Inloggen
ZUIDERZEE - ID 7505


Kroniekberichten

Datum 25 januari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 januari. Nader vernemen wij, dat op vrijdag 21 dezer des morgens ten half elf de ELSE de Goeree ZO (opm: men bedoelt waarschijnlijk: [het vuur van] Goeree in zuidoostelijke richting), ongeveer 18 mijl van de Nieuwe Waterweg, door de sleepboot SCHEVENINGEN op sleeptouw is genomen. Wind west en dik van mist. Ten 1 uur 30 minuten namiddags werd ten anker gekomen en ging de sleepboot de loodskotter praaien om zich te verkennen. Het bleek dat men de gaston OZO (opm: in oostzuidoostelijke richting) had. De SCHEVENINGEN stoomde naar de Hoek van Holland en nam van daar de sleepboot KATWIJK met zich mede teneinde bij hoog water gezamenlijk het schip, dat 23 voet diep ging, binnen te brengen. Ten 12 uur ’s nachts werd opnieuw vastgemaakt en opnieuw opgestoomd. Het weder was dik, doch men kon de vuren verkennen. Kort na één uur praaide de loods, dat het schip grond had geraakt en er 3 voet water gepeild werd en de (opm: sleep-)boten zee moesten houden, hetgeen geschiedde. 10 Minuten later praaide de loods opnieuw, dat het schip op stroom moest gebracht worden, daar het veel water maakte. Enige ogenblikken later werd opnieuw order gegeven het schip bewesten de Waterweg aan de grond te zetten, hetgeen door de SCHEVENINGEN werd verricht, daar de KATWIJK inmiddels losgemaakt was, en trachtte langszijde van de ELSE te komen. De beide sleepboten kregen order in de onmiddellijke nabijheid te blijven en de KATWIJK werd later naar de wal gezonden voor bericht en later opnieuw met de tweede stuurman naar Maassluis om met de reders te Bremen en de agent te Rotterdam te telefoneren. Later ging het volk met de reddingboten van boord en ten 3 uur 30 min. de kapitein en stuurlieden met de ZUIDERZEE, nadat contract voor de berging was afgesloten met de Nieuwe Rotterdamsche Bergings Maatschappij. Ook het Zweedse bergingsvaartuig BELOS, hier te lande gestationeerd, was later op de strandingsplaats aanwezig. Een gedeelte der lading is reeds door blazers te Maassluis aan de wal gebracht. Ook drijven reeds veel vaten rond. De lading van het schip ELSE bestond uit 5625 vaten hars en 2302 vaten terpentijnolie.

Afbeelding
Datum 03 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 2 februari. Nabij het gestrande stoomschip TRIANO waren de sleepboten LAUWERZEE, WODAN, MAASSLUIS, SCHEVENINGEN, KATWIJK en het bergingsvaartuig BELOS, doch zij konden geen trossen aan boord vast maken. De stoomreddingboot van de Hoek van Holland kon langs zijde komen en nam vijf man over. De overigen bleven toen alsnog aan boord. Later kwam de ZUIDERZEE met de reddingboot van Maassluis. Tegen donker bracht de stoomreddingboot de overige bemanning, waaronder de kapitein en de loods aan de wal. Twintig man van de equipage zijn naar Rotterdam naar het Zeemanshuis gebracht. De gezagvoerder bleef aan de Hoek. Te ongeveer10 uur hedenavond is de gezagvoerder met de WODAN naar de strandingsplaats vertrokken, en daar het schip bij het verlaten nog dicht was, heeft men enige hoop bij hoog water het schip vlot te krijgen. Evenwel is de toestand van zee en wind, welke laatste steeds aanwakkert, zodanig, dat het moeilijk zijn het vaartuig te naderen, indien het uit zichzelf niet vlot drijft en meer in het vaarwater geraakt. Als vermoedelijke oorzaak der stranding kan worden beschouwd, dat het stoomschip door een zware zee, die dwars over de pieren heen rolde, op zijde is geslagen en niet spoedig genoeg naar zijn roer heeft geluisterd om weer op koers te kunnen worden gebracht.

Afbeelding
Datum 12 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 november. Het Nederlandse schip JAN EN CAREL, met schade te Cuxhaven binnen, zal door de sleepboot ZUIDERZEE naar Zaandam worden gesleept.

Afbeelding
Datum 01 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 30 november. De STATENDAM is hedenmorgen niet vlot gekomen. De sleepboten LAUWERZEE en ZUIDERZEE hebben vergeefs getrokken. Men gaat voort met het lossen van de lading.

Afbeelding
Datum 02 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 1 december. De STATENDAM kwam hedennacht 1.30 uur bij hoog water en met behulp van de sleepboten LAUWERZEE en ZUIDERZEE, benevens de tender COLUMBUS vlot.

Afbeelding
Datum 04 maart 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is aangekomen op de Nieuwe Waterweg van Hamburg naar Bolnes de bark OTTO gesleept door de ZUIDERZEE met assistentie op de rivier van de ROTTERDAM.

Afbeelding
Datum 21 juni 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 juni. Het droogdok te Hebburn, voor rekening van het Spaanse gouvernement gebouwd, dat heden van Shields vertrok naar Port Mahon, gesleept door de Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE, OCEAAN en ZUIDERZEE, is 450 voet lang en 117 voet breed en heeft een lichtvermogen van 12000 ton. Het is gebouwd in 6 afdelingen. Dat de reis van dit gevaarte met belangstelling zal worden nagegaan, behoeft geen betoog en wanneer de reis gelukkig zal worden volbracht zal wederom een bewijs geleverd worden van wat de firma L. Smit & Co met haar materieel en bekwaam personeel kan doen. Dat men in Shields met lede ogen het dok zag vertrekken met Nederlandse sleepboten en onder Nederlands commando zal wel niemand betwijfelen.

Afbeelding
Datum 09 juli 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Heden is alhier van Hamburg aangekomen het nieuwe stoomschip KEDIRI, gesleept door de sleepboten NOORDZEE en ZUIDERZEE. Het schip is gebouwd bij de werf Blohm & Voss maar zal te Rotterdam worden afgebouwd.

Afbeelding
Datum 14 juli 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Op 13 juli arriveerde in de Nieuwe Waterweg een gewezen Engels hospitaalschip, van Hull naar Slikkerveer per sleepboot ZUIDERZEE, om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 30 januari 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

De BACCHUS (bark) is 30 januari aangekomen te Nieuwe Waterweg van Hull, gesleept door de ZUIDERZEE en bestemd naar Hendrik Ido Ambacht voor sloop.

Afbeelding
Datum 14 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aangekomen in de Nieuwe Waterweg op 13 april de JUPITER, van Londen per sleepboot ZUIDERZEE, naar Bolnes om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 14 maart 1904
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip INGA (opm: b.n. 251 van Vuyk) is heden gesleept door de sleepboot ZUIDERZEE vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Shields voor de inbouw van de machine.

Afbeelding
Datum 21 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 20 november. Het stoomschip YARE is, gesleept wordende door de ZUIDERZEE, naar Rotterdam vertrokken om aldaar te repareren.

Afbeelding
Datum 07 december 1904
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het bij Vuyk gebouwde stoomschip KINGWOOD is heden van de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Shields gesleept door de sleepboot ZUIDERZEE. (opm: op 10 december aangekomen)

Afbeelding
Datum 15 februari 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is te Rotterdam aangekomen van Kiel het Duitse ijzeren slagschip NEPTUN, gesleept door de sleepboten OOSTZEE en ZUIDERZEE, bestemd naar Hendrik Ido Ambacht om door de Maatschappij Rijsdijk te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 12 april 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het door de Scheepsslooperij v/h Frank Rijsdijk aangekochte Duits gedekt houten korvet GAZELLE, gebouwd in 1859 en 2100 ton groot is heden aangekomen te Rotterdam van Wilhelmshaven, gesleept door de sleepboten NOORDZEE en ZUIDERZEE en bestemd naar Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding
Datum 12 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Bergen, 8 januari. Gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE arriveerde het stoomschip HOLSATIA alhier. Nadat in de Nieuwjaarsnacht tijdens vreselijk weer de sleeptrossen van de ZUIDERZEE en de NOORDZEE braken, is de HOLSATIA tijdens een sneeuwstorm uit zicht geraakt en dreef alleen tot 8 januari, steeds door geweldige brekers bespoeld. Doordat een sleeptros in de schroef van de NOORDZEE was geraakt, was deze sleepboot onbestuurbaar. Nadat de schroef was geklaard, is met het zoeken naar de HOLSATIA aangevangen. Op 3 januari des avonds werd ze gevonden en trots de hoge zeeën mocht het gelukken een tros aan boord te brengen, waarop het slepen naar de Engelse kust werd voortgezet. Op 4 januari draaide de wind naar het noordwesten; het waaide harder, waardoor de sleeptros weder brak. Gedurende de nacht gelukte het weer verbinding te krijgen en des morgen om 5 uur werd koers naar het noordwesten gezet. De storm werd weder zuidoost met het ongelukkige gevolg, dat de sleeptros weder brak. Eerst de volgende middag kon een nieuwe tros worden vastgemaakt. In de nacht kwam Marstenen in zicht en des morgens kwam de loods aan boord, die beide schepen hier binnenbracht. De HOLSATIA heeft gedurende het drijven zware schade aan verschansingen, commandobrug, enz. geleden. Aangezien de presenningen der luiken waren weggeslagen en water in het ruim was gedrongen, was men aan boord voor het ergste bevreesd. De NOORDZEE heeft ook schade, doch ze is niet ernstig. De schades worden gerepareerd en de HOLSATIA is zeewaardig en kan binnen een paar dagen vertrekken.

Afbeelding
Datum 15 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 12 januari. Het alhier thuishorende stoomschip HOLSATIA, te Bergen binnengesleept, zal door de sleepboten ZUIDERZEE en ZWARTE ZEE , in plaats van de NOORDZEE, naar Middlesbrough worden gesleept.

Afbeelding
Datum 09 september 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 september. De sleepboot ZUIDERZEE, met een sleep van 3 bakken op reis van Rotterdam naar Port Said, heeft volgens alhier bij de rederij ontvangen bericht van 6 dezer van Cadix, nabij Trafalgar in een oostelijke storm een der bakken verloren, die later voor de storm af is weggedreven. De ZUIDERZEE liep tot behoud der beide andere bakken te Cadix binnen en is gisteren weer van daar vertrokken om de derde bak op te sporen.

Afbeelding
Datum 30 april 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, Het stoomschip HOUTDIJK is hedenmiddag, van Huelva binnenkomende, in de Hoorn aan de zuidwal aan de rond gevaren, doch met assistentie van de sleepboten ZUIDERZEE en PERNIS vlotgekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 juni 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 juni. De Nederlandse sleepboot ZWARTE ZEE, die ter hoogte van Portland met defecte machine ten anker was gegaan, heeft, na afkoppeling van de hoge druk, gisterenavond met de middelbare en lage druk machines de reis naar de Waterweg voortgezet. De ZWARTE ZEE wordt geassisteerd door de sleepboot ZUIDERZEE en het gehele konvooi passeerde heden Dungeness.

Afbeelding
Datum 04 juni 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Waterweg, 3 juni. Heden arriveerde alhier het stoomschip CITY OF BOMBAY, van Liverpool naar Hendrik Ido Ambacht om te slopen, op sleeptouw van de sleepboten OOSTZEE en ZUIDERZEE.

Afbeelding
Datum 22 juni 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 juni. De sleepboot ZUIDERZEE, met een hekwielbaggermolen op sleeptouw arriveerde 19 juni van Renfrew te Burutu.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 augustus. Zaterdagochtend is het stoomschip MEDEA, gesleept door de sleepboot ZUIDERZEE, van Glasgow naar hier vertrokken.

Afbeelding
Datum 02 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 november. De sleepboot ZUIDERZEE, van Rotterdam naar Venetië, met twee bakken en stoomschip S.V. 2 van Papendrecht naar Venetië vertrokken 29 oktober van Portland.

Afbeelding
Datum 30 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlissingen, 29 november. Het Italiaanse drie-mast schip MARIA, kapt. Mortola, van Buenos Aires naar Rotterdam, is op de Banjaard gestrand. Het volk is gered door het van Kroonstad naar Antwerpen bestemde Belgische stoomschip MARNIX. Dit stoomschip is opgevaren naar Antwerpen. De door de MARNIX opgenomen bemanning bestaat uit 18 koppen. Intussen is ook de sleepboot ZUIDERZEE naar de strandingplaats vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 30 november. Het op de Banjaard gestrande Italiaanse fregat MARIA is nog heel, met drie voet water in het ruim. Blazers zouden, als de gelegenheid het toelaat, beginnen met het bergen van de lading. De sleepboten ZUIDERZEE, GOUWZEE en WODAN zullen met hoog water trachten het schip vlot te slepen. De ROTTERDAM, met pompen aan boord, is naar de strandingsplaats vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 29 december. Volgens alhier ontvangen telegrammen hebben de Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE, ZUIDERZEE en NOORDZEE, geassisteerd door andere sleepboten, het bij Dungeness gestrande Duitse stoomschip SALATIS vlot gesleept. De SALATIS is te Dover binnengebracht en ligt nu in de Admiraliteitshaven aldaar.

Afbeelding
Datum 11 februari 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bergloon. Het Admiraliteitshof heeft het bergloon van het stoomschip SALATIS, dat in december jl. bij Dungeness was gestrand en door 14 sleepboten werd vlot gebracht, bepaald op GBP 15.832, waarvan de sleepboten ZWARTE ZEE, NOORDZEE en ZUIDERZEE GBP 3.000, aan de sleepboot SIMSON en de lichter OSTSEE ZEITUNG een bedrag van GBP 1.380 werd toegewezen.
Voorts werd door het Admiraliteitshof behandeld de stranding van het stoomschip GLENESK. Bij het vlot brengen werd assistentie verleend door de Nederlandse sleepboot MAAS, de sleepboten HECTOR en AJAX van Southampton en de sleepboot TRITON van Falmouth en de kustboot QUEEN.
Het hof schatte de geborgen waarde op GBP 92.000 en bepaalde het bergloon voor de sleepboot MAAS op GBP 700. Wat de andere boten werd toegekend is nog niet bekend.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Scheepsbouw. Gisteren kwamen te IJmuiden binnen, gesleept door de Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE de motorschoener CORNELIS, die op de werf van de firma J. Meijer te Zaltbommel voor rekening van een rederij te Terneuzen werd gebouwd. Het schip zal bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam van een motor worden voorzien.

Afbeelding
Datum 02 november 1910
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

IJmuiden, 1 november. Uit IJmuiden meldt men: de voor sloping verkochte monitor SALAMANDER, van Wilhelmshaven naar Dordrecht gesleept door de ZUIDERZEE, sloeg hedennacht tijdens stormweer voor de IJmuider hoofden van de trossen en werd, zeven palen ten zuiden van Egmond, op het strand geslagen. De 3 opvarenden zijn door de reddingsboot afgehaald en te Castricum geland.

Afbeelding
Datum 02 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 1 november. De sleepboot ZUIDERZEE is hedenmiddag naar Egmond vertrokken, om bij gunstig weer in vereniging met de sleepboot WODAN, die daartoe uit Maassluis vertrok, te trachten, de gestrande kanonneerboot SALAMANDER af te slepen.
(Later bericht.) De beide sleepboten keerden hedenavond terug. Wegens het slechte weer kon men bij het gestrande vaartuig niets uitrichten.

Afbeelding
Datum 02 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 2 november. De sleepboten ZUIDERZEE, WODAN en OOSTZEE liggen alhier een gunstige gelegenheid af te wachten om te trachten de kanonneerboot SALAMANDER te bergen. Het schip is gisteren 20 meter hoger opgeschoven.

Afbeelding
Datum 09 november 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 9 november. De sleepboten WODAN, OOSTZEE en ZUIDERZEE vertrokken heden naar de strandingsplaats van de SALAMANDER.

Afbeelding
Datum 15 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 14 november. De sleepboten ZUIDERZEE en WODAN hebben de gestrande kanonneerboot SALAMANDER in vlot water gebracht, konden het vaartuig echter niet over de bank trekken. Morgen wordt nog een derde sleepboot verwacht. (opm: zie ook AH 021110)

Afbeelding
Datum 29 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren stelde de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek in naar de oorzaak van de stranding van de Duitse zeekanonneerboot SALAMANDER, in de nacht van maandag 30 oktober, 4½ mijl bezuiden van Egmond., De kapitein J. Karreman uit Maassluis kreeg, terwijl hij met zijn zeesleepboot ZUIDERZEE, toebehorende aan de firma Leendert Smit & Co. te Rotterdam, te Bremerhaven lag, van zijn kantoor de opdracht om de SALAMANDER van Wilhelmshaven naar Dordrecht te slepen. Op de SALAMANDER - een oud buitenmodel schip - waren drie runners, vertrouwde zeelui, die zolang het transport duurde onder bevel van de heer Karreman stonden. De toestand van de SALAMANDER was van dien aard, dat het schip over zee gesleept kon worden; de lantaarns en de stuurinrichting waren goed in orde, doch een anker ontbrak. Met best mooi weer en helder zicht ging de ZUIDERZEE met de SALAMANDER aan een nieuwe, gave 13 duim’s manilla-tros - pas 4 mei in gebruik genomen en heel zelden gebruikt - in de morgen van zaterdag 29 oktober, half elf, uit. En zonder enig ongeval bereikte men maandag 30 oktober, 's avonds half zes, de Haaks. Het was op dat moment stil water en geen wind. Na 8 uur 's avonds begon het weer te veranderen en kreeg men veranderlijke wind. Om 9 uur werd, omdat de barometer sterk begon te dalen, besloten IJmuiden binnen te lopen; te twaalf uur 's nachts werd het zwaar weer en om 12.30 werd koers gezet naar IJmuiden, te meer omdat de SALAMANDER geweldig slingerde en 50 à 60 graden slagzij maakte. Te ruim één uur kreeg men twee stortzeeën; te half twee, op 3, 4, 5 mijl afstand van IJmuiden, kreeg men een derde breker, een grondzee, en toen sloeg de SALAMANDER los. Maatregelen om het schip te vinden waren ondoenlijk, daar de lichten uit waren en het steen-dik van regen was. De SALAMANDER strandde, als gezegd, op 4½ mijl bezuiden Egmond, waar het schip thans nog zit. De heer Karreman verklaarde, dat de lantaarns van de SALAMANDER de eerste nacht goed brandden; de laatste nacht brandden zij flauw en gingen meermalen uit. Wegens het slingeren van het schip was het onmogelijk bij de lantaarns te komen om die weer aan te steken. Als het schip goed uitgerust en voorzien was geweest van een anker, zou de heer Karreman op zee zijn gebleven. De Raad zal later uitspraak doen.
(opm: zie ook ZZN 021110, AH 021110, NRC 071110 en 091110)

Afbeelding
Datum 04 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft gisteren uitspraak gedaan in zake de zeesleepboot ZUIDERZEE, die de buiten dienst gestelde Duitse kanonneerboot SALAMANDER, van Wilhelmshaven naar Dordrecht moest slepen. Bij IJmuiden werd door het overkomen van een zware stortzee de SALAMANDER losgeslagen. Het schip, hopeloos ronddrijvend, strandde acht mijlen bezuiden Egmond. De Raad schrijft het ongeval toe aan het noodweer, in verband met het niet voldoende uitgerust zijn van de SALAMANDER. Vermoedelijk zou het presenteren van het anker niet gebaat hebben, maar ware het aanwezig geweest, dan had men niet zo dicht de kust hebben behoeven op te zoeken.

Afbeelding
Datum 05 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 5 januari. Hedenochtend arriveerde de Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met de baggermolen No. 1 van Fishguard te Cardiff.

Afbeelding
Datum 12 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 12 januari. Tijdens een hevige sneeuwstorm is het van Hull naar hier bestemde Engelse stoomschip SELBY ABBEY, van de Hull and Netherlands S.S. Co. Ltd. J.H.N. Ringrose te Hull, hedenochtend op de Hinderribben ten NW van Goeree, gestrand.
Volgens een heden namiddag om 3 uur ontvangen bericht waren de sleepboten WODAN, OCEAAN en ZUIDERZEE van de firma. L. Smit en Co. alhier, bij de strandingsplaats, doch konden door de NNO storm en hoge zee geen verbinding krijgen. Het stoomschip zit zeer hoog. De 2e stuurman met 4 andere opvarenden (waarschijnlijk de passagiers, er waren 4 passagiers aan boord) zijn reeds te Goeree geland en tevens werd bij het afzenden van dit bericht vernomen, dat de reddingsboot met nog andere opvarenden naar binnen kwam. Volgens nadere berichten liep de SELBY ABBEY omhoog toen er 112 dm. water stond.
In normale omstandigheden staat er aldaar 108 dm.

Afbeelding
Datum 26 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 januari. De rivierlichter ANNA MARIA, gesleept door de sleepboot ZUIDERZEE, van Zeebrugge naar Havre en dinsdagmorgen (opm: 24 januari) vandaar vertrokken, is dinsdagavond omstreeks 11 uur, ter hoogte van Gris Nez, door midden gebroken. Beide delen bleven echter op de waterdichte schotten drijven.
De ZUIDERZEE hield het voorste deel op sleeptouw en bleef bij het achterstuk; doch het was te donker om ook dit tweede stuk weer vast te maken. Tot ’s morgens 4 uur bleef men er bij; toen echter was men zo kort aan de kust, dat de ZUIDERZEE, voor eigen behoud, moest afhouden.
Voornoemde sleepboot, met het voorstuk op sleeptouw, arriveerde heden in de Nieuwe Waterweg, en het achterschip is, naar wij vernemen, te Calais aangedreven en aldaar binnengebracht.

Afbeelding
Datum 19 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 mei. Gisteravond vertrok per sleepboot ZUIDERZEE van hier naar Tunis de baggermolen STELLA, welke voor Franse rekening op de werf Conrad te Haarlem werd gebouwd.

Afbeelding
Datum 02 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 juni. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 30 mei te St. Michaels met een baggermolen.
De sleepboot ZUIDERZEE van IJmuiden naar Tunis met sleep passeerde 30 mei Sagres.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De sleepboot ZUIDERZEE, van Rotterdam naar Port Said met sleep, passeerde 29 juli Gibraltar.
De sleepboot MAAS arriveerde 29 juli van Burutu te Las Palmas.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

- De Nederlandse sleepboot POOLZEE arriveerde 18 augustus van Rotterdam te Port Said met een baggermolen en een bak op sleeptouw.
- De Nederlandse sleepboot LAUWERSZEE, van Rotterdam naar Bahia, arriveerde 17 augustus te St. Vincent.
- De Nederlandse sleepboot SCHELDE, van Rotterdam naar La Spezia, passeerde 18 augustus Gibraltar.
- De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE vertrok 10 augustus van Malta naar Port Said met twee lichters.

Afbeelding
Datum 01 december 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 december. De sleepboot ZUIDERZEE met een bak op sleeptouw, van Portsmouth naar Ferrol, arriveerde gisteren ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 01 december 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 december. De sleepboot ZUIDERZEE met een bak op sleeptouw, van Portsmouth naar Ferrol, arriveerde gisteren ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 29 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 januari. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE vertrok gisteren van Liverpool naar Bahia met twee lichters op sleeptouw. Op iedere lichter was een duikerklok geladen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 13 februari. De sleepboot ZUIDERZEE, met twee bakken op sleeptouw van Birkenhead naar Bahia, arriveerde gisteren te Ferrol.

Afbeelding
Datum 20 april 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 april. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met twee bakken op sleeptouw, van Birkenhead naar Bahia, arriveerde gisteren ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 augustus. De sleepboot ZUIDERZEE, met een baggermolen en een sleepbootje op sleeptouw, van Antwerpen naar St. Petersburg, passeerde gisteren Kroonstad.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 28 augustus. De sleepboot ZUIDERZEE, met een bootje en een bak op sleeptouw, van Dordrecht naar Newport (Mon.), arriveerde heden ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 oktober. De sleepboot ZUIDERZEE, met drie bakken op sleeptouw, van IJmuiden naar Venetië, arriveerde heden ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 22 maart 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 maart. De sleepboot ZUIDERZEE, van Rotterdam naar Pernambuco met de lichter PERNAMBUCO op sleeptouw, passeerde 20 maart St. Catherine's Point.

Afbeelding
Datum 29 maart 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 maart. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met een bok van Schiedam naar Pernambuco, vertrok 27 maart van Plymouth.

Afbeelding
Datum 17 april 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 april. De sleepboot ZUIDERZEE met een rotsbreker op sleeptouw, van Schiedam naar Pernambuco, arriveerde 15 april te Madeira.
De sleepboot OOSTZEE, arriveerde 14 april van Antwerpen te Havre met de lichter HUMBER. De sleepboot vertrok weer naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 17 mei 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 mei. — De sleepboot OOSTZEE met een baggermolen op sleeptouw, van Rotterdam naar Gijon, vertrok 14 mei van Finisterre.
— De sleepboot ZUIDERZEE, met een mastbok op sleeptouw, van Schiedam naar Pernambuco, arriveerde 15 mei ter bestemming.
— De sleepboot, OCEAAN, van Vlissingen naar Nicolajeff, passeerde 14 mei de Dardanellen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 juli. De sleepboot ZUIDERZEE vertrok 2 juli van Plymouth naar Duala met twee lichters.

Afbeelding
Datum 19 juli 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 juli. — De sleepboot SCHELDE met het beschadigde zeilschip SOUND OF JURA, van St. Vincent K.V. naar Glasgow arriveerde gisterochtend te Vigo.
— De sleepboot ZUIDERZEE, van Rotterdam naar Duala met twee lichters, arriveerde 16 juli te Las Palmas.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 augustus. — De sleepboten ZUIDERZEE en NOORDZEE arriveerden 16 augustus van Rotterdam te Duala met een elevator en 2 bakken.
— De sleepboot GOUWZEE van Bordeaux naar Villareal passeerde 16 augustus Sagres.

Afbeelding
Datum 24 november 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 november. De sleepboot ZUIDERZEE, van Ferrol naar Londen met de baggermolen RHINOCEROS op sleeptouw, arriveerde 21 november te Gravesend.

Afbeelding
Datum 21 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 februari. De sleepboot SCHELDE arriveerde 18 februari in de namiddag van Amsterdam te Bahia Blanca met een baggermolen op sleeptouw. Alles wel.
- De sleepboot ZUIDERZEE, van Wivenhoe naar Bathurst met een motorjacht op sleeptouw, vertrok 18 februari van Vigo.
- De sleepboten NOORDZEE, GOUWZEE en LAUWERZEE, arriveerde 18 februari van Rotterdam te Rosyth, ieder met sleep.

Afbeelding
Datum 13 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juni. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met het stoomschip WORTHINGTON BELLE van Southampton naar Constantinopel, passeerde 11 juni de Dardanellen.

Afbeelding
Datum 15 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE is 12 dezer met het stoomschip WORTHINGTON BELLE op sleeptouw van Southampton te Konstantinopel aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 juni. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE arriveerde 18 juni van Constantinopel te Malta.

Afbeelding
Datum 25 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 juni. - De Nederlandse zeesleepboot DONAU, met een onderzeeër op sleeptouw van Spezia naar Rio de Janeiro arriveerde 23 juni ter bestemming. Alles wel.
-De sleepboot PALERMO met de kolentransporteur No. I van Rotterdam naar Buenos Aires, passeerde 22 juni St. Catherine's Point.
De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE, vertrok 23 juni met een baggermolen en een bak op sleeptouw van Bona naar Rabat.

Afbeelding
Datum 10 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juli. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE vertrok heden van Gibraltar naar Toulon, om vandaar een baggermolen naar Zuid Afrika te slepen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juli. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE vertrok 10 juli van Gibraltar naar Toulon, om vandaar een baggermolen naar Zuid-Amerika te slepen.
- De Nederlandsche sleepboot POOLZEE vertrok 9 juli van de Kaap Verdische Eilanden naar Rotterdam.
- Blijkens bij de vervoerders, L. Smit & Co. alhier ontvangen telegram, is de zelf stomende baggermolen PORTO ALEGRE 9 juli ter bestemming Rio Grande aangekomen.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 augustus. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met een baggermolen op sleeptouw van Toulon naar Rio Grande do Sul, arriveerde 15 augustus te St. Vincent en de Nederlandse sleepboot NOORDZEE arriveerde op dezelfde dag te St. Vincent K.V. van Puerto Militar. De NOORDZEE zal thans de baggermolen verder naar Rio Grande do Sul slepen en de ZUIDERZEE vertrekt naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus. De sleepboot ZUIDERZEE vertrok 22 augustus van St. Vincent K.V. naar Rotterdam.
— De sleepboot NOORDZEE vertrok 22 augustus van St. Vincent K.V., met een baggermolen op sleeptouw, bestemd van Toulon naar Rio Grande do Sul.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 augustus. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE vertrok 29 dezer van Las Palmas naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 december 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Waterweg, 11 december. Heden arriveerde alhier het voor sloop bestemde oude Nederlandse oorlogsschip SOMMELSDIJK, van Amsterdam naar Hendrik Ido Ambacht, gesleept door de sleepboot ZUIDERZEE.

Afbeelding
Datum 18 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 januari. Verschenen nacht is het stoomschip BATJAN met assistentie van de sleepboten LAUWERZEE, ZUIDERZEE en ROZENBURG vlot gesleept. Daarna is het stoomschip naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dungeness, 3 augustus. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE van Rotterdam naar Rouaan (opm: Rouen), passeerde hier hedenochtend 9 uur met twee lichters op sleeptouw en signaleerde dat de achterste lichter was lek gesprongen. De sleepboot en de lichters liggen thans in de East Bay geankerd.

Afbeelding
Datum 22 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 20 december. De sleepboten LAUWERZEE, POOLZEE, OOSTZEE, GOUWZEE en ZUIDERZEE, elk met 2 lichters op sleeptouw, arriveerden 18 dezer van Rotterdam te Gravesend.

Afbeelding
Datum 14 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De ZAANDIJK. De ZAANDIJK was voor NLG 800.000 door de firma R. Mees & Zoonen op Rotterdamse beurspolis verzekerd. Het graan was verzekerd voor NLG 400.000, doch niet tegen molest.
Men meldt ons uit Maassluis: Het zo juist de Waterweg binnengekomen Nederlandse stoomschip LUNA, van Dakar naar Rotterdam, rapporteert gisterochtend 12 uur het stoomschip ZAANDIJK te hebben aangetroffen, achteruit slepende met de sleepboten LAUWERZEE en ZUIDERZEE in de richting van de Engelse kust.

Afbeelding
Datum 18 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 maart. Het stoomschip THUBAN, dat op reis van New York naar Rotterdam door een mijn schade beliep en op 31 januariop de Mucking Flats werd gezet en aldaar voorlopig gerepareerd, heeft de thuisreis kunnen vervolgen. Het schip is heden alhier aangekomen begeleid door de sleepboten NOORDZEE, ZUIDERZEE, LAUWERZEE en GOUWZEE.

Afbeelding
Datum 30 september 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Naar Zeebrugge opgebracht.
De Nederlandse zeesleepboten GOUWZEE en ZUIDERZEE, beide met twee lichters op weg naar Gravesend, zijn door de Duitsers aangehouden en naar Zeebrugge opgebracht. De bemanningen, 22 man sterk, zijn naar Rozendaal vervoerd en reeds heden te Rotterdam aangekomen, vanwaar zij weer naar hun haardsteden, te Maassluis zijn weergekeerd.
Ook de ROBERT LEA van de firma Ruijs, gecharterd van de London-dienst en gisteren van hier vertrokken, is door de Duitsers naar Zeebrugge opgebracht.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Naar Zeebrugge opgebracht.
De bemanningen van de sleepboten GOUWZEE en ZUIDERZEE van de firma Smit & Co. en van het Noorse stoomschip ROBERT LEA, gecharterd voor de Rotterdam - Londen dienst van de firma Ruys - welke schepen zoals wij gisteren gemeld hebben, naar Zeebrugge werden opgebracht, zijn hier aangekomen, tezamen 32 man sterk.
De sleepboten waren elk met 2 onbemande ledige lichters op reis naar Londen geweest, n.l. 2 Hollandse en 2 Belgische lichters, toen zij 10 mijl ten westen van het vuurschip Maas werden aangehouden. Lichters en sleepboten zijn naar Zeebrugge opgebracht. De aanhouding van de sleepboten geschiedde door een Duitse torpedoboot, die van de ROBERT LEA door 3 Duitse torpedojagers, waarvan een tegen het schip aanstoomde met zoveel kracht, dat de reling brak. Daarop sprongen 16 Duitsers op het schip over, waarna de kapitein koers moest zetten naar Zeebrugge. De ROBERT LEA was geladen met boter, kaas en cacao. Uit alles bleek dat de Duitsers volkomen ingelicht waren en reeds op het schip lagen te wachten.

Afbeelding
Datum 12 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Voor het Duitse prijsgerecht te Hamburg zijn gebracht: De stoomschepen ZEEAREND, ANTWERPEN en BATAVIER II; het motorschip ZEEMEEUW; de sleepboten ZUIDERZEE en GOUWZEE; de lichters S.C.C. 17 en S.C.C. 18. De termijn voor de indiening van een "Reklamationsschrift" bij het prijsgerecht is behaald; voor de ANTWERPEN op 3 maanden, de ZEEAREND en de ZEEMEEUW op 2 maanden, voor de overige op een maand.

Afbeelding
Datum 27 februari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De sleepboten GOUWZEE en ZUIDERZEE.
Naar aan het Hdbl. wordt gemeld, heeft het prijsgerecht te Hamburg in zijn laatste zitting verklaard, dat de opbrenging van de sleepboten GOUWZEE en ZUIDERZEE, die onlangs met vier lichters naar Zeebrugge werden opgebracht, rechtmatig geschiedde en dientengevolge de vordering tot teruggave van deze schepen is afgewezen.

Afbeelding