Inloggen
VAN OVERSTRATEN - ID 6901


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 248
Launch Date: 1911-10-21
Delivery Date: 1912-01-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,5, 47 & 77-54.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4482.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2837.00 Net tonnage
Deadweight: 4460.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 244000 Cubic Feet
Bale: 195000 Cubic Feet
 
Length 1: 383.5 Feet (British) Registered
Beam: 48.6 Feet (British) Registered
Depth: 27.3 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 42 0 1561 0 1627
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-01-11 VAN OVERSTRATEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJHV

Ship Events Data

1942-01-22: Final Fate:
Op 16 januari 1942 vertrok de VAN OVERSTRATEN met een volle lading cement en textielgoederen van Bombay naar Oosthaven (Teluk). Op 22 januari 1942 's namiddags werd het schip door de Japanse onderzeeboot I 64 op ongeveer 500 mijl ten westen van Padang, in positie 01-40 NB en 90-13 OL aangevallen. De I 64 lanceerde een torpedo en schoot het schip met kanonvuur in brand. De opvarenden, die de VAN OVERSTRATEN inmiddels hadden verlaten, zagen haar kort na zonsondergang op 22 januari 1942 in de golven verdwijnen. Van de 117 opvarenden van de VAN OVERSTRATEN verloren 4 personen het leven; de overigen bereikten veilig de kust van Sumatra.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN OVERSTRATEN bij vertrek uit Rotterdam
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: VAN OVERSTRATEN te Gorontalo
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VAN OVERSTRAETEN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Algemene informatie

AH 221011
Scheepsbouw. Gisteren is van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw “Fijenoord"' met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip VAN OVERSTRATEN, in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.
Dit stoomschip, ingericht voor vracht- en passagiersvervoer, wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte bedragen respectievelijk 383’-6”, 48’-6" en 29’-11", terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 20' zal bedragen 7.650 ton van 1.016 kg. Het schip wordt voorzien van machines van het triple expansie-systeem, welke 3.150 ipk  zullen ontwikkelen, waarmee een snelheid van 13 mijl per uur moet bereikt worden.

NRC 130112
Rotterdam, 12 januari. Aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam is gisteren voor het haar rekening door de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw “Fijenoord” alhier gebouwde stoomschip VAN OVERSTRATEN afgeleverd.
Dit stoomschip is onder bijzonder toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas gebouwd. Lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 383’ 5”, 48’ 6” en 29’ 11”.
Het schip laadt op een diepgang van 20’ 9” (zomervrijboord) 4.525 ton van 1016 kg. De bruto tonnen inhoud bedraagt 4.482 ton. Inrichtingen zijn gemaakt voor 24 passagiers 1e en 26 passagiers 2e klasse. Het stoomschip is voorzien van elektrisch licht en van een inrichting voor draadloze telegrafie (Marconi); dit is het eerste schip van de K.P.M. dat deze telegraafinstallatie ontving. De voor het vervoer in de tropen onmisbare koel- en vriesinrichting is eveneens aangebracht.
De hoofmachine is van het triple-expansie systeem met cilinders van 28½, 47 en 77 Eng. duim bij een slaglengte van 48 Eng. duim. Vier stoomketels van ronde enkelzijdige vorm met een totaal verwarmd oppervlak van 9.000 vierk. Eng. voet, stoomdruk 180 lbs per vierk. Eng. duim leveren de benodigde stoom. De ketels zijn voorzien van Howden’s inrichting voor geforceerde trek. Als hulpwerktuigen zijn in de machinekamer opgesteld 2 Weir’s voedingpompen, 1 hulp voedingpomp, 1 ballastpomp, 1 sanitarypomp, 1 zoetwaterpomp, 1 distilleertoestel, 2 astatkipompen en 2 dynamo’s.
Op de gehouden proeftocht moest het schip 13 mijl lopen bij 70 omwentelingen in de minuut van de machine, terwijl het schip een gemiddelde diepgang heeft van 20 Eng. voet en de machine daarbij 3.150 ipk ontwikkelt. Aan de gestelde eisen werd ruimschoots voldaan.
Het stoomschip zal op 20 januari a.s. de reis naar Ned. Indië aanvaarden.