Inloggen
TJERIMAI - ID 6588


Kroniekberichten

Datum 26 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten. De markt is zeer vast en een goede vraag naar schepen bleef bestaan. Naar Nederland ging niets om, daar de Factory niet aan de markt was en particulier goed niet werd aangeboden. Naar het Kanaal werden verscheidene schepen opgenomen en rezen de vrachten van GBP 2.10 tot GBP 3. Door het binnenkomen van vele bevrachte stomers is in de ogenblikkelijke behoefte voorzien en werkt het feit, dat stomers grif tot Sh.50/- en zelfs lager te verkrijgen zijn, een opname van zeilschepen tot hogere cijfers zeer tegen. Naar Amerika werd wederom meer besteed dan het cijfer, in ons laatste bericht vermeld, en zou nog een schip van middelbare grootte tot GBP 3 opgenomen kunnen worden. Naar Australië werd nog steeds GBP 1.2/6 tot GBP 1.5/- geboden, doch niets afgedaan. Bevrachtingen van Nederlandse schepen werden niet gemeld.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK en TJERIMAI, en stoomschepen PRINS ALEXANDER, UTRECHT, MACASSAR en CONRAD.

Afbeelding
Datum 07 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig ruimte disponibel, terwijl men bovendien bij de tegenwoordige stand der suikerprijzen aan zeilschepen boven stoomschepen de voorkeur geeft. De volgende Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip CONRAD, naar Amsterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, tin NLG 40 per last; stoomschip UTRECHT naar Rotterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ELMINA, ANTONIA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 21 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 november. Op de flauwere berichten van andere havens zijn ook hier afschepers meer geretireerd en zouden beschikbare schepen thans niet meer dan Sh.50/- voor een Kanaalvracht kunnen maken. Het Nederlandse schip TJERIMAI laadt voor Sh.50/- per ton suiker naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BAARN JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN, DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 27 januari 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 26 januari. Hedenmiddag te 3 uur is van de werf De Nachtegaal van de scheepsbouwmeester de heer Jan F. Meursing, te water gelaten, het clipper-barkschip NACHTEGAAL, gebouwd volgens het Meursing's composite systeem, en gevoerd zullende
worden door kapitein H.J. Beekman; het is bestemd voor de grote vaart en gebouwd voor rekening van een rederij, onder boekhouderschap van de bouwmeester.
De afmetingen zijn ongeveer als volgt: lang 190, wijd 38, hol 24 Amsterdamse voeten en ter grootte van ongeveer 1.000 registertonnen.
Dit schip, gelijk de TJERIMAI, dat voor ruim tien maanden geleden van dezelfde werf van stapel liep, is geheel van ijzer en tot de lastlijn voorzien van een houten huid van Amerikaans grenenhout, welke op de gewone wijze wordt gekoperd. De vastmaking van de houten huid op de ijzeren, is geschied met hardhouten nagels, daar deze bewezen hebben te zijn van
grote sterkte en duurzaamheid en alle andere systemen te hebben overtroffen.
Behalve dat deze schapen zoo sterk zijn als ijzeren, hebben zij nog het voordeel van groter draagvermogen te hebben en vluggere reizen te maken, daar zij niet aangroeien.
Het schip heeft twee dekken, waaronder de gehele ruimte bestemd is voor lading, terwijl op het bovendek twee hutten geplaatst zijn van ijzer gestel met dubbel houten omschot, waarvan de voorste dient tot verblijf van de equipage en de achterste tot verblijf van kapitein, stuurlieden, enz., en een paar passagiers. Het tuig wordt naar de beste wijze ingericht met
ijzeren masten, ijzeren onderra’s en dubbele mars en bramra’s. Het schip verkrijgt de hoogste klasse bij Veritas en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren.

Afbeelding
Datum 22 mei 1884
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 mei. Het schip TJERIMAI, kapt. F. Diepenbroek, van Java om order te Falmouth aangekomen, is gisteren van daar naar Greenock vertrokken.

Afbeelding
Datum 04 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 oktober. De vrachten houden zich goed staande, alleen grote en minder goede schepen bedingen lagere koersen. Aan Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip LIMBURG naar Rotterdam koffie NLG 90, rijst en tabak NLG 70 per last, en naar Marseille suiker tot FFrs 50 per ton; stoomschip C. FELLINGER naar Amsterdam koffie NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, naar Port Said voor order suiker tot geheime vracht. De NEREUS laadt suiker op Java en coprah te Padang voor reders rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 18 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 november. Er is over het algemeen weinig vraag, waardoor slechts enkele afdoeningen tot stand zijn gekomen. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE boekte NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 thee per last en suiker tot geheime vracht naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI, BESTEVAER, THORBECKE IV en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 05 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 december. De toestand onzer vrachtenmarkt werd sedert ons bericht van de 19e november een weinig levendiger. De vraag bleef echter middelmatig terwijl de onbevrachte vloot verminderde. Naar Nederland waren noch de Factorij, noch particulieren aan de markt omdat er niets omging. Naar Amerika noch naar Australië kwamen bevrachtingen tot stand en bestaat ook geen vraag. Het Nederlandse stoomschip MADURA boekte NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 14 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 december. De vrachten blijven flauw, daar het met de afscheep slechts langzaam vordert. Er is echter niet veel ruimte beschikbaar. Het Nederlandse stoomschip MACASSAR boekte koffie tot NLG 85, huiden NLG 110, rijst NLG 70, tabak NLG 67,50 per last en suiker tot geheime prijs, naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 19 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 december. Sedert het laatste bericht van de 3e dezer bleef de toestand onzer markt onveranderd, terwijl de vooruitzichten zeer onzeker zijn, en van de rijzing of daling der Europese suikermarkt afhangen. Naar Nederland ging wederom niets om. Naar Het Kanaal kwamen op de basis van Sh.140/- voor 1e klasse schepen enige bevrachtingen tot stand, doch de vraag blijft flauw. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen om koffie te Macassar te laden tot Sh.45/-. De laaste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschepen PRINSES AMALIA en PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 tabak naar Amsterdam en GBP 2.- suiker naar Marseille. JOHAN THEODOR laadt suiker tot GBP 2,- van Pasaroean, THORBECKE IV idem van Samarang.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 augustus. Het schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, van Newcastle naar Atjeh, passeerde hedenochtend Dungeness.

Afbeelding
Datum 12 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 maart. Het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. F. Diepenbroek, de 19e december laatst leden van Newcastle te Atjeh aangekomen met 1.500 ton gouvernements steenkolen, is daar opgehouden tot 6 maart en blijkens telegram van Penang die dag van Atjeh naar de rijsthavens gezeild om voor Europa te laden.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 juli. Schepen komen in grote getale aan, verschillende reeds onder elders afgeloten charters, maar nu de suikerafvoer ten gevolge van de jongste regels zoveel vertraging ondervond, heeft men met de afscheep nog niet recht kunnen beginnen en zijn er nog geen afsluitingen tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA, THORBECKE VII, SMEROE, BAARN, SLAMAT, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, JAN VAN HAAFTEN, NOACH VI en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 19 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het schip TJERIMAI, kapt. Diepenbrock, 8 juli te Tagal gearriveerd.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. De zich op de kust bevindende schepen zijn meest allen onder elders gesloten charter; op de plaats worden geen afdoeningen vermeld. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip SOERABAYA naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tin NLG 25 per last, en naar Marseille tin Ffrs. 25 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, SMEROE, THORBECKE VII, NOACH V, BAARN, SLAMAT, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, JOHANNA en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 06 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 januari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, heden van Java te Falmouth aangekomen.

Afbeelding
Datum 14 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 januari. Het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, van Java te Falmouth binnen, heeft order bekomen voor Bristol.

Afbeelding
Datum 17 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 februari. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse barkschip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, de 11e februari van Bristol naar Cardiff.

Afbeelding
Datum 19 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 juni. Volgens bij de rederij ontvangen bericht uit Batavia van heden is het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, Banjoewangi gepasseerd op reis van Cardiff naar Banjermassin.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten stil. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip PRINS ALEXANDER koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, thee NLG 55 per last naar Amsterdam, en stoomschip BROMO koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120, thee NLG 55 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH III, THORBECKE VI, TJERIMAI, EMMA, en ANNA ALEIDA.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip KONINGIN EMMA bedong voor koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, thee NLG 55, tin NLG 30 per last naar Amsterdam. Het stoomschip GELDERLAND koffie NLG 80, tabak NLG 60, huiden NLG 95, indigo NLG 120, en tin NLG 25 per last naar Rotterdam. Het Nederlandse schip THORBECKE V moet de gouvernements Menado-koffie-oogst, circa 5.000 pikols, laden tot NLG 50 per last naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH IIII, TJERIMAI, EMMA en BATAVIER.

Afbeelding
Datum 01 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juli. Vrachten zijn minder vast bij beperkte vraag en een steeds toenemend aanbod aan scheepsruimte. De laatste afsluitingen zijn: Nederlandse stomer BURGEMEESTER DEN TEX, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, tin NLG 30,-, thee en rijst NLG 50,- per last naar Amsterdam; stomer BATAVIA, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, ANNA ALEIDA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG, CONCORDIA, THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 oktober. Het barkschip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, thans op reis van Java naar New York, is van daar terugbevracht met petroleum tot 30 à 40 cent per kist, te lossen in een tot drie havens.

Afbeelding
Datum 03 januari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 januari. Het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, op de 1e januari van Java te New York aangekomen, heeft een cycloon doorgestaan, vermoedelijk dezelfde, waarin het schip GEBR. SMIT zich heeft bevonden, en daardoor stengen verloren en meerdere schade bekomen, terwijl door de overgekomen zeeën veel water is binnengedrongen. (opm: zie NRC 160189)

Afbeelding
Datum 17 januari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 januari. Kapt. E. Diepenbroek, voerende het schip TJERIMAI, van Java te New York aangekomen, rapporteert: “passeerden op 6 november Ascension en de elfde de Linie, verloren op 28 november de Noordoostpassaat op 26º NB 50º WL. Hadden vervolgens van 12 december op 34º30’ NB 60º WL tot en met 16, 18 en 19 en andermaal 20 en 21 december op 35º NB 64º WL vliegend stormweer, van daar tot New York flauwe koelte, op 18 december des morgens om 5½ uur bij hevig stormweer en kokende zee braken grootmars en barkstengen. Tot behoud van schip en lading werd, opdat de vleet, die op dek en buitenboord het schip hevig beukte, vrij zou raken, pardoens en stagen gekapt. De nok van de bramra ging inmiddels 2 maal door het grote luik, waardoor veel water naar binnendrong, de gespleten kop werd zoveel mogelijk voorzien en de reis zonder verder onheil voortgezet”

Afbeelding
Datum 21 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. Vrachten. Vraag is er niet omdat er nog te weinig suiker afkomt, maar de vooruitzichten zijn verre van gunstig bij steeds toenemende scheepsruimte, terwijl de verwacht wordende stoomschepen en de vooruitgecharterde schepen het eerst zullen moeten worden beladen. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINS FREDERIK koffie NLG 85,- tabak NLG 65,- huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Amsterdam, en koffie FFRs. 85,- zwarte peper FFRs. 80,- per ton naar Genua; stoomschip DRENTHE koffie NLH 85,- huiden NLG 90,-, indigo NLG 120,- per last, naar Rotterdam, en koffie FFRs. 85,-, huiden FFRs. 85,-, indigo FFRs. 120,-, suiker Sh.55/-per ton, naar Marseille; TJERIMAI moet suiker uit de nieuwe oogst voor bevrachters rekening laden naar Port Said voor orders.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands MELATI, NELLY EN HELENA.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juli. Vrachten. De laatste 14 dagen kenmerkten zich door een voortdurende lusteloosheid. Naar Nederland werd een schip aangelegd, doch is er weinig zwaar goed verkrijgbaar en moest een partij daarvan tot lage vracht worden aangenomen. Tengevolge van de kleine koffie-oogst verwacht men slechts weinig afdoeningen dit jaar naar die richting; de nieuwe koffie-aanvoeren worden tot nog toe per stoomschip verscheept. Naar Kanaal voor orders is een schip, voor zijn aankomst hier, in Europa afgesloten om suiker te laden. Naar Amerika zoekt men nog een scheepje om te Batavia en Padang koffie naar New York te laden. Naar Australië had geen afdoening plaats. Naar Port-Said v.o. laadt een stoomschip suiker. De laatste bevrachtingen zijn Nederlandse schepen: stoomschip BROMO NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Holland via Marseille; stoomschip PRINSES MARIE idem naar Holland via Genua; ARDJOENO NLG 55 huiden, NLG 40 koffie, NLG 95 kapok, NLG 50 cassia, naar Holland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS, INSULINDE, TJERIMAI (te Macassar).

Afbeelding
Datum 27 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 24 februari. Het schip TJERIMAI, kapt. Diepenbroek, zal circa 25 maart van hier naar New York vertrekken.

Afbeelding
Datum 03 juni 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 juni. Volgens particulier bericht van de reder heeft het Nederlandse schip BURGEMEESTER JONKHEER COENEN, 13 mei van Java te Falmouth gearriveerd, aldaar order bekomen de lading te Liverpool te lossen.
.
PGC 030692
Falmouth 31 mei. De lading suiker, aangebracht van Java per TJERIMAI, kapt. Van Duijn, alhier voor order binnen, is geconsigneerd aan Aug. Volz te Londen.

Afbeelding
Datum 01 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 juni. Het Nederlandse barkschip TJERIMAI, kapt. Van Duyn, gisteren met gemengde lading van Amsterdam te Soerabaya aangekomen, heeft op Meinderts Droogte aan de grond gezeten. Of het schip schade bekwam is niet bekend.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 3 juli. Het Nederlandse schip TJERIMAI, dat op Meinderts Droogte aan de grond heeft gezeten, bekwam weinig of geen schade.

Afbeelding
Datum 28 september 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 16 september. Het barkschip TJERIMAI, kapt. H. van Duijn, is hier in het droge dok geweest. Men heeft de kiel geschuurd en het koper beschadigd bevonden. Ongeveer 80 platen waren verloren van het koper. De kosten der reparatie hebben ongeveer NLG 8.000 belopen. (De TJERIMAI is 12 september van Batavia naar Amsterdam vertrokken).

Afbeelding
Datum 28 december 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 december. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) TJERIMAI, kapt. W. van Duin, van Batavia naar Amsterdam, wegens ziekte van de kapitein te Simonstad binnengelopen en zou het schip 25 dezer de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 05 juli 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 juli. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse schip (opm: bark) TJERIMAI, kapt. W. van Duijn, van Amsterdam naar Batavia, van bezuiden de Lizard te Falmouth binnengesleept met verlies van de grote marssteng en al het daaraan verbonden tuig, benevens andere schade, veroorzaakt door stormweder. (opm: zie volgend bericht en NRC 280795)

Afbeelding
Datum 06 juli 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 7 juli. Het schip TJERIMAI, van Amsterdam naar Batavia met gemengde lading, hier het schade binnengesleept, heeft de grote- en de bezaansteng verloren tijdens hevig stormweder op de 1e dezer op 46º N.B. en 10º W.L. Het werd vanaf 15 mijlen ten zuidwesten van de Lizard op sleeptouw genomen.

Afbeelding
Datum 28 juli 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht zal het Nederlandse barkschip TJERIMAI, kapt. W. van Duijn, met schade te Falmouth binnengelopen, tegen het laatst der volgende week de schade hebben hersteld en de reis kunnen voortzetten. (opm: zie NRC 050795 en 140895)

Afbeelding
Datum 14 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 september. Het Nederlandse schip TJERIMAI, kapt. van Duyn, van Amsterdam naar Belawan, op 4 juli met schade te Falmouth binnengelopen, heeft heden na volbrachte reparatie de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 12 januari 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 10 januari. De Nederlandse compositiebark TJERIMAI, van de firma Aug. Hendrich & Co alhier, groot 1013 ton, gebouwd in 1883, is door de makelaar Alb. Vinke verkocht voor GBP 2.700. (opm: zie ook NRC 070998)

Afbeelding
Datum 07 september 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 17 augustus. Het Russische, ex-Nederlandse schip, TJERIMAI heeft de reparatie volbracht en zal binnen een paar dagen gereed zijn om de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 13 januari 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Falmouth, 12 januari. De Russische (ex Ned.) bark TJERIMAI, kapt Söderström, met kolen van Cardif naar Swakopmünde, arriveerde hier om de schade aan zeilen en tuig, verkregen door slecht weer, te repareren.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 12 augustus. De hier in de haven liggende Russische (ex Nederlandse) bark TJERIMAI heeft brand in de voorpiek gehad, die door spuiten 2 en 6 der brandweer werd geblust. Schade en oorzaak onbekend.

Afbeelding
Datum 19 september 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bjorneborg, 14 september. De Finse (ex Nederlandse) bark TJERIMAI verkreeg in ’t laatst van augustus bij het ten anker komen te Brunsbuttel schade en repareert die thans te Hamnholmen.

Afbeelding