Inloggen
SCHEEPVAART I - ID 5744


Kroniekberichten

Datum 10 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 10 maart. De zeelichter SCHEEPVAART I arriveerde gisteren van Sunderland te Brunsbüttel.

Afbeelding
Datum 25 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Londen, 25 juli. De Nederlandse lichter SCHEEPVAART I en het Duitse stoomschip FORTUNA zijn in het Kaiser Wilhelm Kanaal met elkaar in aanvaring geweest, waardoor beide schepen beschadigd werden.

Afbeelding
Datum 27 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Kiel, 25 juli. Het stoomschip FORTUNA, dat met de lichter SCHEEPVAART I in aanvaring was, is hier aangekomen en heeft bij het hoofd vastgemaakt. De schade bevindt zich aan stuurboord boeg. De buitenhuid is vanaf de reling tot waterlijn gedeukt, deels doorsneden. De FORTUNA is lek en zal hier 150 ton lossen, die in de lichter nº 28 overgeladen worden. Na gerepareerd te hebben zal het stoomschip de reis naar Danzig voortzetten.

Afbeelding
Datum 28 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Brunsbüttelkoog, 26 juli. De lichter SCHEEPVAART I, die met het stoomschip FORTUNA in aanvaring was, wordt, na voorlopig gerepareerd te hebben, naar Rotterdam gesleept om aldaar afdoende te repareren.

Afbeelding
Datum 28 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 28 juli. De lichter SCHEEPVAART I, vertrok vanmiddag gesleept door de sleepboot DONAU, van Brunsbüttel naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Hamburg, 31 juli. Voor het Amtsgericht te Kiel is een verklaring afgelegd inzake de aanvaring van het stoomschip FORTUNA met de Nederlandse lichter SCHEEPVAART I. Hieruit ontlenen wij dat die aanvaring heeft plaatsgehad 24 juli, 3 uur namiddag in het Kaiser Wilhelm Kanaal nabij het kilometermerk 21. Er heerste een stormachtige wind kracht 6 à 7, toen de lichter in het zicht kwam werd het vaartuig plotseling door de wind hard naar bakboord over gedrukt, zodat het dwars in het kanaal kwam te liggen. De FORTUNA had reeds de machine op langzaam gezet en daarna gestopt. Tenslotte had men het roer hard stuurboord gezet en met volle kracht achteruit geslagen om zodoende het stoomschip aan stuurboord dicht bij de glooiing te brengen. Op onverklaarbare wijze scheerde de FORTUNA plotseling en snel naar stuurboord over en op het volgende ogenblik had de aanvaring plaats. De FORTUNA werd door de met volle kracht gesleepte lichter aan bakboord boeg getroffen en tot aan de waterlijn sterk ingedrukt. Het schip bleef afgescheiden van een lek in de piektank, dicht. Aangezien de gezagvoerder van de lichter afstand deed, van de aangeboden hulp, zette de FORTUNA de reis naar Holtenau voort.
Aldaar verklaarden de experts dat de FORTUNA een gedeelte lading moest lossen en te Kiel repareren. De reparaties zullen 10 à 14 dagen in beslag nemen.

Afbeelding
Datum 20 februari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Londen, 20 februari. Volgens een telegram uit Dyssart is de Nederlandse lichter SCHEEPVAART I van Vlissingen met schade alhier aangekomen. Volgens rapport heeft het vaartuig aan de grond gezeten. Het zal echter een lading steenkool innemen en dan naar Rotterdam worden gesleept.
Wij vernemen verder dat de SCHEEPVAART I op rotsen heeft gezeten en dat er een onderzoek heeft plaats gehad, waarbij bleek dat het vaartuig geen water maakte. Het zal op de gewone wijze, nadat er weer geladen is, naar Rotterdam worden gesleept.

Afbeelding
Datum 22 februari 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Londen, 20 februari. Volgens telegram uit Dysart is de Nederlandse lichter SCHEEPVAART I, van Vlissingen komend, aldaar binnengesleept met schade, hebbende op Rock Heads, 100 yards ten westen van Dysart Harbour vast gezeten. Het vaartuig werd vlot gesleept na lossing van de waterballast. De lichter zal, na kolen te hebben geladen, naar Rotterdam worden gesleept.

Afbeelding
Datum 13 maart 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Rotterdam, 11 maart. De zeelichter SCHEEPVAART I, kapt. K. Kubauchs, vertrok heden van Dysart naar Schiedam gesleept door het stoomschip ZUID HOLLAND van Middlesbrough naar Rotterdam

Afbeelding
Datum 08 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Rotterdam, 7 april. Het stoomschip WESTLAND, van Blyth naar kilometer 1 met de van Newcastle naar Holtenau bestemde lichter SCHEEPVAART I, passeerde 8 april Brunsbüttel.

Afbeelding