Inloggen
ROTTERDAM - ID 5591


Kroniekberichten

Datum 09 mei 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Excursie dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM. Alvorens de eerste reis in de geregelde dienst op New York te aanvaarden zal – bij genoegzame deelneming en na welgeslaagde proeftocht – het 8200 ton groot dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM een twaalf-daagse excursie maken, waarvan prospectussen verkrijgbaar zijn bij de Holland-Amerika Lijn, Rotterdam.

Afbeelding
Datum 27 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 juli. Het voor rekening van de Holland-Amerika Lijn te Belfast nieuw gebouwde stoomschip ROTTERDAM is thans nagenoeg voor de dienst gereed. Het zal op 29 dezer proefstomen en komt daarna naar Rotterdam, alwaar het tegen 31 dezer wordt verwacht.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Maassluis, 31 juli. Het nieuwe stoomschip ROTTERDAM arriveerde heden van Belfast in de Nieuwe Waterweg.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. Het fraaie door de scheepsbouwmeesters Harland & Wolff te Belfast voor rekening van de Holland-Amerika Lijn van staal gebouwde dubbel schroefstoomschip ROTTERDAM, bestemd voor de vaart tussen Nederland en New York, ligt thans aan de Wilhelminakade; het is lang 470, breed 53 en hol 42 voet tot het tentdek en meet ongeveer 8301 registerton.
Beladen zal het een diepgang van 27 Eng. voet hebben. De schroeven worden in beweging gebracht door twee afzonderlijk werkende triple expansion machines die te zamen op de proeftocht een kracht ontwikkelden van 5700 paardenkrachten en die het stoomschip een snelheid geven van ongeveer zeventien mijl. Dit schip, het grootste der maatschappij, heeft ruimte voor 200 eerste klasse passagiers, verdeeld over twee dekken. De bovenste hutten, 29 in getal, bevinden zich allen op het promenadedek. Overigens bieden alle hutten het comfort aan, dat tegenwoordig op een transatlantische mailboot kan worden verwacht.
De hutten der 150 tweede klasse passagiers sluiten zich, behoudens behoorlijke afsluiting, aan die der eerste klasse passagiers aan. Zij kunnen ook voor eerste klasse gebruikt worden. Ook is er ruimte voor 1000 passagiers derde klasse.
Een grote verbetering bij dit nieuwe stoomschip is het geheel doorlopende opper­ of shelterdek, waarmede de passagiers beslist gebaat zijn. Behalve dit shelterdek heeft het stoomschip nog een groot promenadedek met daarboven nog een tweede promenadedek van dezelfde lengte, dat, behalve de ruimte, ingenomen door dekhuizen, sloepen enz, aan de passagiers een vrije oppervlakte overlaat van meer dan 10.000 vierkante Engelse voet.
Door een sierlijke en ruime vestibule, prijkend aan de ene zijde met het portret van Neerlands Koningin Wilhelmina en aan de andere zijde met een groot vak geslepen en gekleurd glas, komt men in de bibliotheek en door een toegang in de achterzijde der vestibule tot het damessalon, dat met kostbaar hout beschoten is, terwijl de panelen prijken met in de fabriek Rozenburg vervaardigde tegels, voorstellende schilderstukken van Nederlandse schilders, waaronder van Mesdag, Mauve, Du Chatel, Apol, v.d. Sande Bakhuyzen, Maris en Van Borselen.
Het damessalon is met alle mogelijke comfort ingericht en in het middenpenant bevindt zich een grote spiegel met jardinière. Het geheel vormt een waar prachtstuk.
De eerste klasse rookkamer heeft communicatie met het eerste promenadedek en met het dek beneden. Zij is beschoten met eikenhout, versierd met tegels. Een bar en hulpbar is in en bij de rookkamer. Ook de tweede klasse heeft een afzonderlijke damessalon en een rookkamer.
Het eerste klasse eetsalon op het tentdek aan de voorkant der dekhut is zeer ruim en wordt van boven verlicht door koepelvormige gekleurde schijnlichten. Met het fraaie meubilair en keurig beschietwerk vormt het een sierlijk geheel. Er is plaats voor 122 personen.
In een afzonderlijke hut achter op het tentdek bevindt zich het hospitaal derde klasse. Voor een verbeterd verblijf der derde klasse is hier ruimschoots gezorgd, waaronder afzonderlijke hutten en waskamers voor vrouwen en mannen met ruime watertoevoer. Het dienstpersoneel en machinisten hebben hun verblijf in de dienstgang aan bakboord op het tentdek.
Tot meerdere veiligheid der opvarenden is het stoomschip verdeeld door vijf schotten in zes waterdichte afdelingen. Het heeft vijf luiken en ruimte voor 1277 ton waterballast. Tot veiligheid der opvarenden zijn 14 reddingboten aan boord en voor lucht zorgen in het geheel 150 ventilators en voor de bediening van het schip als ankerlichten, electrische verlichting, lossen, laden, enz. zijn in het geheel 26 verschillende machines met 49 cylinders. De electrische geleidedraad der verlichting is negen mijlen lang.
In het geheel heeft het stoomschip zes dekken. De hut van de gezagvoerder bevindt zich benevens de kaartenkamer op het sloepdek. De bovenste brug heeft een hoogte van 56 voet boven de oppervlakte der zee. Daarop bevinden zich de telegrafen naar de machinekamer en spreekbuizen voor de dienst. Ook een nieuw verbeterd Thompson kompas van de laatste vinding is daar geplaatst. De gehele bemanning met dienstpersoneel bestaat uit ongeveer 140 koppen.
Dit kolossale stoomschip wordt overal electrisch verlicht en op het gebied van ventilatie en veiligheid zijn alle verbeteringen van de laatste tijd toegepast. Het stoomschip, dat de 18e augustus van hier naar New York vertrekt, wordt gevoerd door kapitein F.H. Bonjer.
Het wordt in de hoogste klasse van Veritas en Lloyd opgenomen en voldoet aan al de bepalingen van de Board of Trade.
Een stoomschip van dezelfde inrichting, de STATENDAM, groot ongeveer 10500 ton, dus nog ruim 2000 ton groter dan de ROTTERDAM, is voor de Holland­Amerika Lijn te Belfast bij dezelfde bouwmeesters in aanbouw.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Het dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM der Holland-Amerika Lijn zal zondag 15 augustus van 10 uur voormiddags tot 4 uur namiddags te bezichtingen zijn voor houders van toegangskaarten, welke à NLG 0,25 per persoon verkrijgbaar zijn bij de portier, ingang Wilhelminakade.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 augustus. Het dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM van de Holland-Amerika Lijn is heden van hier voor de eerste reis naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

(Geen datum of plaats) Heden is het 25 jaar geleden, dat het stoomschip ROTTERDAM, toebehorende aan de C.V. Plate, Reuchlin & Co en onder bevel staande van de heer Jb. Hus, de eerste reis van Rotterdam naar New York aanvaardde. Naar men weet, is bovengenoemde vennootschap reeds in 1873 opgelost in de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. (opm: sterk bekort)

Afbeelding
Datum 01 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Het stoomschip ROTTERDAM van de Holland-Amerika Lijn, 26 dezer te New York aangekomen, rapporteert op 24 dezer op 43º10’ N.B. en 57º W.L. de 3e officier en negen matrozen te hebben overgenomen, die 18 februari met een reddingboot om assistentie waren afgezonden van het stoomschip LA CHAMPAGNE van de Compagnie Générale Transatlantique, hetwelk 17 dezer met de machine defect ten anker was gegaan op 45º27’ N.B. en 51º22’ W.L. Aan boord van de LA CHAMPAGNE was alles wel, het stoomschip was dicht.

Afbeelding
Datum 02 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Halifax, 27 februari. Het stoomschip LA CHAMPAGNE is hier heden binnengesleept door het Engelse stoomschip ROMAN, van Liverpool naar Boston bestemd.
Kapitein Bonjer, gezagvoerder van het stoomschip ROTTERDAM, te New-York aangekomen, rapporteert op de 24e dezer op 43º10’ N.B. en 47º W.L. een boot te hebben ontmoet met een officier en 9 personen der bemanning van de LA CHAMPAGNE. Enigen hadden handen en voeten bevroren en hadden verschrikkelijk geleden. Zij hadden hun schip vrijdagavond de 18e dezer verlaten om hulp te gaan zoeken. De LA CHAMPAGNE lag toen ontredderd voor anker nabij de bank van New-Foundland, op 45º27’ N.B. en 51º52’ W.L. Het schip had geen lek en alles was wel aan boord. De ROTTERDAM heeft de officier en de 9 matrozen in het lazaret te Hoboken ontscheept, waar zij de hulp van een geneesheer ontvingen. De officier was de tweede stuurman der LA CHAMPAGNE, George Unswordt. Hij berichtte dat het ongeluk gebeurde de vijfde dag na het vertrek uit Havre. De schroefas brak met daverend geweld en over heel het schip voelde men een vreselijke schok. De LA CHAMPAGNE liet het anker vallen, de gehele dag werkte men aan de herstelling der as, maar kon ze onmogelijk in orde brengen. Het is daarom dat de sloep met de tweede stuurman en 9 matrozen van boord vertrok, om hulp te zoeken. Zoals wij hierboven zeiden zwalkte die boot 6 dagen rond, alvorens zij door de ROTTERDAM werd opgenomen.

Afbeelding
Datum 26 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 maart. Ten gevolge van zeer sterke zuiging, veroorzaakt door het voorbijvaren van het stoomschip ROTTERDAM, sprongen gisteren middag te 3.30 uur te Schiedam de binnendeuren uit de buitensluis open, zodat zij in hun kasten kwamen. Toen sloegen zij met een harde slag dicht. Een der buitendeuren sprong eveneens zo ver open, doch bij het dichtslaan bij de terugslag van het water knapte de beugel door midden, waarmee de sluitboom aan de deur bevestigd is.

Afbeelding
Datum 01 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 januari. Het stoomschip ROTTERDAM der Holland Amerika Lijn is naar Belfast vertrokken, om op de werf van Harland & Wolff te worden voorzien van waterballastketels met een inhoud van 1000 – 1200 ton.

Afbeelding
Datum 10 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 december. Volgens telegram uit New York heeft het dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM schade aan de voorsteven en zit het nu in het droogdok. Het zal vermoedelijk 23 dezer vertrekken.

Afbeelding
Datum 17 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boulogne, 12 december. Volgens mededeling schijnt het dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM, dat sedert te New York in het dok zit, op 24 november hier met het voorschip tegen enige klippen aan het einde der breakwater te hebben gestoten.

Afbeelding
Datum 21 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 9 december. Men ontdekte gisteren, dat enige platen in de bodem van het dubbelschroef stoomschip ROTTERDAM verbogen waren, veroorzaakt door aanvaring met het breakwater te Boulogne op 24 november l.l. Bij aankomst alhier bevond men, dat een ketting in één van de schroeven verward zat, hetgeen vermoedelijk de oorzaak is geweest van het ongeval te Boulogne.

Afbeelding
Datum 23 december 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 december. Het Nederlandse stoomschip ROTTERDAM, van New-York naar Rotterdam, is heden Prawle Point (opm: ten Z.O. van Plymouth) gepasseerd en signaleerde veel dekschade te hebben.

Afbeelding
Datum 30 maart 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 30 maart. Het s.s. ROTTERDAM van de Holland-Amerika Lijn, een van de eerste grote boten der Maatschappij, is verkocht aan Det Forenede Dampskibs Selskab te Kopenhagen.

Afbeelding
Datum 31 maart 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 30 maart. Naar wij vernemen is het stoomschip ROTTERDAM der Holland Amerika Lijn verkocht aan det Forenede Dampskibs Selskab te Kopenhagen. De ROTTERDAM, gebouwd in 1897 door de firma Harland & Wolff te Belfast, is groot bruto 8139 registerton en netto 5100 registerton en heeft machines, welke een kracht van 5500 IPK kunnen ontwikkelen. Het is lang 470’-3”, breed 52’-3” en hol 22’-3”.

Afbeelding
Datum 12 april 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 11 april. Het s.s. ROTTERDAM dat de Holland-Amerikalijn aan det Forenede Dampskibselskab verkocht heeft is herdoopt in C.F. TIETGEN. Het zal voor de Deense maatschappij in de Amerikaanse vaart blijven.

Afbeelding
Datum 12 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 11 april. Het stoomschip ROTTERDAM, dat de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij Holland- Amerika Lijn aan de Forenede Dampskibs Selskab verkocht heeft, is verdoopt in C.F. TIETGEN. Het zal voor de Deense maatschappij in de Amerikaanse vaart blijven.

Afbeelding
Datum 15 april 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is het stoomschip C.F. TIETGEN (ex ROTTERDAM) vertrokken van Rotterdam naar Kopenhagen in ballast.

Afbeelding
Datum 21 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 april. De aankoopprijs van het stoomschip C.F. TIETGEN, ex ROTTERDAM, is ongeveer GBP 105.000.

Afbeelding
Datum 02 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Uittreksel uit het jaarverslag van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij ‘Holland – Amerika Lijn’: Over het boekjaar 1906 werd een winst behaald van NLG 4.886.985, waarvan NLG 238.670 voor avans op het verkochte stoomschip ROTTERDAM. Een dividend van 15% wordt voorgesteld. Het vervoer van tussendeks passagiers tegen goed lonende prijzen, maar vooral dat van kajuitpassagiers, was vrij belangrijk groter dan over 1905. Het nieuwe stoomschip NIEUW AMSTERDAM volbracht in het boekjaar 7 rondreizen en voldoet uitmuntend.

Afbeelding
Datum 22 december 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 20 december. Het stoomschip G.F.TIETGEN, dat thans een belangrijke vertimmering en een bodemonderzoek ondergaat, zal de volgende week tot aflevering gereed zijn om onder Russische vlag gebracht en herdoopt te worden in DWINSK.
De G.F. TIETGEN, vroeger het Nederlandse stoomschip ROTTERDAM, in 1897 te Belfast gebouwd, is groot bruto 8.173 en netto 5.142 register ton.

Afbeelding
Datum 26 juli 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 juli. Het stoomschip DWINSK is tot zinken gebracht. De DWINSK (ex. C.F. TIETGEN, ex. ROTTERDAM van de Holland Amerika Lijn) was 8.173 bruto en 5.089 netto ton groot, in 1897 te Belfast gebouwd en behoorde aan de Russian East Asiatic S.S. Co. Ltd. te Libau. Het schip was door de Engelse regering gerekwireerd en voer nu onder directie van de Cunard Lijn te Liverpool.

Afbeelding