Inloggen
AZOLLA - ID 741


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1923-05-00 / 1948-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Nat. Official Number: 14684 ROTT 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. van Vlaardingen - Scheepsb. & Reparatiewerf 'Kromhout', Gouderak, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1892-03-09
Launch Date: 1892-00-00
Delivery Date: 1892-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 144.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 107.00 Net tonnage
Deadweight: 205.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.29 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.97 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1927 gemotoriseerd: 2 cil 80 Pk Hollandia gloeikopmotor Smit & Co. Kinderdijk.
Ook werd een stuurhut en een theehut geplaatst.

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-00-00 AZOLLA
Manager: Pieter de Leeuw van Weenen Jr., Vreeswijk, Netherlands
Eigenaar: Pieter de Leeuw van Weenen Jr., Vreeswijk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vreeswijk / Netherlands
Callsign: NVHG

Ship Events Data

0000-00-00: In 04-1918 aangekocht door Pieter de Leeuw van Weenen, Vreeswijk (*1874), na enkele reparaties aan het fornuis en het klinkwerk gaat hij er met zijn oudste zoon Hendrik Harber (*1902) mee varen. Zijn vrouw Bets woont in die tijd samen met de andere kinderen tijdelijk aan de wal in Vreeswijk. Het jaar daarop wordt het schip omgebouwd tot zeilschip en wordt de accommodatie in de roef geschikt gemaakt voor het hele gezin. Omstreeks 1920 verhuist het gezin terug aan boord en ontvangt het schip de nieuwe naam “Azolla”.
In 05-1923 in de zeevaart “Azolla” thuis behorende Vreeswijk.
1893-00-00: Op 02-11-1922 meting te Utrecht, 07-11-1922 overgeschreven te Rotterdam Nr. R1585N)
Bouwjaar 1893 ( S. I. B.) ( ex lichterschip “Hanna” van L. Buijs, Rotterdam.)
1927-11-04: Op14-11-1927 bij het Kadaster teboekgesteld als "AZOLLA" van Pieter de Leeuw van Weenen te Wilsum. Omschrijving: stalen zeilklipperschip gebouwd te Gouda in 1892, 1 ruim, roef, voor en achter logies, stuurhut. Hulpmotor Hollandia 80 PK.
1927-11-14: Op 14-11-1927 als "AZOLLA", zijnde een zeilschip, groot 407.56 M3, liggende te Rotterdam door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Pieter de Leeuw van Weenen, schipper te Wilsum, van een brandmerk 2661 Z ROTT 1927 voorzien door het inbeitel op het achterschip achter tegen de roef op den drempel. Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 14684 ROTT 1922 zijn verwijderd.
1930-05-24: In 1930 Meetnummer R7500N district Rotterdam 24 maart 1930 “Azolla” nu 214 ton.
1931-02-20: Algemeen Handelsblad 20-02-1931: KANTONGERECHT HAMBURG Zaak Nr. 18 St. 329/1929. Den Heer PIETER DE LEEUW VAN WEENEN, Amsterdam, Heerengracht 420 p/a. Mr. LOGGERS. In de strafzaak tegen U, wordt U ingevolge beschikking van het Kantongerecht in Hamburg, onder referte aan het navolgend besluit van voornoemde Rechtbank dd. 18 Maart 1829, over de opening van de hoofdprocedure, ter openbare rechtszitting op - Vrijdag, 10 April 1931, 9' uur voormiddags, voor het Kantongerecht in Hamburg, afdeeling 18 voor strafzaken, Strafjustizgebaude, Sievekingplatz, kamer Nr. 256, gedagvaard. In geval U zonder verontschuldiging wegblijft, zult U gearresteerd of gedagvaard worden, indien U ln Duitschland in hechtenis genomen wordt. Buitendien zal de door U gestelde cautie voor vervallen worden verklaard. Ter openbare rechtzitting worden gedagvaard: als getuigen: PIETER EN CORNELIUS DE LEEUW VAN WEENEN, ALBERT WULF, Mevrouw ANNA WULF, GUTZKE en GERDS als deskundige: STEPHAN. De eventueel door U te noemen ontlastingsgetuigen zijn tijdig vóór den zittingsdag aan het Gerecht juist te beteekenen en wel onder aangifte van de door de getuigen te verklaren feiten. Secretariaat van het Kantongerecht in Hamburg Afdeeling 18 voor strafzaken ; get. SPITZ.

KANTONGERECHT IN HAMBURG Z.Nr. 18 St. 329/1929. Hamburg, 18 Maart 1929. BESLUIT. Op voorstel van het Openbaar Ministerie in Hamburg wordt tegen den kapitein PIETER DE LEEUW VAN WEENEN. geboren 30 Juli 1874 te Papendrecht, aan, bcord van den motorschoener „Azolla" de hoofdprocedure voor den alleenrechtsprekenden rechter der afdeeling 18 voor strafzaken in Hamburg geopend, omdat hij voldoende in verdacht staat, te Hamburg op 17 Augustus 1928 door achteloosheid den dood van den visscher WULF te hebben veroorzaakt, doordat hij de opmerkzaamheid over 't hoofd heeft gezien, waartoe hij door zijn beroep bijzonder verplicht was en wel daardoor, dat hij a) zich met zijn stoomvaartuig, hoewel dit zonder gevaar mogelijk was, niet aan dlengenen kant van de vaargeul of het midden van het vaarwater heeft gehouden, welke aan zijn stuurboordzijde lag (Artikel 25 Deutsche Seestrassen-Ordnung) (Duitsch reglement van zeestraten) doordat hij bij de uitvaart uit den „Maakenwarder-Hafen" te dicht aan den westelijken hoek van de uitvaart is gevaren en zoo tegen de boot van WuLF voer, hetwelk hem tevoren verborgen was; b) niettegenstaande de slechte zicht, welke door de situatie was gegeven, niet zoo langzaam en voorzichtig is gevaren, als het noodig was (op het oogenblik van het feit: . 27 der verordening voor de scheepvaart op de Beneden-Elbe van den 1.7.1904, nu „Strom & Schlffahrts Polizei-Verordnung für den Bereich des Elbstroms pp. van 1. 10. 1928", (stroom- en scheepvaart politiereglement voor het gebied van den Elbestroom), 8 2 Hbg. Gesetz- und Verordnungsblatt Nr. 83 (bladzijde 425) in verbinding met § 39 van het Reglement van zeewaterstraten (Seewasserstrassen-Ordnung) van 31.3. 19*7, Reichsgesetzblatt (staatsblad) 1927, bladzijde 157 ff.) 11. in samenhang met de daad, met een stoomvaartuig, hoewel dit zonder gevaar uitvoerbaar was. zich niet aan diengenen kant van de vaargeul of het midden van het vaarwater- heeft gehouden, welke aan stuurboordzijde lag; overtreding strafbaar volgens § 222. 145, 73 van het Duitsch wetboek van strafrecht en § 25 van het Duitsche reglement van zeestraten. Het Kantongerecht Afdeeling 18 voor strafzaken get. Dr. MARTENS Rechter. Voor juiste opmaking: get. SPITZ Hoofdsecretaris van Justitie als oorkondeambtenaar van het Secretariaat. (Zegel van het) (Kantongerecht Hamburg) Voor de juiste vertaling van den Duitschen tekst: J. STEINMETZ.
1939-00-00: In 1939 gaan Piet en Bets aan de wal wonen in Dordrecht. Zoon Teun (*1913) en schoondochter Jo Lenten, die sinds hun huwelijk in 1937 ook aan boord wonen, zetten de vaart met de Azolla voort.
1948-00-00: In 1948 uit de zeevaart, veelal in de Scheldevaart naar België tot verkoop in 1959.

Op 31-03-1952 wordt de teboekstelling als zeeschip bij het Kadaster doorgehaald en op dezelfde datum als binnenschip liggende te Rotterdam en metende 214.315 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no.7500 d.d. 24-03-1930 opnieuw teboekgesteld en door Chr. C. Felëus, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam van brandmerk 7888 B ROTT 1952 voorzien door het aanbrengen aan s.b. zijde in de zijwand van de roef. Opm.: Bij onderzoek zijn er geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.

Op 21-11-1953 te Amsterdam “Azolla” meetdatum 12 december 1953 met meetnummer A15278N

Op 22-12-1958 wordt de "Azolla" verkocht aan W.F. Stoel & Zoon's Bouwmateriaalbedrijf te Alkmaar en gaat Teun met zijn gezin over op de grotere Largo.
Op 20-01-1961 hernoemd "Vertrouwen" van Stoel Bouwstoffen N.V. te Alkmaar. Het krijgt een andere hoofdmotor van 135 PK M.W.M. motortype GS 117 S motornummer 61022 aan SB zijde en later een MAN dieselmotor van 125 PK 750 toeren van bouwjaar 1947 motornummer onbekend.
Op 04-05-1964 hernoemd "Roli" van Gerrit Roza, schipper te Brakel (Gld.)
Op 29-05-1967 “Roli”, meetnummer A21284N Amsterdam.
Op 24-04-1968 "Vertrouwen", opnieuw eigendom van Stoel Bouwstoffen N.V. te Alkmaar.
Op 14-04-1971 "Vertrouwen" nu eigendom van Maarten van Dalen, zand- en grindhandelaar te Alkmaar.
Op 06-10-1978 "Vertrouwen” meetnummer A24910N.
Op 30-06-1983 "Vertrouwen" nu eigendom van Benno Albert Dijkstra, leraar te Alkmaar, i.a.g.v.g.g.m. Guurtje Veenstra. Nu in gebruik als woonschip. (Dit is echter nooit bij het Kadaster geregistreerd.)
Op 03-10-1983 eigendom van Freerk Boekelo, onderwijzer te Heiloo i.a.g.v.g.g.m. Johanna de Koning.
Op 17-11-1986 van Cornelis Gerardus Maria Hoogervorst, groepsleider te Alkmaar. De teboekstelling in het Kadaster wordt op dezelfde dag (17-11-1986) doorgehaald.

Gezagvoerders

Kapt./eigenaar klipper "AZOLLA".  Id 741.

Periode 1922-1939.

Datum vanaf: 1923
Kapitein: Leeuw van Weenen, Pieter de

Kaptein klipper "AZOLLA ". Id 741.

Periode 1939-1948.

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Leeuw van Weenen, Teun de

Afbeeldingen


Omschrijving: AZOLLA 1892
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: AZOLLA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend