Inloggen
ZAANDYK - ID 7419


Kroniekberichten

Datum 30 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De zeven getorpedeerde schepen.
N.I.P.A. seint uit Batavia aan het H.bl., dat de zes Duitse schepen SILEZIA , UHENFELS, GERNIS, WESTMARK, CASTELL PELESCH en LINDEN (resp. groot 4.489, 5.577, 6.550, 5.870, 3.464 en 4.188 br. ton) thans zijn overgedragen aan de Rotterdamsche Lloyd, Holland Amerika Lijn en Kon. Hollandsche Lloyd, ter vervanging van de zes schepen NOORDERDIJK en ZAANDIJK van de Holland Amerika Lijn, JACATRA en BANDOENG van de Rotterdamsche Lloyd en EEMLAND en GAASTERLAND van de Kon. Hollandsche Lloyd, die verloren gingen bij torpedering op 22 februari 1917 bij Falmouth, waarbij de MENADO van de Rotterdamsche Lloyd, hoewel ook getroffen, behouden bleef.
De Duitse schepen zullen zo spoedig mogelijk dokken in Soerabaja en Tandjong Priok.

Afbeelding
Datum 06 april 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Holland Amerika Lijn. Aan het verslag over het jaar 1918 ontlenen wij het volgende:
De president-directeur jhr. Otto Reuchlin heeft zijn voornemen te kennen gegeven wegens zijn leeftijd met ingang van 1 mei a.s. eervol ontslag te vragen als directeur van de Maatschappij. Hoe zeer de voortvarendheid, waardoor ook in de laatste jaren zijn bedrijfsleiding zich is blijven kenmerken, zijn besluit vooralsnog niet had doen verwachten, zal zijn beweegreden moeten geëerbiedigd worden. Van de oprichting van de Vennootschap af directeur, heeft jhr. Reuchlin het bedrijf mee geleid.
In overleg met de beide andere directeuren hebben commissarissen de heer J. Rypperda Wierdsma verzocht het presidiaat van de directie te aanvaarden; deze heeft zich daartoe bereid verklaard. Voordracht voor directeur te benoemen de heer H. van Helden, tot nog toe procuratiehouder van de Maatschappij.
De Duitse schepen, aangewezen ter vervanging van de getorpedeerde NOORDERDIJK en ZAANDIJK, werden ons in Nederlands-Indië afgeleverd.
Met uitzondering van de vaart tussen Noord Amerika en Java, die tijdelijk onderbroken, in de nazomer hervat kon worden, bleef ons vrachtvervoer vrijwel beperkt tot één richting, die, ter voorziening in de behoefte van ons land. Het vervoer van uitgaande goederen was als natuurlijk gevolg van de beperkende maatregelen uiterst gering. Ook werd nog een reis volbracht ten behoeve van het Belgische Steun-Comité.
Uit de aard van de zaak kon onder die omstandigheden nauwelijks sprake zijn van enig passagiersvervoer van betekenis; het bepaalde zich in hoofdzaak tot militairen en ambtenaren (gouvernements-passagiers) naar en van Nederlands-Indië die, bij gebreke van een directe gelegenheid, genoodzaakt waren de weg over de Verenigde Staten te kiezen en zelfs dit vervoer ondervond door de van Amerikaanse zijde ingevoerde pasregeling zodanige belemmering, dat, van de voor zekere afvaart geboekte passagiers, vaak meer dan de helft moest achterblijven. Tenslotte werd voor het rechtstreeks vervoer naar Nederlands-Indië ons stoomschip NOORDAM aangewezen; het maakte de reis daarheen in konvooi, via de Kaap de Goede Hoop en keerde door het Suezkanaal terug.
Het stoomschip OOSTERDIJK ging begin juli, in de Atlantische Oceaan, door aanvaring verloren.
Een tweede ernstiger verlies trof ons door de torpedering van de STATENDAM, die eind juli in de nabijheid van de Ierse kust verloren ging. Het gelukte ons met de Britse regering een overeenkomst te treffen, waarbij als gedeeltelijke vergoeding voor dit verlies 60.000 ton materiaal voor scheepsbouw ter onzer beschikking werd gesteld. Deze overeenkomst stelt ons in staat uitvoering te geven aan een uitgebreid bouwplan.
In het afgelopen jaar konden door onze passagiers- en vrachtschepen op verschillende havens slechts dertien reizen worden gemaakt, waarvan drie rondreizen van New York naar Java, terwijl ook een tweetal tussenreizen vanuit Java naar China en Japan werden gemaakt.
Met het vooruitzicht op een levendig bedrijf in de naaste toekomst en in het bezit van een vloot, die laag te boek staat, zou bijzondere voorzieningen gevoeglijk achterwege kunnen blijven, ware het niet, dat de hoge prijzen van nagenoeg alle materialen en de fenomenale stijging van het arbeidsloon, de kostprijs van de te bouwen schepen zodanig omhoog zullen drijven, dat wij tot behoud van onze positie, ook in tijden van reactie, die niet zullen uitblijven en waarvan op vrachtgebied de voortekenen zich reeds doen gevoelen, menen onze tot nu toe gevolgde politiek van ruimte afschrijvingen en reserves niet te mogen prijsgeven.
Voorgesteld wordt de gezamenlijke afschrijvingen te bepalen op NLG 5.310.594, het fonds ten behoeve van het personeel te doteren met NLG 100.000, NLG 3.200.000 te reserveren voor diverse belangen en O.W. belasting, voor nieuwbouw NLG 2.500.000, benevens NLG 1.500.000 aan het extra reservefonds toe te voegen. Het daarna overblijvende saldo stelt ons in staat een dividend van 40% (v.j. 25%) uit te keren.
In het hiervoor ontvouwde bouwplan is later nog opgenomen de bouw van een groot passagiersschip.
Blijkens de winst- en verliesrekening bedroeg het saldo van Ao. Po. NLG 44.217, exploitatierekening NLG 19.981.603 (v.j. NLG 8.812.501) , interest rekening NLG 940.379 (NLG 987.453), contante waarde ongevallenwet NLG 2.295. Totaal NLG 20.968.498 (NLG 9.963.078) verdeeld als boven.
Op de balans komen de volgende posten voor: Materiaal NLG 9.440.015 (NLG 12.160,15), vaste goederen en etablissementen NLG 200.003 (NLG 400.002), geldmiddelen NLG 27.262.488 (NLG 2.820.720), vooruitbetaalde jaarpremies NLG 397.067 (NLG 406.358), uitrusting lopende reizen NLG 1.066.763 (NLG 3.283.576), diverse debiteuren NLG 17.491.628 (NLG 9.039.867), totaal NLG 55.857.965 (NLG 45.386.229).
Passiva: Kapitaal NLG 15.000.000 (onv.), Ketel en reparatiefonds NLG 1.200.000 (onv.), Assurantiefonds 4.604.651,56 (NLG 2.276.554), Fonds voor periodieke survey NLG 1.200.000 (onv.), Fonds ten behoeve van het personeel NLG 1.020.672,90 (NLG 950.460), Extra reserve NLG 7.500.000 (NLG 6.000.000), Agio res. NLG 5.387.590,60 (onv.), Rerserve voor nieuwbouw NLG 3.073.547,91 (NLG 573.547), Contante waarde voor blijvende rente Ongevallenwet NLG 218.829, reserve voor diverse belangen en Oorlogswinstbelasting NLG 3.971.749 (NLG 1.066.079), diverse crediteuren NLG 6.135.756 (NLG 5.058.258), dividend 1918 en belasting NLG 6.521.143, Winst- en verliesrekening NLG 24.022.
Blijkens de winst- en verliesrekening over 1918 bedroeg het te ontvangen dividend NLG 3.026.000, interest van deposito NLG 5.000. Totaal NLG 3.031.000. Uitdeling 15130 aandelen à NLG 200 per gewoon aandeel NLG 3.026.000, 5 aandelen à NLG 1.000 per preferent aandeel NLG 5.000.
De balans vermeldt aandelen Holland Amerika Lijn NLG 20.591.260, Gelden à deposito NLG 125.000, te ontvangen dividend van Holland Amerika Lijn NLG 3.026.000, Debiteuren NLG 29.025.
Passiva: Kap. NLG 7.565, Agio op aandelen NLG 13.026.260, Preferent aandelenkapitaal NLG 125.000, dividend 1918, gewone aandelen NLG 3.026.000, dividend 1918, pref. aandelen NLG 5.000, dividend 1917, nog onbetaald, NLG 21.000, dividend 1916, nog onbetaald NLG 3.025.

Afbeelding