Inloggen
A.M.E. - ID 7634


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-10-13 / 1876-03-27 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 185?
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Salem, Mass., U.S.A.
Launch Date: 1855-00-00
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 851.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 48.52 Meters Registered
Beam: 7.83 Meters Registered
Depth: 5.04 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 27-03-1876
Type: Remeasurement
Omschrijving: De A.M.E. is enige keren hermeten, waarbij wel de tonnage maar niet de afmetingen bekend werden. Daarom zijn bij uitzondering de afmetingen en tonnage vermeld als in advertentie van verkoping van maart 1876.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-10-13
Register nr: 18680659
Scheepsnaam: A.M.E.
Type: Fregat
Lasten: 490
Gebouwd in land: Amerika
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meijer & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Whitehill, R.
Opmerkingen: 1871 - 346-datum besluit nieuwe zeebrief14-03-1871-35- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Amerika

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-00-00 EUROPA
Manager: W.H. Boardman, Boston (Mass.), U.S.A.
Eigenaar: W.H. Boardman, Boston (Mass.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / U.S.A.
Additional info: Boardman was in elk geval sinds maart 1858 eigenaar, voor die datum niet gevonden.

Date/Name Ship 1864-00-00 JESSIANNA
Manager: Robert Donald Robertson, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Robert Donald Robertson, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign: QLSM
Additional info: Off.no. 30669, op 25 juli 1864 te Rangoon geregistreerd als JESSIANNA, in MNL 1865 als JESSIANA, juiste naam onduidelijk

Date/Name Ship 1868-09-15 A.M.E.
Manager: Firma Meyer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Meyer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NBCF
Additional info: op openbare veiling op 27 maart 1876 naar Stettin verkocht voor NLG. 36.600,-

Date/Name Ship 1876-03-27 PAUL TESCHNER
Manager: Fritz Ludwig Peter Ivers, Stettin, Germany
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren van de PAUL TESCHNER sinds 1876:
Rritz Ludwig Peter Ivers, Stettin (boekhouder en 10/42e part)
Julius Hinrich Ludwig Maass, Stettin (gezagvoerder en 18/42e part)
Pölitz & Adolf Böhm, Stettin  (14/42e part)

Ship Events Data

1876-03-27: AH 050376
Advertentie. G.J. Boelen, A. Roland Holst, E.C.A. Koli en P.J.A. van der Aa, makelaars, zullen op maandag 27 maart 1876, des namiddags te 3 uur, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes, te Amsterdam, ten overstaan van een bevoegd beambte, veilen:
Het Nederlands gekoperd en kopervast fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd A.M.E. Laatst gevoerd door kapt. H.P. Kluit.
Volgens Nederlandse meetbrief lang 48,52 meter, wijd 7,83 meter, hol 5,04 meter, alzo gemeten op 851 tonnen of 449 lasten. Breder bij biljetten omschreven.
Het schip ligt in het Oosterdok. Nadere inlichtingen verkrijgbaar bij bovengenoemde makelaars en de cargadoors Meijer & Co., Amsterdam.
1877-04-19: Final Fate:
Op reis met een lading katoen van Savannah naar Liverpool is de PAUL TESCHNER op 19 april 1877 in positie 49º39'NB en 09º55'WL brandend door de opvarenden verlaten. Alle opvarenden kwamen veiling aan boord van de Noorse bark LEO gered.(Algemeen Handelsblad 26 april 1877). Het schip was verloren. De brand zal zijn ontstaan door broei in de lading katoen.
(opm: de Engelse krant Shipley Times and Express van 28 april 1877 geeft een interessant verhaal. In vertaling: Vuur op zee. Het schip PAUL TESCHNER, thuishaven Stettin, is vorige week donderdag (opm: 19 april) tijdens brand verlaten. De bemanning is in Falmouth aan land gekomen en ondergebracht in het zeemanshuis. Men zegt dat het eerste teken van vuur donderdag omstreeks 11 uur was ontdekt, toen de stuurman uit een van de pompen rook zag komen. Omstreeks 2 uur braken de vlammen midscheeps door het dek, juist voor het verblijf van de kapitein in het dekhuis. Het Noorse schip LEO kwam nabij om hulp te bieden. Zij stuurden een boot, die tezamen met de twee boten van de PAUL TESCHNER de bemanning van boord haalden en voorraden en kleding voor zover als mogelijk was. Tegen 6 uur was meer dan de helft van het dek verbrand en was het schip in vlammen gehuld. De lading bestond uit zeer waardevol katoen, die in Savannah aan boord was gekomen met bestemming Liverpool. De bemanning verliet het schip ongeveer 70 mijl ten zuidwesten van de Scilly Eilanden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Whitchill als gezagvoerder gedurende:

*   1869 t/m 1870 van het fregat “A.M.E.”, ex Jessiana, gebouwd in 1856, bouwlocatie niet vermeld, 931 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Whitchill, R.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wilhelmus Hendricus Kannegieter, Rooms Katholiek, werd geboren te Amsterdam op 16 februari 1829. Hij was de zoon van Joannes Laurentius Kannegieter, wijnkopersknecht te Amsterdam, en Anna Knorrenburg, beiden wonende in de Laurierstraat bij de 1ste dwarsstraat in de Vettemansgang nr.156. Wilehelmus werd ingeschreven als leerling aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart op 27 augustus 1842. Van zijn vorderingen in de vakken Zeevaartkunde, Schoolonderwijs (hollands, frans en engels) en Scheepvaartkunde werden drie-maandelijkse aantekeningen bijgehouden in de periode januari 1843 - juli 1845. Voorts zijn de volgende opmerkingen gemaakt:

08 juli 1845                 "benoemd tot stuurmansleerling bij de Burgerlijke Koloniale Marine in Oost-Indië"

29 augustus 1845       "vertrokken met het Schip de twee Anthonys Capt.Plug naar Batavia voor Rotterdam"

02 december 1846     "uit Oost Indië met ontslag terug in het Gesticht"

19 februari 1847         geplaatst als ligtmatroos op de "Wassenaar" onder kapt Honstede (dit moet zijn A.Hofstee) van Amsterdam naar Batavia

15 december 1847     terug van de reis "met goede attestatie"

29 december 1847     "eervol ontslagen"

in de kantlijn staat: "Burgerlijk kol. Marine in Oost-Indië"004-533/1981

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Kannegieter werd per 09 januari 1872 met vlagnummer 873 en op voordracht van P.Buys Jr ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Soembing"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 02/09 januari 1872 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd W.H.Kannegieter, geen leeftijd genoemd, voerend het fregat “Soembing”, voor rekening van A.Hendrichs & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering  dd 07 januari 1858 staat een brief van H.B.Kannegieter “verzoekende voor W.H.Kannegieter, dat deze, op reis zijnde, nog als deelnemer worde toegelaten”. Het verzoek wordt afgewezen met verwijzing naar art. 17 van het Regelement. In dit artikel worden een aantal voorwaarden voor toelating opgesomd, waaraan de kapitein Kannegieter kennelijk niet voldoet

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren             type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        873                          1872             fregat               Soembing                                              A.Hendriks & Co

 

Bouma025 vermeldt W.H.Kannegieter als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1869 van de bark “Minister Thorbecke”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 566 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1871 van het fregat “A.M.E.”, ex Jessiana, gebouwd in 1856, bouwlocatie niet vermeld, 931 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam;

*    1873 t/m 1874 van het 3/mschip “Soembing” ex Baron Mc Auley, gebouwd in 1859 te Thomaston Maine, 1325 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 vermist tussen Batavia en Amsterdam;

 

JESSIANA / A.M.E.

KADASTER (Schaduwregister Rotterdam) :

De Firma van Meijer & Co, cargadoors te Amsterdam, werd op 19 mei 1871 in het kadaster te Amsterdam teboekgesteld als eigenaar van het Fregat JESSIANA, dat zij voor NLG 22000 hadden aangekocht. Het brandmerk van dit schip werd 2144 Amst 1871.

Het schip mat 491 ton en  had een laadvermogen van 422 last.

Op 30 mei 1871 kwam er een ‘verklaring’ als eigenaar van de A.M.E., ook JESSIANA. Vermoedelijk werd er toen een Rederijcedule uitgegeven.

Gegevens van Lindenborn-Marhisdata, maart 2008

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Kannegieter, Wilhemus Hendricus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Pieter Kluit, Nederlands Hervormd, woonde te Den Helder en vestigde zich te Rotterdam. Hij woonde aldaar o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr.425 (nieuw 116). Hij vertrok op 16 mei 1870 naar Haarlem.

Hij was getrouwd met Elizabeth Antonia Helleman, geboren 27 september 1835 te den Helder, Luthers005.

 

Hendrik Pieter Kluit, Nederlands Hervormd, werd geboren te Heemstede op 16 maart 1837. Zijn ouders waren Gerrit Kluit, tuinman op de Hartekamp onder Heemstede, en Sara Veldhuizen. Hendrik werd ingeschreven aan de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart op 31 augustus 1850. Van zijn vorderingen in de vakken Zeevaartkunde, Schoolonderwijs (hollands, engels en frans) en Scheepswerk werd om de 3 maanden een aantekening gemaakt  en wel in de periode januari 1851 - juli 1852. Voorts zijn er de volgende opmerkingen:

15 december 1852     ingeschreven als lidmaat van de Ned.HervGem bij dominee de Voogd

27 december 1852     geplaatst als scheepsjongen op de Soolo(sic) onder kapitein Korteland voor een reis van Schiedam naar Australië (Er is in de ledenlijsten van het Rotterdams zeemanscollege De Maatschappij tot Nut der Zeevaart een M.Korteland ingeschreven met vlagnummer 53021. Zie bij Korteland).

27 februari 1852         teruggekeerd van de reis met het schip "Graaf Dirk III" "met goede attestatie"

30 maart 1854            geplaatst als ligtmatroos op de "Ardjoeno" onder kapitein Post voor een reis van Amsterdam naar Austrlië

25 augustus 1855       terug van de reis "met goede attestatie"

29 augustus 1855       eervol ontslagen004-533/2232.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Kluit (te Nieuwediep) werd per 07 april 1863 op voordracht van W.L.Esink en met vlagnummer 803 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Maria Catharina"002. Ten tijde van de inschrijving was Kluit 26 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 31 maart/07 april 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Pieter Kluit. oud 26 jaar, wonend te Nieuwediep, voerend de bark “Maria Catharina”, voor rekening van J.J.Schumacher te Rotterdam,op voordracht van kapitein W.L.Esink.023.

 

Hendrik Pieter Kluit was met vlagnummer R178 in de periode 1865 t/m 1869 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl gerechtigd was de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken had058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        803                            1863           bark                 Maria Catherina                 Mr.J.J.Schumacher, Rotterdam

                                           1864           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1865-1866     bark                 Krimpernerwaard              H.L.C.Lehr, Rotterdam

                                           1867           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1868-1870     brik                   Professor Suringar              P.A.van der Drift, Alkmaar

                                      1971-1875     fregat               A.M.E.                                 Meijer & Co

                                           1876           geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.P.Kluit met vlagnummer R178 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1865, 1866            van de bark “Krimpernerwaard”                  397 last  varend voor H.L.C.Lehr te Rotterdam

*    1867                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

 

H.P.Kluit                                  Maria Catharina                        16 april 1863                        02 augustus 1864

                                                  Krimpenerwaard                       20 mei 1865                         verongelukt

 

Bouma025 vermeldt H.P.Kluit als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de bark “Maria Catharina”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 428 ton o.m., varend voor Mr.J.G.Schumacher te Rotterdam. Het schip voer in 1865 voor F.Tepe te Amsterdam en was herdoopt in “Maria Regina”;

*    1866 t/m 1867 van de bark “Krimpenerwaard”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 752 ton o.m., varend voor H.L.C.Lehr te Rotterdam. Het schip is in 1867 gestrand in de Algoa Baai en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1871 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 282 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar. Het schip werd in 1871 verkocht naar Engeland en herdoopt in “Joseph”;

*    1872 t/m 1876 van het fregat “A.M.E.”, ex Jessiana, gebouwd in 1856, bouwlocatie niet vermeld, 931 ton o.m., varend voor Meyer & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1876 verkocht naar Stettin.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Kluit, Hendrik Pieter
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: A.M.E. , aquarel gemaakt in 1868, kapitein is R. Whitehill. De naam van het schip A.M.E. verwijst naar de voornamen van zijn zuster, Anna Maria Elizabeth Hyde.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: A.M.E.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.30

DVD XI – 9147-9149
CEDULE

Naam schip A.M.E., voordien Engels schip JESSIANA

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 september 1868

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hermanus Willem Meijer, voor zijn firma Meijer & Co., Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Robert Whitehill

grootte in tonnen 490 lasten of 928 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amerika

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 september 1868

nummer van registratie deel 85, folio 31, recto, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Nieuwediep en had nog nimmer een Nederlandse zeebrief gehad. De waarde van het schip wordt gesteld op NLG.22.000.-






researcher/datum research: ML / 130909

Naam A.M.E.
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175