|
Raad voor de Scheepvaart Op 9 juli jl. (opm: juiste datum is 29 juni) is het kofschip VOORWAARTS van de heer J.J. Onnes te Groningen, kapitein de heer G. van der Laan, op reis van Emden naar Norrköping, nabij Kullen op de Zweedse kust vergaan. Het was een stalen tweemast kofschip, gebouwd onder toezicht van het Bureau Veritas voor de grote kustvaart. De kapitein, door de Raad gehoord, verklaarde, dat het schip, oorspronkelijk bestemd voor de kleine kustvaart, later verschillende veranderingen heeft ondergaan en versterkt is voor de grote kustvaart. Klaar om uit te varen werd het schip door de scheepvaartinspectie onderzocht, en werd een certificaat van deugdelijkheid afgegeven. In het Eemskanaal is de VOORWAARTS tegen het remmingswerk van een brug gelopen, waaraan voor NLG 100 schade werd toegebracht; ogenschijnlijk had het schip geen averij. Op 23 juni werd reeds bemerkt, dat het schip water maakte. Het was een hooglopende zee; er is niet bemerkt, dat het schip gestoten heeft, maar mogelijk is, dat dit het geval is geweest, doch dat het door de woeste zee niet bemerkt is. Er werd elke wacht gepompt; in den beginne kon men het water bijhouden. Het lekken nam echter gestadig toe, zonder dat men het lek heeft kunnen vinden. Boven de Vladebank heeft het schip bij vliegend stormweer slagzij gemaakt over bakboord. De 9e juli (opm: juiste datum is 29 juni) was het water niet meer bij te houden, en kon niet meer gestuurd worden. Men besloot een noodhaven binnen te lopen, maar voordat deze bereikt was bleek het noodzakelijk het vaartuig te verlaten, hetwelk zeer kort daarop is gezonken. Behalve de kapitein en dlens vrouw waren 4 personen aan boord. Het was de eerste reis van het schip, bij welks bouwen, getuige toezicht heeft geoefend. Het was getuige's eerste reis als schipper. Daarna werd gehoord de matroos W. Wolters, die de verklaringen van de kapitein bevestigde. Hij is ook bij het bouwen tegenwoordig geweest, en weet niet, dat hierbij iets is voorgekomen, waardoor het schip minder weerstandsvermogen gehad zou kunnen hebben. De uitspraak werd op later bepaald. (opm: ook in de officiële Nederlandse verlieslijst staat de datum van het zinken van dit schip als 29 juni 1911)
|