Inloggen
VERTROUWEN - ID 6985


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1901-10-14 / 1937-03-23 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Nat. Official Number: 2539 WINSCH 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H. Holtman Hzn., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1901-00-00
Technical Data

Deadweight: 158.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-10-14 VERTROUWEN
Manager: Teunis Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Teunis Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PWFM

Date/Name Ship 1916-09-08 VERTROUWEN
Manager: Djurre Johannes Everardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Djurre Johannes Everardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PWFM
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7.000,--

Date/Name Ship 1920-03-04 VERTROUWEN
Manager: Jantje Jouke Valk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jantje Jouke Valk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWFM
Additional info: Aankoopprijs Hfl 13.650,--

Ship Events Data

1901-10-10: Eerste meting te Stadskanaal op 10-10-1901. Meetnummer: Hz266N. Lengte: 24 m 40 cm, breedte: 5 m 02 cm, waterverplaatsing: 158,575 ton
Eigenaar: T. Salomons, domicilie: Gasselternijveen.
1901-10-12: Dagregister deel 12, nummer 304, den veertienden October negentienhonderd en een. De ondergeteekende, Teunis Salomons, schipper van beroep en gedomicilieerd te Gasselternijveen gemeente Gasselte, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Stadskanaal gemeente Onstwedde op de werf van de heer Holtman gebouwde staalijzeren tjalkschip genaamd “Vertrouwen”, groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter de Boer te Hoogezand den 11 October 1901, als grootste lengte zonder het roer 24.40 meter, grootste wijdte 5.02 meter met een laadvermogen bij de grootst mogelijke diepgang van 158.575 kilogram (158.575 ton), welk tjalkschip nimmer aan eenig kantoor is te boek gesteld. Stadskanaal 12 October 1901 w.g. T. Salomons. In de kantlijn straat bijgeschreven 2539 en blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter Jure Leendert de Boer te Hoogezand d.d. 15 October 1901 is nevenstaand vaartuig gebrand als volgt: 2539 WINSCH 1901.
1908-00-00: In 1908 is het schip met een lading weke koemest, doch wel bekleed, op een uur afstand van Urk gezonken. Om het schip met het vele ingelopen zand te ontlasten, moet het eerst met de kiel naar boven gekeerd worden. In april is het gelukt het schip, tussen de stoomschelpenzuiger "Paul Kruger" en een grote tjalk op te vijzelen. Vervolgens word met een kalme zee naar Urk gestoomd. Echter tussen de Houtribben en Urk breken de kettingen en het schip gaat weer naar de diepte. Na enkele dagen is het schip weer gelicht en is in Urk leeggepompt. De schade wordt door de verzekering "De Eendracht" in Wildervank gedekt. De reparatiekosten bedragen Fl. 2.750,-- en zijn voor 98% door de verzekering betaald.
Leeuwarden Courant 07.03.1908:
In aansluiting aan het bericht betreffende het verongelukken van het ijzeren tjalkschip “Vertrouwen”, schipper T. Salomons van Gasselternijveen, meldt men nog uit Urk aan de Telegraaf dat bedoeld tjalkschip, groot ongeveer 80 last, was geladen met zuivere koemest te Groningen en bestemd voor Boskoop. De reis was zonder ongelukken en met behoorlijke topskoelte volbracht tot aan de baak van het Enkhuizer Zand, op de Houtrib, een droogte aldaar. Toen zou men met het vaartuig, dat reeds aanmerkelijk overhelde, door de wind, doch het vaartuig wilde niet draaien, integendeel begon de lading door gemis van schotten in het ruim langsscheeps meer en meer over te hellen en sloeg het uiteindelijk met de mast op het water (eergisternacht om ongeveer 1 uur). De bemanning, bestaande uit den schipper, zijn zuster en den knecht, Pieter Karel, van Stadskanaal, besloot het schip te verlaten, met medeneming van het noodigste in de boot, waarmede zij bij het aanbreken van den dag werden opgepikt door het Urker visschersvaartuig van Luut Bakker, UK 108, en zoo goed mogelijk werden verzorgd. De genoemde knecht is overgegaan op het vaartuig U K 71, van Harmen, zoon van bovenvermelden Bakker, en zij zijn met dit vaartuig op of bij het wrak blijven liggen, daar het in een voor de zeevaart gevaarlijken koers ligt. Het schip, dat zes jaar oud is, is in de Onderlinge Verzekering opgenomen; de lading is vermoedelijk ook verzekerd.
(zie ook beschrijving in het boek "Parenteel Salomons" - blz. 975.
Het Volk 07-03-1908: Een tjalk gezonken. Het ijzeren tjalkschip „Vertrouwen", schipper Salomons, van Groningen met mest naar Boskoop bestemd, is gisternacht nabij het Enhuizerzand gezonken en omgeslagen. De schipper, zijn knecht en zijn zuster wisten zich in de boot te redden en zijn door Urker botters opgepikt.
1937-10-18: Op 19-10-1937 meting te Roermond. Meetnummer: R10829N. Lengte: 24 m 54 cm, breedte: 5 m 00 cm, waterverplaatsing: 158,152 ton
Eigenaar: J.J. Valk, domicilie: Heumen
1948-03-13: Op 13-03-1948 als VERTROUWEN, eigendom van Jantje Jouke Valk, schipper 's Gravenhage, bij het Kadaster teboekgesteld met brandmerk 934 B WINSCH 1948. Omschrijving: IJzeren tjalkschip, bevattende een ruim, een roef, een vooronder, zijnde een zeilschip wordende voortbewogen door een zijschroefinstallatie aangedreven door een Deutz-diesel motor van 14-16 PK. (Later een 2 cyl. 2 takt Kromhout gloeikopmotor sterk 60 PK ongenummerd.)
1948-03-23: Final Fate:
Op 23-03-1948 als VERTROUWEN, zijnde een stalen tjalkschip, groot 158.152 m3 verplaatsing volgens meetbrief d.d. 19-10-1937 R10829N, liggende te Amsterdam, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, van brandmerk 934 B WINSCH 1948 voorzien door het inbeitelen op het achterschip B.B. zijde in het boeisel, 0.35 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit lengteas en 0.49 m. boven dek. (Opm: De oude merken 2539 WINSCH 1901, noch andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan zijn gevonden.) Op 08-04-1953 VERTROUWEN, eigendom van Hendrik Nieboer, schipper, gedom. te Groningen. Op 25-01-1956 van Jan van Putten, schipper te Hardinxveld. Op 01-09-1958 meting te Dordrecht. Meetnummer: R24150N. Lengte: 24 m 52 cm, breedte: 4 m 98 cm, waterverplaatsing: 158,386 ton. Op 09-02-1960 van Pieter de Rover, schipper, gedom. te Hardinxveld. Op 28-08-1967 van Jan de Graaf, monteur, Papendrecht. Het wordt dan omschreven als zijnde een woonschip, met woonruimte en grote stuurhut, voortbewogen door een 6 cylinder Gardner-dieselmotor van 144 PK, 1700 omwentelingen, type 6. LX, motornummer 120303, geplaatst aan bakboordzijde onder de motor. Het schip is gebouwd van ijzer te Stadskanaal in het jaar 1900. Op 05-09-1988 van Michael Woodroffe Tarrant, vliegenier, en Lynn Francis Calderwood, echtelieden, Essex CM22 PQ, Engeland, beiden voor 1/2 deel. Op 18-01-1994 van Michael Woodroffe Tarrant, vliegenier, ongehuwd, te Edgbaston, wonende te Three Horseshoes Molehill Green, Takelay, Essex CM22 6PQ, Engeland. Op 28-01-1998 is de teboekstelling van de dan overleden Michael Woodroffe Tarrant doorgehaald.
Klik hier om het document te downloaden/openen
2015-00-00: Opm. JS: De in het boek "Parenteel Salomons" op bladzijde 975 in 1923 vermelde verkoop aan Harm Salomons Hzn. en hernoeming in "Navigator' is niet juist. Deze `Naviagtor`is de `Vertrouwen` met bouwjaar 1902,