Inloggen
ARINA HOLWERDA - ID 604


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1974
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7392907
Nat. Official Number: 4634 Z GRON 1974
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 200
Launch Date: 1974-09-13
Delivery Date: 1974-11-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Caterpillar Tractor Company Inc., Peoria (Illinois), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 1125
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Caterpillar V-Diesel Nr. 91B632 Type D399TA (159x203)
Speed in knots: 11.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 903.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 581.00 Net tonnage
Deadweight: 1506.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 68263 Cubic Feet
Bale: 65579 Cubic Feet
 
Length 1: 65.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.90 Meters Depth, moulded
Draught: 4.14 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1993
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 12 cil 794 kW Caterpillar Type 3512TA (170x190) 10 Kn.

Datum 00-05-2017
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Damen Shipyards Den Helder wordt op dit moment een bijzonder project uitgevoerd. Het vrachtschip Layla wordt er omgebouwd tot kabelschip. In charter van Mertech Marine gaat ze straks oude communicatiekabels uit zee vissen. De bijna 66 meter lange en 11 meter brede Layla is een opvallende verschijning aan de kade van de Damen-werf in de Koopvaardersbinnenhaven. Het voormalige vrachtschip is in 1975 bij Barkmeijer Stroobos van stapel gelopen en heeft in 2008 nog een refit ondergaan. Daarbij is onder meer een nieuwe Caterpillar 3512 hoofdmotor geplaatst. Het commercieel en technisch management van het vaartuig is in handen van Rederij Wind BV uit Alkmaar, bekend als dienstverlener aan de kabelindustrie offshore. Dit werk wordt samen met Mertech Marine uit het Zuid-Afrikaanse Kaapstad uitgevoerd. Hiervoor zijn drie vrachtschepen beschikbaar, alle in de jaren ‘70 van de vorige eeuw bij Barkmeijer Stroobos gebouwd. Behalve de Layla zijn dit de Lida (1974) en Anniek (1978) (NB, ANIEK, IMO 7727073). De Lida is al omgebouwd om oude communicatiekabels uit zee te kunnen opvissen en nu is het de beurt aan de Layla. Een grote klus die momenteel gaande is, betreft de installatie van een boegrol waarover de kabel wordt binnengehaald. In het ruim van het schip kan circa 1500 ton aan kabel worden opgeslagen. Volgens een woordvoerder van Rederij Wind komt dit overeen met zo'n 1000 tot 1100 kilometer kabel. In tegenstelling tot de Lida wordt de boegrol van de Layla verzonken in de bak van het voorschip. Eind deze maand moet de ombouw gereed zijn. De Layla gaat vervolgens aan de slag om een kabel uit de Atlantische Oceaan en een kabel uit de Middellandse Zee, tussen Spanje en Italië, te verwijderen. Met het derde schip, de Anniek, dat eventueel voor dit werk zou kunnen worden ingezet, wordt voorlopig nog vracht gevaren. (Bron: Schuttevaer/PAS/LK, 6-2017).


Ship History Data

Date/Name Ship 1974-11-01 ARINA HOLWERDA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PCUH

Date/Name Ship 1980-12-31 SPRAY
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Femme de Jong, Giekerk, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHRN

Date/Name Ship 1986-03-13 SPRAY
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij Daan B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHRN

Date/Name Ship 1986-04-01 VISSERSBANK
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Vissersbank, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Pieter & Hindrik Pot
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIHF

Date/Name Ship 1990-06-25 LIDA
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Wind Shipping B.V., Holwierde, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nansum / Netherlands
Callsign: PFMW

Date/Name Ship 1991-11-00 LIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Holwierde, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Laserzone Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3LF4

Date/Name Ship 1996-08-00 LIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8QX7

Date/Name Ship 2000-11-00 LIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2YF4

Date/Name Ship 2005-09-00 LIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lida Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2YF4

Date/Name Ship 2012-08-00 ALIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lida Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2YF4

Date/Name Ship 2014-05-00 LIDA
Manager: Jan Wind Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lida Shipping B.V., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2YF4

Ship Events Data

1974-08-22: Als schip zonder naam, (bouwnr. 200 van Scheepswerf Barkmeijer te Stroobos), zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Stroobos, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4634 Z GRON 1974 op het achterschip aan S.B. zijde, in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.25 m. uit hekplaat, 1.95 uit de lengteas en 1.39 boven dek.
1974-09-14: Leeuwarder Courant 14-09-1974: Heerenveense reder laat drie schepen te Strobos bouwen. Eerste van drie gisteren van stapel gelopen. Stoobos — De acht kustvaarders tellende vloot van de Rederij Holwerda te Heerenveen wordt over ongeveer anderhalve maand uitgebreid met een negende schip. Dat is dan de Arina Holwerda, een zogenaamde single-deck kustvaarder van 1425 ton. Gistermiddag vond op de scheepswerf van Barkmeijer Stroobos BV te Stroobos de vlotte tewaterlating plaats van dit moderne zeeschip. Het is het eerste schip van een serie van drie, die de Heerenveense rederij te Stroobos laat bouwen. Het is de grootste order, die een Friese reder ooit bij een Friese werf heeft geplaatst. Precies op tijd gleed de kustvaarder gisteren het water in. Het was een spectaculair schouwspel, waarvan behalve de genodigden en het werfpersoneel de kinderen van de scholen in Gerkesklooster-Stroobos genoten. De laatsten stonden aan de overkant van het kanaal, vanwaar men prachtig kon zien hoe het fraaie schip in liet water schoof. Dat gebeurde prompt nadat mevrouw Arina Holwerda-de Kuijper, de echtgenote van reder Piet Holwerda, de fles met champagne tegen de trotse boeg van het haar naam dragende schip uiteen had laten spatten. De Arina Holwerda, die een eigen los- en laadgerei krijgt, heeft een lengte van 65,30 meter, een breedte van 10,70 meter en een holte van 4,90 meter. De graan-inhoud van het ruim is 69.000 kubieke voet. De zogenaamde baai-inhoud bedraagt 66.000 kubieke voet. De hoofdmotor is een Caterpillar dieselmotor van 1100 paardekracht. In geladen toestand zal het schip een snelheid van elf knoop kunnen halen. Er zijn twee hulpmotoren, beide DAF's met een vermogen van elk 76 paardekracht. Het moderne schip — bouwkosten ongeveer drie en een half miljoen gulden— zal voor de navigatie onder meer worden uitgerust met een gyro-kompas, automatische piloot, radar, richtingzoeker en echolood. Het krijgt uiteraard ook een zend- en ontvang-installatie. Het schip is geschikt voor de zogenaamde onbeperkte vaart en mag met een onbemande machinekamer varen. De Arina Holwerda, die geschikt is voor vele soorten lading, zal een hout en graancertificaat krijgen.
1974-10-01: NvhN 01-10-1974: Arina Holwerda maakt proefvaart. Bij Barkmeijer Stroobos B.V. te Stroobos is te water gelaten de coaster Arina Holwerda, die voor rekening van de Rederij H. P. Holwerda te Heerenveen is gebouwd. Het schip is het eerste van een serie van drie die deze rederij bij Barkmeijer Stroobos heeft besteld. Het is een van de omvangrijkste orders ooit door een Friese reder bij een Friese werf besteld. De hoofdafmetingen van deze 6ingledeck motorcoaster van 1425 ton zijn: lengte over alles 65.30 m, breedte op spant 10.70 m, holte in de zijden 4.90 m, de graaninhoud van het ruim 69.000 cub. ft. en de baai-inhoud 66.000 cub. ft. Voor de voortstuwing zal 'n 1100 pk. Caterpillar scheepsdieselmotor worden opgesteld, die het geladen schip een snelheid zal geven van 11 knopen. De schepen worden onder Klasse Veritas I 33 deep sea alsmede S.I. onbeperk te vaart en onbemande machinekamer gebouwd. Ook wordt een hout- en graan- certificaat verstrekt.
1974-11-08: NvhN 08-11-1974: m. s. Arina Holwerda maakt proefvaart op Waddenzee. Op de Waddenzee is na de geslaagde proefvaart overgedragen de Anna Holwerda, een singledeck motorcoaster, die voor rekening van de Rederij H. en P. Hohverda te Heerenveen is gebouwd door Barkmeijer Stroobos BV te Stroobos. Dit schip is de eeerste van een serie van drie, die deze rederij bij Barkmeijer Stroobos BV heeft besteld. De hoofdafmetingen van deze coaster van 1482 ton met eigen los- en laadgerei, zijn: lengte over alles 65.30 m. breedte op spant 10,70 m. holte in de zijden 4,90 m, graaninhoud van het ruim 69.000 cub. ft. en de baaiinhoud van het ruim 66.000 cub. ft. Voor de voortstuwing is een 1100 pk. Caterpillar scheepsdieselmotor opg< die het schip een geladen snelheid geeft van 11,6 knopen. Het schip werd gebouwd onder Klasse Veritas I 3-3 deep sea, alsmede S.I. onbeperkte vaart en onbemande machinekamer. Ook werd een hout- en graancertificaat verstrekt.
1981-04-08: NvhN 08-04-1981: Coasters verkocht. Het Scheepvaartkantoor Holwerda te Heerenveen heeft twee kustvaarders verkocht. De Tanja Holwerda ging naar Singapore en werd herdoopt in Jenson 11. Dit vaartuig werd in 1954 als Kroonborg gebouwd bij Scheepswerf Niestern te Delfzijl. Het is van het shelterdektype. Het heeft een draagvermogen van 1450 ton en heeft voor de voortstuwing een Industrie-dieselmotor van 1150 PK. De Arina Holwerda werd verkocht aan de heer F. de Jong te Heerenveen, die het onder de naam Spray in de vaart bracht. In 1974 is dit schip gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer te Stroobos. Deze singledeck motorcoaster met een draagvermogen van 1425 ton is voorzien van een Caterpillar-dieselmotor van 1140 PK.
2022-04-05: Final Fate:
05-04-2022 aanvang sloop te Bilbao. (Spanje)

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de ARINA HOLWERDA op 1 nov. 1974.
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ARINA HOLWERDA 5 september 1970 Antwerpen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: ARINA HOLWERDA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ARINA HOLWERDA in Delfzijl - foto 1978
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: SPRAY
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SPRAY
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: SPRAY
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VISSERSBANK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VISSERSBANK op de Westerschelde
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: VISSERSBANK op de Westerschelde
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: LIDA 25 februari 1995 op de Nieuwe Waterweg
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: LIDA 23 juni 1990
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: De LIDA afgemeerd in de Groninger Hunzehaven,sept. 1990
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: LIDA op de helling in Harlingen, 8 okt. 2001
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: De LIDA te Beverwijk, 24-10-2007
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: De LIDA te Beverwijk, 24-10-2007
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: De LIDA omgebouwd tot kabellegger - foto Lekhaven, Rotterdam, 28-06-2012
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De LIDA omgebouwd tot kabellegger - foto Lekhaven, Rotterdam, 28-06-2012
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: als ALIDA aan de Parkkade te Rotterdam, 10-10-2012
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ALIDA - Parkkade, Rotterdam, 10-10-2012
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

LC 140974
Tewaterlating van ARINA HOLWERDA op 13 september bij Barkmeijer Stroobos B.V.

NvhN 281074
De brug bij Blauwverlaat over het Margrietkanaal bleek gisteren een onoverkomelijk obstakel voor de nieuwe coaster ARINA HOLWERDA van de Heerenveense reder Holwerda. Het schip, dat van de werf Barkmeijer in Stroobos op weg was naar Harlingen om daar zijn proefvaart te beginnen, kon niet zonder meer door de brug. Twee grote bokken hebben daar het brugdek gelicht om de doorvaart ruimer te maken. Tegen tien uur ’s avonds was het karwei geklaard.