Inloggen
ARY SCHEFFER - ID 646


Kroniekberichten

Datum 06 juni 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Katendrecht, 5 juni. Heden werd op de werf van de heren Rijkée & Co. alhier de kiel gelegd voor het stoomschip ARY SCHEFFER, groot plm. 500 registerton.
Dit schip zal worden gebouwd voor rekening van de heren Corns. Balguerie & Zn. te Rotterdam, voor de dienst tussen Rotterdam en Havre en zal worden gecommandeerd door kapt. F. Lambach. Het wordt ingericht naar voorschriften van Lloyds van de hoogste klasse en onder speciaal toezicht van de ingenieur Johannes de Hoog te Amsterdam.
De machines worden vervaardigd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 30 oktober. Van de werf der heren Rijkée en Co., scheepsbouwmeesters te Katendrecht (Rotterdam), is heden met het beste gevolg te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip ARY SCHEFFER. Te 3½ ure, toen het van de laatste belemmering was bevrijd die het aan de vaste wal kluisterde, liep het zonder de minste plichtpleging bedaard en toch statig te water, onder het gejubel der talrijke menigte, die op en in de nabijheid van de werf was bijeengekomen, een gejubel, dat met luide hoeraas en het wuiven met doeken, petten en hoeden beantwoord werd door een buitengewoon sterke gelegenheid-equipage, die aan boord was toegelaten om de reis van de helling naar de rivier mede te maken. De orde te water, ter voorkoming van ongelukken, werd gehandhaafd onder het opperbevel van de havenmeester.
De ARY SCHEFFER, die, toen hij te water lag en door een sleepboot terug werd gevoerd naar de plek waar eens zijn wieg op stond, een recht goed figuur bleek te maken, is gebouwd voor rekening van de heren Corn. Balguerie en Zn., alhier, en is bestemd voor de vaart met goederen en passagiers van Rotterdam op Havre, waartoe het schip vermoedelijk in januari in gebruik zal worden genomen.
Het heeft een lengte van 170, een wijdte van 24 en een diepte van 15¼ Engelse voet, tonnemaat pl.m. 400 register tons. De machine, geleverd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, zal nominaal van 60 pk. compound systeem zijn.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 30 oktober. Wij kunnen aan ons bericht betreffende het van stapel lopen van de ARY SCHEFFER nog bijvoegen, dat het schip is gebouwd onder speciaal toezicht van de heer Johs. de Hoog te Amsterdam en naar de voorschriften van de Engelse Lloyd voor de hoogste klasse.

Afbeelding
Datum 16 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 januari. Gisteren (opm: 14 jan.) had de proefvaart plaats met het door de firma Rijkée & Co., voor rekening van de heren Corns. Balguerie & Zn. alhier, gebouwde stoomschip ARY SCHEFFER. De machines voor deze boot zijn vervaardigd aan de fabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde, te Vlissingen. Bij 98 omwentelingen ontwikkelde de machine een kracht van 400 indicateur pk., waarmede een snelheid van 10 mijlen werd verkregen, en waarbij schip en machine aan de gestelde eisen bleken te voldoen. Het stoomschip is ingericht tot het vervoer van goederen en passagiers tussen Rotterdam en Hâvre, en wordt op morgen in dienst gesteld onder bevel van kapt. I. Lambach.

Afbeelding
Datum 19 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De 18e januari is het stoomschip ARY SCHEFFER uit de Nieuwe Waterweg naar Havre vertrokken (opm: eerste reis van dit nieuwe stoomschip).

Afbeelding
Datum 13 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het verslag van de directeur van de Koninklijke Maatschappij De Schelde over het jaar 1883 is het volgende ontleend:
Hadden wij het voorrecht, gedurende de laatste vier jaren 1879 – 1882 steeds te kunnen mededelen dat een dividend van 5, 5½ of 6 pct. beschikbaar was, dit jaar kan daarvan niet alleen geen sprake zijn, doch moesten wij een winst- en verliesrekening aanbieden met een nadelig saldo van NLG 151.410,69.
Het slechte resultaat is het gevolg van een samenloop van verschillende omstandigheden:
1e. In de aanneming van de boten voor de Rotterdamsche Lloyd, uit gebrek aan andere voordeliger orders;
2e. in het uitblijven van bestellingen van de Departementen van Marine en Koloniën;
3e. in de toevallige omstandigheid, dat in 1883 belangrijk minder dan in de laatste 3 jaren reparaties van enige betekenis aan de Maatschappij ter uitvoering werden opgedragen;
4e. in de aanneming van nieuwe grote machines, waarvoor nieuwe modellen moesten vervaardigd worden;
5e. in het feit, dat op het tijdstip van aanneming van de beide grote schepen de Maatschappij niet daarvoor was ingericht en tijdens de aanbouw van de schepen die inrichting moest worden tot stand gebracht, hetgeen nog meer nadeel veroorzaakte, omdat de fabrikanten de nieuwe machinerieën en gereedschappen veel te laat leverden.
Dat de stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA geen directe winsten zouden afwerpen, werd van den beginne verondersteld. Toch werd het noodzakelijk geacht, de aangeboden gelegenheid, om te tonen dat deze fabriek voor zulke belangrijke werken niet behoefde terug te deinzen, niet te laten voorbijgaan, ten einde onze reputatie te vestigen en tegenover de regering en bij particulieren. Deze voldoening hebben we althans, dat dit doel volkomen bereikt is.
Er is ons over de wijze waarop deze schepen zijn afgeleverd en over hun deugdelijkheid bij het gebruik ondervonden, de meest vleiende getuigenis verleend, zo van de kant van de heren besteders als van de andere zijde. Dit neemt niet weg, dat wij dit contract wellicht niet afgesloten hadden, ware ons niet het vooruitzicht geopend op marineorders en wij er op gerekend hadden die werken gelijktijdig en onder dezelfde algemene onkosten te kunnen uitvoeren.
Het verslag herinnert voorts aan de uitgifte van de obligatielening van NLG 600.000, krachtens besluit van de algemene vergadering van 13 december 1883 en vermeldt dat daarvan NLG 550.000 is geplaatst, terwijl 50 obligaties ad. NLG 1.000 in portefeuille zijn gehouden.
De plaatsing van die lening is niet in 1883 op de balans verantwoord, omdat de storting daarvan eerst in januari tot maart 1884 geschiedde.
Gedurende het jaar 1883 waren ongeveer 700 werklieden aan de Maatschappij geëmployeerd.
De post gebouwen: Getimmerten en vaste inrichtingen werd ten gevolge van aanschaffing en plaatsing van verschillende werktuigen met NLG 68.623,81 verhoogd, terwijl ook de losse machinerieën en gereedschappen om dezelfde reden met NLG 20.508,40, is verhoogd geworden.
Behalve de beide stoomschepen BATAVIA en SOERABAJA, die gezamenlijk – niettegenstaande de korte leveringstijd en de onvolledige inrichting bij de aanvang van dit werk – slechts 6 weken na de gecontracteerde tijd werden opgeleverd, werd de Maatschappij de levering opgedragen van een passagiersboot, twee havenstoombootjes, alsmede het vervaardigen van 3 stoommachines met stoomketels voor de zeestoomboten ARY SCHEFFER, ERASMUS en IBERIA.
Tegen het einde van het jaar werden door ons contracten afgesloten voor 3 general traders voor Engelse rekening.
De orders van de departementen van Marine en Koloniën werden ons in 1883 evenals in 1882 en dit jaar onthouden, niettegenstaande de vleiende berichten betreffende de reeds geleverde werken. Slechts een stoomstuurinrichting voor Zr.Ms. monitor DE STIER werd ons in 1883 opgedragen.
Het spreekt van zelf dat het contract voor de exploitatie van de havens in het eerste jaar van exploitatie nog geen winsten kon opleveren. Toch heeft dit contract reeds thans zijn gunstige invloed doen gevoelen in de vorm van verschillende schepen, die daardoor van ons droogdok hebben gebruik gemaakt.
Wij mogen echter niet achterhouden, dat een vruchtdragende exploitatie van de havenwerken wordt tegengehouden door de weinige medewerking, die wij ondervinden van de zijde van de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, die Vlissingen bij andere havens blijft achterstellen. Komt daarin geen verandering, dan is de tussen die Maatschappij en de onze gesloten overeenkomst voor ons van geen de minste waarde. Wij blijven echter de hoop koesteren, dat zij haar zienswijze zal willen wijzigen en de Vlissingse zeehaven tot haar recht zal doen komen.
Aan arbeidslonen en salarissen werd in 1883 uitbetaald een som van NLG 364.545,46. Wat in het algemeen de stand van onze vennootschap betreft, zo kunnen en wij in de eerste plaats wijzen op de waarborg, vervat in het erfpachtcontract goedgekeurd bij de Wet van 8 september 1875 (Staatsblad No. 151).
Zoals bekend is heeft de Maatschappij de bevoegdheid tot opzegging van dat erfpachtcontract na verloop van iedere 5 jaar. Deze bepaling van het erfpachtcontract geeft aan de obligatiehouders volkomen zekerheid dat zelfs – indien wij in de toekomst werden teleurgesteld, hun belang tegen alle gevaar gevrijwaard is.
Ook de aandeelhouders kunnen in het contract zelf en in de uitvoering daarvan hun grootste waarborg vinden. Doch wij gaan niettegenstaande de minder voordelige uitkomsten van het afgelopen jaar, met volkomen vertrouwen op de levensvatbaarheid van onze onderneming de toekomst tegemoet.
Dit vertrouwen is vooral gegrond op de goede reputatie die de Maatschappij met het door haar afgeleverd werk heeft verworven. Volledig uitgerust, geheel ingericht naar de eisen des tijds, zijn we in staat (de stoomschepen van de Rotterdamsche Lloyd hebben dit bewezen), de grootste orders in de kortste tijd uit te voeren.
Het verslag eindigt met een woord van warme dank aan heren commissarissen voor de door hen aan de directie bewezen hulp. Zij gaven daarmede het beste bewijs, dat ook bij hen een ongeschokt vertrouwen voorzit in de soliditeit en de bloei van de vennootschap.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 17 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 december. De lading van het stoomschip ARY SCHEFFER, zaterdagavond in aanvaring geweest met de sleepboot WASHINGTON, is overgeladen in het stoomschip OTHELLO, dat thans tot vertrek naar Havre gereed ligt.

Afbeelding
Datum 27 januari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 januari. Het stoomschip ARY SCHEFFER is door de hevige storm gisteren avond niet in zee kunnen blijven en in Havre teruggekeerd. Het heeft stoom op, om bij bedaarder weer weder zee te kiezen.

Afbeelding
Datum 23 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 21 september. Het stoomschip ARY SCHEFFER, heden van Havre aangekomen, blijft tot vrijdag te Maassluis in observatie. Het stoomschip STOOMVAART, van Hamburg, mag heden van Hoek van Holland opvaren naar Rotterdam en het stoomschip ELVE, mede van Hamburg, kan morgen opvaren. (Dit alles in verband met de cholera-epidemie te Hamburg.)

Afbeelding
Datum 24 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 23 september. Het stoomschip ARY SCHEFFER is van quarantaine ontslagen en opgestoomd naar Rotterdam.
Het stoomschip STOOMVAART is gisteren van quarantaine ontslagen, en met goedkeuring van de Minister van Financiën ingeklaard en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 4 oktober. Het stoomschip ARY SCHEFFER, gisteren alhier van Havre aangekomen, is van de quarantaine ontslagen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 december. Het stoomschip ARY SCHEFFER, van Havre heden hier gearriveerd, was te Dover binnengelopen met verlies van de deklast en schade aan de verschansing.

Afbeelding
Datum 22 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Volgens heden alhier ontvangen telegram lag het stoomschip ARY SCHEFFER, van hier naar Havre, ter rede van Dover met onklare schroef zijnde in aanraking geweest met de Ruytingerboei No. 9. Het zou om 10.00 uur in de haven komen. Volgens nader ontvangen bericht zou men het stoomschip aan de grond zetten om de schroefas en de schroef te onderzoeken.

Afbeelding
Datum 23 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 januari. Volgens rapport van de expert is het achtereinde van de schroefas aan boord van het stoomschip ARY SCHEFFER gebogen en zijn er twee schroefbladen gebroken.

Afbeelding
Datum 28 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 26 februari. Het Nederlandse stoomschip ARY SCHEFFER is hedenmorgen van Rotterdam binnendoor alhier aangekomen om te dokken en te repareren.

Afbeelding
Datum 28 februari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 maart. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Havre is het stoomschip ARY SCHEFFER bij vertrek uit het dok met het havenhoofd in aanvaring geweest. Het stoomschip heeft een gat bekomen in stuurboordszij, waar een plaat naar binnen is gedrukt en is lek in het dok teruggekeerd. De lading zal gelost worden om te kunnen repareren.

Afbeelding
Datum 06 november 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 november. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Havre heeft het stoomschip ARY SCHEFFER bij vertrek van daar naar Rotterdam tegen de dokmuur gestoten. Een plaat beneden de waterlijn is ingedeukt en er staat water in de voorpiek. Het schip moet repareren alvorens de reis te kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 06 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

(Geen plaats), 5 november. Volgens telegram uit Havre is het stoomschip ARY SCHEFFER, naar Rotterdam bestemd, het dok uitstomende, tegen een der hoofden aangelopen, ten gevolge waarvan het schade beliep. Een plaat beneden de waterlijn is ingestoten. Het schip zal moeten repareren, alvorens de reis te kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 10 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 5 november. Het stoomschip ARY SCHEFFER moet lichten om te worden nagezien en te repareren. Door de gescheurde boegplaten is er water in de voorpiek gedrongen. De ruimen bleven echter droog.

Afbeelding
Datum 14 september 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 13 september. De op de 12e augustus op het Hamburger Sand gestrande tjalk EBENHAEZER is gelicht en hier heden binnengesleept. Het vaartuig zal weder gerepareerd en in de vaart gebracht worden.
(opm: Op 18 september 1904 vertrokken er twee stoomschepen met de naam ARY SCHEFFER uit de Nieuwe Waterweg. Eén had als bestemming Grangemouth en de andere Le Havre. Dit lijkt te betekenen, dat de oude ARY SCHEFFER nog ten minste één reis onder deze naam heeft gemaakt terwijl de nieuwe al in de vaart was.)

Afbeelding
Datum 23 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Het stoomschip ARY SCHEFFER, groot bruto 528 reg.tons, in 1884 op de werf der Firma Rijkee & Co gebouwd en thans aan de werf van Wilton liggende om enige herstellingen te ondergaan en geschilderd te worden, is tot geheime prijs naar Frankrijk verkocht.

Afbeelding
Datum 24 december 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 23 december. Het stoomschip ARY SCHEFFER, naar Frankrijk verkocht, is herdoopt in TRONADOR, en vertrekt morgen onder kapt. Croisé d’Ancour naar Duinkerken. De Uruguaanse vlag zal worden gevoerd.

Afbeelding
Datum 06 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 januari. Volgens Fairplay is de prijs betaald voor de ARY SCHEFFER (opm: van 1884) GBP 4000.

Afbeelding
Datum 13 februari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Las Palmas, 25 januari. Het van Duinkerken naar Buenos Aires bestemde stoomschip TRONADOR, ex-ARY SCHEFFER, is met stormschade alhier aangekomen. De reis werd echter heden voortgezet.

Afbeelding