Inloggen
AUGUSTE - ID 711


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1885-02-26 / 1895-03-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Johann Lange, Bremen-Vegesack, Germany
Werfnummer: 191
Launch Date: 1850-11-02
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 761.84 Net tonnage
 
Length 1: 145.0 Feet (British) Registered
Beam: 34.1 Feet (British) Registered
Depth: 21.1 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1870
Type: Rigging changed
Omschrijving: Onder Duitse vlag was het schip gebouwd als fregat. In de jaren '70 werd dat veranderd in bark. Ze voer als Nederlands schip dus steeds als bark.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-02-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: AUGUSTE
Type: Bark
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hei, S. van der
Plaats: Heveskes
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: voorlopige zeebrief
D82-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-00-00 AUGUSTE
Manager:
Eigenaar: E.C. Schramm & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QBLT

Date/Name Ship 1885-02-26 AUGUSTE
Manager: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Swier van der Heij, Heveskes, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heveskes / Netherlands
Callsign: NGBV

Ship Events Data

1895-03-00: Final Fate:
PGC 250295. Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.
PGC 130395. Delfzijl, 11 maart. Het barkschip AUGUSTE wordt hier afgetuigd en, wanneer het ijs in het Noord-Hollands Kanaal is verdwenen, door de sleepboot HERCULES naar Nieuwediep gesleept.
(opm: zie ook General Info, step 10)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Arkema werd geboren 15 september 1849 te Delfzijl als zoon van Jan Sieverts Arkema en Bouchien Cornelis Schrader. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Nicolaas (1848)

Hij trouwde te Delfzijl op 23 januari 1884 met Geertje Bos, geboren te Uitwierde als dochter van Jan Hindriks Bos en de “landbouwersche” Jantje Hindriks Poelman. Geertje overleed te Delfzijl op 25 mei 1917, 66 jaar.

Pieter overleed te Farmsum, gem.Delfzijl op 28 juli 1908, 58 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Arkema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode

1879 t/m 1908.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Pieter Arkema was gezagvoerder op de volgende schepen. Gegevens ontleend aan Bouma025 en de monsterrollen te Delfzijl.

*    1875 t/m 1877 als gezagvoerder van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1877 in de Noordzee gezonken;

*    1878 t/m 1879 als gezagvoerder van de kof “Aleida Antonia”, gebouwd in 1856 te Muiden, 117 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl;

*    1880 als gezagvoerder van de schoener (brik) “Catharina”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1853 te Groningen, 183 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1880 bij Ameland gestrand;

*    1885 t/m 1896 als gezagvoerder van de bark “Auguste”, gebouwd in 1850 te Vegesack op de werf van J.Lange, 762 ton o.m., varend voor S.van der Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht voor de sloop aan Constant c.s. te Zijpe;

*    1896 t/m 1904 als gezagvoerder van de bark “Jan Sievert” ex G.F.Focking, gebouwd in 1866 te Danzig, 500 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.Het schip werd in 1904 verkocht aan Schulte & Bruns te Emden.

 

Monsterrrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1868-13, 04 maart 1868, kof “Jan Gijsbert”, kapitein Jan Jans Smit, 35 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Wijngaard, 16 jaar uit Termunten, kok Pieter Arkema, 18 jaar, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1873-13, 28 februari 1873, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Christiaan Gerhardus Philippus Rottinghuis. Voorts stuurman Bernardus Wilhelmus Grummels, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen waarronder Pieter Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1874-151, 10 december 1874, kof “Agatha”, kapitein Hitje Nienhuis, 39 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Pieter Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Pieter Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-140, 05 oktober 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 54 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-29, 09 maart 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje Astuling, 39 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-133, 19 juli 1876, schoener  “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1876-169, 04 september 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1877-14, 27 februari 1877, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Bos, 27 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-91, 23 mei 1877, schoener “Alyda Antonia”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-23, 09 maart 1878, schoener “Alida Anthonia”, kapitein Pieter Arkema, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1879-55, 23 april 1879, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Buurma, 32 jaar uit Harlingen. Voorts  1ste stuurman Pieter Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ailko Pieters Stel, 38 jaar uit Winschoten, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1880-48, 10 april 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-91, 12 augustus 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-123, 11 september 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Adde Hazewinkel, 24 jaar uit Muntendam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-34, 18 maart 1884, brik “Concordia”, kapitein Arend J.Jager, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Arkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-55, 12 juli 1886, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jurriaan Zwaal, 34 jaar uit Harlingen, 2de stuurman Bernardus Evers, 24 jaar uit Appingedam, timmerman, 2 zeilmakers, kok, 7 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1887-12, 03 maart 1887, bark “August” (sic), kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingedam, bootsman, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1887-85, 07 september 1887, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingeddam, 2de stuurman Berend Bosma, 31 jaar uit Winsum, zeilmaker, kok, 8 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-37, 18 april 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Bekkering, 42 jaar uit Annerveenschekanaal, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-101, 26 september 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, stuurman Hendrik Wortel, 67 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, bootsman, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1889-56, 24 april 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, lichtmatroos en 3 dekjongens;

Monsterrol 1889-81, 12 juli 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-113, 12 september 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 33 jaar  uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-44, 11 april 1890, barrk “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Johann Heinrich Carel Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-97, 19 september 1890, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Oosting, 40 jaar uit Uithuizermeeden, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1891-28, 20 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hendrik Hesseling, 23 jaar uit Annerveenschekanaal, kok, 7 matrozen, 3 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-30, 21 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-54, 27 juni 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, 5 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-88, 02 september, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-92, 04 september 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een passsagier;

Monsterrol 1891-112, 10 december 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-32, 28 maart 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting, 42 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok,  6 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kajuitwachter en een stuurmansleerling;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 dekjongens en een kajuitwachter;

Monsterrol 1893-5, 26 januari 1893, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-49, 10 april 1894, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Hovingh, 58 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Herman Bettke, 23 jaar uit Farmsum, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1895-62, 30 mei 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-66, 01 juni 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-3, 25 januari 1896, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-19, 07 maart 1896, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Till, 19 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1897-21, 23 maart 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Wolthekker, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-73, 05 augustus 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smit, 38 jaar uit Appingedam, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-73, 15 augustus 1898, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Kwant, 29 jaar uit Garmerwolde, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-34, 04 april 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Til, 22 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-62, 01 juli 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 21 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-36, 09 april 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman L.A.Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-60, 18 juli 1900, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.A. Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-80b, 29 november 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman L.A.Rochefort de Mulder);

Monsterrol 1901-33, 19 april 1901, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman E.Oosterhuis, 22 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-19, 29 maart 1902, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 52 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

monsterrol 1902-22c, 14 april 1902, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman P.Gosselaar);

Monsterrol 1903-14a, 08 april 1903, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1904-9c, 26 februari 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-44c, 29 juni 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere personen op de monsterrol;

Monsterrol 1904-51y, 12 augustus 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Pieter wordt ook aaqngeduid met de initiaal P.
  2. Er zijn in totaal 57 monsterrollen met de naam van Pieter Arkema op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1904 met als leeftijden 18 t/m 54 jaar. De zeemanscarriére van Pieter heeft dus minstens 36 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk Delfzijl aangegeven en vanaf 1894 de nabijgelegen plaats Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1868                   kok op de kof “Jan Gijsbert”, kapt. J.J.Smit                                                          18 jaar

      *    1873                   matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.P.Rottinghuis        23 jaar

      *    1874                   stuurman op de kof “Agatha”, kapt. H.Nienhuis                                                 24 jaar

      *    1875                   matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                       25 jaar

      *    1875-1877        kapitein op de schoener “Fortuna”                                                                         26-27 jaar

      *    1877-1878        kapitein op de schoener “Alyda Antonia”                                                             27-28 jaar

      *    1879                   stuurman op de bark “Hendrik Onnes”, kapt. J.Buurma                                    29 jaar

      *    1880                   kapitein op de schoener “Catharina”                                                                     30 jaar

      *    1884                   stuurman op de brik “Concordia”, kapt. A.J.Jager                                               34 jaar

      *    1885-1896        kapitein op de bark “Auguste”                                                                                 36-46 jaar

      *    1896-1904        kapitein op de bark “Jan Sievert”                                                                            46-54 jaar

  1. In de overzicht zijn een aantal onderbrekingen, zoals 1868-1873 en 1880-1884. Hij zal in deze perioden vanuit andere havens hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

      De bark “Jan Sievert” is kennelijk vernoemd naar zijn vader.

      Opvallend zijn de lange periode waarop hij gezagvoerder was op de schepen “Auguste” en “Jan Sievert”.

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde drie keer aan op de bark “Augusta”: op 20 maart 1891 als matroos voor een reis naar Zweden, op 27 juni 1891 als 2e stuurman voor een reis naar Sundsval, Zweden, en op 04 september 1891 als 2e stuurman wederom voor een reis naar de Oostzee. Over deze reizen doet Brouwer in zijn "Herinneringen" geen gedetaileerde mededelingen048.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

Auguste   P.Arkema   bark   762 brt   gebouwd in 1850   reeder S.van der Heij te Heveskes”

 

Provinciale Groninger Courant 21 april 1892 114

Heveskes, (geen datum). Volgens bij de reder ontvangen schrijven van kapt. Arkema, voerende het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 22e dezer van Aberdeen naar Sundsvall te vertrekken.

 

Provinciale Groninger Courant 09 mei 1894114

Heveskes, 6 mei. Volgens bij de rder ontvangen bericht is het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, van Londen in ballast naar Söderhamn, 5 mei zwaar lek te Arendal binnen gelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 mei 1894114

Delfzijl, 8 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Arendal lag het schip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, aldaar zeilklaar naar Söderhamn.

 

NRC 20 januari 1895114

Heveskes, 18 januari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thans liggende te Delfzijl, is voor geheime prijs aan kapt. P. Arkema te Farmsum verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 25 februari 1895114

Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1896114

Delfzijl, 7 maart. Door kapitein Arkema te Farmsum is het te Danzig (opm: Gdansk) liggende barkschip G.F. FOCKING, groot 500 registerton, aangekocht. Prijs geheim.

 

Provinciale Groninger Courant 31 juli 1896114

Delfzijl, 29 juli. Het Duitse barkschip GUSTAV FRIEDRICH FOCKING, groot 524 ton, gebouwd te Dantzig (opm: Gdansk) in 1866, is aangekocht door kapitein P. Arkema te Farmsum, en thans genaamd JAN SIEVERT.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1897114

Bremen, 23 augustus. Volgens te Reval (opm: Tallinn) ontvangen bericht is het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. P. Arkema, in ballast, bij Ekholm gestrand en wrak geworden.

 

Povinciale Groninger Courant 31 augustus 1897114

Delfzijl, 28 augustus. Het te Ekholm gestrande Nederlandse schip SAN FRANCISCO is gisteren (opm: 27 augustus) onbemand, zwaar lek en mastloos te Helsingfors (opm: Helsinki) binnengesleept. De bemanning is gered en te Reval (opm: Tallinn) geland.

 

Provinciale Groninger Courant 07 oktober 1899114

Londen, 6 oktober. Het Nederlandse barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, van Hernösand naar Delfzijl, dat op 28 september lek en met overgeworpen lading te Cuxhaven werd binnengesleept, is heden van daar gesleept naar Delfzijl vertrokken.

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Provinciale Groninger Courant 17 april 1903114

Delfzijl, 15 april. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, zaterdag (opm: 11 april) van hier naar Grangemouth vertrokken, ankerde wegen het zware weer in het Ranselgat doch verloor anker en ketting. Het schip is thans hier ter rede teruggekomen om zich van een nieuw anker en ketting te voorzien.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

EemsBode 29 augustus 1903114

Delfzijl (geen datum). Het barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, is op 30 juli binnengekomen van Hernösand en daarna gelost. Het zal worden afgetuigd en in de winterlaag worden opgelegd in het Dok – Eemskanaal, wegens de lage vrachtprijzen.

 

EemsBode 03 februari 1904114

Advertentie. Openbare verkoop op 17 februari 1904 van het barkschip JAN SIEVERT, een eiken schip, gebouwd in 1866 te Danzig. Eigenaar is kapt. Arkema. Meet 461,85 netto reg. ton. Het vaartuig ligt in het Dok te Farmsum.

 

Provinciale Groninger Courant 22 februari 1904114

Delfzijl, 18 februari. Gisteravond werd alhier in publieke veiling aangeboden de Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapitein, tevens eigenaar, P. Arkema. Het hoogste bod was NLG 2650, doch daarvoor is het schip niet gegund.

 

Provinciale Groninger Courant 27 februari 1904114

Delfzijl, 26 februari. Het alhier thuisbehorend barkschip JAN SIEVERT, toebehorende aan de heer P. Arkema, is onderhands verkocht aan de firma Schulte & Bruns, scheepsreders en makelaars te Emden; prijs geheim. (opm: DS meldt een prijs van NLG 3200)

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Arkema, Pieter
Overige informatie: geboren te Delfzijl 1849/1850, overleden te Farmsum 28 juli 1908

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1885-07-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AUGUSTE
Schipper: Arkema, Pieter
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1864

150664
The Wochenschrift für Vegesack und Umgegend for 15 June 1864 reports: Laut telegraphischer Nachricht aus Aberdeen vom 11. d. ist das Bremer Schiff AUGUSTE, Capt. Erichs, von Bremen mit Passagieren nach Baltimore bestimmt, unweit Vonaldsday auf Strand gerathen. Passagiere und Mannschaft gelandet und hofft man auch das Schiff, wenn das Wetter gut bleibt, abzubringen. (opm: The vessel indeed got off safely and undamaged

1868

On 26 July 1868, the AUGUSTE, bound from Philadelphia to Bremen with a cargo of petroleum, encountered a severe storm, and, leaking badly, was on forced into Boston on 3 August 1868, in order to effect repairs.

1886

PGC 060186
Delfzijl, 4 december. (opm: december mogelijk tikfout, moet mogelijk zijn januari) Volgens gisteren alhier ontvangen telegrafisch bericht was die dag te St. Vincent op de Kaap-Verdische eilanden in goede welstand aangekomen het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, komende van Sheerness.

1887

NRC 160787
Heveskes, 14 juli. Het alhier thuis behorende schip AUGUSTE, kapt. Arkema, lag 12 dezer te Honfleur zeilklaar naar Sundsvall.
NRC 241087
Heveskes, 22 oktober. Volgens brief van kapt. Arkema, voerende de AUGUSTE, dacht hij op 17 oktober te vertrekken van Sundsvall met bestemming Delfzijl.
PGC 171187. Groningen, 16 november. Er heerst, zo schrijft men ons uit Delfzijl, hier in de haven tegenwoordig een grote bedrijvigheid, een gevolg der binnenkomst van het aantal grote schepen. Enkele dier schepen kwamen met ladingen hout van Amerika binnen; de meesten echter brachten ladingen hout van de Oostzeehavens aan. De vrachten waren in de laatste tijd nog al aanzienlijk hoger dan in het begin van dit jaar. ’t Is waarlijk een prachtig gezicht, zulk een mastbos van schepen met de verschillende nationale vlaggen in top in de haven te zien liggen. Langzamerhand zijn de kleinere zeeschepen van vroeger uit de vaart geraakt om plaats te maken voor schepen van groter charter en diepgang. De heren reders Gebr. Van der Hei te Heveskes, reeds bezitters van een vijftal grote schepen, werden door de aankoop eigenaars van het grootste schip, dat hier voor de houtvaart tot nu werd gebezigd. Dit schip, genaamd CLARA, kapt. J. Waterborg, kwam gisteren hier van Riga binnen, beladen met hout, metende 1.057 registerton of 2.991 kubieke meter. Verder kwamen nog binnen en zijn bezig te lossen:
Het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, groot 762 registerton; het barkschip SAN FRANCISCO, kapt. N. Arkema, groot 436 registerton; het barkschip BERTHA, kapt. E.P. Brouwer, groot 651 registerton; het barkschip LIVINGSTONE, kapt. M. Sakkerstad, groot 638 registerton; het driemast schoenerschip GERARDINA WILHELMINA, kapt. H. Kaijzer, groot 379 registerton; het driemast schoenerschip G.J. RAY, kapt. A. Stukje, groot 356 registerton; het barkschip OXO, kapt. O.J. Dahl, groot 580 registerton; het barkschip AMANDUS, kapt. J. Eilts, groot 258 registerton; het barkschip BENGALEN, kapt. A. Smit, groot 273 registerton; het barkschip LUCIE, kapt. P. Johannessen, groot 456 registerton; het barkschip CATHARINA HELENA, kapt. J. Brouwer, groot 361 registerton; het driemast schoenerschip AUBURN, kapt. J.H.C. Schrader, groot 356 registerton; het schoenerschip ADVENA, kapt. B. Visser, groot 276 registerton; het driemast schoenerschip HENDRIËTTE, kapt. J. Schuitema, groot 378 registerton; het barkschip VREDE, kapt. G.E. Visser, groot 648 registerton; het schoenerschip ZEEMEEUW, kapt. E.T. Bos, groot 155 registerton; het driemast schoenerschip VEENDAM, kapt. H. Bos, groot 175 registerton; het barkschip HERCULES, kapt. Coenes, groot 328 registerton; het barkschip WALCHEREN, kapt. Lindblad, groot 374 registerton. Samen 19 schepen, met een gezamenlijke inhoud van 8.897 registerton of 25.127 kubieke meter inhoudsruimte. Onder deze schepen bevinden zich enkelen met een diepgang van 57 decimeter.

1888

NRC 300588
Rotterdam, 28 mei. Volgens van de reder ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. Arkema, de 28e mei van Aberdeen te Sundsvall.
NRC 140688
Heveskes, 12 juni. Het barkschip AUGUSTE, kapt. Arkema, lag volgens telegrafisch bericht de 12e juni  te Sundsvall zeilklaar naar Duinkerken.
NRC 240788
Heveskes, 21 juli. Het schip AUGUSTE, kapt. Arkema lag heden zeilklaar te Duinkerken met bestemming Sundsvall.
NRC 210888
Heveskes, 20 augustus. Volgens schrijven van kapt. Arkema, gezagvoerder van het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 17e dezer in Sundsvall beladen te worden, om met de eerste gunstige gelegenheid naar Delfzijl te vertrekken.
NRC 171088
Heveskes, 15 oktober. Volgens ontvangen telegram is het schip AUGUSTE, kapt. Arkema van Delfzijl heden te Riga aangekomen.
NRC 241188
Heveskes, 23 november. Volgens hedenavond bij de rederij ontvangen bericht is het schip AUGUSTE, kapt. Arkema, wegens aanhoudende storm te Christiansand binnengelopen. Alles wel.

1889

NRC 140689
Heveskes, 13 juni. Volgens schrijven van kapt. Arkema, voerende het schip AUGUSTE, dacht hij de 10
e juni van Sundsvall naar Delfzijl te vertrekken.
NRC 270989
Delfzijl, 26 september. Volgens telegam aan de rederij is het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. Arkema, van hier heden te Sundsvall aangekomen.
PGC 011189
Groningen, 31 oktober. Kapt. P. Arkema, gezagvoerder van de te Delfzijl van Sundsvall aangekomen bark AUGUSTE, schrijft ons dat het bericht, als zou dit schip bij het arrivement lek zijn en pompers aan boord hebben gehad, foutief is.

1892

PGC 210492
Heveskes, (geen datum). Volgens bij de reder ontvangen schrijven van kapt. Arkema, voerende het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 22
e dezer van Aberdeen naar Sundsvall te vertrekken.

1894

PGC 090594
Heveskes, 6 mei. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, van Londen in ballast naar Söderhamn, 5 mei zwaar lek te Arendal binnen gelopen.
PGC 100594
Delfzijl, 8 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Arendal lag het schip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, aldaar zeilklaar naar Söderhamn.

1895

NRC 200195
Hellevoetsluis 18 januari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thans liggende te Delfzijl, is voor geheime prijs aan kapt. P. Arkema te Farmsum verkocht.
PGC 250295
Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.
PGC 130395
Delfzijl, 11 maart. Het barkschip AUGUSTE wordt hier afgetuigd en, wanneer het ijs in het Noord-Hollands Kanaal is verdwenen, door de sleepboot HERCULES naar Nieuwediep gesleept.
SCO 210495
Advertentie. Eerste grote openbare verkoping van scheepshout, afkomstig van het barkschip AUGUSTE, te Burgervlotbrug, gemeente Zijpe, op woensdag 8 mei 1895, ’s morgens ten 10 ure, bestaande uit 3 Amerikaans grenen masten,1 lang 10 meter, zwaar over diameter 60 cm.1 lang 11 meter, zwaar over diameter 33 cm en 1 lang 13 meter, zwaar over diameter 62 cm; enige raas, stengen en ander rondhout; 1 Amerikaans grenen steng, lang 15 meter, zwaar 25 cm, 6 Amerikaans grenen platen, lang 8 meter, zwaar 12 bij 25 cm, 2 Amerikaans grenen balken, lang 10 meter, zwaar 25 bij 25 cm, 1 balk lang 8½ meter, zwaar 30 bij 30 cm, 2 eiken platen, lang 8 meter, zwaar 10 bij 25 cm, 1 grenen balkje, lang 9 meter, zwaar 17 bij 18 cm, 14 eiken balkjes, lang 4 meter, zwaar 10 bij 14 cm, 21 eiken balkjes, lang 1½ meter, zwaar 10 bij 14 cm, 14 grenen platen, lang 8 meter, zwaar 10 bij 25 cm, een grote partij grenen en vuren dekdelen, van verschillende lengte; 6 eiken palen, lang 2,70 meter, zwaar 22 bij 25 cm.; 30 eiken en grenen dekbalken, lang 5 tot 9 meter, zwaar 25 bij 30 cm.; een partij eiken buiten- en binnenhuid -planken, de mahoniehouten betimmering van de kajuit en volkshut; brandhout en enige watervaten. Nadere informaties te bekomen bij de firma Muijs, Wagenaar en Co. te Alkmaar, C. Constant te Burgervlotbrug en J. v. d. Maaten, deurwaarder te Schagen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1993
Bron: Book
Omschrijving: Peter-Michael Pawlik, Von der Weser in die Welt; Die Geschichte der Segelschiffe von Weser und Lesum und ihrer Bauwerften 1770 bis 1893, Schriften des Deutschen Schiffahrtsmuseums, Bd. 33 (Hamburg: Kabel, c1993), p. 219, no. 210.

Uitgave 2016 Het boek Strandgut