|
Amsterdam, 10 december. Op de scheepsbouwwerf De Boot van de heer F.F. Groen te Amsterdam, werd gisterenmiddag, ten aanschouwe van een talrijk publiek, het fraai gebouwde stalen zeilschip SEMPER SPERA te water gelaten. Het zeilschip is geheel uit staal gebouwd, met stalen masten, stengen en ra's; de ondermasten en daarop volgende onderstengen zijn uit één stuk vervaardigd en vormen lengten van ruim 40 meter, met een omtrek op het midden van 2.50 meter; de achterste of bezaansmast is over de gehele lengte van de bodem van het schip tot de vlaggeknop (opm: mastkloot) in één lengte. De inrichting van het schip op het bovendek, met het campagnedek, waaronder de kajuitsinrichting, verder het logies voor de bemanning en berging van scheepsinventaris, is die welke thans vrij algemeen gebruikelijk is. De bouw van SEMPER SPERA is er op aangelegd om, met behoud van sierlijke en fijne lijnen die op een goede bezeildheid kunnen doen vertrouwen, toch het meest mogelijke laadvermogen te verkrijgen. De afmetingen van het schip zijn: lengte op het bovendek 65 meter, breedte 11 meter, holte of diepte 7 meter; het draagvermogen zal ruim 2050 Engelse ton kunnen zijn. Reeds zoals het schip onder de reusachtige overkapping op de werf op stapel stond, omgeven door de verschillende machinerieën en werktuigen, die voor de bewerking van de samenstellende delen benodigd waren, leverde het een eigenaardige aanblik op. Het nut en de doelmatigheid van deze inrichting voor de hedendaagse wijze en soort van scheepsbouw, worden thans onverdeeld door deskundigen hier te lande ingezien en erkend, terwijl blijkens de veelvuldige bezoeken aan de werf van de heren Groen, zij ook de belangstelling van vakmannen in het buitenland schijnen op te wekken. Op het gegeven teken liep SEMPER SPERA fraai en gelijkmatig af en het grootse schouwspel liet ook thans niet na indruk op de toeschouwers te maken.
|