Inloggen
ARES - ID 592

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5023019
Nat. Official Number: 5547 Z AMST 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Amsterdamsche Droogdok-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 103
Launch Date: 1959-04-24
Delivery Date: 1959-09-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 4900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: (24 3/4 - 53 1/4)
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5711.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3187.00 Net tonnage
Deadweight: 7047.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 348000 Cubic Feet
Bale: 317000 Cubic Feet
 
Length 1: 401.20 Feet (British) Registered
Beam: 57.60 Feet (British) Registered
Depth: 28.80 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 1965-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Vermogen verhoogd naar 5900 RPK, 17 mijl.

Datum 1966-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: In najaar 1966 verlengd bij Verolme, Rozenburg. GRT 6135, NRT 3469, TDW 7780. L 433,2. G 398000, B 366000.

Ship History Data

Date/Name Ship 1959-09-00 ARES
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCTM

Date/Name Ship 1977-04-00 BRAVO ARES
Manager: Bravo Ares Shipping Corporation S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Bravo Ares Shipping Corporation S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1984-11-00 EQUITY
Manager: Equity Shipping Ltd, Valletta, Malta
Eigenaar: Equity Shipping Ltd, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Ship Events Data

1962-11-24: Op 24/25-11-1962 op reis Hamburg naar Antwerpen op het strand van Kaapduinen gelopen. 26-11-1962 vlot gesleept.
1968-11-22: Op 22-11-1968 na aanvaring op de Westerschelde met een baggermolen haven van Vlissingen binnengesleept. 23-11-1968 van Vlissingen naar Amsterdam voor herstel.
1981-07-08: Final Fate:
Als BRAVO ARES van 8 juli 1981 tot 23 november 1984 opgelegd te Piraeus, werd het schip in het najaar van 1984 voor sloop verkocht naar India. Voor de uitreis van Piraeus naar India werd zij verdoopt in EQUITY en ingebracht in de Equtiy Shipping Ltd. onder de vlag van Malta. De EQUITY arriveerde op 16 december 1984 op haar laatste reis op het slopersstrand te Port Alang (India). De slopers waren Khanbhai Yusufbhai & Co., die $101 per long tong Dpl. betaalden, en op 9 januari 1985 te Alang met het slopen begonnen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1961
Kapitein: Janse
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1961
Kapitein: Roelofs
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1961
Kapitein: Spaans, C.S.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Ares in het Panama kanaal
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ARES gestrand bij Dishoek (Zld)
Gemaakt door: Kosten Sr., Wim

Omschrijving: ARES gestrand bij Dishoek.
Gemaakt door: Kosten Sr., Wim

Omschrijving: ARES gestrand bij Dishoek
Gemaakt door: Kosten Sr., Wim

Omschrijving: 'Bravo Ares' (ex 'Ares')
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 261162
Kaap Duin: schepen op strand.
De vrachtboot ARES van de KNSM — 5.711 brt — en de Vlissingse loodstender STORMVOGEL zijn in de nacht van zaterdag op zondag bij Kaap Duin, vijf kilometer ten noordwesten van Vlissingen, ten gevolge van dichte mist op het strand gelopen. De Stormvogel kon gistermiddag weer worden vlot getrokken; pogingen om de ARES weer in zijn element terug te brengen mislukten gisteren echter. Het KNSM-schip was op weg van Hamburg naar Antwerpen.

PZC 271162
Motorschip ARES maandagmiddag vlot getrokken.
De vier sleepboten OOSTZEE en HUMBER van L. Smit & Co. en SCHALDIS en BURGEMEESTER VANDAMME van de Union de Remorquage et de Sauvetage en het bergingsvaartuig DOLFIJN van Van der Tak hebben maandagmiddag omstreeks half één het bij Dishoek gestrande motorschip ARES van de K.N.S.M. vlot getrokken. De 5.711 brt metende ARES liep in de nacht van zaterdag op zondag tijdens een dichte mist vast op het strand bij Dishoek.
Het vlot trekken van het motorschip was vrij spoedig geklaard. Na een kwartier trekken bij opkomend water kwam het schip reeds vrij van het strand. De ARES voer daarna naar Rotterdam om op een werf van Verolme een dokbeurt te ondergaan. De HUMBER en de OOSTZEE vergezelden het schip om eventueel assistentie te verlenen.
Overigens is het ongeluk enigszins anders in zijn werk gegaan, dan wij in de krant van gisteren, maandag, meldden. De loodstender STORMVOGEL, die tegelijk met de ARES vastliep, voer namelijk niet naar Vlissingen, maar had deze net verlaten en was met 12 loodsen op weg naar zee. Ter hoogte van Dishoek bemerkte men, dat er uit zee een schip, de ARES, de Westerschelde opvoer. Omdat het schip aan de verkeerde kant van de vaargeul voer, was de loodstender genoodzaakt om plotseling uit te wijken. Bij deze uitwijkmanoeuvre liep de STORMVOGEL vast op het strand.