Inloggen
VOORWAARTS - ID 7101


Kroniekberichten

Datum 30 juni 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 30 juni. Volgens uit Kopenhagen ontvangen telegram is het nieuwe stalen schoenerschip (opm: kofschip) VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, van Delfzijl naar Norrköping, te Kullen in 11 vadem water gezonken.
(opm: stalen kofschip VOORWAARTS [PWSH] – eig.: N.V. Zeilschip “Voorwaarts”, directeur J.J. Onnes, Groningen – kapt. G. van der Laan, Nieuw Scheemda; zie ook NNO 300511, NRC 030711, NRC 230711)

Afbeelding
Datum 03 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Helsingborg, 30 juni. De met cokes van Emden naar Norrköping bestemde Nederlandse schoener VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, sprong op zee lek en sloeg ter hoogte van Torekov om. De opvarenden, bestaande uit kapitein, zijn vrouw en drie man, redden zich in de eigen boot. Later werd deze boot door een douane vaartuig van Torekov op sleeptouw genomen en in laatstgenoemde haven binnen gebracht. De door de bemanning verlaten schoener dreef naar Ramjö en zonk aldaar in 11 vadem water.

Afbeelding
Datum 03 juli 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Helsingborg, 30 juni. Het nabij Torekov, aan de Zweedse kust, gezonken Nederlandse schip VOORWAARTS (zie Avondblad 30 juni) was op zee lek gesprongen en vervolgens gekenterd. De bemanning wist zich in de scheepsboot te redden, die later door de douaneboot uit Torekov op sleeptouw werd genomen en aldaar binnengebracht. Het gekenterde schip dreef naar Ramjö, alwaar het zonk.

Afbeelding
Datum 03 juli 1911
Krant HND - Het Nieuws van den Dag
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het nieuw gebouwde kofschip VOORWAARTS, kapitein Van der Laan te Groningen, is op zijn eerste reis van Emden naar Norrköping aan de zuidkust van Zweden ter hoogte van Torekov gezonken. Het schip ligt 66 voet onder water en is totaal verloren. De bemanning is gered.

Afbeelding
Datum 17 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Helsingborg, 14 juli. De berging van het nabij Kullen gezonken schip VOORWAARTS is aan de Moss bergingsmaatschappij opgedragen. De werkzaamheden zullen op 1 augustus beginnen.

Afbeelding
Datum 23 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Op 9 juli jl. (opm: juiste datum is 29 juni) is het kofschip VOORWAARTS van de heer J.J. Onnes te Groningen, kapitein de heer G. van der Laan, op reis van Emden naar Norrköping, nabij Kullen op de Zweedse kust vergaan. Het was een stalen tweemast kofschip, gebouwd onder toezicht van het Bureau Veritas voor de grote kustvaart. De kapitein, door de Raad gehoord, verklaarde, dat het schip, oorspronkelijk bestemd voor de kleine kustvaart, later verschillende veranderingen heeft ondergaan en versterkt is voor de grote kustvaart. Klaar om uit te varen werd het schip door de scheepvaartinspectie onderzocht, en werd een certificaat van deugdelijkheid afgegeven. In het Eemskanaal is de VOORWAARTS tegen het remmingswerk van een brug gelopen, waaraan voor NLG 100 schade werd toegebracht; ogenschijnlijk had het schip geen averij. Op 23 juni werd reeds bemerkt, dat het schip water maakte. Het was een hooglopende zee; er is niet bemerkt, dat het schip gestoten heeft, maar mogelijk is, dat dit het geval is geweest, doch dat het door de woeste zee niet bemerkt is.
Er werd elke wacht gepompt; in den beginne kon men het water bijhouden. Het lekken nam echter gestadig toe, zonder dat men het lek heeft kunnen vinden. Boven de Vladebank heeft het schip bij vliegend stormweer slagzij gemaakt over bakboord. De 9e juli (opm: juiste datum is 29 juni) was het water niet meer bij te houden, en kon niet meer gestuurd worden. Men besloot een noodhaven binnen te lopen, maar voordat deze bereikt was bleek het noodzakelijk het vaartuig te verlaten, hetwelk zeer kort daarop is gezonken. Behalve de kapitein en dlens vrouw waren 4 personen aan boord. Het was de eerste reis van het schip, bij welks bouwen, getuige toezicht heeft geoefend. Het was getuige's eerste reis als schipper. Daarna werd gehoord de matroos W. Wolters, die de verklaringen van de kapitein bevestigde. Hij is ook bij het bouwen tegenwoordig geweest, en weet niet, dat hierbij iets is voorgekomen, waardoor het schip minder weerstandsvermogen gehad zou kunnen hebben.
De uitspraak werd op later bepaald. (opm: ook in de officiële Nederlandse verlieslijst staat de datum van het zinken van dit schip als 29 juni 1911)

Afbeelding
Datum 23 juli 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Behandeld werd daarna het vergaan bij Kullen (Zweden) op 9 juli jl. (opm: 29 juni jl.) van het Nederlandsche stalen kofschip VOORWAARTS, gezagvoerder G. van der Laan, rederij de Naaml. Vennootschap „Voorwaarts", directeur J.J. Onnes te Groningen. De VOORWAARTS was een nieuw gebouwd schip, 113 registerton groot. Oorspronkelijk was het voor de kleine kustvaart bestemd; later is het aanmerkelijk versterkt voor de grote kustvaart. De gezagvoerder was drie maanden tegenwoordig bij de bouw, die onder Bureau Veritas plaats had. Volgens hem is het goed en deugdelijk gebouwd. De schipper zelf, 28 jaar oud, is sedert zes jaren in het bezit van een dienstdiploma en heeft drie jaren geleden gedurende tien maanden als wegwijzer en vervolgens als stuurman gevaren. Het was zijn eerste reis als schipper. Op 1 juni werd van de werf vertrokken met bestemming naar Emden, waar een lading cokes werd ingenomen voor Norrköping. Op de Eems (opm: het Eemskanaal) werd tegen het remmingwerk van brug no. 9 aangevaren, waardoor een schade van NLG 100 ontstond. 25 juni werd 3 à 4 cm. water in het schip aangetroffen, hoewel het niet gestoten had, voor zover bekend.
26 juni ontstond er stormweer en moest er zwaar gezeild worden om het schip van de kust te houden. Het lekken nam sedert gestadig toe en wel in die mate, dat niet meer te pompen en te sturen was. Juist nadat men het schip op circa 10 zeemijlen van de lichttoren van Kullen verlaten had, zonk het. Alles is verloren gegaan. Het schip zal gelicht worden. De waarde van het schip met inventaris is NLG 15.000. De kapitein bevestigde de scheepsverklaring. Het schip heeft niet gestoten, althans hij heeft het niet gevoeld. De op schrift gebrachte verklaring van de stuurman werd voorgelezen. Er blijkt uit, dat hij geen andere verklaring van de oorzaak van het lekken geven kan dan het zwaar werken van het schip. Zijns inziens is het door het zwaar zeilen en de hoge zee lek gesprongen. De matroos, die aan de bouw van het schip zelf meewerkte en het als een deugdelijk schip beschouwt, schreef het lek worden van de VOORWAARTS ook toe aan het zware zeilen.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad v.d. Scheepvaart te Amsterdam, deed heden uitspraak inzake het kofschip VOORWAARTS, kapitein G. van der Laan. directeur de heer J.J. Onnes alhier. Het schip is, na lek te zijn geraakt door onbekende oorzaak bij Kulle gezonken. De Raad kon de oorzaak in het lek worden niet vinden, is niet overtuigd, dat daarbij aan minder degelijke constructie moet worden gedacht en is van mening, dat de navigatie van het schip niet in strijd was met een goede zeemanschap.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Gisteren heeft de Raad voor de Scheepvaart uitspraak gedaan inzake het vergaan van het kofschip VOORWAARTS, kapitein G. v.d. Laan, welk vaartuig op 29 juni. op reis zijnde van Delfzijl naar Nordköping, onder de Zweedse kust gezonken is. In het Eemskanaal was de VOORWAARTS, terwijl zij door twee paarden gejaagd werd, tegen het remmingswerk van de brug gelopen en daarna naar Delfzijl teruggegaan om te repareren. Vervolgens werd weer zee gekozen. Men had onophoudelijk zwaar weer en last van lekken. Dit werd ten slotte zo erg. dat besloten werd het schip te verlaten, hetwelk kort daarna is gezonken. In zijn uitspraak zegt de Raad de oorzaak van het lekken niet te hebben kunnen bepalen. Aangaande de wijze, waarop de bepalingen in acht zijn genomen, zijn geen opmerkingen te maken.
De Raad constateerde slechts, dat de VOORWAARTS een nieuw schip was, dat op zijn eerste reis zeilende is gezonken.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart, uitspraak kofschip VOORWAARTS
Gistermiddag deed de Raad voor de Scheepvaart uitspraak in de zaak van het stalen kofschip VOORWAARTS, gezagvoerder G. van der Laan, rederij de Naaml. Vennootschap „Voorwaarts" te Groningen.
Dit schip verging op 29 juli (opm: 29 juni) bij Kullen (Zweden), tijdens stormweer. In het schip was n.l. een lek ontstaan en er kwam steeds meer water in het ruim, met het gevolg, dat het schip ten slotte zonk. De Raad uitspraak doende, was tot de overtuiging gekomen, dat het lek worden van het schip veroorzaakt was door de hoge zee en het zwaar zeilen. De Raad vond geen aanleiding om het ongeval te wijten aan minder deugdelijkheid van het materiaal.
(opm: ook in de officiële Nederlandse verlieslijst staat de datum van het zinken van dit schip als 29 juni 1911)

Afbeelding
Datum 26 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Christiania, 22 augustus. De Nederlandse schoener VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, bij Kullen in 11 vadem water gezonken, is door de bergingsmaatschappij te Moss gelicht en naar Elseneur gebracht.

Afbeelding
Datum 18 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 18 januari. Het Nederlandse schip VOORWAARTS, van Emden naar Southampton, is bij Aldeburgh gestrand. De bemanning is gered. (opm: kapt. Van der Laan)

Afbeelding
Datum 18 januari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het schip VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, onderweg van Emden naar Southampton, is bij zwaar stormweer bij Dunwich gestrand. De opvarenden zijn gered. Nadere bijzonderheden ontbreken.

Afbeelding
Datum 19 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Aldeburgh, 18 januari. De Nederlandse (bark?) VOORWAARTS is bij de Misner Sluice gestrand. De opvarenden, waaronder een vrouw, werden door de reddingboot gered.

Afbeelding
Datum 22 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 januari. Het Nederlandse schip VOORWAARTS is vlot en te Lowestoft binnengebracht. Het roer is verloren gegaan.

Afbeelding
Datum 23 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lowestoft, 23 januari. Het schip VOORWAARTS kwam vlot nadat er ongeveer 10 ton lading was geworpen. Het schip is lek en zal alhier dokken.
(opm: zie ook NRC 180112, NNO 180112, NRC 190112 en NRC 220112)

Afbeelding
Datum 28 februari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam behandelde gistermiddag het stranden op de Engelse kust nabij South Would (opm: is Southwold) op 17 januari jl. van het schoenerschip VOORWAARTS, schipper G. van der Laan, reder de heer J.J. Onnes alhier.
Aan boord bevonden zich vier man en de vrouw van de schipper. Men was op weg van Delfzijl naar Southampton en had oorspronkelijk goed weer. Het kompas staat in de roef en is van het stuurrad te zien.
Men peilde op de 16e South Would (opm: is Southwold) op 10 mijlen bij een sterke oostelijke wind. Men probeerde uit de kust te blijven, doch de drift en de hoge zee zetten het schip hoe langer hoe meer naar de bank. Men had het dichtgereefd bezaan- en een stormstagzeil op. De zee was te hoog om het anker te werpen of overstag te gaan. Men zag een zwarte boei drijven op de bank en stootte al spoedig zwaar, waarbij de reddingsboot door de stortzeeën stuk geslagen werd. Men zocht een toevlucht in het want, maar het schip sloeg over de bank en liep naar het strand. De stormzeilen werden neergegooid en een anker gepresenteerd, doch dit hield niet en men strandde. De reddingsboot haalde de bemanning van het schip af en later wist men met eigen middelen het schip af te krijgen. Het schip was van onderen zwaar beschadigd. De kompassen waren goed in orde. De Raad zal later uitspraak doen.
(opm: zie ook het verslag van het RN 040312, die geeft meer details van de stranding)

Afbeelding
Datum 04 maart 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft een onderzoek ingesteld naar de stranding van het schoenerschip VOORWAARTS, op 17 januari jl. nabij South Would (opm: is Southwold – Engelse kust). Schipper was G. van der Laan, reder J.J. Onnes te Groningen.
De VOORWAARTS vertrok, aldus verklaarde de schipper, van Emden naar Southampton met een lading ijzererts. Behalve de schipper en zijn vrouw waren aan boord drie man. De eerste dagen van de reis was het prachtig weer. Dit was ook het geval, toen bij goed zicht WtN op 11 mijl afstand het licht van Lowestoft de 14e gepeild werd. Koers zettende naar het Engels Kanaal begon de wind op te steken. De 17e het licht van South Would gepeild. Het schip lag bijgedraaid met stormzeilen. Ter hoogte van South Would was er een hooglopende zee en slecht weer. Er stond een ZO storm. Steeds meer werd de VOORWAARTS naar de kust gezet en werd ze tegen de banken gedreven; ’s middags werd de zwarte boei gezien. Wegens de hoge zee kon de schipper geen anker werpen, evenmin was er mogelijkheid om overstag te gaan en van de kust af te houden.
Zwaar stotende kwam de VOORWAARTS, die de werd noodvlag gehesen had, over de banken, waarbij de boot verbrijzeld werd. De opvarenden hadden hun toevlucht genomen in het want. Toen men over de bank was, werden de zeilen gestreken en wierp men het anker uit, dit hield echter niet, zodat het schip tenslotte op het strand dreef. Door de reddingboot werden de schipbreukelingen er af gehaald.
Nadat een gedeelte van de lading over boord was geworpen, kwam de VOORWAARTS bij hoog water vlot. Te Lowestoft in het dok bleek, dat het schip aan de onderzijde beschadigd was. Nog verklaarde de schipper, dat het kompas weinig deviatie had; de barometer was niet gevallen. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 09 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. In de zaak van de VOORWAARTS, reder J.J. Onnes te Groningen, schipper G. v.d. Laan, op reis van Emden naar Southampton, op 17 januari bij Southwold gestrand, oordeelt de Raad, dat het ongeval is veroorzaakt door de zware ZO storm. Schipper noch stuurman treft blaam.

Afbeelding
Datum 22 november 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Verkoop schepen

Groningen, 21 november. Het Nederlandse kofschip VOORWAARTS van de reder J.J. Onnes alhier is voor geheime prijs verkocht aan de heer Koopman, oud gezagvoerder alhier.

Afbeelding
Datum 17 december 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 16 december. Het schip VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, van Apenrade met haver naar Zaandam, is gisteren te Cuxhaven binnengelopen.

Afbeelding
Datum 18 december 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 16 december. Het schip VOORWAARTS (zie vorig ochtendblad) werd hier binnengesleept met verlies van zeilen.

Afbeelding
Datum 22 maart 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 21 maart. Volgens ontvangen particulier telegram is het Nederlandse schip VOORWAARTS, kapt. Van der Laan bij Hundested (opm: Denemarken) gestrand. Verdere bijzonderheden ontbreken.

Afbeelding
Datum 22 maart 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 22 maart. De Nederlandse koftjalk VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, is gisteren van Zaandam te Holbach aangekomen. Voornoemd schip heeft een dag bij Hundested aan de grond gezeten. Het schip dat geen water van betekenis maakt, werd door visserlieden vlot gebracht.

Afbeelding
Datum 21 mei 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 19 mei. Alhier is heden binnengekomen het kofschip VOORWAARTS, kapt. Van der Laan, met een lading hout van Norrköping bestemd voor Groningen, dat van begin van de oorlog af te Faaborg heeft gelegen.

Afbeelding