Inloggen
TRES FACIUNT COLLEGIUM - ID 6670


Kroniekberichten

Datum 17 maart 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Holtenau, 15 maart. De Nederlandse tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM, kapt. J. Ensing, van Harlingen naar Kotka, is op Vejrö (opm: ten oosten van Samsø) in de Smaland Belt gestrand en zit vol water. De opvarenden werden allen gered door de sleepboot H.C. KIEHN. (opm: zie PGC 290399)

Afbeelding
Datum 29 maart 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 25 maart. Het Nederlandse schip TRES FACIUNT COLLEGIUM, kapt. J. Ensing, is lens gepompt en vlot gebracht. Het schip ligt thans op de rede van Felö, waar de bodem wordt onderzocht en gedicht, waarna het schip naar de plaats der bestemming (Vordingborg) zal worden gesleept.

Afbeelding
Datum 03 december 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 30 november. De Nederlandse tjalk TRES FACIENT COLLEGIUM, schipper Ensing, van Lemkenhafen (opm: Fehmarn) naar Rotterdam bestemd, is hier binnengelopen met zware schade.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 9 augustus. De Nederlandse tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM, kapitein Ensing, met steenkolen van Emden naar Bandholm, heeft op de Eems gestoten en is dientengevolge zwaar lek. Pompers zijn aan boord.
Later bericht. De tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM is alhier binnengekomen.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 31 augustus. Volgens assuradeuren berichten zijn de Nederlandse schepen VRIENDSCHAP, kap. K. Beck en TRES FACIUNT COLLEGIUM, kapt. Ensing, benevens de MARTHA, kap. Wijnstok, wegens aanhoudende storm achter Dungenes geankerd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 07 juni 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 5 juni. Het op 2 dezer met oud ijzer van hier naar Zweden vertrokken Nederlandse tjalkschip TRES FACIUNT COLLEGIUM, schipper Tattje, is bij Neumühlen met de veerboot REPSOLD in aanvaring geweest, waardoor de voorsteven werd ingedrukt en de boeg beschadigd zodat het schip lek werd en naar hier moest terugkeren om te repareren. Het s.s. REPSOLD bekwam schade aan de boegplaten.

Afbeelding
Datum 12 juni 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 9 juni. De tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM heeft de lading gelost en is ter reparatie naar de werf van G. Wolhau gebracht.

Afbeelding
Datum 18 juni 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg (Geen datum). De lading van de tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM (opm: zie PGC 6 en 12 juni) is overgenomen door het tjalkschip LARUS, schipper Buisman, dat hiermede reeds is vertrokken.

Afbeelding
Datum 29 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 24 december. De tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM is, na gestoten te hebben, met schade alhier aangekomen om nagezien en zo nodig gerepareerd te worden.

Afbeelding
Datum 27 januari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Delfzijl, 27 januari. Gisteren arriveerde hier met een lading hout van Frederiksstad (Noorw.) met bestemming naar Leeuwarden de te Gasselternijveen thuis behorende koftjalk ALPHA, kapt. W. Holwerda. Genoemd schip heeft in de Noordzee zware oostelijke stormen doorstaan, waardoor het schip lek geslagen werd en voorts zware slagzij over stuurboord werd bekomen. Hierdoor kon slecht gemanoeuvreerd worden. Buiten de Eems werd het vaartuig op sleeptouw genomen door het Duitse betonningsvaartuig FRIESLAND.

Afbeelding
Datum 31 januari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 31 januari. Op de met hout geladen van Frederiksstad komende Nederlandse koftjalk ALPHA, kapt. W. Holwerda, welke de 26e januari jl. met zware slagzij voor de Eems door het Duitse regeringsvaartuig FRIESLAND op sleeptouw werd genomen en alhier werd binnengebracht, is vanwege het sleeploon beslag gelegd. Naar verluidt bedraagt de eis 10.000 Mark.

Afbeelding
Datum 17 juli 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Man over boord.
Naar het overboord slaan van een van de opvarenden van het ijzeren tjalkschip ALPHA uit Groningen, stelde gistermiddag de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek in.
De ALPHA was op weg van Kotka (Finland) naar Groningen met een deklast van ongeschaafd hout, 11/2 meter hoog opgestapeld.
De 26e juni, toen men zich bij kalm weer in de Oostzee bevond, vroeg de 16-jarige kok W. Hofstede de stuurman, of hij even scheepsbeschuit en een ketel koffie mocht halen. Terwijl hij hiermee te loevert op de deklast stapte, sloeg hij plotseling over boord. Hij schoot voorover in het water. De stuurman wierp de drenkeling een reddingboei toe en schreeuwde: "Willem grijp de boei toch". Hofstede pakte de boei echter niet vast, evenmin greep hij de hem toegeworpen loodlijn. Ongeveer 6 minuten bleef de drenkeling nog drijven, geen beweging makende, noch een schreeuw uitende. Daarop verdween hij in de golven.
De stuurman, als getuige gehoord, vermoedde dat Hofstede, die op die reis al eens zeeziek geweest was, uitgegleden was. Er bestond geen kans, om de drenkeling met de boot te redden, daar het strijken ervan te lang duurde.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Hierna deed de Raad uitspraak inzake het tjalkschip ALPHA uit Groningen, waarvan (wij verwijzen naar het verslag van de zitting op 16 juli jl.) de 16 jarige kok W. Hofstede op 26 juni jl. bij kalm weer in de Oostzee overboord sloeg en verdronk.
De Raad was van oordeel dat het ongeval niet te wijten is aan verzuim van maatregelen ter verzekering van de veiligheid van de opvarenden voorgeschreven en dat Hofstede verdronken is, omdat hij, niet kunnende zwemmen, door de val in het water vermoedelijk zo ontdaan was, dat hij het besef niet had de hem toegeworpen reddingsmiddelen te grijpen.

Afbeelding
Datum 25 maart 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 22 maart. De Nederlandse tjalk ALPHA, van Hamburg naar Papenburg is met zware dekschade en verlies van een boot naar hier teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 16 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 14 april. De heden alhier aangekomen schepen ALPHA, kapt. Holwerda en EBENHAEZER, kapt. Salomons, hebben vanaf begin november jl. te Bremen, beladen met bier, bestemming Amsterdam zeilklaar gelegen, doch zijn door de Duitse autoriteiten opgehouden, tot in het laatst van de vorige maand beide schepen met Duitse bemanning naar Wilhelmshaven zijn gebracht, alwaar beide schippers Holwerda en Salomons met hun personeel (die op bevel van de Duitse autoriteit per spoor van Bremen de reis daar heen gedaan hadden) het commando over namen en verlof kregen hun weg langs het Eems-Jade kanaal, Emden - Delfzijl naar de bestemming te vervolgen.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Nederlandse tjalk aangehouden.
De Nederlandse tjalk ALPHA, kapt. Holwerda, gistermiddag de Waterweg binnen komende van Christiansand is 41/2 mijl noordwest van Egmond aangehouden door 3 Duitse watervliegtuigen. Na inzage van de papieren kon de ALPHA haar reis vervolgen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Openbare schepenveiling op dinsdag 11 februari a.s. in de veilingzaal der Groote Koopmansbeurs te Rotterdam:
stalen zeetjalk ALPHA, 155 ton deadweight, gebouwd in 1896, klasse Germanischer Lloyd, grote kustvaart, 23,75 x 5,31 x 2,30 meter.
stalen zeetjalk BETA, 125 ton deadweight, gebouwd in 1892, klasse Germanischer Lloyd, kleine kustvaart, 24,38 x 494 x 2,07 meter.
Nadere inlichtingen verstrekt Jacq. Pierot Jr., makelaar in schepen, Witte Huis, Rotterdam.

Afbeelding
Datum 18 maart 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Schepenveiling te Rotterdam. In veiling werden verkocht door de makelaar Jacq. Pierot Jr.:
de stalen zeetjalk ALPHA, groot 155 ton, voor NLG. 16.000.
de stalen stoomvrachtlogger JOHANNA ADRIANA, laadvermogen 165 à 170 ton: voor NLG 55.000.

Afbeelding