Inloggen
TASMAN - ID 6417


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Earle's Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Hull, Great Britain
Werfnummer: 589
Launch Date: 1912-10-00
Delivery Date: 1913-03-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Earle's Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Hull, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 29 1/4, 48 1/2 & 80-54.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5023.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3334.00 Net tonnage
Deadweight: 5300.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 226000 Cubic Feet
Bale: 180000 Cubic Feet
 
Length 1: 392.0 Feet (British) Registered
Beam: 49.0 Feet (British) Registered
Depth: 26.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
85 14 0 900 0 999
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-03-06 TASMAN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJDF

Date/Name Ship 1918-03-02 TASMAN
Manager: Federal Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1918-03-00: Tussen 21 en25 maart 1918 door de Britse Regering te Brisbane (Australië) ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Britse vlag gebracht.
1918-09-16: Final Fate:
Op reis van Londen naar Calcutta is de TASMAN op 16 september 1918 op de Atlantische Oceaan, 220 mijl noordwest ¼ west van Kaap Vilano, in positie 46-36 NB en ca. 12-00 WL, door de Duitse onderzeeboot U 46 getorpedeerd en verloren gegaan, waarbij 14 opvarenden van de TASMAN het leven verloren. De TASMAN was geladen met stukgoederen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Kroef, A.A.C.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Tasman 1913
Gemaakt door: Green, Allan

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 191012
Scheepsbouw. Londen, 18 oktober. Het te Hull in aanbouw zijnde stoomschip TASMAN, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, werd afgelopen week te water gelaten. Dit voor de vaart Java-Australië bestemde stoomschip heeft de volgende hoofdafmetingen: Lang 392 voet, breed 49 voet 6 duim en hol 28 voet 9 duim. Het is geheel onder toezicht van Bureau Veritas gebouwd en kan een grote hoeveelheid waterballast zowel in de cellulaire bodem als in de piektanks meevoeren.
De triple expansie machines hebben cilinders van 29¼ - 48½ en 84 Eng. duim middellijn en de slag is 54 Eng. duim. Vier ronde ketels, werkende met een druk van 170 lbs. leveren de stoom.

NRC 080313
Amsterdam, 8 maart. Het 6 dezer, na geslaagde proeftocht van Hull hier binnengekomen stoomschip TASMAN, werd voor rekening van de K.P.M. op de werf van Earl’s Shipping and Engineering Company te Hull gebouwd. Dit stoomschip is het eerste van beide door de K.P.M. in aanbouw gegeven schepen voor de maandelijkse mail, passagiers en goederendienst tussen Java en Australië. De thans in dienst varende schepen VAN LINSCHOTEN en VAN WAERWYCK, van belangrijk kleinere afmeting en vaarsnelheid, zullen binnenkort door de TASMAN en het zusterschip HOUTMAN, thans nog in aanbouw bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij alhier, worden vervangen. Het stoomschip TASMAN, gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas, naar plannen van de heren Cornelissen en Metzelaar, meet 5.022 bruto register ton. Het is speciaal ingericht voor het passagiersvervoer in de tropen en biedt in ruime hutten plaats voor 85 1e klas passagiers en 17 2e klas passagiers. Het is voorzien van draadloze telegrafie, alsmede van stoomverwarming met het oog op de vaart naar Australië, terwijl de verlichting en de ventilatie elektrisch geschieden. Verder vindt men aan boord een elektrische was- en strijkinrichting, een barbiersalon, een hospitaal en een apotheek, terwijl ruime koelkamers het schip meer geschikt maken voor het vervoer van provisie. Het schip zal geregeld een dokter ervaren. Aan de inrichting van de 1e klas salon, rookkamer en social hall is bijzondere zorg besteed, terwijl een door Leon Cachet ontworpen wandversiering in de social hall, in herinnering brengt, hoe Abel Tasman in 1642 Tasmania ontdekte. Een uittreksel van het scheepsjournaal, deze ontdekking boekstavende, is onder meer in deze versiering aangebracht. De hoofdafmetingen van de TASMAN zijn: 392’ bij 49’ bij 28’9”. Afgeladen tot een maximum diepgang van 22’9” kan het stoomschip TASMAN 5.150 ton gewicht aan lading en steenkolen vervoeren, waarbij de waterverplaatsing 9.000 ton zal bedragen. De machines van het triple expansie systeem, een vermogen van 3.400 ipk uitwerken, verzekeren aan het schip een vaarsnelheid van 13 Engelse mijlen per uur, waardoor een belangrijke verkorting van de reisduur tussen Java en Australië wordt verkregen. De TASMAN die thans voor de reis naar Java wordt beladen, vertrekt binnenkort onder commando van gezagvoerder A.A.C Kroef naar Batavia, om in mei aanstaande de eerste reis naar Australië aan te vangen. Het hiervoor genoemde zusterschip HOUTMAN zal spoedig dezelfde bestemming volgen. In de Australische dienst zal vloeibare brandstof worden gebruikt.