Inloggen
ZAANSTROOM - ID 7429

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5397484
Nat. Official Number: 2720 Z AMST 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 3-5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 723
Launch Date: 1952-03-22
Delivery Date: 1952-06-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1050
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer Type 7TS36 (360x600)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 218.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 61000 Cubic Feet
Bale: 58000 Cubic Feet
 
Length 1: 68.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 3.59 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1957-00-00
Type: Conversion
Omschrijving: Sinds 1957 uitgerust met een koel en diepvriesruim. Nu met 3 ruimen waarvan ruim II en III gedeeltelijk koel en diepvriesruim.

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-06-12 ZAANSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIVZ

Date/Name Ship 1968-07-01 NISSI
Manager: Chion Naftiliaki Anonymos Etaireia, Piraeus, Greece
Eigenaar: Chion Naftiliaki Anonymos Etaireia, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWAW

Date/Name Ship 1976-00-00 NISSI
Manager: C. Tzintzas, G. Mastagas & G. Terzopoulos, Piraeus, Greece
Eigenaar: C. Tzintzas, G. Mastagas & G. Terzopoulos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3627

Date/Name Ship 1985-00-00 ZORINO
Manager: Oceania Venture Finland Inc., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Oceania Venture Finland Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAR7

Ship Events Data

1952-00-00: De ZAANSTROOM was bijna identiek aan haar zusterschip Vechtstroom. Er waren kleine verschillen bij de hut indeling en er was een verschil in het aantal patrijspoorten aan stuurboordkant. Het schip wordt ondermeer ingezet op de Bristol dienst , de Mersey dienst en de Hulldienst.
1952-06-13: Op 13-06-1952 als ZAANSTROOM, zijnde een motorschip, metende 1406.27 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8781 d.d. 06-06-1952, liggende te Westerbroek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2720 Z AMST 1952 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het achterste dekhuis op het shelterdek , 7.70 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit lengteas en 1.52 m. uit dek.
1952-06-19: NvhN 19-06-1952: Proefvaart m.s. ZAANSTROOM. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Zaanstroom, dat bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de Hollandse Stoomboot Mij. te Amsterdam. De voortstuwing geschiedt door een 1050 P.K. motor (met zoetwaterkoeling), waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 13 ½ mijl. Het schip heeft een zeer moderne en uitgebreide uitrusting. De opbouw is uit aluminium vervaardigd. De machinekamer is electrisch geventileerd. De ruiminhoud is plm. 58000 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt: olie met reserve bunker 115 m 3, Dallast 200 m 3, drinkwater 22 m 3 en zoet koelwater 20 m 3. De Zaanstroom is een zusterschip van het voor dezelfde rederij gebouwde m.s. IJstroom en Amstelstroom. Voor de oorlog werd aan deze rederij het m.s. Eemsstroom afgeleverd. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor het vijfde schip, dat deze werf voor de Hollands Stoomboot Mij. te Amsterdam zal bouwen n.l. het m.s. Vechtstroom. De bouw geschiedde onder hoogste klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-12-27: De Waarheid 27-12-1957: „ZAANSTROOM” op het strand. Bij de Noorderpier te IJmuiden is Eerste Kerstdag het motorschip „Zaanstroom" van de Hollandse Stoombootmaatschappij op het strand gelopen. Het schip, dat door de mist uit de koers raakte, kwam vast te zitten tussen de eerste en tweede bank. Een paar uur later Is de „Zaanstroom" op eigen kracht vlot gekomen.
De Telegraaf 27-12-1957: „Zaanstroom” liep in mist op strand. (Van onze correspondent) IJmuiden. donderdag. In een potdichte mist is omstreeks tien uur op de eerste kerstmorgen het stoomschip "Zaanstroom" (469 ton) van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij ter hoogte van IJmuiden uit de koers geraakt. Het schip liep aan de grond voor het strand bij Wijk aan Zee. Het zat op 500 meter uit de kust. Twee sleepboten van Wijsmuller, de „Titan" en de „Junior" schoten onmiddellijk te hulp. Toen zij echter bij het schip arriveerden bleek de „Zaanstroom", gesteund door het wassende water reeds vlot gekomen te zijn. De „Zaanstroom ' zette haar reis naar Amsterdam voort.
1958-06-14: De Waarheid 14-06-1958: Scheepvaartraad grootmoedig tegenover oud-kapitein. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, heeft vrijdagmiddag de raad voor de scheepvaart voorgesteld zich grootmoedig te betonen jegens de gepensioneerde kapitein J. P. uit Castricum, die vorig jaar op eerste Kerstdagmorgen met de kustvaarder „ZAANSTROOM" aan de grond liep. Het schip, dat een paar uur vastzat, liep geen schade op. De hoofdinspecteur was van oordeel, dat de raad in deze zaak volstaan kon met te constateren, dat de kapitein een duidelijke fout heeft gemaakt. „Een slechte kerstdag aan het einde van de carrière van de kapitein," zo merkte de voorzitter van de raad op. „Het was kinderachtig eenvoudig, maar het beste paard struikelt wel eens". De kapitein meende het mistsein van de Zuiderpier van IJmuiden recht vooruit te hebben, terwijl dit later bleek aan stuurboord te zijn.
1963-06-10: Leeuwarder courant 10-06-1963: Van Londense diefstal. Politie zoekt op Nederlands schip naar goud. Rechercheurs van de Rijkspolitie te water hebben gistermiddag de Amsterdamse coaster „ZAANSTROOM", dat toen juist had afgemeerd in de Amsterdamse haven doorzocht naar goud dat afkomstig zou moeten zijn van de grote gouddiefstal, die enkele weken geleden in Londen is gepleegd. Zoals bekend werden daarbij veertig baren goud, elk twaalf kilo zwaar met een totale waarde van ƒ2,5 miljoen, gestolen uit de binnenplaats van een Londense goudhandel. De Nederlandse politie had van Scotland Yard het verzoek gekregen om de „Zaanstroom" te doorzoeken, omdat zich aan boord waarschijnlijk de goudstaven zouden bevinden. Volgens een anoniem telefoontje, dat Scotland Yard heeft ontvangen, zouden de staven in een haven in Zuid-Engeland aan boord van een schip zijn gebracht. De „Zaanstroom" is gistermiddag in Amsterdam gearriveerd met een lading stukgoed uit de Engelse havenplaats Portsmouth. Onder toezicht van de politie is vanmorgen begonnen met het lossen van de lading van de „Zaanstroom". De uit ruim 150 ton stukgoederen bestaande lading wordt uiterst nauwkeurig onderzocht. De politie houdt er rekening mee, dat de staven in kleine stukjes zijn gehakt. Om de reders van de „Zaanstroom", die een wekelijkse dienst op Engeland onderhoudt, zo weinig mogelijk te benadelen, zal men trachten de goederen in de normale tijd, ongeveer twee etmalen, te lossen.
De Telegraaf 11-06-1963: Op coaster werd geen gram goud gevonden. Van een onzer verslaggever. Amsterdam, dinsdag. Ondanks een zeer uitgebreid — en nauwkeurig — onderzoek is gisteren aan boord van de coaster „Zaanstroom" in Amsterdam, geen gram goud gevonden. Van 's morgens tot des avonds hebben de rechercheurs van de douane en de rijkspolitie te water vergeefs gezocht. Het schip, een 500-tons coaster van de HSM, was zondagmiddag met een lading van 170 ton stukgoed uit Portsmouth aangekomen. Toen het tussen de pieren van IJmuiden voer, arriveerde er via Interpol een telegram van Scotland Yard bij de Amsterdamse Rijkspolitie te water met het verzoek de „Zaanstroom" te onderzoeken op de aanwezigheid van veertig baren goud. Scotland Vard had een anoniem telefoontje ontvangen, dat deze schat op 24 mei uit de City van Londen geroofd, aan boord van het Nederlandse schip zou zijn. Lading gelost; Na een voorlopig onderzoek ls gisterochtend een begin gemaakt met het lossen van de lading. Terwijl het schip terdege werd bewaakt, belandde kraanlading na kraanlading van de meest uiteenlopende goederen op de kade.
Drie caravans stonden naast stapels dozen sigaretten, enorme rollen behang, naast zakken gips en bussen verf. Maar.... nergens goud.
De lading is opgeslagen in een loods en zal vandaag nóg nauwkeuriger worden onderzocht. Aangezien het mogelijk is, dat het goud in een „vertrouwenwekkende" verpakking is geborgen, zullen ook de zendingen van enkele wereldberoemde fabrieken onderzocht moeten worden.
Het Vrije Volk 12-06-1963: Geen goud op Zaanstroom. (Van een onzer verslaggevers) Er is geen goud gevonden in de lading: van het zeeschip Zaanstroom. Dinsdag is nog de gehele dag gezocht. Omstreeks vijf uur waren ook de laatste balen en kisten bekeken. De recherche van de rijkspolitie te water kon daarna aan Scotland Yard in Londen doorgeven, dat de tip, die tot het doorzoeken van het schip geleid heeft, vals geweest is. De Britten hebben hiervan onder dankzegging voor de verleende diensten kennisgenomen. De Zaanstroom is dinsdagmiddag naar Londen vertrokken.
Friese koerier 12-06-1963: Geen goudstaven aan boord. „Zaanstroom" koos weer 't ruime sop. Amsterdam (ANP) - Gistermiddag heeft de recherchegroep van de rijkspolitie te water in Amsterdam onder leiding van overste H. Waakop Reyers het zoeken naar de 40 goudstaven, die zich in de coaster „Zaanstroom" zouden bevinden, gestaakt. De „Zaanstroom" is door de recherche vrijgegeven en 's middags om kwart voor vijf voor zijn wekelijkse reis naar Londen vertrokken. Het anonieme telefoontje dat Scotland Yard kreeg en achtereenvolgens Interpol, de douane- recherche en de rijkspolitie te water in Amsterdam aan het werk zette, is dus of loos alarm of, zoals in politiekringen al werd verondersteld, een afleidingsmanoeuvre geweest. Gerucht; Enkele marinedeskundigen hadden aan het begin van de middag met twee mijndetectors het zoeken naar de op 24 mei in Londen geroofde goudstaven voortgezet. Er liep toen een later op de middag ontzenuwd gerucht dat maandag een Engelsman de rederij in Amsterdam had opgebeld, die bijzondere belangstelling zou hebben getoond voor een uit de coaster geloste bulldozer. Gistermiddag om twee uur zou de Brit naar de Oostelijke Handelskade komen om daar een Italiaan te ontmoeten, die de bulldozer zou willen kopen. De officier van justitie, mr R. L. Heukels, die deze zaak behandelt, bevestigde later dit gerucht. De recherche achtte het derhalve niet uitgesloten dat het goud zich ergens in de bulldozer zou bevinden.
1966-11-02: Het Vrije Volk 02-11-1966: Scheepsbotsing. (Van een onzer verslaggevers) - Op het IJ, achter het Centraal Station in Amsterdam, is dinsdagavond de zeegaande coaster ZAANSTROOM in aanvaring gekomen met het binnent vaartuig De Risico. Niemand werd gewond, maar het binnenschip liep een flink gat op. Doordat het schip door de botsing de zgn. fuik van de gemeentepont indrukte, werd de beschoeiing hiervan beschadigd.
1987-12-17: Final Fate:
In najaar 1987 verkocht en op 17-12-1987 te Napels met sloop begonnen door Marnavi Cantiere Navale.

Afbeeldingen


Omschrijving: De ZAANSTROOM in Delfzijl bij het kompas stellen
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De ZAANSTROOM
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ZAANSTROOM, met vlag halfstok
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZAANSTROOM

Omschrijving: NISSI
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NISSI
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZORINO
Gemaakt door: Bosschaart, L. (Louis)