Inloggen
WESTERDOK - ID 7238

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer: 5388079
Nat. Official Number: 2590 Z AMST 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 2 x 5 and 2 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 261
Launch Date: 1951-04-02
Delivery Date: 1951-05-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1023 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 393.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Gross tonnage
Deadweight: 595.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 46500 Cubic Feet
Bale: 44000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.81 Meters Registered
Beam: 8.65 Meters Registered
Depth: 2.34 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.31 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-05-16 WESTERDOK
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Beursstraat', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PINT

Date/Name Ship 1968-05-06 WESTERDOK
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PINT

Date/Name Ship 1973-03-30 WESTERDOK
Manager: 'Commertrader,' Commercial & Shipping Enterprises Ltd., Famagusta, Cyprus
Eigenaar: 'Commertrader,' Commercial & Shipping Enterprises Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: 5B2313

Date/Name Ship 1974-00-00 KALLIOPI T
Manager: 'Commertrader,' Commercial & Shipping Enterprises Ltd., Famagusta, Cyprus
Eigenaar: 'Commertrader,' Commercial & Shipping Enterprises Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2313

Date/Name Ship 1981-00-00 AIKATERINI K
Manager: Stergiou & Grigoropoulos, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Stergiou & Grigoropoulos, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2313

Date/Name Ship 1984-00-00 AIKATERINI K
Manager: Meganissi Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Meganissi Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV6581

Ship Events Data

1951-04-03: Het Vrije Volk 03-04-1951: Kustvaarder te water gelaten. Bij de C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek liep Maandag met goed gevolg van stapel de nieuwe motorkustvaarder „WESTERDOK", gebouwd voor rekening van de N.V. Zeevaart Mij „Navigare" te Amsterdam. Het schip heeft een draagvermogen van 585 ton d.w. en een inhoud van 399 b.r.t. De afmetingen zijn: lengte over alles 56 m, breedte 8.60 m en holte 3.15/5.10 m. Als krachtbron zal worden ingebouwd een 500 pk 8 cyl Werkspoormotor. Op de werf zal de kiel worden gelegd voor een coaster, te bouwen voor rekening van de N.V. Scheepvaart Unie te Groningen.
NvhN 03-04-1951: De WESTERDOK te water gelaten. Bij de C. V. G. J. van der Werf f's scheepsbouw te Westerbroek liep met goed gevolg van stapel de nieuwe motorkustvaarder Westerdok, gebouwd voor rekening van de N.V. Zeevaart Mij Navigare te Amsterdam. Het schip heeft een draagvermogen van 585 ton DW en een inhoud van 399 b.r.t De afmetingen zijn: lengte over alles 56 meter, breedte 8.60 meter en holte 3.15/5.10 meter. Als krachtbron zal worden ingebouwd een 500 PK 8 cyl. motor. Op de werf zal de kiel worden gelegd voor een coaster, te bouwen voor rekening van de N.V. Scheepvaart Unie te Groningen.
1951-05-17: Op 17-05-1951 als WESTERDOK, zijnde een stalen motorschip, groot 1112.22 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 11-05-1951 no. 8434, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2590 Z AMST 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op het shelterdek, 3.26 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.52 m. boven dek.
1951-05-23: NvhN 23-05-1951: Proefvaart WESTERDOK. Het nieuw gebouwde motorschip Westerdok heeft gistermiddag op de Eems een goedgeslaagde proeftocht gehouden. Dit 600 ton metende motorschip van het shelterdecktype werd onder klasse Am. Bur. Shipping en Scheepvaart Inspectie gebouwd bij de scheepswerf v. d. Werff te Westerbroek. De lengte bedraagt 52.59 m., de breedte 8.65 m., de holte 2.34 m., terwijl de beladen diepgang 3.12 zal zijn. Het schip heeft twee stalen masten, o.m. laadbomen voor 5 ton gewicht. De 500 pk. acht cylinder motor gaf het schip een snelheid van ruim 10 mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust, terwijl het ruim electrisch geventileerd kan worden. De Westerdok werd voor rekening van de N.V. Zeevaart Mij. „Navigare" te Amsterdam gebouwd en zal dienst doen op het traject Amsterdam— London.
1952-12-21: Op 21-12-1952 gestrand te Skalkorgarna bij Gothenburg. Na het lossen van de lading kon het schip laat in de avond worden vlotgesleept.
1952-12-22: Het Vrije Volk 22-12-1952: Te Skalkorgarna bij Gothenborg (Zweden) is Zaterdag het Nederlandse kustvaartuig WESTERDOK (400 ton) van de rederij „Holland Costing" te Amsterdam, gestrand. De Westerdok is laat in de avond vlot gesleept, nadat vijftig ton van de lading waren gelost. Het schip heeft geen lek opgelopen, maar is voor anker gegaan om een nader onderzoek door duikers af te wachten.
NvhN 08-06-1953: De stranding van de WESTERDOK. De Inspecteur voor de Scheepvaart heeft de Raad voorgesteld de vroegere kapitein van het kustvaartuig m.s. Westerdok, K. P. dit Groningen, te straffen door het uitspreken van een berisping. De kapitein van de Westerdok (onderweg van Gothenborg naar Rotterdam) was op 20 December zonder loods naar buiten gevaren. Toen het weer slechter werd was het schip gestrand. Nadat een deel van de lading was gelost kwam het weer vlot. De Inspecteur voor de Scheepvaart J. Metz, merkte o.m. op, dat de kapitein toen het weer slechter werd, blindelings was blijven varen, in plaats van ten anker te gaan. Hij zei geen hoge dunk van de nautische bekwaamheid van de kapitein op dit punt te hebben. Deze had bovendien verzuimd bij aankomst in Nederland de scheepvaartinspectie van het ongeval in kennis te stellen. De Inspecteur-generaal voor de Scheepvaart had echter dit keer nog geen aangifte van deze overtreding van de Scheepswet bij de justitie gedaan. De Raad zal later
NvhN 09-06-1953: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft de vroegere kapitein van de 393 brt metende kustvaarder Westerdok, J. P. uit Groningen, die zoals gemeld, op 20 December j.l. nabij Skalkorgana (Zweden) strandde, wel schuldig bevonden, doch geen straf opgelegd. De Inspecteur voor de Scheepvaart had de Raad voorgesteld een berisping uit te spreken.
1953-03-05: NvhN 05-03-1953: Nederlandse coaster in aanvaring bij Londen. Gisteravond is de kustvaarder WESTERDOK (393 ton, afkomstig uit Amsterdam) ter hoogte van Northfleet in de monding van de Theems in aanvaring gekomen met het 1.512 ton metende Noorse schip Hildur. Het Nederlandse vaartuig liep aanzienlijke schade op aan stuurboord en is voor anker gegaan. Van de bemanning van elf koppen (kapitein is de heer Smith) werd niemand gewond.
Het Vrije Volk 06-03-1953: WESTERDOK liep lichte schade op bij botsing. De Nederlandse kustvaarder „Westerdok" is Woensdagavond in de monding van de Theems in aanvaring geweest met het Noorse ss „Hildur I". Het Nederlandse schip liep schade op aan stuurboord, de Noor ging met schade aan de boeg voor anker. Naar de redery van de „Westerdok", Kampman's Bevrachtingskantoor te Amsterdam, meedeelt, is het schip niet ernstig beschadigd. In Londen zal een kleine noodreparatie worden verricht, waarna de coaster de reis naar Amsterdam zal hervatten. Zondag wordt de „Westerdok" verwacht.
NvhN 13-06-1953: Het vervoer van kunstschatten. Bijzondere voorschriften gewenst. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, heeft bij het onderzoek van de Raad voor de Scheepvaart naar de oorzaak van het ongeval met het m.s. WESTERDOK in de Theems, bijzondere maatregelen aanbevolen van autoriteiten en initiatiefnemers bij het vervoer van een lading onvervangbare waarden, vooral voor het vervoer van nationale kunstschatten. „Als ik bijzondere voorschriften voor dergelijke lading vraag", zo zei de inspecteur, „ben ik me ervan bewust, dat ik zeer moeilijke eisen aan de scheepvaart stel, doch men zal bovenal met het vervoer van kunstschatten overzee, zich van een behoorlijke zekerheid moeten overtuigen". Aan boord van de Westerdok, die op 4 Maart j.l. tijdens een zware mist tengevolge van een „foutieve schatting der zeestromingen" tegen een Noors schip lek was gestoten, bevond zich 25 ton stukgoederen, bestaande uit machinerieën en een aantal waardevolle schilderijen o.a. van Rembrandt en Hals uit het Frans Hals Museum te Haarlem. Deze nationale kunstschatten waren geëxposeerd geweest in de National Gallery te Londen. Zij werden onder supervisie van de directeur van het Frans Halsmuseum, de heer H. P. Baard, naar Nederland vervoerd. De schilderijen liepen bij de aanvaring geen schade op, doordat het lek in het voorruim was geslagen en de schilderijen zich in het achterruim bevonden. Afgezien van de onvervangbare waarde der lading achtte de inspecteur de kapitein van het schip, de heer C. Smith, die als betrokkene door de Raad werd gehoord, niet geheel vrij van schuld „onder meer omdat hij geen loods aan boord had, genomen". Hij vroeg de Raad tegen de kapitein als straf „een berisping" uit te spreken.
1953-07-16: De waarheid 16-07-1953: Amsterdam 15 Juli. — De Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein J. P. uit Groningen niet gestraft, die schuld had aan het aan de grond lopen van het motorschip Westerdok in de Goteborgfjord. De Raad was niettemin van oordeel dat de kapitein onmiddellijk voor anker had moeten gaan, toen het zicht slecht werd. Bovendien werd als ernstig feit aangerekend, dat de gezagvoerder het gebeurde niet terstond na aankomst in een Nederlandse haven heeft gemeld.
1954-12-24: De Telegraaf 24-12-1954: De Nederlandse kustvaarder “WESTERDOK” heeft gistermiddag het onbemande Britse vissersvaartuig “Rollings Wave” uit Leith op sleeptouw genomen. Van de bemanning geen spoor gevonden.
1984-00-00: In de zomer van 1984 voor de sloop verkocht aan Karounos Brothers, die op 20 sept. met slopen begonnen.

Afbeeldingen


Omschrijving: WESTERDOK op de helling
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: WESTERDOK tewaterlating
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: WESTERDOK op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De WESTERDOK op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De WESTERDOK
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WESTERDOK te Delfzijl
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: WESTERDOK
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: KALLIOPI T
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: KALLIOPI T
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade