Inloggen
RENSINA II - ID 5462


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1911-05-20 / 1918-03-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Nat. Official Number: 7619 GRON 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Barkmeijer, Briltil, Netherlands
Launch Date: 1911-02-21
Delivery Date: 1911-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 140.30 Gross tonnage
Net Tonnage: 113.89 Net tonnage
Deadweight: 205.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.15 Meters Registered
Beam: 6.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.66 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-05-20 RENSINA II
Manager: Pieter Eppinga (Eppenga), Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Eppinga (Eppenga), Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidhorn / Netherlands
Callsign: PRGJ

Date/Name Ship 1916-12-28 RENSINA II
Manager: Roelf Eppinga (Eppenga), Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Eppinga (Eppenga), Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidhorn / Netherlands
Callsign: PRGJ
Additional info: Aankoopprijs HFl. 17.000,--

Date/Name Ship 1917-12-28 RENSINA II
Manager: N.V. Zeevrachtvaart Maatschappij Zuid Holland, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevrachtvaart Maatschappij Zuid Holland, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PRGJ
Additional info: Aankoopprijs HFl. 52.000,-- (Jan Lukas van Belkum & Hendrik de Groot.)

Ship Events Data

1911-02-24: NvhN 24-02-1911: Noordhorn, 22 Febr. Gisteren werd van de werf van Gebrs. Barkmeijer met goed gevolg te water gelaten de twee-mast stalen schoener „Rensina", groot pl.m. 240 ton, voor rekening van kapt. P. Eppinga van Zuidhorn.
1911-05-20: Dagregister deel 19, nummer 34, den zes en twintigsten Mei 1900 en elf. Ik ondergeteekende, Pieter Eppinga, van beroep schipper, gedomicilieerd te Zuidhorn, verklaar te zijn eigenaar van het in deze jare op de werf van den Heer Gerh.-d Barkmeijer te Noordhorn, gemeente Zuidhorn, nieuw gebouwde schoenerschip genaamd “Rensina II”, groot volgens meetbrief afgegeven te Briltil bij Zuidhorn d.d. vijf Mei 1900 en elf, netto drie honderd twee en twintig en drie en zestig honderdste kubieke meter of honderd en dertien en negen en tachtig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en dat genoemd schip te Zuidhorn in Nederland thuis behoort en nog in geen hypotheekkantoor is te boek gesteld. Zuidhorn twintig Mei 1900 en elf. P. Eppinga. (In de kantlijn staat bijgeschreven 7619.)
1913-06-00: NRC 02.06.1913: Door de loodskotter nr. 1 Terschelling in peiling Z.T.W. de gaffelschoener RIENSINA kapt. Eppinga, van Londen naar Dalbrueck. Verzocht gerapporteerd te worden.
1918-03-00: Final Fate:
07.03.1918 onderweg met een lading houtpulp, carbid en lucifers van Zweden naar Rotterdam vermist.
RN 16.04.1918: (Geen plaats of datum) Men maakt zich zeer ongerust over het lange wegblijven van het schoenerschip RENSINA (opm: “Rensina II”), van de Zeevracht-maatschappij ‘Zuid-Holland’, directeuren de heren H. de Groot en J.L. van Belkum, te Vlaardingen. Het schip, geladen met carbid, houtpulp en lucifers is 7 maart van Frederikstad naar Rotterdam vertrokken. Door de directie zijn alle mogelijke telegrafische inlichtingen ingewonnen, waaruit bleek, dat het schip noch naar Engeland noch naar Duitsland is opgebracht. Men vermoedt dat het vergaan is. De bemanning bestond uit 6 personen.


Afbeeldingen


Omschrijving: De RENSINA II de Nieuwe Waterweg binnenkomend op een van haar laatste reizen.
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: Rensina II 1912.
Gemaakt door: Unknown