Inloggen
ANTJE - ID 536

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5019939
Nat. Official Number: 10145 GRON 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A.G. Friedrich Krupp, Germaniawerft, Kiel, Germany
Werfnummer: 384
Launch Date: 1921-02-00
Delivery Date: 1921-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft A.G., Berlin, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: AEG (Gloeikop)Type (11óx13ó)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 195.89 Gross tonnage
Net Tonnage: 136.31 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 34.34 Meters Registered
Beam: 7.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1934-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Te Hamburg nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 150 PK Güldner Type (x)

Datum 1952-11-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Am Reiherstieg te Hamburg-Wilhelmsburg met 11 meter verlengd en verhoogd: Brt 354 Nrt 260 Dwat 530 Loa 45,30 B 7,52 H 3,75.

Datum 1957-10-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In oktober te Geversdorf nieuwe hoofdmotor: tew 6 cil 300 PK Mak Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-01-07 ANTJE
Manager: Jacob Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NFJC

Date/Name Ship 1928-06-16 ANTJE
Manager: Heinrich Augustin, Stettin, Germany
Eigenaar: Heinrich Augustin, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Callsign: JBRD

Date/Name Ship 1931-08-20 ANTJE
Manager: Hermann Dietrich Schröder, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hermann Dietrich Schröder, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: JBRD
Additional info: 1934 callsign: DJCP

Date/Name Ship 1966-05-25 ANTJE
Manager: Carsten Rehder, Hamburg, Germany
Eigenaar: Klaus-Heinrich Schröder, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGCX

Date/Name Ship 1967-00-00 ANTJE
Manager: Heinecke & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Klaus-Heinrich Schröder, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGCX

Date/Name Ship 1973-11-22 ANTJE
Manager: Johannes von Stipriaan, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Johannes von Stipriaan, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGCX

Ship Events Data

1921-00-00: Door de werf gebouwd voor eigen rekening.
1922-00-00: Laatste Topzeilschoener in de verzekering bij Oranje. 1 van de zogenaamde zeven Ned. “Kieler” schepen. "Baldur” (125 brt), “Dina” (135 brt), “Hollandia” (134 brt), “Maria” (133 brt), “Voorwaarts” (139 brt), & “Zeemeeuw” (135 brt), in 1926 werd nog de schoeneraak “Rob” (139 brt) erbij gevoegd, een zusterschip van de “Dina”.
1922-00-00: In 1922: 1e reis door ijsomstandigheden twee maanden na de oplevering van Lubeck naar Zweden met een lading zout.
1922-01-07: Dagregister deel 23, nummer 410. Den achtsten Mei 1900 twee en twintig. Beilbrief. Wir bestätigen hiermit, dasz der von uns neu erbaute Dreimastschooner mit Hilfsmotor “Antje” (Bau-Nr. 384), Länge 34.30 m, Breite 7.52 m, Tiefe 2.59 m. Rauminhalt brutto 195.89 Register-Tonnen, Rauminhalt netto 136.31 Register-Tonnen in das Eigentum der Herrn Jacob Koopman in Groningen übergegangen ist. Kiel-Gaarden, den 7 Januar 1922. Fried. Krupp Aktiengesellschaft Germania Werft. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 9 Mei 1922 no. 246 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 10415 GRON 1922. In de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier ingediend den 16 Juni 1928 no. 66 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen 16 Juni 1928. De Bewaarder.
1940-08-10: Door de Duits Kriegsmarine gevorderd om aan de operatie 'Seelöwe' mee te doen. 7 november 1940 teruggave aan de eigenaar.
1973-00-00: Final Fate:
Spoedig na aankoop opgelegd te Geversdorf an der Oste. In tweede kwartaal 1975 bij de plaatselijke werf van G. Dodegge gesloopt, nadat daarmee in maart al was begonnen. Aanvankelijk was Von Stipriaan voornemens het schip weer tot zeilschip te verbouwen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Een feestje aan dek van de ANTJE. Geheel links de kapitein-eigenaar Jacob Koopman
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De naam ANTJE - Groningen is op de achtersteven leesbaar op de originele foto.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De ANTJE van 1921, de laatste Groninger topzeilschoener
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Aan dek van de ANTJE, de kok in een wat moeizame houding
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nog een dekgezicht van de ANTJE 1921
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De schoener Antje
Gemaakt door: Unknown