Inloggen
WILLY - ID 7331


Kroniekberichten

Datum 09 november 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het Engelse stoomschip TYNEMOUTH, gebouwd in 1891 aan de Tyne en groot 839 brt en 530 nrt, toebehorende aan de firma L.S. Caw & Co te Newcastle is voor GBP 11.000 verkocht aan W.H. Berghuys te Amsterdam en zal worden herdoopt in WILLY. Het schip heeft een deadweight van 1.275 ton op een diepgang van 14 voet 9 duim. Het schip heeft een triple expansie stoommachine. De diameters van de cylinders zijn 17, 28 en 46“; slaglengte is 30”.

Afbeelding
Datum 13 november 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 november. Het stoomschip TYNEMOUTH, hier de 11e dezer aangekomen van Sunderland, werd aangekocht door de firma W.H. Berghuijs alhier en zal varen onder de naam WILLY.

Afbeelding
Datum 28 november 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip WILLY (opm: ex TYNEMOUTH) is heden (opm: 28 november) vertrokken van Amsterdam naar Gent. (opm: eerste reis onder Nederlandse vlag, zie NRC 171100)

Afbeelding
Datum 21 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 20 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip WILLY, van Newcastle naar Windau (opm: Ventspils), te Santholm, gestrand. De lading wordt in lichters gelost.

Afbeelding
Datum 23 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 mei. Het stoomschip WILLY heeft, om vlot te komen, 75 ton van de lading moeten lossen. Na die weer te hebben ingenomen, zette het hedenochtend de reis naar Windau (opm: Ventspils) voort.

Afbeelding
Datum 03 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 2 december. Volgens rapport van de vuurtoren op Westerschouwen is op de Zeehondenplaat gestrand het Nederlandse stoomschip WILLY, van Newcastle met steenkolen naar Gent. Het geeft lading over in vaartuigen, om te trachten hedenmiddag vlot te komen.
Later bericht: Het gestrande stoomschip WILLY is vlot gekomen en ankert ter rede van Burgsluis om de geloste lading weder in te nemen.

Afbeelding
Datum 04 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 3 december. Van de lading van het Nederlandse stoomschip WILLY werd 40 ton gelost. Na deze weder te hebben ingenomen zal het stoomschip hedenavond de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 05 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 4 december. Het stoomschip WILLY is na de geloste lading weder te hebben ingenomen van Burgsluis naar Gent vertrokken.

Afbeelding
Datum 09 december 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Burgsluis, 6 december. Bij hulpverlening van het op de Zeehondenplaat gestrande stoomschip WILLY heeft de alhier gestationeerde reddingboot WILHELMINA belangrijke schade bekomen.

Afbeelding
Datum 13 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 december. Het stoomschip WILLY, hier van Gent aangekomen, heeft 17 platen gebroken. De reparatiekosten bedragen NLG 7200.

Afbeelding
Datum 05 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 mei. Volgens telegram uit Saint-Servan-sur-Mer zijn de voorsteven en tien stevenplaten van het stoomschip WILLY beschadigd. Het is nu zeilklaar voor Cardiff, alwaar het zal dokken en repareren. De WILLY vertrok op 2 mei van St. Servan.

Afbeelding
Datum 06 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 mei. Het Nederlandse stoomschip WILLY is heden met beschadigde brug (opm: bedoeld is boeg) in het dok gegaan om te repareren.

Afbeelding
Datum 07 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 5 mei. Het Nederlandse stoomschip WILLY heeft zware schade aan de boegplaten en de steven.

Afbeelding
Datum 08 november 1904
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het Nederlandse stoomschip WILLY is uitgaande naar Amsterdam op 3 november op de Theems in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip BENTINCK. Het schip heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 12 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 november. Het Nederlandse stoomschip WILLY is, na op het strand gezeten te hebben, met ernstig beschadigde bodem en zwaar lek te Blyth aangekomen. Het moet in het dok.

Afbeelding
Datum 13 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Blyth, 11 november. Het Nederlandse stoomschip WILLY heeft op Newbiggin Point aan de grond gezeten en maakt veel water.

Afbeelding
Datum 24 november 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

New Castle, 22 november. Het Nederlandse s.s. WILLY, dat na op het strand te hebben gezeten te Blyth was binnengebracht, vertrok hedennacht naar Middlesborough om te repareren.

Afbeelding
Datum 24 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip WILLY is op 23 dezer te West Hartlepool in het dok geplaatst om te repareren.

Afbeelding
Datum 23 november 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 november. De schade aan het s.s. WILLY wordt begroot op GBP 300.

Afbeelding
Datum 01 december 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 1 december. Het Nederlandse stoomschip WILLY, hier gisteravond van West Hartlepool binnengekomen met een lading gaskolen voor Groningen bestemd, heeft slecht weer gehad voor de Eems. Vele stortzeeën sloegen over het schip. De stuurhut werd zwaar beschadigd en meer andere lichtere schade. Door de hoge zeeën kon geen loods overgezet worden, zodat de loodsboot heeft voorgezeild.

Afbeelding
Datum 03 december 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 2 december. Het Nederlandse stoomschip WILLY, van Warkworth alhier aangekomen, rapporteert bij het verlaten der haven op de baar te hebben gestoten, waardoor het schip vermoedelijk bodemschade bekwam.

Afbeelding
Datum 06 december 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 6 december. Het uitgaande Nederlandse stoomschip WILLY is gisteren binnen de pieren in aanvaring geweest met het binnenkomende stoomschip LABOREMUS. De WILLY bekwam daardoor een groot gat in bakboordsboeg, waardoor de voorpiek vol water liep. De WILLY moest terugkeren.

Afbeelding
Datum 10 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 8 december. Namens de rederij van het Nederlandse stoomschip WILLY, werd wegens toegebrachte aanvaringsschade op het stoomschip LABOREMUS beslag gelegd voor NLG 50.000. (opm: zie ook NRC 061209)

Afbeelding
Datum 21 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Goole, 20 juni. Het in ballast van Delfzijl komende Nederlandse stoomschip WILLY en het met stukgoed van Antwerpen komende stoomschip SPEN zijn in het Fanfleet Ness in aanvaring geweest, waardoor de WILLY licht werd beschadigd. De SPEN liep aan de grond, de schade is nog niet bepaald. Inmiddels is de WILLY hier aangekomen.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren uitspraak gedaan inzake het vergaan van het stoomschip WILLY, van de Maatschappij tot Exploitatie van het Stoomschip Willy te Amsterdam, op de Noordzee onder de Engelse kust, in de stormnacht van 30 september op 1 oktober. De bemanning werd gered door het Engelse stoomschip CAWDOR CASTLE. De Raad is tot de slotsom gekomen, dat het vergaan van de WILLY moet worden toegeschreven aan het binnendringen van buitenboord water door het lek stoten en het wegslaan van de luiken, één en ander ten gevolge van de hevige storm die in die nacht gewoed heeft. De kapitein Kolmer heeft zich als een kloek en beleidvol zeeman gedragen; de bemanning heeft in alles haar plicht gedaan. Loffelijke vermelding verdient het optreden van de machinist Monteijn en van de stoker Hudepool en de donkeyman Mol. Hulde wordt voorts gebracht aan de voorbeeldige moed, de onversaagdheid en de zelfopoffering van de leden van de bemanning van het Engelse stoomschip CAWDOR CASTLE, die de schipbreukelingen in een sloep van een wisse dood hebben gered.

Afbeelding