Inloggen
VOORWAARTS - ID 7094


Kroniekberichten

Datum 11 februari 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 10 februari. Het schip VOORWAARTS, kapt. van der Veen, naar Truro bestemd, is wegens tegenwind alhier in de buitenhaven vastgemaakt.

Afbeelding
Datum 30 januari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Groningen, 29 januari. Kapt. J.W. van der Veen te Wildervank heeft zijn tjalk VOORWAARTS uit de hand verkocht aan Kapt. H. Beck alhier.

Afbeelding
Datum 14 juli 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 juli. De Groninger tjalk VOORWAARTS, kapt. H. Beck, is bij vertrek in aanvaring geweest met de schuit No. 673. Van de VOORWAARTS werd de reling en het want aan stuurboordzijde beschadigd. Het schip kon echter de reis voortzetten. De schuit No. 673 had ogenschijnlijk geen schade.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Heiligenhafen, 15 oktober. Het Nederlandse schip VOORWAARTS, kapitein Beck, op reis van Solvesborg naar Rotterdam met 35 grote stenen is gestrand in de Howachterbucht. De vier opvarenden zijn gered.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Heiligenhafen, 15 oktober. De Nederlandse tjalk VOORWAARTS, kapt. H. Beck uit Groningen, van Zweden naar Nederland met 35 grote stukken graniet is, nadat de lading was overgegaan aan het oosteinde van de Howachterbucht gestrand. De opvarenden bestaande uit kapitein en 2 man, benevens de vrouw van de kapitein en 3 kinderen zijn gered. Een gisteravond op de strandingsplaats aangekomen sleepboot is wegens slecht weer weer weggestoomd. Het weer is stormachtig en buiig uit het zuidwesten.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Heiligenhafen, 17 oktober. De nabij Wesseck gestrande Ned. tjalk VOORWAARTS ligt ongeveer 200 meter van het strand in twee en een halve meter water. Het vaartuig staat vol water en de kans op berging is nog gering. (opm: zie PGC 311005)

Afbeelding
Datum 25 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 23 oktober. De bergingswerkzaamheden aan het schip VOORWAARTS zijn zo ver gevorderd, dat reeds aan lenspompen kan gedacht worden.

Afbeelding
Datum 13 november 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 11 november. Heden is alhier aangekomen van Kiel de tjalk VOORWAARTS, gesleept door de sleepboot BORKUM.

Afbeelding
Datum 14 november 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 11 november. De sleepboot BORKUM heeft heden alhier binnengebracht de Nederlandse tjalk VOORWAARTS, kapt. Beck, van Kiel, die in de Howachterbocht op strand heeft gezeten en na afgebracht te zijn de lading te Kiel loste. Die lading werd per EGBERDINA, kapt. Alberts, naar de bestemming Rotterdam gebracht. De VOORWAARTS zal te Groningen repareren.

Afbeelding
Datum 13 januari 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 10 januari. Het Seeamt alhier heeft op 13 oktober de in de Hohwachterbocht plaatsgehad hebbende stranding van het in Groningen thuisbehorende schip VOORWAARTS, schipper H. Beck, behandeld. Het Seeamt was van oordeel dat die stranding moet toegeschreven worden aan het feit dat de lading graniet was overgeworpen en dat daardoor met het schip niet meer gemanoeuvreerd kon worden.

Afbeelding
Datum 25 mei 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Een Nederlands zeilschip tot zinken gebracht.
Gistermiddag zijn te IJmuiden door de kustvisser IJmuiden 360 aangebracht de 4 opvarenden van de Nederlandse koftjalk VOORWAARTS, thuis behorend te Groningen. Eigenaar en kapitein is de heer Bonninga. Het schip was geladen met hout en op weg van Karlskrona naar Rotterdam. Ter hoogte van Texel, op 53º N.B. en 04º-12' O.L. was het door een Duitse duikboot met brandbommen tot zinken gebracht.
Naar de Hbl.-berichtgever te IJmuiden van de kapitein vernam, wist hij nog niet met zekerheid, wat er van zijn schip geworden is. De Duitsers hadden er 2 bommen aan vastgehecht, die ontploften, maar het schip niet tot zinken brachten, evenmin als nog 2 bommen, die zij er later heen brachten. Zij hebben er met hun kanon op geschoten, maar ofschoon de afstand niet meer dan 60 à 70 meter was, schoten de kanonniers zo slecht, dat de meeste kogels niet raakten. Wel liepen de schipbreukelingen, die in hun boot ronddreven, ernstig gevaar te worden getroffen. Tenslotte hebben de Duitsers de deklading en de zeilen met petroleum begoten en in brand gestoken. Of hierdoor, het schip vernietigd is, weet men niet, want toen sleepte de duikboot de sloep met de Nederlandse bemanning weg in de richting van de kust
De heer Bonninga heeft de duikbootcommandant een zak met bruine bonen en erwten, welke in de boot lagen en bij de tocht naar de kust toch slechts hinder zouden veroorzaken, aangeboden, welke gretig werden geaccepteerd. Het gebruik van zeep scheen de opvarenden van de onderzeeër geheel vreemd te zijn geworden, want ze zagen er uit als negers. Eén Nederlander was in het bezit van een gummi-regenjas en een paar schoenen, die brutaalweg door een Duitse officier werden opgeëist. Volgens zijn zeggen waren deze artikelen veel te duur om te kopen en kon hij ze goed gebruiken.
(opm: zie ook RN 310517,AH 220617 en 260617)

Afbeelding
Datum 01 juni 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De VOORWAARTS. Van de koftjalk VOORWAARTS, thuis behorende te Groningen en geladen met hout op weg van Karlskrona naar Rotterdam, op zondag 20 mei door een Duitse duikboot ter hoogte van Texel aangehouden, die trachtte met handbommen de tjalk tot zinken te brengen, kwamen, als gemeld, de 23e mei de 4 opvarenden te IJmuiden aan. Zij wisten niet te zeggen, wat er van het schip geworden is, de ontploffende bommen brachten het schip niet tot zinken en ook het schieten van de Duitsers hielp niet. Thans heeft het gisteren van Goole te IJmuiden aangekomen Nederlandse stoomschip HENGELO gerapporteerd, op de afgelopen reis nabij Smith Knoll vuurschip het Nederlandse, te Groningen thuis behorende kofschip VOORWAARTS verlaten te hebben aangetroffen. De HENGELO heeft het schip enige tijd op sleeptouw gehad, met de bedoeling het met de houtlading te Yarmouth binnen te brengen. Daar het vaartuig tijdens het slepen omsloeg, moest men de trossen kappen, waarna de HENGELO de onderbroken reis na enige uren vertraging wederom voortzette. De U-boot had dus vermoedelijk geen kans gezien het plan om het vaartuig tot zinken te brengen, uit te voeren. Het schip heeft aldus onopgemerkt ongeveer een week op de Noordzee rondgedreven en was door de oostenwind tot dicht onder de Engelse kust terechtgekomen. Met alle zeilen op werd de VOORWAARTS door het stoomschip HENGELO aangetroffen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Donderdag 21 juni, in de namiddag om 2 uur, onderzoek naar het tot zinken brengen op 20 mei 1917 van het zeilschip VOORWAARTS, schipper-eigenaar F.J. Bonninga te Groningen.
Maandag 25 juni, 1.30 uur namiddags, voortzetting van het op 6 juni jl. geschorst onderzoek inzake de loggers MA-45 en MA-166.
Daarna onderzoek naar het tot zinken brengen op 23 mei 1917 van het zeilschip ALBERDINA, schipper-eigenaar G.P. de Vries te Groningen. Vervolgens behandeling van de klacht tegen de schipper van de ALBERDINA ter zake van mishandeling van de matroos-kok A.J. Gooyers.

Afbeelding
Datum 26 juni 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed heden uitspraak betreffende het tot zinken brengen van het zeilschip VOORWAARTS en was van oordeel dat uit het gehouden onderzoek blijkt, dat de VOORWAARTS door een Duitse onderzeeër in zinkende toestand is gebracht en dat dit de oorzaak is geweest van haar ondergang. Het is niet met zekerheid te zeggen of de VOORWAARTS zich op het ogenblik, dat zij door de onderzeeër werd aangevallen, al dan niet in het door Duitsland versperde gebied bevond, daar de door de schipper opgegeven lengte van 04º-12' O, welke buiten dit gebied ligt, gegist was en er niet voldoende andere betrouwbare gegevens voorhanden zijn om de juiste plaats van de VOORWAARTS op bedoeld ogenblik te bepalen.

Afbeelding