Inloggen
ADELAAR - ID 59


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-02-20 / 1926-08-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1926-08-04 / 1939-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Nat. Official Number: 6970 GRON 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1907-12-09
Delivery Date: 1908-02-20
Technical Data

Gross Tonnage: 100.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 80.49 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Draught: 2.06 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Gemotoriseerd: 2tew 2 cil Callessen Type (12 3/5x12 3/5)

Datum 00-00-1954
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Voorzien van een Bohn & Kaehler motor.

Datum 00-00-1994
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Voorzien van een Mercedes marine-diesel.

Ship History Data

Date/Name Ship 1908-02-20 ADELAAR
Manager: Klaas Eeftingh en Willem Eeftingh Lzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Klaas Eeftingh en Willem Eeftingh Lzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: NBGV

Date/Name Ship 1912-01-17 ADELAAR
Manager: Klaas Eeftingh, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Klaas Eeftingh, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: NBGV
Additional info: Aankoopprijs HFl.10.000,--

Date/Name Ship 1926-08-04 GERHARD
Manager: Gerhard Boll, Haren/Ems, Germany
Eigenaar: Gerhard Boll, Haren/Ems, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / Germany
Callsign: KQRP

Date/Name Ship 1926-08-04 ADELAAR
Manager: Georgius Josephus van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Georgius Josephus van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NBGV
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 10.000,--. Schip staat niet in Moorman 1935

Date/Name Ship 1939-00-00 GERHARD
Manager: Otto Hendel, Haren, Groningen, Germany
Eigenaar: Otto Hendel, Haren, Groningen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / Germany
Callsign: DGAP

Ship Events Data

1907-12-09: DS 13.12.1907:
Te Stadskanaal is op 9 december van de werf van de heer W. Mulder met goed gevolg te water gelaten een aakschip (opm: klipperaak “Adelaar”, gebouwd voor de heren W. & K. Eeftingh te Gasselternijeveen, waarna de kiel werd gelegd voor een zelfde schip voor rekening van de heer G. Corporaal te Stadskanaal.
1908-02-15: Als ADELAAR gemeten te Stadskanaal (1e meting) no. Hz1277N. Waterverplaatsing: 183,547 ton
1908-02-20: Dagregister deel 17 nummer 837. Den twintigsten Februari 1900 acht. De ondergeteeekenden Gebroeders Willem en Klaas Eeftingh, van beroep schippers, wonende aan boord van hun schip, gedomicilieerd te Gasselternijveen, gemeente Gasselte, verklaren de eenige eigenaars te zijn, en wel ieder voor de helft, van het te Stadskanaal, gemeente Wildervank, op de werf van de heer W. Mulder, nieuw gebouwd en aldaar liggend stalen aakschip genaamd Adelaar, netto groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand den zevenden Februari negentien honderd en acht, twee honderd acht en twintig en twee honderdste (228.02) kubieke meter of netto tachtig en negen en veertig honderdste (80,49) ton van 2.83 kubieke meter, welk schip nooit of te nimmer aan enig kantoor is te boek gesteld. Stadskanaal, den achttienden Februari negentien honderd en acht. Willem Eeftingh, Klaas Eeftingh. In de kantlijn staat bijgeschreven 6970.
1914-00-00: Klaas Eeftingh moet vluchten voor de Russen vanuit Koningsberg en is gedwongen het schip achter te laten; later heeft hij het schip terug gekregen.
1916-09-02: Het schip komt in een zogenaamde mijnenvrije zone van Zweden naar Skagerak in een mijnenveld te liggen. Het schip wordt door de Duitse marine aangehouden en de volgende dag naar de Oostzeehaven Swinemünde gesleept, alwaar het grondig wordt doorzocht. Alles word in orde bevonden en schipper Klaas Eeftingh krijgt de scheepspapieren en ladingpapieren terug.
1917-10-12: Onderweg met een lading hout van Gothenburg (vertrokken 18.09.1917) naar Zaandam gestrand in de Eierlandse gronden ten noorden van de vuurtoren van Texel. De vier bemaningsleden worden door de reddingsboot van Cocksdorp van boord gehaald. De bemanning gaat weer aan boord en probeert de deklast hout met behulp van lichters te lossen. Het schip wordt van het strand gehaald door de bergingsmij Zurmuhlen. Voor dit bergen moet eerst een borg worden gestort ten bedrage van ƒ 20.000,- de zaak word uiteindelijk geregeld voor ƒ 9.000,--
1918-12-18: Rotterdamsch Nieuwsblad 18-12-1918: IJmuiden, 16 Dec. De hier wegens stormweer en tegenwind binnengeloopen Nederlandsche schoeners Drente, kapt. Theisens en „ADELAAR", kapt. Eeftingh, beide van Westervik naar IJselmonde bestemd hebben heden de reis binnendoor via Gouda voortgezet ter ontlossing van de lading gezaagd hout.
1949-00-00: Staat nog in LR 1949/50 als GERHARD, echter zonder eigenaar. In 1942 is het schip echter hernoemd in HEIMATLAND, eigenaar Louis Thimian, thuishaven Mönkebude, Duitsland, die het schip na enkele jaren overdeed aan zijn zoon Bruno Thimian. Omdat het schip na 1942 niet meer onder de naam HEIMATLAND in Lloyd's en de Duitse Schiffs Liste voorkomt doet vermoeden dat het schip in de binnenvaart kwam. Op de website 'adelaar-cruises.com' staat echter vermeld: "Later during World War II, she was confiscated by the Germans and used to transport war goods. Shortly after, the once proud and peaceful sailing ADELAAR was renamed HEIMATLAND. After the war, the German Captain Thimian sailed her along the Baltic Sea, as a cargo vessel once again. The masts were removed, and her first diesel engine was installed in 1954".

In 1982 verkocht Bruno Thimian het schip aan Benjamin Besson uit Berlin. Deze herdoopte de HEIMATLAND in SCHOOJER. Samen met zijn hollandse vrouw Tineke Besson-Schoemaker en hun partner Ben Pfeifer, brachten ze de klipperaak terug naar Nederland en lieten haar op een werf in Zaandam verbouwen tot charterschip. Nadat Tineke in een maritiem museum ontdekt had dat de originele naam van hun schip ADELAAR was kreeg ze die naam terug. Ze werd (tot 1993) in Nederland geregistreerd. Met een geheel gerestaureerde klipperaak werd in 1984 koers gezet naar de Middellandse Zee en in de Grieke wateren werd ze enige tijd ingezet als charterschip. In 1988 werd besloten een reis om de wereld te maken. Men kwam terecht in Nieuw Zeeland en vandaar uit in Indonesië. In 1992 werden Ben en Janice Pfeifer alleen eigenaar. Nu (2015) vaart de klipperaak ADELAAR in Indonesische wateren rondom Bali, Komodo, Alon en Raja Ampat. Haar thuishaven is Benoa (Bali) en de eigenaars zijn nog steeds Ben en Janice Pfeifer. (Zie voor een uitvoerige beschrijving hoofdstuk 33 van het boek "Honderd jaar Schepen, Schippers en Scheepsbouwers in Stadskanaal", 2e druk.)

Afbeeldingen


Omschrijving: ADELAAR.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De ADELAAR van 1908
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Steenmeyer, J.& S., Groningen

Omschrijving: ADELAAR 1908
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De ADELAAR als HEIMATLAND
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De ADELAAR als SCHOOJER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De ADELAAR in haar latere leven in Indonesië
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend