Inloggen
BEERTA HENDRIKA - ID 7692

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-03-10 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. D. & L. Alta, werf 'Welgelegen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-05-30
Launch Date: 1851-02-19
Delivery Date: 1851-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 156.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 82.00 lasts
 
Length 1: 25.90 Meters Registered
Beam: 4.76 Meters Registered
Depth: 2.84 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-03-10
Register nr: 18510155
Scheepsnaam: BEERTA HENDRIKA
Type: Kof
Lasten: 82
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Visser & Zn., B.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Stuit, T.W.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-00-00 BEERTA HENDRIKA
Manager: Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Barend Visser & Zoon, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NGSK
Additional info: Call sign from 1867

Date/Name Ship 1869-00-00 CORNELIA CATHARINA
Manager: Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NLHB

Ship Events Data

1851-00-00: NRC 220251
Harlingen, 19 februari. Heden liep hier van de scheepstimmerwerf der Gebr. Alta met het beste gevolg te water het nieuw gebouwde schoenerschip BEERTA HENDRIKA.
1852-11-13: NRC 19.11.1852
Kopenhagen, 13 november. De schoener BEERTA HENDRIKA, kapt. Stuit, met een lading lijnzaad van Riga naar Amsterdam bestemd, is de 10e dezer bij Dragöe (opm: Dragor) vastgeraakt, doch is na gedeeltelijke ontlossing met assistentie van de wal, weder vlot gekomen en heden met de lichters alhier gearriveerd.
1852-12-17: NRC 24.12.1852
Kopenhagen, 17 december. Het schip BEERTA HENDRIKA, kapt. Stuit, van Riga naar Amsterdam, alhier binnengelopen – als vroeger door ons gemeld – heeft heden weder de reis voortgezet.
1869-00-00: Verkocht voor NLG 5700.
1869-09-17: 17 september 1869 masten verloren. Op 23 november 1869, onderweg van Curaçao naar Rotterdam, mastloos te Fayal (Azores) binnengebracht door FREDONIA. Later afgekeurd.
1870-01-13: Op 13.01.1870 voor 912 milrees verkocht

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Stuit (Stuut), Tonnis Willems
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 308

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Stuit (Stuut), Tonnis Willems
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 98

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Tap, Klaas

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Merkelbach, J. Willem
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 16

Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.75

foto P1020854, 855
BIJLBRIEF

Naam schip BEERTA HENDRIKA

plaats en datum akte bijlbrief, Harlingen, 21 februari 1851

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Dirk & Lieuwe Alta, scheepsbouwmeesters te Harlingen, werf Welgelegen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Barend Visser & Zoon, zeehandelaren te Harlingen

te voeren door kapt. Tonnis W. Stuit, schipper te Veendam

grootte in tonnen 156 tonnen of 82 lasten (meetbrief Harlingen no.6 van 20 februari 1851)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 25,90 x 4,76 x 2,84 meter

kiellegging in 1850 opgezet

tewaterlating 19 februari 1851

plaats / datum registratie Harlingen, 21 februari 1851

nummer registratie deel 20, folio 91, verso, vak 3

notaris bevestigende verklaring gemeentebestuur van Harlingen

prijs

Bijzonderheden: het schip ligt bij het opstellen van deze bijlbrief in de Zuiderhaven te Harlingen.
(opm: eerste zeebrief verstrekt op 10 maart 1851)



researcher/datum research: ML / 060617

Naam BEERTA HENDRIKA
Archiefinstelling Treosar, Leeuwarden
Jaar 1851
Toegang 19-06
Inventaris 383

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.223
foto P1030283 - 288

KOOPACTE

Naam schip ex- BEERTA HENDRIKA,
thans CORNELIA CATHARINA

plaats en datum acte openbare verkoping, Harlingen, 18 februari 1869

type schip schoener

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Zeilmaker & Co., zeehandelaren te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 83 lasten of 158 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 26,00 m., breed 4,80 m., hol 2,85 m.

kiellegging

tewaterlating 1851 gebouwd bij D. & L. Alta te Harlingen

plaats / datum registratie Harlingen, 20 februari 1869

nummer registratie deel 56, folio 39, recto, vak 3

notaris Michiel Goslings, notaris te Harlingen

prijs NLG 5.661,-

Bijzonderheden:

Het schip ligt bij deze verkoping te Delfzijl.
Zie acte Harlingen 19.06.383.75

Als CORNELIA CATHARINA kreeg het schip een zeebrief op 6 maart 1869
Voor de BEERTA HENDRIKA zie bijlbrief 75 hiervoor
10.03.1851 Eerste zeebrief voor een schoener BEERTA HENDRIKA, aanvrager B. Visser & Zoon, Harlingen, kapt. T.W. Stuit
06.03.1869 Nieuwe zeebrief voor een schoener CORNELIA CATHARINA, aanvrager Zeilmaker & Co., Harlingen, kapt. J.W. Merkelbach



researcher/datum research: ML / 040817

Bijlage bij acte Harlingen 19.06.383.223 d.d. 18 februari 1869 - schoener
BEERTA HENDRIKA:

verkopende eigenaren:

firma Barend Visser & Zoon, scheepsreders te Harlingen (6/15e part)
Theunis Willems Stuit, zeekapitein te Veendam (3/15e part)
Mr. Gerrit Heshuyzen, advocaat te Haarlem (2/15e part)
firma Hubert Jans & Co., houthandelaren te Harlingen (2/15e part)
firma Jeremias Meijjes & Zonen, scheepsbbouwers te Amsterdam (1/15e part)
firma Jan Corver & Co., cargadoors te Amsterdam (1/15e part)

ML / 040817

Naam ex- BEERTA HENDRIKA, thans CORNELIA CATHARINA
Archiefinstelling Treosar, Leeuwarden
Jaar 1869
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: Archiefnummer Harlingen, toegang 19-06, invoer 383 no. 75