20 part in het gekoperd fregatschip PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun, gemeten op 413 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip JAVA, kapt. L. Tuk, gemeten op 338 lasten.
- 1/10 part in het gekoperd fregatschip HESTER, kapt. A. Viëtor, gemeten op 443 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip EENSGEZINDHEID, kapt. K. Haasnoot, gemeten op 228 lasten.
- 1/32 part in het gekoperd barkschip CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap gemeten op 321 lasten.
- 1/32 part in het gekoperd barkschip CATHARINA JOHANNA, kapt. J.B. Jaski, gemeten op 330 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd fregatschip SARA JOHANNA, kapt. H. Sweijs, gemeten op 409 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip PRESIDENT VERKOUTEREN, kapt. C.F. Eijlerts, gemeten op 349 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd fregatschip SUSANNA CHRISTINA, kapt. I.J.H.Stolte, gemeten op 252 lasten.
- 1/32 part in het gekoperd barkschip JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman, gemeten op 334 lasten.
- 1/32 part in het gekoperd barkschip MARGARETHA IDA, kapt. H. Hagers, gemeten op 343 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip FOP SMIT, kapt. K.J. Swart, gemeten op 290 lasten.
- 2/32 parten in het gekoperd barkschip WHAMPOA, kapt. W.C. Kuyk, gemeten op 246 lasten.
- 2/36 parten in het gekoperd barkschip JAPARA, kapt. L. van Haften, gemeten op 237 lasten.
- 2/36 parten in het gekoperd barkschip IDA ELISABETH, kapt. M.A. Overgaauw, gemeten op 232 lasten.
- 2/32 parten in het gekoperd barkschip CORNELIS SMIT, kapt. D.O. van der Wal, gemeten op 382 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd fregatschip AGNETA, kapt. W.N. Crap Hellingman, gemeten op 361 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd fregatschip OOST–INDIA PAKET, kapt. B. Bakker Gzn, gemeten op 392 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip BATAVIER, kapt, D. Grim, gemeten op 315 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip JAVA KOERIER, kapt. F.G. Rienitz, gemeten op 284 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip CHINA, kapt. D.A. Zylstra, gemeten op 194 lasten.
- 2/40 parten in het gekoperd barkschip GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, gemeten op 350 lasten.
- 2/80 parten in het gekoperd fregatschip DOCTRINA & AMICITIA, kapt. T.C.H. Wynandts, gemeten op 368 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd fregatschip PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn, gemeten op 612 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip WATERLOO, kapt. W.W. van Epen, gemeten op 405 lasten.
- 1/32 part in het gekoperd barkschip SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Teekelenburg, gemeten op 399 lasten.
- 1/30 part in het gekoperd barkschip ANNA MARGARETHA, kapt. J.J.S. Rühl, gemeten op 318 lasten.
- 1/16 part in het gekoperd barkschip URANIA, wijlen kapt. E.K. de Boer, gemeten op 163 lasten.
- 1 aandeel à NLG 10.000 in het gekoperd barkschip SIRIUS, kapt. H. Mulder, gemeten op 274 lasten.
- 3 aandelen ieder à NLG 1000 in het gekoperd fregatschip STAD TIEL, wijlen kapt. E.M. Chevalier, gemeten op 496 lasten.
- 1/32 part in het kofschip CLARA DOROTHEA, kapt. W.T. Fenenga, gemeten op 68 lasten.
- 1 aandeel groot NLG 1000 in de Nederlandsche Kofscheep-Reederij.
- 2 aandelen ieder groot NLG 1000 in de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij.
- 2 aandelen iedere groot NLG 1000 in de Reederij van de Drijvende Droogdokken tot het Repareren van Schepen.
- 2 schuldbekentenissen, ieder groot NLG 500, ten laste van dezelfde rederij.
- 5 aandelen, ieder NLG 500, in de Societeit van Nederlandsche Scheepsbouw & Scheepvaart.
Breder volgens biljetten en notities, en bericht bij bovengemelde makelaars, en bij de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 mei 1852
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Verkoping van schepen. Maandag 17 mei, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ. 1/20 part in het fregatschip PASSAROEANG. NLG 3.000,-. NLG 550,00. Rietveld. – 1/16 part in het barkschip JAVA. NLG 2.850,-. NLG 175,-. Opgeh. – 1/10 part in het fregatschip HESTER. Niet geveild. – 1/16 part in het barkschip EENSGEZINDHEID. NLG 2.550,-. NLG 300,-. Bosscher. – 1/32 part in het barkschip CHRISTINA AGATHA. NLG 1.800,-. NLG 200,-. Opgeh. – 1/32 part in het barkschip CATHARINA JOHANNA. NLG 1.600,-. NLG 10,-. Opgeh. – 1/16 part in het fregatschip SARA JOHANNA. NLG 3.100,-. NLG 1.200,-. Bosscher. – 1/16 part in het barkschip PRESIDENT VERKOUTEREN. NLG 3.550,-. NLG 400,-. Rietveld. – 1/16 part in het fregatschip SUSANNA CHRISTINA. NLG 2.300,-. NLG 550,-. Blom. – 1/32 part in het barkschip JAN DANIEL. Niet geveild. – 1/32 part in het barkschip MARGARETHA IDA. Niet geveild .- 1/16 part in het barkschip FOP SMIT. Niet geveild. - 2/32 part in het barkschip JAPARA. Niet geveild. – 2/36 part in het barkschip IDA ELISABETH. Niet geveild. – 2/32 part in het barkschip CORNELIS SMIT. Niet geveild. – 1/16 part in het fregatschip AGNETA. NLG 2.750,-. NLG 200,-. Bosscher. – 1/16 part in het barkschip BATAVIER. Niet geveild. – 1/16 part in het fregat OOST-INDIA PACKET. Niet geveild. – 1/16 part in het barkschip JAVA COERIER. NLG 2.300,-. NLG 100,-. B. Bakker. – 1/16 part in het barkschip CHINA. NLG 1.950,-. NLG 100,-. dito – 1/40 part in het barkschip GRAAF VAN NASSAU. NLG 1.400,-. NLG 450,-. Boelen. – 1/40 part in dito. NLG 1.725,-. NLG 200,-.Idem. – 1/80 part in het fregatschip DOCTRINA ET AMICITIA. NLG 800,-. NLG 50,-. Idem. – 1/80 part in dito. NLG 750,-. NLG 100,-. Der Kinderen. – 1/16 part in het fregatschip PHLIPS VAN MARNIX. NLG 2.675,-. NLG 1.200,-. Dito. – 1/16 part in het barkschip WATERLOO. NLG 3.550,-. NLG 500,-. Dito. – 1/32 part in het barkschip SARA ALIDA MARIA. NLG 2.000,--. NLG 400,-. Van der Meulen. – 1/30 part in het barkschip ANNA MARGARETHA. NLG 1.450,-. NLG 350,-. Rietveld. – 1/16 part in het barkschip URANIA. NLG 1.000,-. NLG 20,-. Dito. – NLG 10.000,- Aandeel in het barkschip SIRIUS. NLG 550,-. NLG 250,-. Der Kinderen. – NLG 1.000,- Aandeel in het fregatschip STAD TIEL. NLG 350,-. NLG 50,-. Dito. – NLG 1.000,- Aandeel in Dito. NLG 400,-. NLG 50,-. Dito. – NLG 1.000,- Aandeel in Dito. NLG 430,-. NLG 30,-. Rijnolds. – 1/32 part in het kofschip CLARA DOROTHEA. NLG 120,-. NLG 30,-. J. Corver. – NLG 1.000,- Aandeel in de Kofscheeps-Reederij, 40 procent 3 procent C.A. Schröder. – NLG 1.000,- Aandeel Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij, 31 ¼ procent. ¼. Bouhof. – NLG 1.000,- Aandeel in Dito, 32 ¼ procent Dito. – NLG 1.000,- Aandeel Reederij Drijvende Droogdokken, 111 procent 5 procent C.A. Schröder. – NLG 1.000,- Aandeel in Dito, 110 ½ procent 6 procent Holst. – Een schuldbekentenis van NLG 500,-, ten laste der Reederij Drijvende Dokken. 100 procent 2 procent Rietveld.- Een Dito NLG 5.00,-. 101 procent 1 procent Corver. – NLG 1.000,- Aandeel in de Sociëteit Nederlandsche Scheepsbouw en Scheepvaart. 41 procent 4 procent. Der Kinderen. – NLG 1.000,- in Dito. 41 ½ procent 3 procent Oolgaard. – NLG 1.000,- in Dito. 41 ½ procent 3 procent Der Kinderen. – NLG 1.000,- in Dito. 43 ½ procent 1 procent Oolgaard. – NLG 1.000,- in Dito. 43 3/4 procent 1 procent Dito. – NLG 1.000,- Aandeel in het fregatschip de STAD TIEL. – NLG 1.000,- in Dito. – NLG 1.000,- in Dito. – NLG 1.000,- in dito. – NLG 1.000,- in Dito. De vijf laatstgenoemden niet geveild.

Afbeelding
Datum 01 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op 31 maart bevracht de navolgende 19 schepen, als:
Voor Rotterdam: ARLEQUIN, kapt. C.A. Malbrane; CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. E. von Lindern; KAREL AUGUST, kapt. A.G. Bouten; ADRIANA PETRONELLA, kapt. A.A. Brocx; NEDERLAND, kapt. J. Ruyter.
Voor Amsterdam: EENSGEZINDHEID, kapt. K. Haasnoot; AMSTEL, kapt. H.H. Rademaker; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. J. Snoek; WILLEM DE CLERCQ, kapt. P. Ouwehand; VIER GEBROEDERS, kapt. G.F. Wiegmink; ANNA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Joon; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Bezier; HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer; DE ZWIJGER, kapt. P.P. Hoogland (van Dordrecht).
Voor Dordrecht: FLORA, kapt. A.A. van der Wijk; MARIA JACOBA, kapt, K.F. Lammerts. Voor Middelburg: PAULINE, kapt. B.J. Post; WEST-KAPELLE, kapt. M. Rooderkerk.

Afbeelding
Datum 16 september 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 september. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra, met een passagier, de 2e juni vertrokken van Texel, CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak, met 22 Chinezen, de 13e juli vertrokken van China, en ANNA CHRISTINA, kapt. J.C. Joon, de 17e mei vertrokken van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 09 februari 1856
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hong Kong, 15 december. Het schip CORNELIS SMIT, kapt. Ruhaak, van Newcastle alhier aangekomen, heeft wegens noord-ooster stormen 40 dagen in de Chinese Zee moeten kruisen.

Afbeelding
Datum 03 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Canton, 13 februari. Scheepsvrachten zijn stijgende, naar Londen GBP 5. Het Nederlandse schip MAASSTROOM is naar Hamburg gezeild. De REIJERWAARD van Rotterdam is bezig met lossen. De SUMATRA, EVERDINA ELISABETH, CORNELIS SMIT en JUNO nemen te Hongkong passagiers voor Australië. De ALMELO, ZUID-HOLLAND, VROUW JOHANNA en ARGO zijn op de kust. De KENAU HASSELAAR, EUTERPE EN BROEDERTROUW bevinden zich te Hongkong. Koers op Londen GBP 5/- à 5/1.

Afbeelding
Datum 19 december 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Calcutta, 8 november. Het schip (opm: bark) CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak, van Melbourne alhier aangekomen, heeft in de Chinese Zee op strand gezeten en is alhier in het dok gekomen om te koperen en te breeuwen.

Afbeelding
Datum 22 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als:
Voor Rotterdam: EMILIE, kapt. P.F. Marker; CORTGENE, kapt. D. Dunlop; RESIDENT VAN SON, kapt. C. Kramer; BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. F. de Vos; CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak; JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. N.N, ODELIA MARGARETHA, kapt. C.T. Hazelhoff; DOELWIJK, kapt. N.N; VOORUIT, kapt. W.C. Kool; IDA ELISABETH, kapt. H. Kramer; JEDO, kapt. W. van der Hoeven.
Voor Schiedam: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. N.N, van Rotterdam.
Voor Dordrecht: EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer.
Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. H.P. Grönbeck; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; JACQUELINE EN ELISE, kapt. B. Sikkens; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; ZEEMEEUW, kapt. H.L.A. Kayser; WATERLOO, kapt. D. Duinker; ANNA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Joon; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; FARNY, J. van der Meulen; CLARA HENRIETTE, kapt. G.F. Wiegmink; CATHARINA EN THERESIA, kapt. W.L. Hartmans; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. P.T.P. Teensma; RIJSWIJK, kapt. J.R.N.J. Bijl; BEATRIX, kapt. E. Verschoor; MR. ISAAC DA COSTA, kapt. M. Löschen; de laatste drie van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 februari 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 6 februari binnengekomen CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar qq, van Batavia naar Rotterdam;
Den 7 dito uitgezeild BIJENKORF, kapt. T. Vogelensang, van Rotterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 27 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. Zo als te voorzien was zijn de vrachten in dezelfde ongunstige positie gebleven, terwijl thans geen de minste kans op een spoedige verbetering van die staat van zaken bestaat. De berichten van alle de havens beoosten de Kaap zijn ook niet gunstiger, terwijl aldaar ook geen vooruitzicht op een gewenste verandering bestaat. Intussen is het getal particuliere en vreemde schepen in deze wateren nog vermeerderd. Sedert onze laatste werden de volgende charters gesloten.
Naar Nederland: het Nederlands schip WALVISCH à NLG 40 voor suiker te Soerabaija naar Amsterdam.
De Factorij nam buitendien de volgende schepen op, als: Nederlands BANTAM à NLG 45 voor koffij en indigo te Tjilatjap, Nederlands KRIMPEN A/D LEK à NLG 42,50 voor suiker te Cheribon, beiden naar Rotterdam; Nederlands STAATSRAAD VAN DER HOUWEN à NLG 45 voor suiker op de kust naar Amsterdam en naar men zegt ook Nederlands CATHARINA WILHELMINA à NLG 40 voor suiker in de Oosthoek naar Rotterdam te laden.
Naar de Golf van Perzië: Nederlands VRIENDENTROUW (270 last) voor NLG 12.000 voor een reis naar Bushire en terug.
In reparatie zijn: Nederlands VALPARAISO, LOUISE JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM.
Te koop zijn: Engels SYDNEY, VERNON en ALICE MARTEN en Amerikaans ESCORT. Diversen. Nederlands ECONOMIST heeft naar Singapore aangelegd. Nederlands JAN VAN BRAKEL is bij de roest (opm: som ineens) à NLG 7.000 voor een reis naar Japan opgenomen.
Disponible zijn: Nederlands NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, WILLEM DE ZWIJGER, ABEL TASMAN, TOGAL CORNELIS SMIT, JACOB, SUSANNA ELISABETH, ALBLASSERDAM, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD-BRABAND, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, JH. MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, CORNELIS HOUTMANS, POSTILJON en JOAN JACOB.

Afbeelding
Datum 26 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 23 januari. Het Nederlandse schip CORNELIS SMIT, kapt. Wiedenaar, van Cardiff naar Hongkong, is alhier met verlies van zeilen, boten, kombuis, verschansing, rondhout enz. binnengelopen.

Afbeelding
Datum 08 mei 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:
Voor Rotterdam: JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jzn; DAVO, kapt. M. Wijtenhorst; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruyt; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; EMILIE, kapt. J.A. Bruinseels; JEDO, kapt. W. van der Hoeven; CATHARINA MARIA, kapt. A.J. Schuchard; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar; DOELWIJK, kapt. K.J. Zwart; PANTALON, kapt. T. Nepperus; VOORUIT, kapt. W.C. Kool; EERSTELING, kapt. J.C. Mann.
Voor Amsterdam: ANNA LENA, kapt. C. Zaal; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; MENTOR, kapt. P.Pzn Duinker Jr; VALPARAISO, kapt. N.N; CORNELIA HENDRIKA, kapt. C. Jaski; ESTAFETTE, kapt. A.M.H. Rietveld; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; DRIE GEZUSTERS, kapt. O.G. Fischer; CESAR, kapt. A.D. de Jong; ELISABETH EN ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; STAD ENSCHEDÉ, kapt. J.M.B. Noordhoek Hegt; JUPITER, kapt. P. Burggraaff; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.C. Deurholt; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleynenberg; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; IDA MARIA DE RAATH, kapt. J. de Boer (de vier laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: ODILIA MARGARETHA, kapt. J. Martens van Geffen; ARGO, kapt. A.W.F. van Teutem (beide van Rotterdam).
Voor Dordrecht: EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; ZEELANDIA, kapt. W. Blaakhert; EDUARD EN MARIE, kapt. M.F. Remmers; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van de Dries (de beide laatste van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 19 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 26 schepen:
voor Rotterdam: SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. L. Klein; TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Heldt Jzn.; GEBROEDERS HOUTMAN, kapt.G.C.H. Withoff; KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen; HENDRIKA, kapt. A.J. Bus; BILDERDIJK, kapt. M.C. Löschen; STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. J.F. Heijmeriks; ZEPHIR, kapt. N.N.; HUIDECOPER, kapt. C.J.C. Ninck Blok.
Voor Amsterdam: ALCYONE, kapt. H.C. Haacke; REINHARDT, kapt. G.G. Mulder; MARIA ADOLFINA, kapt. A. Blom; WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink; PASSAROEANG, kapt. J.C. Strootman; KALIMAAS, J. Jonker; FERDINAND EN LOUIS, kapt. D.E. Nolting; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J. de Winter; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. G.N. Gorter; AMERIKA, kapt. P.L. Zeeman.
Voor Dordrecht: VERENIGING, kapt. J. de Jongh; JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq. Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. H. van der Wouden; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto ( van Rotterdam).
Voor Middelburg: HAAMSTEDE, kapt. H.H. De Boer; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar (van Rotterdam).
In de bevrachting van februari is de navolgende wijziging gekomen: de KAAP HOORN komt terug op Amsterdam en de JAN DE WITT komt terug op Rotterdam.

Afbeelding
Datum 28 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hongkong, 14 november. De Nederlandse bark CORNELIS SMIT, kapt. Wiedenaar, van Shanghai naar Batavia, is ten gevolge van het overzeilen de ballast op zijde geslagen en heeft in die positie drie dagen gedreven, toen men het bij de Pescadores ten anker bracht. Het schip heeft, voor zover men hier weet, niet gestoten, maar de equipage schijnt er van afgedreven te zijn. De kapitein en een gedeelte van het volk zijn 23 oktober in een der boten te Takao aangekomen en ook de stuurman, die met het overige gedeelte in de andere boot was, moet in de avond van diezelfde dag mede daar zijn geland.

Afbeelding
Datum 17 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Van een vriendelijk hand ontvangen wij de volgende bijzonderheden aangaande het verongelukken van het barkschip CORNELIS SMIT, waarvan wij reeds in ons nommer van 28 december onder de Scheepstijdingen een kort bericht gaven: Het barkschip CORNELIS SMIT verliet Shanghai op de 21e september en was de 28 september in zee. Het schip was behoorlijk bemand en moest in ballast naar Java vertrekken. De 30e september werd het schip reeds door een hevige storm belopen uit het NNO tot NNW. De 1e oktober werd bijgedraaid om de in hevigheid toenemende storm af te wachten; men was toen volgens het gegist bestek voor het Kanaal van Formosa. Des morgens ten half tien kwam een zware stortzee over, die het schip plat op zijde wierp en ontdekte men dat tevens de ballast overgeworpen was. Men trachtte beneden te komen om de ballast weer over te werken en bemerkte toen dat het water uit de vullingen sloeg en over de ballast liep, waaruit men opmaakte, dat er in het voorschip een lek gesprongen moest zijn. Ogenblikkelijk werden planken en spieren aan de ruimstutten bevestigd om het verder overgaan van de ballast te beletten. Men trachtte daarop vóór de wind rond te komen, hetgeen na zeer veel moeite gelukte, blijvende het schip echter zwaar te loevert overleggen. Men ging ogenblikkelijk weer aan het werk, om de ballast over te werkten, spande zeilen langs de gemaakte schotten en vulde alle ledige vaten aan stuurboordzijde, die tevens aan de stutten bevestigende. Hiermede bezig zijnde, sloeg een zware stortzee de bakboordsverschansing weg, de stutten braken onder het lijfhout af en een massa water stroomde in het schip, hetwelk, niettegenstaande men alles zoveel mogelijk met werk, mos en zeildoek trachtte te stoppen, niet kon worden gekeerd. Dit water vermengde zich met de ballast, die daardoor tot pap werd en in elke beweging van het schip deelde. Dit vernietigde niet alleen alle verrichte arbeid in het ruim, maar deed bovendien het schip vreselijk lijden, zodat de kettingkokers en pompshoofden stuk sloegen en het schip zodanig te loevert deed overleggen, dat somtijds de nokken van de onderra's te water sloegen. Men deed intussen al het mogelijke, door het ledig pompen van de bakboords-waterketels, het zoveel mogelijk stoppen van lekken en daar de pompen geheel verstopt waren,het uitscheppen van water met putsen uit het achterruim. Men ging hiermee onafgebroken voort tot de volgende morgen. Toen waren wind en zee iets afgenomen hoewel het altijd nog hard woei en de zee zeer ontstuimig was. Men haalde met grote moeite de zware ankerketting op en hiermede bezig zijnde zag men reeds de branding op de kust van Formosa. Daar het schip niet in die staat kon blijven drijven besloot men het anker te laten vallen in acht vademen water. Daar echter door het scheef leggen van het schip de ketting telkens onklaar liep, dreef het schip af tot op 5 vadem water, alwaar men op de 2e oktober ongeveer 3 uur des namiddags ten anker kwam. Er werd scheepsraad belegd en daarin besloten het tuig te kappen. Dit werd gedaan, waardoor het schip enigszins rechter kwam. Des avonds namen wind en zee weer toe en reed het schip verschrikkelijk achter het anker. De volgende morgen 3 oktober, lag het schip weer met het lijfhout te water en werd alstoen in een scheepsraad besloten het schip te verlaten en op lijfsbehoud bedacht te zijn, temeer daar men op dat ogenblik kans zag om door de branding heen te worstelen. De barkas en middelboot werden uitgezet en bemand, terwijl kapt. Weidenaar met vier man aan boord bleef om aan de overigen de geschiktste plaats van doortocht aan te wijzen en later in de giek te volgen. Kort nadat de boten het schip hadden verlaten, zag men in het oosten een aantal boten door de branding op het schip afkomen. Zij waren spoedig aan boord en de opvarenden, gewapend met lansen en messen, deden een aanval op de kapitein en de vier achtergeblevenen, waarbij een van de laatsten een houw in het been ontving. De instrumenten en scheepspapieren waren reeds in de giek, men sprong daarin en verliet het schip, de richting van de andere boten volgende. Men kwam gelukkig door de branding en met de drie boten bij elkander ten anker. Des nachts, terwijl de boten droog zaten, werden de schipbreukelingen door een aantal Chinezen overvallen, die hen van alles, zelfs van hun meeste klederen beroofden. Ook het journaal namen zij mede, doch gelukte het de kapitein op zijn smeken een gedeelte van de scheepspapieren, die hij in de hand hield te mogen behouden. Toen de boten de volgende morgen vlot kwamen, zag men het schip door Chinese vaartuigen omringd en besloten de schipbreukelingen binnen de branding langs te roeien en te trachten een haven te vinden. Daarop kwamen een aantal sterk bemande vlotten op hen jacht maken en zag men geen ander middel dan door de branding heen te roeien en weer zee te kiezen. De twee grote boten kwamen gelukkig door de branding, de giek waarin de kapitein was, sloeg vol water en viel de Chinezen in handen. Zij werden met lansen en messen uit de giek gejaagd, sprongen overboord, werden echter weer opgevist en op een van de vlotten gebracht, waarmee zij naar de wal werden gevoerd en aldaar naakt uitgeschud. De kapitein en zijn vier lotgenoten bleven daar van de 4e tot de 20e oktober en vonden toen gelegenheid om in een Chinese boot naar Takao te gaan, onderweg Tay-War-Fy aandoende, alwaar zij trachtten bij een manderijn gehoor te krijgen, hetwelk hun gelukte; dit baatte echter niets, daar die overheidspersoon hen uitlachte. Na een tocht van 4 dagen kwamen zij te Takao aan en vertrokken van daar per Hamburger brik NANCY naar Amoy. Te Takao heeft kapt. Weidenaar aangifte gedaan van zijn ongeluk en maatregelen genomen, dat door Chinese boten langs de gehele kust nasporingen zouden worden gedaan omtrent het lot van de barkas en middelboot, de eerste bemand met de de opperstuurman en 5 matrozen, de tweede met de 2e stuurman en 4 manschappen, van welke boten de kapitein bij het afzenden van zijn bericht nog niets had vernomen.

Afbeelding