Inloggen
ADELAAR - ID 57

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5247 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1897-03-30
Technical Data

Gross Tonnage: 194.13 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.42 Net tonnage
Deadweight: 276.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.14 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 2016-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1916 gemotoriseerd met een 80 PK 2cyl. J. & C. Bolinder Co.

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-03-31 ADELAAR
Manager: Tamme Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Warnder Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBGT

Date/Name Ship 1898-00-00 MARIA AUGUSTA
Manager: Magelhäes Filho, Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Magelhäes Filho, Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: HFDN

Date/Name Ship 1916-00-00 MARIA AGUSTA
Manager: Alvaro Afra & Co, Oporto, Portugal
Eigenaar: Alvaro Afra & Co, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HFDN

Date/Name Ship 1920-00-00 MARIA AGUSTA
Manager: Soc. De Pescarias 'Jupiter' Ltd., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Soc. De Pescarias 'Jupiter' Ltd., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: HFDN
Additional info: (In de Grand Banks Visserij)

Ship Events Data

1897-03-31: Dagregister deel 14 nummer 156, den eersten April 1800 zeven en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Warnder Kramer, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar dat het staalijzeren schoenerschip genaamd “Adelaar”, hebbende een dek en twee masten, gemeten bruto 549.96 kubieke meter of 194.13 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 522.47 kubieke meter of 184.42 tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door ondergeteekende, aan mij in eigendom toebehoort, dat ik Nederlander ben, hier ten lande woonachtig, dat het bestuur over hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victulieeren of bevrachten van het zelve vereischt wordt te Groningen wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mij toedoen of gedogen in strijd met de onzijdigheid van de Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, 31 Maart 1897. W. Kramer. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5247.)
1897-11-27: 27-11-1897 tijdens stormweer op de rede van Lagos, Nigeria gestrand en wrak geslagen. Door de verzekering total loss verklaart. De ijzeren schoener ‘ADELAAR, kapitein-eigenaar W. Kramer te Groningen, 184,43 NRT, 7 maand oud, strandde op 27-11-1897 rond 20.00 uur tijdens storm en hoge zee op 1/3 mijl westelijk van Lagos in Portugal. De schoener was met kolen onderweg van Cardiff naar Lagos en Portimao. Het schip ging verloren, maar de lading kon worden geborgen. Met laag water konden de opvarenden, vijf zeelui en twee passagiers (vrouw en kind?) zonder hulp van derden het schip verlaten en veilig de wal bereiken.
1898-00-00: In 1898 wrak geborgen en verkocht aan Magelhäes Filho, Lissabon, Portugal. Gerepareerd en weer in de vaart gebracht.
1926-00-00: Stond nog in LR 1926-27. In 1931 niet meer in Lloyds Register of ships geregistreerd. Helaas geen conformatie van het final fate. ( Opm. Veel Grand Banks vissers raakten verloren op de visgronden rond New Foundland.)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Kramer, Warnder