Inloggen
SPARTAN - ID 6072


Kroniekberichten

Datum 05 september 1891
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 3 september. Het stoomschip CITTA DI VENEZIA, dat gebouwd werd in Engeland voor een firma te Genua, die thans failliet is, wordt te Vlissingen verwacht. Het schip is aangekocht door de firma Ruys & Co te Rotterdam en zal te Middelburg dokken. (opm: verdoopt tot SPARTAN)

Afbeelding
Datum 06 december 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 december. Het stoomschip SPARTAN, van de Union Companie, is de vorige avond bij Old Harry Rocks, Poole, met een te Rotterdam thuis behorend stoomschip in aanvaring geweest. Aan boord van de SPARTAN werd de stuurboord reddingboot verloren en andere schade veroorzaakt. De SPARTAN bleef de gehele nacht in de nabijheid van Nederlandse stoomschip, welke des ochtends te kennen gaf dat de schade niet ernstig was, doch dat het assistentie nodig had. Bij aankomst van de SPARTAN te Southampton werd derhalve een sleepboot derwaarts gezonden.
Het Nederlandse stoomschip CALLISTO, van Rotterdam naar Bilbao, bij St. Alban’s Head (opm: nabij Swanage) ten anker liggende, dewijl de schroef was verloren, werd aangevaren door het van de Kaap naar Southampton bestemde stoomschip SPARTAN. Door de sleepboot ALBERT VICTOR werd de CALLISTO ter rede van Yarmouth (opm: NW-punt Isle of Wight) gesleept.

Afbeelding
Datum 08 december 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Southampton, 5 december. De gezagvoerder van het stoomschip CALLISTO, van Rotterdam naar Bilbao, hier binnengesleept, rapporteert donderdagavond te 05.30 uur de schroef te hebben verloren en te 6 uur bij Anvillpoint (opm: nabij Swanage) ten anker te zijn gekomen. Des avonds te 9 uur werd het aangevaren door het stoomschip SPARTAN, van de Union Company, waardoor het enige schade leed aan stuurboordboeg en de boegspriet, benevens anker en ketting verloor. Door de sleepboot ALBERT VICTOR werd het van Anvill Point naar de rede van Yarmouth (opm: NW-punt Isle of Wight) gesleept, zonder akkoord gemaakt te hebben. De schade aan de SPARTAN schijnt niet zeer belangrijk te zijn.

Afbeelding
Datum 07 januari 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 4 januari. In het afgelopen jaar werd van het droogdok Prins Hendrik alhier gebruik gemaakt door 30 stoom- en zeilschepen, welke het dok gedurende 117 dagen bezet hielden. De grootste schepen die gedokt werden, waren de stoomschepen CITTA DE VENEZIA van Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam (opm: aangekocht en door Ruys verdoopt in SPARTAN) en PRINSES AMALIA, van de Maatschappij Nederland te Amsterdam. Genoemde schepen waren nl. resp. groot 3561 en 3260 tonnen, diepgang resp. 12 en 13 Rijnl. voeten en lengte resp. 114 en 114 meter. Het meest werd overigens van het dok gebruik gemaakt door de mailboten van de Maatschappij Zeeland te Vlissingen.

Afbeelding
Datum 14 november 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 11 november. Het Nederlandse stoomschip SPARTAN, groot 2.737 ton, gebouwd in 1890, is in Chili uit de hand verkocht.

Afbeelding