Inloggen
ARLEQUIN - ID 7690


Kroniekberichten

Datum 04 mei 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 3 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 44 schepen als:
Voor Rotterdam: MARIE JULIE, kapt. L. van Dijcke; MARGARETHA IDA, kapt. H. Hagers; GERTRUDE, kapt. A. Schaap; AUSTRALIE, kapt. R. A. Tange; WHAMPOA, kapt. W.C. Kuyk; PICTURA, kapt. A. Lupcke; CATHARINA MARIA, kapt. G.L. Gortmans; HUGO GOTIUS, kapt. J. Glazener; PIO NONO, kapt. J.D. Nordlohne; MOZAMBIQUE, kapt. T.J.J. Bouman; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. G.F. Bus; GRAAFSTROOM, kapt. J.H. van Santen; LUCONIA, kapt. A. Pronk; LOUIS, kapt. P.A. Honig; VERTROUWEN, kapt. H.G. Pott; JOHANNA MARIA, kapt. L. Keus; JUNO, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade.
Voor Amsterdam: KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; JOHANNA CATHARINA, kapt. D.C. Claus; MAXIMILIAAN THEODOOR, kapt. K. Latjes; THETIS, kapt. H.H. Rademaker; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MARIA, kapt. H.D. van Wijk; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief; CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. G. Groenewoud; NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; PRINCES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen; KONING WILLEM II, kapt. G. van Eijk Menkman; URANIA, kapt. E.K. de Boer; PRINS MAURITS, kapt. J.J. Bart; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun; DOGGERSBANK, kapt. P.J. van Kerkhoven; LEWE VAN NYESTEIN, kapt. R.H. Borchers; PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop; CESAR, kapt. S. Hooglandt; TWEELING ZUSTERS, kapt. W.P. Carst; IJSTROOM, kapt. T. Meester.
Voor Schiedam: H. VINCENSIUS DE PAULO, kapt. A. Leeflang; VICE ADMIRAAL LUCAS, kapt. J.K. de Weerd; NAGASAKI, kapt. F.A. Bunnemeijer (van Rotterdam); ARLEQUIN, kapt. C.A. Malbrane, (van dito).
Voor Dordrecht: KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. E. Groeneveld Cadée; FLORA, kapt. M.F. Tydeman.
Voor Middelburg: MINERVA, kapt. N.N.

Afbeelding
Datum 29 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 september. Volgens een alhier op heden ontvangen particulier bericht is het barkschip ARLEQUIN, kapt. Malbrone (opm: C.A. Malbranc), van deze plaats naar Londen bestemd, gisteren in de Noordzee bij de hoek van Holland gezien; dezelve had het voortuig verloren en zette koers naar Texel.

Afbeelding
Datum 30 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 28 september. Het barkschip ARLEQUIN, kapt. Malbrone (opm: Malbranc), van Rotterdam naar Londen bestemd, is alhier met onklare pompen, verlies van ankers, kettingen, zeilen, stengen en ra’s en met meer andere zeeschade binnengelopen.

Afbeelding
Datum 24 november 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Jongstleden zaterdag werden te Londen voor Australie beladen:
naar Sydney DE AMSTEL, kapt. H.H. Rademaker; ARLEQUIN, kapt. C.A. Malbranc, en WILHEMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst.
naar Melbourne ELISABETH, kapt. H.R. Bok, WESTKAPELLE, kapt. M. Rooderkerk, en EUTERPE, kapt. A. Kuipers.
naar Melbourne en Geelong HELLEVOETSLUIS, kapt. W.I. Vos, naar Port Philip STAD AMSTERDAM, kapt. A. Stokvliet en ANTOINETTE MARIA, kapt. J.P. Hueser.
naar Geelong JACOBUS MARTINUS, kapt. J. Gagestein, en TRITON, kapt. H. Olie.
naar Adelaide LUCONIA, kapt. E.J. Bödeker, en WALVISCH, kapt. T. Schut.
De vraag naar scheepsruimte voor Australië is in de laatste dagen weder aanzienlijk toegenomen, en dien ten gevolge zijn de vrachten 15 à 20 procent gestegen.

Afbeelding
Datum 01 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op 31 maart bevracht de navolgende 19 schepen, als:
Voor Rotterdam: ARLEQUIN, kapt. C.A. Malbrane; CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. E. von Lindern; KAREL AUGUST, kapt. A.G. Bouten; ADRIANA PETRONELLA, kapt. A.A. Brocx; NEDERLAND, kapt. J. Ruyter.
Voor Amsterdam: EENSGEZINDHEID, kapt. K. Haasnoot; AMSTEL, kapt. H.H. Rademaker; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. J. Snoek; WILLEM DE CLERCQ, kapt. P. Ouwehand; VIER GEBROEDERS, kapt. G.F. Wiegmink; ANNA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Joon; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Bezier; HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer; DE ZWIJGER, kapt. P.P. Hoogland (van Dordrecht).
Voor Dordrecht: FLORA, kapt. A.A. van der Wijk; MARIA JACOBA, kapt, K.F. Lammerts. Voor Middelburg: PAULINE, kapt. B.J. Post; WEST-KAPELLE, kapt. M. Rooderkerk.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 oktober. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark ARLEQUIN, kapt. J. van Mechelen, komende van Geelong (Australië)
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip HONINGBIJ, kapt. A.M. van Marion, de 14e juli vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 13 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Bij onderscheidene vonnissen van de correctionele kamer ven de Arrondissement Rechtbank te Rotterdam zijn wegens overtreding van de wet van 7 mei 1856 (Staatsblad nº. 32) houdende bepaling omtrent de huishouding en tucht op de koopvaardijschepen, ter zake van het na de aanmonstering en voor de aanvang der reis zich niet op de bepaalde tijd aan boord bevinden of zich daarvan verwijderen of ter zake van desertie van boord gedurende de reis, de navolgende zeelieden veroordeeld, als :
Op de 19e augustus.1856 F. S. V, .. matroos aan boord van het Nederlandse schroef stoomschip HOLLANDER, bestemd naar Sint Petersburg, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10, en in de kosten, boeten en kosten desnoods bij lijfsdwang op hem te verhalen.
De 29e augustus J. P, . matroos op bovengenoemd schip, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 16e oktober 1856 J. S, matroos op het Nederlandse fregatschip DELFT, kapt. L. van Geelkerken, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 6e november 1856 J. van D, matroos aan boord van het fregatschip HOLLANDIA, kapt. P. Wap, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 11e november 1856 S. v.d. V, lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip HENDRICA, kapt. W. van Aalburg, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e
De 18e november 1856 H. D, matroos aan boord van het Nederlandse fregatschip VAN OLDENBARNEVELD, kapt. A. Meiboom, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, een geldboete van NLG 10 c.e.
De 6e december 1856 C. V, matroos op het Nederlandse barkschip FERDINANDINA EMMA, kapt. R.A. Tange, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 3e maart 1857 A.V…., lichtmatroos op het barkschip M. VAN ROSSUM, kapt. P. F. Rijken, tot een gevangenisstraf van maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 17e maart 1857 P.J. N, matroos op het Nederlandse barkschip ODILIA MARGARETHA, kapt. C.P. Hazelhof, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 18e april 1857 C. de H, lichtmatroos op het barkschip VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 5e mei 1857 J. B. Konstabel op het Nederlandse fregatschip TERNATE, kapt. T. Carst Tzn, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e; N.V. G, matroos op het Nederlandse schip HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.N. Bok, tot een gevangenisstraf van 14 dagen c.e; C. P, matroos op het fregatschip MARIA ELISABETH MARGARETHA, kapt. P. Bondix, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e. en J. v. B, matroos op het barkschip ALBLASSERDAM, kapt. E. van Lintern, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 6e juni 1857 J. B, lichtmatroos op het barkschip ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.C. Deurholt, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG10 c.e.
De 20e juni 1857 J.W. B, hofmeester op het Nederlandse barkschip ARLEQUIN, tot een gevangenisstraf van 14 dagen c.e.
De 10e juli 1857 C. S, matroos op het Nederlandse brikschip HENRICA, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Melbourne, 9 mei. Het alhier van Mauritius gearriveerd Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. van Megchelen, heeft 3 april op 38º Z.B. en 67º O.L. in een zware storm de grote en voorsteng verloren.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
DE VIJF GEBROEDERS, 887 ton, werd in veiling verkocht voor NLG 16.000 met inventaris en de ENTREPRISE (Engels) 228 ton, voor NLG 4.010 en de inventaris NLG 3.000. De BURRA BURRA (Engelse stoomboot) is te koop.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BURGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA (opm: ook LOUISE ROELOFFIENE), CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL en JOHANNA maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De VIJF GEBROEDERS (887 ton) werd met deszelfs inventaris op publieke veiling voor NLG 16.000 verkocht en het Eng. schip ENTERPRISE (228 ton) voor NLG 4.010 en deszelfs inventaris voor NLG 3.000. Het Engelse stoomschip BURRA-BURRA is door het gouvernement aangekocht voor NLG 110.000; het Bremer schip FIDES is te koop aangeboden.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA CORNELIA en GEERTRUIDA doen kustreizen.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

Afbeelding
Datum 12 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 september. Vrachten. Het aantal schepen enigszins verminderende en de producten langzamerhand disponibel wordende, was er enige vrachtverbetering merkbaar, maar is het raadselachtig hoe lang die zal aanhouden, met het oog op de vele zonder emplooi te Singapore en in China liggende schepen.
De volgende bevrachtingen vonden sedert de vorige mail plaats:
MARIA AGNES en MARIA CATHARINA laden voor eigen rekening. HELMERS, naar Macassar gezeild. NOORD BRABANT NLG 45 per last voor rijst te Indramayo; en NLG 45 voor suiker en NLG 40 voor thee alhier naar Holland. ST. MICHAEL, NLG 50, voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust, naar Holland. ARLEQUIN, 624 ton, verkreeg NLG 10.000 in eens naar de Golf van Perzië en terug. BEURS VAN ROTTERDAM, NLG 50, voor suiker te Soerabaija, en NLG 45 voor rijst te Indramayo, naar Rotterdam. VRIENDENTROUW, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, à NLG 55 voor thee en suiker, te Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam. HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, NLG 55, voor suiker te Passaroeang, en NLG 70 voor arak alhier naar Rotterdam. DOROTHEA HENRIETTE, is door het gouvernement opgenomen om troepen naar Banjermassing over te voeren.
De SPIRIT OF AGE (Engels) werd in publieke veiling voor NLG 12.000 verkocht, met inventaris daarbij. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, WILLEM DE EERSTE, SINT JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, STAD DOCKUM, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, TONIA, KOSMOPOLIET, COSMOPOLIET, ADÈLE, JOHANNA, KOERIER, EUTERPE, BULGERSTEYN, JACOBUS, WALCHEREN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, IJSSEL, LOUISA ROELOFFINA (opm: brik LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN, doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 28 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 oktober. Vrachten. Sedert de laatste berichten hebben weinig bevrachtingen plaats gehad, doch was echter enige verbetering te bespeuren.
NOORD-BRABANT bekwam NLG 45 voor rijst en suiker en NLG 40 voor thee, te Indramaijoe en hier te laden. ST. MICHAËL NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor koffij en NLG 45 voor rijst op de kust te laden. BEURS VAN ROTTERDAM NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust te laden voor Rotterdam. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werd gecharterd VRIENDENTROUW tot NLG 55 voor thee en suiker op de kust te laden voor Amsterdam; HENRIETTE ELISABETH SUSANNE NLG 55 voor suiker te Passaroean en NLG 70 voor arak hier te laden voor Rotterdam; KOSMOPOLIET NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij en thee te Soerabaija en Passaroeang te laden. JACOBUS NLG 60 voor suiker op de kust en NLG 55 voor thee hier te laden en CATHARINA MARIA NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden. COSMOPOLIET bekwam NLG 55 voor suiker en koffij te Samarang en op de kust te laden. ARLEQUIN (324 ton) bekwam NLG 10.000 voor een reis naar de Golf van Perzië en terug. HELMERS vertrok naar Makassar, MARIA CATHARINA, MARIA AGNES en ADÈLE laden voor eigen rekening. DOROTHEA HENRIETTE werd door het gouvernement ingehuurd voor transport van troepen naar Banjermassing, terwijl de 17 volgende schepen voor de tweede Bonische expeditie zijn ingehuurd, als:
PHILIPS VAN MARNIX, WILLEM DE EERSTE, JOHANNA, ZAANSTROOM, BULGERSTEIN, LOEVESTEIN, SINT JAN, AEGIDIA EN PAULINE, LOUIS MEIJER, IDA WILHELMINA, GEERTRUIDA MARIA, STAATSRAAD COMM. VAN EWIJCK, STAD DOKKUM, CANTON, JACOBA HELENA, BIESBOSCH en ROBERTUS HENDRIKUS.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, IJSSEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA. LOUISA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN en HENRIETTE doen kustreizen.
Het Engelse schip SPIRIT OF THE AGE met averij alhier binnengelopen is afgekeurd en met deszelfs inventaris op vendutie verkocht voor NLG 12.000. Het Bremer schip FIDES en het Hamburger schip HERSCHEL zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: JULIE CLAIRE, AGATHA EN MARIA, PAULINE, EDOUARD MARIE, PRINS MAURITS, TONIA, KOERIER, EUTERPE, WALCHEREN, DOELWIJK, MINISTER PAHUD, ELIZABETH, ANNA EN ELISE, en SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 28 juni 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 mei. Vrachten. Gedurende de afgelopen maand hebben de volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen plaats gehad: WELTEVREDEN te Soerabaija bevracht tot NLG 70 per last voor suiker en NLG 52,50 voor tabak naar Rotterdam. MAASSTROOM laadde hier tot NLG 76,50 voor suiker en NLG 35 voor koperen duiten te Soerabaija en Passaroeang te laden naar Rotterdam. STELLA MARIS (307 ton) tot 45 doll. centen per pikol voor rijst naar Hongkong of Macao. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HELM is bevracht door de Factorij tot NLG 70 voor suiker te Soerabaija en NLG 80 voor koffij te Padang te laden en NLG 30 voor tin naar Rotterdam. AEGIDIA EN PAULINA (747 ton) tot 54 doll. centen voor rijst naar Hongkong, Macao of Whampoa. ANTOINETTE SERAPHINE (373 ton) 47½ doll. centen voor rijst naar Hongkong. ROBERTUS HENDRIKUS NLG 82,50 voor koffij te Padang en NLG 30 voor tin hier te laden naar Rotterdam. VOORWAARTS (706 ton) 54 doll. centen voor rijst, hier te laden, naar Hongkong of Macao. HOLLANDS TROUW vertrekt naar Hongkong. CANTON werd te Soerabaija naar Rotterdam vervracht tot NLG 75 voor suiker en NLG 60 voor tabak te Amsterdam te leveren. De BULGERSTEIN is bevracht tot NLG 82½ voor suiker van Tjilatjap en tot NLG 90 voor koffij van Padang naar Amsterdam.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: BIESBOSCH, JOHANNA, LOUIS MEIJER, ESTAFETTE, DE ZWIJGER, WATERLOO, PHILIPS VAN MARNIX, PAULINA, AZIA, CATHARINA WILHELMINA, LOEVESTEIN, ARLEQUIN, en ZAANSTROOM.
De IJSSEL, DRIE GEZUSTERS, JAN PIETERSZOON KOEN, JACQUELINE en ELIZE, JHR. MR. V.D. WALL VAN PUTTERSHOEK en HOLLANDIA doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 7 juli. Het alhier binnengelopen Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. Singer q.q, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is lek en moet de lading lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 06 september 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 7 augustus. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. Singer, van Java naar Rotterdam, heeft de reparatie geëindigd en is thans bezig om de lading weder aan boord te nemen.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 5 september. Het Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. Singer, op de reis van Batavia naar Rotterdam alhier lek binnengelopen, heeft 25 augustus na geëindigde reparatie de reis voortgezet. Het schip heeft, om de averijkosten te dekken, een bodemarij genomen van $ 9.200 à 14,99%, betaalbaar 20 dagen na behouden arrivement te Rotterdam.
(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

Afbeelding
Datum 08 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 december. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 10 schepen bevracht, als:
Voor Rotterdam: ARLEQUIN, kapt. H. Singer; CANTON, kapt. J. Kettler.
Voor Amsterdam: METALEN KRUIS, kapt. J. P. Zuurdeeg; DRIE GEBROEDERS, kapt. H. Kramer; GALLILEI, kapt. F.C.H. Koch; JAN DANIEL, kapt. A.K. Zweede; LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen (de beide laatste van Rotterdam).
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. C. Spiegelberg.
Voor Schiedam: JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn.
De Maatschappij verlangt de dispositie (opm: ter beschikking stelling) over de uitgaande ruimte van de schepen, voor ultimo december 1858 binnengekomen, tot de vracht van NLG 30 voor stukgoederen.

Afbeelding
Datum 28 februari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Volgens een particulier bericht is het barkschip ARLEQUIN, kapt. Singer, 14 januari van hier te Hongkong aangekomen.
Men verkeerde omtrent dit schip dat 19 mei van Brouwershaven vertrok en 25 september Anjer passeerde, in de grootste ongerustheid.

Afbeelding
Datum 28 februari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Honghong, 16 januari. De lading kolen van het alhier van Rotterdam gearriveerde barkschip ARLEQUIN, was bij het arrivement alhier, reeds 4 dagen brandende, zodat men genoodzaakt was het schip onmiddellijk op strand te zetten en vol water te pompen, met het gelukkig gevolg dat men de brand in de nacht van 14 op 15 dezer meester werd.

Afbeelding
Datum 03 maart 1863
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hong Kong, 16 januari. Aan boord van het vrachtschip ARLEQUIN, kapitein Singer, is in de lading steenkolen brand ontstaan, die door assistentie geblust is. Het was op de modder gezet. In het dek waren gaten gehakt en het schip is vol water gezet.

Afbeelding
Datum 12 maart 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 maart. Van een geachte zijde ontvangen wij het volgende extract uit een brief van kapt. Slinger, voerende het schip ARLEQUIN, dd. Hongkong 26 januari 1863: Na een reis van 130 dagen de 30e september te Anjer aangekomen, veronderstelde ik niet dat mijn reis naar Hongkong nog zo lang zou aanlopen. Om de west de Chinese Zee willende ingaan, had ik echter een dusdanige stilte dat ik weken achtereen geen tien mijlen geavanceerd was en besloot ik de oost-passage te nemen, waar ik ook voortdurend met stilte had te sukkelen, totdat ik de 3e december de Saleijerstraat bereikte, waar ik 2 Hamburger schepen aantrof en gezamenlijk door de Pito-passage de Gillolo-passage bereikte. De 18e december kwam ik in de wind in de Stille Zuidzee en passeerde in stormweer de 13e januari de Pellen-eilanden. Vandaar trof ik goed weder en kwamen wij goed vooruit tot op de 8e januari; alstoen kregen wij weder met zwaar stormweder te kampen. Op de 10e januari in de Formosa Channel opkomende, ontwaarden wij bij het aanbreken van de dag verschrikkelijk veel rook, gepaard met een zware gaslucht. Het bleek al spoedig dat er brand in het schip was door zelfontbranding van de steenkolen. De rook en de gaslucht namen zo spoedig toe, dat wij het de volgende morgen niet meer konden uithouden in de kajuit, kerk en voor in het kabelgat. Onze toestand was alstoen zeer treurig: brand in het schip, die voortdurend toenam, zwaar stormweder en hemelhoge zee. Na de kaarten, chronometer, boeken en enige levensmiddelen op het dek gehaald te hebben, begonnen wij alles te stoppen en luchtdicht te maken om de toevoer van lucht in het schip te voorkomen. Hoewel alles met vier- en zesdubbel zeildoek gestopt was, verspreidde zich de lucht en de rook over het gehele dek en met voortdurende storm zwalkten wij de Chinese Zee door, zonder zelfs de hut op het dek te kunnen gebruiken. De chronometer bleef stilstaan, doortrokken van gas; zon of maan kregen wij niet te zien, zodat wij hoegenaamd niet konden bepalen waar wij ons bevonden; boeken, kaarten en verdere instrumenten waren doornat door de over het schip komende zee. Wij stuurden om de noordwest en westnoordwest op de bijgelegen kust van China aan en voerden zeer veel zeil en zagen na 3 bange etmalen doorgebracht te hebben de 13e januari de Chinese kust. Het weder bedaarde, maar de rook in het schip nam toe. De teer liep uit de presenningen die over de luiken lagen. Onze boot hing in de takels klaar en een vlot van ons waarloos rondhout lag op de campagne, hoewel zulks in de hoge zee ons weinig had geholpen. Een vaatje water en een weinig brood was alles wat wij op dek hadden en hoegenaamd geen klederen, dan die wij aan hadden en die al die tijd doornat waren. In die toestand arriveerden wij 's middags de 14e januari te Hongkong, God dankende, dat hij ons het leven had gespaard, maar treurig wegens de toestand van het schip. Ik ging dadelijk aan wal, om kennis van mijn toestand te geven en keerde met twee experts naar boord terug. Deze gaven order om een van de luiken te openen, maar moesten dit dadelijk weder sluiten daar zware zwarte rookwolken uit het ruim opstegen en het gehele schip bedekten. Alstoen kwam een stoomboot die ons aan de overzijde op strand zette. Er werden 3 gaten buitenboord in het schip gehakt en met assistentie van brandspuiten en 125 man van het ter rede liggend Engels oorlogsschip, werd de gehele nacht doorgepompt om het schip onder water te zetten. De 15e 's morgens was er 12 voet water in het schip en de brand geblust. Er zijn verschrikkelijk veel uitgebrande kolen, meest in het midden van het schip.

Afbeelding
Datum 06 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Woosung (opm: haven in de monding van de Yangtze Kiang), 8 september. Het Nederlandse schip ARLEQUIN, kapt. Singer, is 4 dezer van hier naar Newchwang (opm: Yingkou) vertrokken, doch heden uit zee geretourneerd.

Afbeelding