Inloggen
SEMPER SPERA - ID 5830


Kroniekberichten

Datum 12 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 10 december. Op de scheepsbouwwerf De Boot van de heer F.F. Groen te Amsterdam, werd gisterenmiddag, ten aanschouwe van een talrijk publiek, het fraai gebouwde stalen zeilschip SEMPER SPERA te water gelaten. Het zeilschip is geheel uit staal gebouwd, met stalen masten, stengen en ra's; de ondermasten en daarop volgende onderstengen zijn uit één stuk vervaardigd en vormen lengten van ruim 40 meter, met een omtrek op het midden van 2.50 meter; de achterste of bezaansmast is over de gehele lengte van de bodem van het schip tot de vlaggeknop (opm: mastkloot) in één lengte. De inrichting van het schip op het bovendek, met het campagnedek, waaronder de kajuitsinrichting, verder het logies voor de bemanning en berging van scheepsinventaris, is die welke thans vrij algemeen gebruikelijk is. De bouw van SEMPER SPERA is er op aangelegd om, met behoud van sierlijke en fijne lijnen die op een goede bezeildheid kunnen doen vertrouwen, toch het meest mogelijke laadvermogen te verkrijgen. De afmetingen van het schip zijn: lengte op het bovendek 65 meter, breedte 11 meter, holte of diepte 7 meter; het
draagvermogen zal ruim 2050 Engelse ton kunnen zijn. Reeds zoals het schip onder de reusachtige overkapping op de werf op stapel stond, omgeven door de verschillende machinerieën en werktuigen, die voor de bewerking van de samenstellende delen benodigd waren, leverde het een eigenaardige aanblik op. Het nut en de doelmatigheid van deze inrichting voor de hedendaagse wijze en soort van scheepsbouw, worden thans onverdeeld door deskundigen hier te lande ingezien en erkend, terwijl blijkens de veelvuldige bezoeken aan de werf van de heren Groen, zij ook de belangstelling van vakmannen in het buitenland schijnen op te wekken. Op het gegeven teken liep SEMPER SPERA fraai en gelijkmatig af en het grootse schouwspel liet ook thans niet na indruk op de toeschouwers te maken.

Afbeelding
Datum 07 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 november. Naar de Zeepost verneemt, heeft zich te Rotterdam een nieuwe rederij-maatschappij van zeilschepen gevormd onder directie van de heer G. van de Gevel aldaar. Voorlopig zal de maatschappij aanvangen met drie zeilschepen, waarvan reeds zijn opgenomen de nieuw gebouwde stalen zeilschepen BURGEMEESTER JHR. COENEN, kapt. T.C. Kruyt, en de SEMPER SPERA, kapt. F. Diepenbroek. (opm: zie PGC 091191)

Afbeelding
Datum 10 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 november. Het nieuw gebouwde stalen schip SEMPER SPERA, één der schepen van de nieuwe zeilschiprederij, directeur G. van der Gevel, is bevracht om te New York petroleum te laden naar een of meer havens in Nederlands-Indië.

Afbeelding
Datum 21 december 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 december. Het schip (opm: bark) SEMPER SPERA, kapt. F. Diepenbroek, is gister van IJmuiden naar New York vertrokken. Het zal aldaar petroleum laden voor Java.

Afbeelding
Datum 25 februari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 februari. Volgens bericht van Kapt. Diepenbroek, gezagvoerder van het Nederlandse nieuwgebouwde stalen barkschip SEMPER SPERA, van Amsterdam te New York aangekomen om voor Java te laden, had hij bij het begin van de reis tot op 33º N.B. 60º W.L. zeer gunstige gelegenheid, doch in het laatste gedeelte van de reis had hij met hevige westerstormen te kampen. Het rak van de voormars ra is gebroken, doch andere schade werd niet veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 15 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Staats-Courant no. 63 bevat de statuten van de vennootschap Zeilvaart-Maatschappij Neptunus, gevestigd te Rotterdam. Doel: het reden van zeilschepen, aangegaan tot 31 december 1931, kapitaal NLG 2.000.000, in 20 seriën van NLG 100.000 elk, in aandelen van NLG 1.000. Voorlopig worden uitgegeven 6 seriën. Het gehele kapitaal moet geplaatst zijn vóór 31 december 1897. Bij de oprichting is geplaatst NLG 464.750, gedeeltelijk tegen inbreng van schepen, te weten:
1. het Nederlands ijzeren barkschip BURGEMEESTER JONKHEER COENEN, varende onder Nederlandse vlag, metende 2.150 registertonnen, voor de daaraan door partijen toegeschatte waarde van NLG 200.000. (opm: bedoeld zal draagvermogen, het schip was groot 1.427 registertonnen)
2. het Nederlands ijzeren barkschip SEMPER SPERA, varende onder Nederlandse vlag, metende 1.209 registertonnen, voor de daaraan door partijen toegeschatte waarde van NLG 185.000.
Voor de eerste maal zijn benoemd: tot directeur de heer G. van de Gevel te Rotterdam en tot commissarissen de heren F.A. Vriese te Amsterdam en W.A. Schaay en Hendrik Veder Jzn, beide te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 augustus. Men begint zich ongerust te maken over de lange reis van het stalen barkschip SEMPER SPERA, kapt. F. Diepenbroek, dat 24 maart van New York met een lading petroleum in kisten naar Java vertrok en thans reeds 141 dagen reis heeft. Reassurantie tot een hoog bedrag werd reeds enige dagen geleden op die bodem gesloten. Het barkschip SEMPER SPERA, groot 1.206 registerton, werd in 1891 te Amsterdam gebouwd.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 augustus. Op het Nederlandse barkschip SEMPER SPERA, kapt. F. Diepenbroek, 24 maart van New York naar Java vertrokken, is reassurantie gesloten tegen 60 guineas percents. De lange reis van het schip geeft reden tot enige bezorgdheid voor de veiligheid van genoemde bodem. De mogelijkheid bestaat echter dat de reis van gemeld schip door niet boven Kaap San Roque (het oostelijke punt van Zuid-Amerika) te hebben kunnen zeilen, waardoor de reis belangrijk vertraagd is.

Afbeelding
Datum 29 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 september. De orkaan die tussen 4 en 6 juni j.l in de Indische Oceaan heeft gewoed, blijkt van buitengewone hevigheid te zijn geweest. Behalve het grote aantal schepen, dat met masten overboord de naastbijzijnde havens is binnengelopen, moet men thans aannemen dat daarin verloren zijn gegaan o.a het nieuwe stalen barkschip SEMPER SPERA, kapitein F. Diepenbroek, 24 maart van New York naar Anjer vertrokken.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 oktober. De stalen bark SEMPER SPERA, een van de schoonste schepen der Nederlandse koopvaardijvloot, is op haar eerste reis te gronde gegaan. Gebouwd op de werf van de heer Groen van Waarden, vertrok zij in het begin van het jaar naar New-York. Van daar wendde zij de steven naar Java. Tijdingen, aan welker juistheid niet valt te twijfelen, melden, dat het vaartuig, tussen 1 en 7 juni j.l. in de nabijheid van Mauritius, met nog drie andere schepen, is ten onder gegaan. Het schip was het eigendom van de Zeilvaart-Maatschapij Neptunus te Rotterdam (opm: zie o.a. PGC 290992).

Afbeelding
Datum 15 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 oktober. Het comité van Lloyd’s verzoekt bericht van het schip SEMPER SPERA, kapitein Diepenbroek, de 24e maart van New York naar Anjer vertrokken.

Afbeelding