Inloggen
AURIGA-G - ID 719


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5030921
Nat. Official Number: 3062 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 268
Launch Date: 1953-12-12
Delivery Date: 1954-03-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10115 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29600 Cubic Feet
Bale: 28550 Cubic Feet
 
Length 1: 49.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.16 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Na aankoop omgebouwd tot zandzuiger.

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-03-02 AURIGA-G
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Kuiper & Egbert Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCWD
Additional info: Aanv. AURIGA

Ship Events Data

1953-11-04: Als schip nog zonder naam, bouwno. 268, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3062 Z GRON 1953 op het achterschip in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.00 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit lengteas en 1.43 m. uit dek.
1953-12-12: NvhN 12-12-1953: Tewaterlating motorschip Auriga. Bij de CV. G. J. van de Werff's scheepsbouw te Westerbroek, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Auriga, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren E. Mooij en J. Kuiper, beiden te Groningen. De Auriga is van het raisedquarter-dektype, meet circa 565 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 49.5 m., lengte tussen de loodlijnen 45 m., breedte op de spanten 8.15 m. en holte 3.20 tot 4.20 m. De beladen diepgang is 3.15 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 P.K. motor, terwijl tevens in de machinekamer een hulpmotor van 20 P.K. zal worden opgesteld. De bouw geschiedt onder klasse bureau Veritas, voor de Atlantische vaart.
1954-03-03: NvhN 03-03-1954: Proefvaart m.s. Auriga-G. Het m.s Auriga-G, dat gebouwd werd bv de C.V. G. J. v. d. Werffs Scheepsbouw te Westerbroek. voor rekening van de heren E. Mooij en J. Kuiper, beiden te Groningen, heeft on de Eems een geslaagde proefvaart gemaakt. De Auriga-G is van hef raised-quarterdektype, meet ca 565 ton d.w. en is uitgerust met een 375 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart. een snelheid behaalde van 10 mijl per uur De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.
1962-04-01: Coastal Shipping, april 1962: In de nacht van 1 op 2 april 1962 liep de AURIGA-G in de Galway-baai bij het eiland Mutton aan de grond. De gronding gebeurde tijdens een hevige storm. Het schip, dat met een lading kunstmest op weg was van Antwerpen naar Galway en Ballina, slaagde er in in de loop van de volgende avond op eigen kracht vlot te komen. Kapt. H. de Jong bracht zijn schip en zijn zes bemanningsleden veilig de haven van Galway binnen. De AURIGA-G zal bij scheepswerf Wilton-Feyenoord te Rotterdam worden gerepareerd.
Het Vrije Volk 02-04-1962: Groninger schip in nood. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger kustvaarder “Auriga G”, van het Groninger scheep-vaartkantoor Carabeka is vannacht in de Galway baai op de rotsen gelopen. Het is slecht weer; er heerst een zuidwesterstorm, windkracht 7 tot 8. De “Auriga-G” maakt geen water. Het schip voer in time-charter voor een Engelse maatschappij. Aan boord bevinden zich zeven personeelsleden en kapitein H. de Jong uit Roden.
NvhN 03-04-1962: Groninger coaster liep aan de grond. De 398 ton metende Groninger kustvaarder Auriga-G is gisteren door een storm bij het eiland Mutton in de baai van Galway (lerland) aan de grond gelopen maar in de loop van de avond bij hoog water op eigen kracht weer vlot gekomen en de haven van Galway binnengevaren. Het schip, dat door hoge golven was gebeukt, is waarschijnlijk niet erg beschadigd. De Auriga-G was met een lading fosfaat op weg van Antwerpen naar Galway en Ballina. Het is eigendom van de heren J. Kuiper en E. Mooy te Groningen.
1965-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1965: Aanvaring. (Van een onzer verslaggevers) Ter hoogte van Poortershaven is vanmorgen de zuiger Geopotus tegen de Nederlandse coaster Auriga- G, die voor anker lag, aangedreven. De Auriga-G (398 brt, Carabeka, Groningen) liep schade op aan de kop. Het scheepje, dat in ballast op weg was naar Gent, is teruggekeerd naar Rotterdam, waar het is afgemeerd aan de Parkkade. De Geopotus heeft de reis naar zee voortgezet.
1971-07-30: NvhN 30-07-1971: Auriga-G verkocht. De heren J. Kuiper en E. Mooy te Groningen hebben hun motorkustvaartuig Auriga-G naar Engeland verkocht waar het onder de nieuwe naam Sand Jade in de vaart is gebracht. De Auriga-G behoort tot het raisedquarterdektype en heeft een draagvermogen van 565 ton bij 398 bruto register ton. Het schip werd in 1954 gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek en het is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Shipping en Trading Company te Rotterdam.
1971-07-31: Na verkoop in 07-1971 verbouwd tot zandzuiger/zandtransportschip SAND JADE voor Sand Supplies (Western) Ltd, Bristol. In 1981 eigenaar Parkroy Transport Co. Ltd, Bristol, in 1982 herdoopt in DIANNE K. In 1987 verkocht aan Marine Sand & Gravel Ltd, Valletta (Malta), naam ongewijzigd.
1996-10-16: Final Fate:
Vanuit Napels gesleept aangekomen te Aliaga om gesloopt te worden door Sok Ltd. Aanvang sloop 21.10.1996.


Afbeeldingen


Omschrijving: AURIGA-G
Collectie: -
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Auriga-G'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: Auriga-G 1954.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: AURIGA G Liverpool
Collectie: -
Vervaardiger: Fitzpatrick, Peter J.

Omschrijving: AURIGA G
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De 'Auriga-G' tijdens een oplegperiode in 1967 in Groningen.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De Engelse zandzuiger Sand Jade' (ex 'Auriga-G') - foto: Avonmouth, 1974.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Perry, Ray

Omschrijving: De zandzuiger DIANNE K Sunderland 18.9.1984
Collectie: -
Vervaardiger: Mikedavies43

Omschrijving: DIANNE K
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Dianne K in 10-1996.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: San, Selim