Inloggen
TROMP - ID 6701


Kroniekberichten

Datum 15 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Kinderdijk, 14 februari. Vanmorgen werd van het etablissement Fop Smit, firma L. Smit & Zoon, met het beste gevolg te water gelaten het stalen fregatschip TROMP, gebouwd voor rekening van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te Amsterdam. Het schip heeft vóór een lange bak en achter de fokkemast een ruime luchtige hut met verblijven voor de bemanning, kombuis, werkplaatsen en zeil- en touwkooien. Op het achterschip is een campagne waarin salon, kajuit en hutten voor kapitein en officieren. Masten en stengen zijn uit één stuk, en, evenals de boegspriet, onder- en marszeilra's van staal. Het schip heeft een draagvermogen van 2.600 ton, en wordt in de hoogste klasse van Lloyd’s, Veritas en Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren opgenomen. Het zal gevoerd worden door kapt. G. Schultz.

Afbeelding
Datum 16 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. Zurmühlen en C.M. van Vessem.).
De EVERTSEN, gemeten op 1.418 registerton met een laadvermogen van ca. 2.150 ton, werd gebouwd op de werf van de heren Rijkee & Co te Charlois en vertrok gepasseerde zondag naar Java.
De VAN GALEN, van dezelfde afmeting, gebouwd op de werf van Jan T. Meursing, alhier, ligt te IJmuiden gereed op vertrek naar Australië.
Een vierde schip, het fregat TROMP, is nog in aanbouw bij de heer Smit & Zn. en zal in mei zijn eerste reis doen.
Wat nu de DE RUYTER betreft, het is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen.
De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1.689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2.600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas.
Masten onder- en marsra's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal.
Vóór heeft het schip een verhoogde bak, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkemast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht.
De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd.
De vorm en uitrusting van het fraaie schip heeft opnieuw bewezen, dat op de Nederlandse werven nog goed werk gemaakt kan worden, al moeten zij in spoed van aflevering bij de Engelse werven achterstaan. Heden maakten vele belangstellenden gebruik van de door de maatschappij aangeboden gelegenheid om het zeekasteel te bezichtigen.

Afbeelding
Datum 16 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam – Samarang en Soerabaya. Het nieuw stalen fregatschip TROMP, kapt. G. Schultz. Expeditie ultimo juni. Adres bij de cargadoors Vroege & De Wijs en Kuyper, Van Dam & Smeer, te Rotterdam. (opm: eerste reis).

Afbeelding
Datum 21 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Rotterdam, 20 oktober. Uit het op heden te Amsterdam in de algemene vergadering van aandeelhouders in de Nederlandsche Scheepvaart-Maatschappij uitgebracht verslag bleek o.m. het volgende :
Van het maatschappelijk kapitaal ad NLG 2.500.000, verdeeld in 5 series elk à NLG 500.000, zijn twee series tot een bedrag van NLG 1.000.000 geheel geplaatst, waarvoor de navolgende stalen schepen gebouwd zijn:
- DE RUYTER, 1.689 reg. tons bij de heren Huigens en Van Gelder te Amsterdam
- TROMP, 1.670 reg. tons bij de heren L. Smit en Zoon te Kinderdijk
- EVERTSEN, 1.418 reg. tons, bij de heren Rijkee en Co te Rotterdam
- VAN GALEN, 1.378 reg. tons bij de heer Jan F. Meursing te Amsterdam.
De gemelde schepen zijn in april en juli van dit jaar naar Indië en Australië met stukgoed en cokes vertrokken, waarvan drie reeds aangekomen en tegen bevredigende cijfers terugbevracht zijn met suiker en graan. Van het saldo der geboekte rente tijdens de bouw werd besloten de post oprichting en onkosten af te schrijven, en het restant op nieuwe rekening over te brengen.
Van de gezagvoerders der schepen werden gunstige berichten omtrent de solide bouw en de zeewaardigheid der schepen ontvangen.

Afbeelding
Datum 01 december 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 oktober. Er is minder vraag naar scheepsruimte dan enige tijd geleden, zowel voor copra als suiker; alleen op geschikte ijzeren schepen om suiker te laden wordt gereflecteerd. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschepen SOENDA en KONINGIN EMMA naar Amsterdam, stoomschip MERAPI naar Rotterdam, stoomschip ANCHISES naar Amsterdam en Liverpool, alle met verschillende producten tot verschillende vrachtcijfers.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands schip TROMP.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 oktober. De sleepboot HERCULES is hedenochtend te 3 uur te Nieuwediep binnengekomen, en had het Nederlandse fregatschip TROMP, 6 dezer 's morgens 11 uur onder de Franse kust bewesten Bevesier (opm: Beachy Head) verlaten.

Afbeelding
Datum 22 december 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. Het schip TROMP, kapt. G. Schultz, is, volgens bericht van de rederij, bevracht van Saigon met rijst naar Het Kanaal.

Afbeelding
Datum 30 mei 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 mei. Volgens bij de Nederlandse Scheepvaartmaatschappij ontvangen telegram, vertrok het Nederlandse fregatschip TROMP, kapt. Schultz, voor de 28e mei van Saigon naar het Kanaal voor orders, met een volle lading rijst. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 02 februari 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 januari. Het Nederlandse schip (opm: bark) TROMP, kapt. G. Schulz van Hamburg herwaarts gesleept wordende, is wegens storm ter rede van Bremerhaven ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 05 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 April. Volgens ontvangen bericht heeft het Nederlandse schip TROMP, van Java te Barbados binnen, order bekomen om de lading te Boston te lossen.

Afbeelding
Datum 17 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Het Nederlandse fregatschip TROMP, kapt. Nadort, van Java naar Delaware Breakwater voor orders binnen, heeft gisteren order bekomen om de lading te Philadelphia te lossen.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 20 juli. Het Nederlandse schip TROMP, dat gisteren van hier naar Java vertrok en bij Stateneiland ten anker kwam, heeft bij Sandy Hook lichtschip het val van de bovenmarsra gebroken, die vallende de ondermarsra brak en het marszeil scheurde.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen 21 augustus. Het Nederlandse schip TROMP, waarop gister 6 % herverzekering werd gesloten, is heden behouden van Port Pirie te Falmouth aangekomen.

Afbeelding
Datum 09 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 4 maart. Door de firma Hemmes & Stadtlander werden aangekocht de Nederlandse (zeil-)schepen TROMP en DE RUYTER. Eerstgenoemd schip, gebouwd in 1891, groot 1670 ton netto, ligt thans te Duinkerken. Laatstgenoemd schip, ook in 1891 gebouwd en 1689 ton netto, bevindt zich thans op reis van Caleta Buena (opm: waarschijnlijk is bedoeld Caleta Lobos, bij Iquique in Chili, een bekende laadplaats voor salpeter) naar Falmouth voor orders. De koopprijs werd opgegeven als zijnde voor beide schepen GBP 18000.

Afbeelding
Datum 22 maart 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 maart: aangekomen de TROMP, van Duinkerken, gesleept door de sleepboot TITAN.

Afbeelding