Inloggen
PRINSES SOPHIE - ID 5341


Kroniekberichten

Datum 24 april 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Mededelingen. Aan het verslag van de directie van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland over het jaar 1889 ontlenen wij het volgende: De reizen van de stoomschepen (de maatschappij bezit er 14) hebben een bate opgeleverd van NLG 1.489.996,41. Voltooid werden in 1889 26 mailreizen van de veertiendaagse dienst, 4 extra reizen met eigen schepen en 1 extra reis met het gecharterde Nederlandse stoomschip ADRIADNE. Het totaal van de reizen is gestegen tot 430. De duur van de mailreizen was als volgt:
Gemiddelde uitreis: 1889 1888
Stoomdagen 36 dagen, 8 uur 36 dagen, 8 uur
Reisdagen 42 dagen, 11 uur 43 dagen, 16 uur
Kortste uitreis:
Stoomdagen 32 dagen 16 uur 38 dagen, 19 uur
Reisdagen 38 dagen, 19 uur 40 dagen, 17 uur
Gemiddelde thuisreis:
Stoomdagen 37 dagen, 22 uur 38 dagen, 14 uur
Reisdagen 40 dagen, 9 uur 41 dagen, 2 uur
Kortste thuisreis:
Stoomdagen 33 dagen, 23 uur 34 dagen, 21 uur
Reisdagen: 35 dagen, 13 uur 37 dagen, 5 uur
De maatregel om extra stoomschepen te bestemmen voor het vervoer naar de Koninginnebaai, zoals thans de naam is geworden van de ligplaats van de schepen bij de nieuwe haven van Padang, heeft goede gevolgen gehad op de duur van de uitreizen van de mailschepen. Het oponthoud van deze laatste te Padang is daardoor weer normaal geworden. De veertiendaagse maildienst via Genua werd ongestoord volbracht binnen de bepaalde tijd. De onderhandelingen met de regering over een gewijzigd postcontract, waardoor geleidelijk meer snelheid zal worden verkregen, zijn thans zover gevorderd dat de vaststelling eerstdaags zal volgen. Alle stoomschepen van de maatschappij waren voortdurend in dienst. Zeven stoomschepen werden voorzien van elektrisch licht, dat goed voldeed. De kosten daarvan waren reeds verleden jaar op reparatie-rekening geboekt. Twee nieuwe stoomschepen zijn in november l.l. bestemd om in het volgend najaar te worden geleverd. Zij worden gebouwd bij de firma Caird & Co te Greenock. Zij worden voorzien van zeer krachtige machines van het triple expansie systeem en zullen aan de grotere snelheid, in het nieuwe postcontract in uitzicht gesteld, kunnen voldoen. Het laadvermogen zal groter zijn dan dat van het grootste bestaande schip van de maatschappij en de passagiers-inrichtingen zullen geheel in overeenstemming zijn met de eisen des tijds. Zij zullen genaamd worden: PRINS HENDRIK en PRINSES SOPHIE. Het verslag maakt melding van de overeenkomst, in het afgelopen jaar gesloten tussen de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, die tot het einde van 1890 de stoomvaartdienst in de Nederlands-Indische archipel onderhoudt en de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, die van 1891 af met die dienst belast is. Een gedeelte van de vloot van eerstgenoemde maatschappij werd door de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij overgenomen en in verband daarmee werden vier schepen van die vloot, die destijds door de Stoomvaart Maatschappij Holland werden gebruikt voor een vaart tussen Nederland en Indië, in een nIeuwe maatschappij ingebracht die zich constitueerde onder de naam van de Stoomvaart-Maatschappij Phoenix en bestuurd wordt door twee van de directeuren van de Maatschappij Nederland en een een directeur van de Rotterdamsche Lloyd. De overdracht van drie schepen, de BANTAM, BORNEO en CELEBES, heeft plaats gevonden in de aanvang van dit jaar; het vierde schip, de GOUVERNEUR-GENERAAL 'S JACOB, vaart nog in Indië en wordt eerst in 1891 overgedragen.
“Onze maatschappij”, zegt de directie, “zal in de Stoomvaart-Maatschappij Phoenix voor een bedrag van hoogstens NLG 986.000 geïnteresseerd zijn en hoewel de betaling eerst geschiedt in dit jaar, zo hebben wij de rekening van afschrijving op ultimo december met NLG 250.000 gecrediteerd, ten einde daaruit een mogelijke mindere waarde van deze aandelen op het einde van dit jaar te kunnen dekken, zonder nadeel te doen aan de winstrekening van 1890”. De stoomschepen van de Maatschappij Phoenix, die voor velerlei vaarten geschikt zijn, worden thans gebezigd als bestaande Nederlandse lijnen een extra beurt te vervullen hebben. De BANTAM en CELEBES worden reeds voor een extra reis op onze lijn bestemd; de BORNEO zal onder charter van de Koninklijke West-Indische Maildienst een reis doen op haar lijn. Behalve de boven reeds vermelde bate van NLG 1.489.996,41, wijst de winst- en verliesrekening aan haar credit-zijde een som van NLG 48.175,97 aan, vormende het voordelig saldo van de rekening: assurantie eigen risico, na aanvulling van de assurantie-reserve-rekening tot NLG 800.000 en voorts, met inbegrip van het saldo uit 1888 ad NLG 424,89, verschillende baten ten gezamenlijke bedrage van NLG 17.567,88, zodat het totaal aan de creditzijde NLG 1.555.740,26 bedraagt. De winst- en verliesrekening werd daarentegen belast met : NLG 11,170 voor afschrijving op de etablissementen te Amsterdam (Handelskade); NLG 467.630 voor afschrijving op de stoomschepen: NLG 250.000 reserve op rekening van afschrijving; NLG 6518,48½ voor nadelig saldo op interest-rekening; NLG 4666,09 op wisselrekening en NLG 137.370 voor afschrijving op rekening dienst van de geldlening. In het geheel dus NLG 877.354,93½ . Er blijft dus derhalve een nettowinst van NLG 678.385,31½, waarvan een uitdeling van 10% kan worden gedaan aan de deelhebbers, bedragende over het geplaatste kapitaal aan NLG 4.984.500 een som van NLG 498.450. Het aandeel van 40% in de extra winst boven 5% waarover beschikt wordt volgens art. 24 der statuten bedraagt NLG 166.150; de patentbelasting voor de uitdeling vereist NLG 12.760,32 en het saldo op de nieuwe rekening wordt NLG 1.025,00½ . Uit de toelichtingen tot enkele balansposten blijkt het volgende. De resultaten van de rekening: assurantie eigen-risico waren als volgt: geboekte premies, na aftrek van restituties, NLG 199.653,93; af betaalde schades ad NLG 101.477,96; blijft batig saldo NLG 98,175.97, waarvan NLG 50,000 bestemd werd tot vermeerdering van de assurantie-reserve-rekening (die thans, gelijk boven gezegd, tot NLG 800.000 geklommen is).
Kapitaal. In 1889 werden 499½ obligaties 1872 geruild tegen aandelen. Het kapitaal bedroeg op 31 december 1889 NLG 4.985.000, zijnde NLG 7.000.000, na aftrek van NLG 2.015.000 ongeplaatste aandelen. “Wij voorzagen”, zegt de directie, “de waarschijnlijkheid dat van de nog in omloop zijnde obligaties 1872 velen tot conversie zouden worden aangeboden en ten einde geen latere bezwaren te ondervinden wegens het disagio, dat bij zodanige conversie op de winst- en verliesrekening moeten worden afgeschreven, besloten wij in overleg met heren commissarissen om het gehele bedrag, waarvoor de dienst van de geldlening wegens de lening 1872 gedebiteerd stond, uit de winsten van dit jaar af te schrijven”. Van de 5% obligaties 1872 is nu nog uitstaand NLG 787.000 en van de 4% 1881 nog NLG 1.643.000, tezamen NLG 2.430.000. Het reservefonds bedroeg op 1 januari 1890 NLG 139.348,81; het vermeerderde door gekweekte rente met NLG 4936,25 en werd na het opmaken van de winst- en verliesrekening gecrediteerd met 10% van de overwinst ad NLG 41.537,50, zodat het op nieuwe rekening werd overgeboekt met NLG 185.817.56. Na 1 januari is de belegging van het reservefonds tot dit bedrag aangevuld. Op ultimo december 1889 was aan vracht- en passagegelden wegens toen lopende maar nog niet afgeboekte reizen NLG 715.045,70 ontvangen. Aan reiskosten voor lopende reizen van de vloot is NLG 349.312,30½ uitgegeven en aan gages van de equipage voor idem NLG 87.646,40. Het ondersteuningsfonds voor personeel is in 1889 met NLG 25.656,33 gestegen tot NLG 95.073,89; voor onderstand aan nagelaten betrekkingen van personeel, aan invaliden en werkvolk werd NLG 6439,27 uitgegeven; blijft op ultimo december 1889: NLG 88.634,62.
De stoomschepen van de maatschappij staan te boek voor NLG 5.000.000; hun inventarissen voor NLG 198.328,78 en de stoomschepen in aanbouw voor NLG 201.624,94. Als commissarissen zijn aan de beurt van aftreden de heren C.F. Quien en A.A. Bienfait, beiden herkiesbaar.

Afbeelding
Datum 24 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Greenock, 21 juli. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, dat de 19e juli te Greenock van Caird’s werf van stapel liep, geraakte aan de overkant op zandgrond vast, doch kwam met hetzelfde getij weder vlot.

Afbeelding
Datum 24 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Greenock, 19 juli. Het stalen schroefstoomschip PRINSES SOPHIE, gebouwd door de heren Caird & Co. alhier voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam werd heden met het beste gevolg te water gelaten. Het schroefstoomschip is lang 360, breed 43, hol 29.1 voet en heeft een laadvermogen van ongeveer 3450 ton. Het zal voorzien worden van triple compound machines van 2600 paardenkrachten indicateur.

Afbeelding
Datum 19 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 september. Het vertrek van de groothertog van Saksen Weimar en zijn dochter is tot morgenochtend 9 uur uitgesteld. Zij deden hedenvoormiddag een wandeling, werden te 12 uur door de burgemeester afgehaald voor de bezichtiging van het nieuwe mailschip PRINSES SOPHIE, gebruikten aldaar een lunch en brachten te 2 uur 30 een bezoek aan de schilderijencollectie van jhr Six.
De PRINSES SOPHIE is een stalen schroefstoomschip van 3450 ton bruto, met machines van het triple-expansie-systeem, die 2600 indicateur paardenkracht ontwikkelen. In de hoogste klasse van Lloyd's opgenomen, is de PRINSES SOPHIE zowel uiterlijk als innerlijk een fraai schip, waarvan de tekenaar en bouwmeester alle eer heeft. Het salon, een zeer goed verlicht vertrek, beslaat de volle breedte van het schip. Het plafond is in blauw en goud met vergulde lijsten. De panelen zijn van eiken- en notenhout, verfraaid met een groot getal schilderijen in olieverf, door zeer goede Nederlandse meesters vervaardigd. Het keurig ameublement en de rijke damasten gordijnen zijn prachtig opgemaakt en ingericht, zodat het geheel een lieflijk aanzien heeft.
Het rooksalon en de toegang tot het grote salon zijn eveneens artistiek bewerkt. De hutten zijn doelmatig ingericht, ruim en luchtig.
De PRINSES SOPHIE biedt plaats aan voor 56 eerste en 24 tweede klasse passagiers; zij is weelderig ingericht en van alle gemakken voorzien. Er is een grote vriesmachine aan boord naar het systeem van Linde, voor ijs en conservatie van vers vlees.
De hospitalen en apotheek zijn tot in bijzonderheden uitmuntend ingericht en de brandblusmiddelen zo volmaakt mogelijk.
Het schip is geheel van elektrisch licht voorzien, waarvoor het twee dubbele dynamo's heeft met voldoende kracht voor 300 gloeilampen.
Het is bijna onnodig te zeggen, dat alle voorzorgsmaatregelen genomen zijn voor de veiligheid van passagiers, schip en equipage. Acht grote sloepen zijn aan boord, allen van Duinker's patent voorzien.
De PRINSES SOPHIE heeft grote ladingcapaciteit, en onder de middelen tot snelle lading en lossen trekken vijf hydraulische kranen, die zonder enig gedruis met grote vlugheid en zekerheid werken, in het bijzonder de aandacht.
Het stoomschip heeft vol beladen 13¾ mijl gelopen op de proeftocht en is niet alleen een snel maar ook een bijzonder gemakkelijk zeeschip. (opm: het schip is op 27 september op de eerste reis van Amsterdam naar Batavia vertrokken.).

Afbeelding
Datum 21 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 november. Volgens bericht uit Batavia is het stoomschip PRINSES SOPHIE, op de reis van Tjilatjap naar Soerabaija, in het Oostgat van Soerabija aan de grond gelopen, doch zit niet gevaarlijk.

Afbeelding
Datum 22 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 november. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, dat in het Oostgat van Soerabaija aan de grond was gelopen, is volgens nader bericht van Batavia vlot gekomen na een gedeelte der lading te hebben gelost.

Afbeelding
Datum 25 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 december. Het nieuwe stoomschip PRINSES SOPHIE, van de Maatschappij Nederland, dat thans op zijn eerste thuisreis is van Batavia naar hier, is 4 dagen voor de maildag te Suez aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip ROTTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 4 dezer van New York te Rotterdam. SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 2 dezer van Buenos Ayres, naar Amsterdam; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 3 dezer te Southampton; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Suez; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Kaap Vincent; CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 4 dezer van Port Said; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 2 dezer van Genua; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; OBDAM, van de N.A.S.M, 4 dezer van Rotterdam vertrokken naar New York, vertrok 5 dezer van Boulogne; UTRECHT, arriveerde 4 dezer van Batavia via Marseille te Rotterdam; NOORDBRABANT, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said en de 5e van Suez.

Afbeelding
Datum 13 januari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 8 januari. Het stoomschip KONINGIN EMMA ligt bij de watermachine te Velsen met een gat in de boeg en zal nu bij het verder opbreken van de vaargeul door de PRINSES SOPHIE vervangen worden, die hedenmiddag van hier is opgestoomd en nu ter hoogte van Velsen is, gevolgd door het Engelse stoomschip CHILIAN. De stoompompen kunnen het binnendringende water in de Gallee (opm: waarschijnlijk wordt bedoeld galley [kombuis]) meester blijven.

Afbeelding
Datum 16 januari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 januari. Het stoomschip KONINGIN EMMA is heden circa 1.000 meter geavanceerd en wordt gevolgd door de PRINSES SOPHIE, die nu achter haar ligt.

Afbeelding
Datum 25 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 januari. De stoomschepen KONINGIN EMMA, PRINSES SOPHIE, CHILEAN, PRINS FREDERIK HENDRIK en SEAHORSE, alsmede de CHRISTIANA met de AMSTELSTROOM op sleeptouw, zijn hedenmiddag tot bij de Houthaven te Amsterdam aangekomen.

Afbeelding
Datum 27 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men meldt ons uit Amsterdam van 25 januari: De vloot van acht grote Atlantische stomers, die ongeveer 14 dagen door het ijs in het Noordzeekanaal beklemd is geweest, is heden namiddag tegen 4 uur voor de stad aangekomen, dank de vereende krachten, die in de laatste dagen, zowel van de zijde van IJmuiden als van Amsterdam zijn aangewend om een slop in het ijs te maken. Duizenden nieuwsgierigen bewogen zich de ganse dag aan de IJ-zijde van de stad, om het ijs door middel van buskruit van nabij te zien breken. Het was ongeveer half drie, toen de trotse KONINGIN EMMA aan de badinrichting aan de Westerdoksdijk was genaderd: en van daar tot aan de aanlegplaats (de Handelskade), plm. 600 meter, verliepen er nog twee volle uren.
Het oponthoud hier was hoofdzakelijk daaraan te wijten, dat het slop te smal was, aangezien dezerzijds met ijsploeg of sleepboot van kleiner afmeting dan de EMMA was gewerkt, zodat de kolossus of opnieuw baan breken of het slop wijder moest maken. Het kostte daarenboven aan de kapitein heel wat moeite om het schip te doen meren, aangezien de massa dik ijs moeilijk te verplaatsen was. Door middel van een stalen streng, aan de aanlegpalen vastgemaakt, kon het schip, na een uur zware arbeid, nu eens vooruit, dan achteruit, eindelijk de rustige plaats van bestemming bereiken. Daarbij was o.m. tegenwoordig de burgemeester, die de heer Tegelberg, directeur van de Maatschappij, gelukwenste met de volbrachte moeitevolle arbeid. Nauwelijks was de KONINGIN EMMA gemeerd, of de PRINSES SOPHIE zocht de bestaande aanlegplaats op, terwijl de SEAHORSE langs boord van de PRINS WILLEM III van de Koninklijke West-Indische Maildienst meerde, onmiddellijk gevolgd door de PRINS FREDERIK HENDRIK van die maatschappij en de CHILIAN.
Dezerzijds (van Amsterdam) zijn naar IJmuiden opgestoomd de EUROPEAN (Hull-boot), omdat de tussenruimte tussen de CHILIAN en de CHRISTIANA, die de AMSTELSTROOM sleept, te groot was. Deze stomers zullen vermoedelijk elkander passeren bij de Nesserton (Oostzaan).

Afbeelding
Datum 13 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Java naar Amsterdam, arriveerde 10 dezer te Genua; ANTENOR, van Java naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Singapore; HECTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 8 dezer Perim; STENTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 9 dezer Port Saïd; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 9 dezer Kaap St. Vincent; PRINS WILLEM I vertrok 9 dezer van New York naar West Indië; ARDJOENO van Rotterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Marseille; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer, des voormiddag 2 uur, van Boulogne; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 10 dezer, des voormiddag, Cape Henry; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vetrok 9 dezer van New York.

Afbeelding
Datum 26 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS WILLEM I vertrok 24 dezer van Amsterdam naar Paramaribo; ORANJE NASSAU is 23 dezer van Paramaribo naar Amsterdam vertrokken; PRINS MAURITS is 21 dezer van Amsterdam te Paramaribo aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 24 dezer te Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 23 dezer te Genua; SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 24 dezer van Suez; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde dezer te Suez en heeft de reis voortgezet; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 23 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 14 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 11 dezer te Padang; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Batavia, 25 dagen reis van Marseille; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 11 dezer te Marseille; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 11 dezer St. Vincent; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 12 dezer Point de Galle; VOORWAARTS, vertrok 12 dezer van Amsterdam naar Batavia; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 12 dezer van Southampton.

Afbeelding
Datum 22 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS ALEXANDER, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 19 dezer van Genua; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 20 dezer van Aden; PRINSES SOPHIE, arriveerde 20 dezer van Amsterdam te Batavia; SOENDA, vertrok 20 dezer van Batavia te Amsterdam; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore, via New York, arriveerde 19 dezer te New York; BROMO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 20 dezer te Port Said; ARDJOENO, van Java, laatst van Marseille, naar Rotterdam, arriveerde 20 dezer voorgaats van den Nieuwe Waterweg.

Afbeelding
Datum 03 november 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlaardingen, 28 oktober. De viskotter KONINGIN REGENTES EMMA, Reederij Oranje, van de firma J. G. van Wingerden & Co te Vlaardingen, gemeerd liggende aan de ducdalven in de buitenhaven van IJmuiden kreeg schade aan tuigage toegebracht door het binnenkomend stoomschip PRINSES SOPHIE, van de Maatschappij Nederland. De zaak werd door de rederijen in der minne geschikt.

Afbeelding
Datum 29 december 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 26 dezer te Padang; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 27 dezer Gibraltar; DIDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 27 dezer van New York te Amsterdam; MAASDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 27 dezer Wight; PRINS MAURITS is 27 dezer van West Indië te New York aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 14 dezer te Marseille; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Baltimore naar Amsterdam, passeerde 14 dezer Dover; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 13 dezer Ouessant; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 14 dezer Pantalaria; MAASDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 14 dezer, des voormiddag 10 uur van Boulogne; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 14 dezer Suez.

Afbeelding
Datum 22 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 21 februari. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 20 dezer Lezard; WERKENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 19 dezer te New York; PRINS MAURITS, arriveerde 20 dezer te Amsterdam; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 19 dezer Carboéra; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 20 dezer te Suez; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Southampton; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Batavia; GEDE, van Java naar Rotterdam, passeerde 19 dezer Ouessant en wordt 20 dezer des nachts verwacht; SALAK, van Java naar Rotterdam, vertrok 20 dezer Port Said; DEUCALION, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 19 dezer bij Perim; LARNACA, van Singapore naar Amsterdam, passeerde 20 dezer Dover; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 20 dezer te Genua.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 6 oktober. Het stoomschip DRENTHE, van Java naar Rotterdam, vertrok 4 dezer van Perim; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, passeerde 3 dezer Gibraltar; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said; BURGEMEESTER DEN TEX, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde te Genua 3 dezer; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 4 dezer te Genua; PRINSES SOPHIE, vertrok 4 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINSES WILHELMINA, arriveerde 3 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia naar Rotterdam, is 3 dezer Gibraltar gepasseerd; PRINS FREDERIK HENDRIK, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 4 dezer te Havre.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 11 oktober. Het stoomschip VOORWAARTS, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Perim; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Kaap del Armi; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 dezer van Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 8 dezer te Southampton; SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, passeerde 8 dezer Gibraltar; KONINGIN EMMA, arriveerde 9 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia via Marseille, arriveerde 9 dezer te Rotterdam; MERAPI, van Java naar Rotterdam, arriveerde 9 dezer te Marseille; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 9 dezer te Batavia.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 26 oktober. Het stoomschip CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 25 dezer Point de Galle; DRENTHE, van Java via Marseille, arriveerde de 25e dezer te Rotterdam; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, vertrok 24 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 25 dezer te Suez; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 25 dezer Ouessant; ZUID HOLLAND, vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam; ROTTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 25 dezer Lizard; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 25 dezer van Amsterdam naar New York; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 25 dezer van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 02 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 1 november. Het stoomschip GEDEH van Java naar Rotterdam, vertrok 31 oktober van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 31 oktober te Genua; VOORWAARTS arriveerde 31 oktober van Amsterdam te Batavia; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde 29 oktober te New York; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 29 oktober Wight; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 31 oktober Lizard; P. CALAND, van de N.A.S.M, vertrok 31 oktober van Rotterdam naar New York; SEMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 31 oktober van Southampton; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, is 30 oktober te Padang aangekomen.

Afbeelding
Datum 03 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 2 november. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 31 oktober van Genua; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 1 dezer te te Genua; PRINS MAURITS, van Suriname, arriveerde 1 dezer te Amsterdam; ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, vertrok 1 dezer van Port Said; VEENDAM, van de N.A.S.M, vertrok 1 dezer van Rotterdam naar New York; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 1 dezer Wight; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 1 dezer Dover; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, arriveerde 1 dezer te Marseille; PRINSES WILHELMINA vertrok 1 dezer van Batavia naar Amsterdam; CONRAD, van Amsterdam, arriveerde 1 dezer te Batavia.

Afbeelding
Datum 11 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 10 november. Het stoomschip PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 9 dezer van Suez; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 9 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 9 dezer Dungeness; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 9 dezer te Batavia; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 9 dezer van Marseille; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 9 dezer Point de Gaille; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Marseille; CARLISLE, der N.A.T.L, van New York, arriveerde 9 dezer te New York.

Afbeelding
Datum 05 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 4 december. Het stoomschip PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Gibraltar; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 30 november te Aden; PRINSES SOPHIE, vertrok 2 dezer van Amsterdam naar Batavia; ZUID-HOLLAND, van Batavia via Marseille, arriveerde 2 dezer te Rotterdam; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 2 dezer van New York te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 08 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 december. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 6 dezer van Rotterdam naar New York; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Prawle Point; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 5 dezer te Suez; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Port Said; SOERABAJA vertrok 6 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 14 december. Het stoomschip GEDEH, van Rotterdam naar Java, vertrok 13 dezer van Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 12 dezer van Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 12 dezer te Suez; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 13 dezer te Genua; SUMATRA vertrok 13 dezer van Batavia naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 18 december. Het stoomschip KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 16 dezer Dungeness; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 16 dezer Del Armi; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 15 dezer Gibraltar; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 16 dezer van Padang; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van Amsterdam naar New York, met 53 derde klasse passagiers; VEENDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van New York naar Rotterdam; PRINSES MARIE, vertrok de 16e dezer van Amsterdam naar Nederlands-Indië; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 16 dezer Lezard; WINCHESTER, van de N.A.T.L, vertrok 16 dezer van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 22 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 21 december. Het stoomschip CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 20 dezer te Suez; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 19 dezer te Port Said; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 20 dezer te Batavia; ARDJOENO, vertrok 20 dezer van Batavia naar Rotterdam; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 19 dezer te Marseille; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 20 dezer van Southampton.

Afbeelding
Datum 23 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 22 december. Het stoomschip BROMO, van Java naar Rotterdam, vertrok 21 dezer van Marseille; EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 21 dezer Dover; CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 21 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 20 dezer van Suez; PRINS FREDERIK HENDRIK arriveerde 20 dezer van West-Indië te New York; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, keerde 20 dezer uit zee terug te Southampton wegens stormweder, doch zette 21 dezer de reis weder voort; GEDEH, van Rotterdam naar Java, vertrok 21 dezer van Marseille.

Afbeelding
Datum 16 maart 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 maart. Het stoomschip PRINSES SOPHIE van de Stoomvaart Maatschappij Nederland kwam de 15e dezer des middags om 12 uur te Genua aan en had daarmede de reis van Batavia via Padang tot Genua in 23 etmalen en 3 uren volbracht, d.w.z. in korter tijd dan ooit door enig Nederlands mailschip voor die reis werd besteed.

Afbeelding
Datum 04 december 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 december. Volgens bericht van Lloyd's is het Nederlandse stoomschip PRINSES SOPHIE van Batavia naar Amsterdam, met lekke stoomketels te Colombo aangekomen. De benodigde reparatie zal 3 dagen duren.

Afbeelding
Datum 18 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 januari. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde de 17e januari te Padang, op sleeptouw van het stoomschip PRINSES SOPHIE. De opvarenden zijn allen wel. Op 1 januari ll. brak op een afstand van 145 D. geografische mijlen (opm: 145 Duitse geografische mijlen = 145 x 7.407 m = 1.074 km) van Padang aan boord van de PRINS VAN ORANJE de schroefas. De PRINSES SOPHIE, die 12 januari ll. van Padang naar Nederland vertrok en ten einde de PRINS VAN ORANJE op te zoeken van de directie van de Nederland order ontvangen had de route door het anderhalf-graadskanaal te nemen in afwijking van de in dit seizoen gewoonlijk gevolgde noordelijke route, had daardoor het geluk de PRINS VAN ORANJE aan te treffen en kon haar, na haar over een afstand van 132 D. geografische mijlen (opm: 978 km) te hebben gesleept, behouden te Padang binnen brengen. Voor de PRINS VAN ORANJE is te Batavia een reserve schroefas in voorraad.

Afbeelding
Datum 31 mei 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 mei. Men herinnert zich dat in januari, toen aan boord van de PRINS VAN ORANJE de schroefas was gebroken, de 2de officier H. Smit, de 3de officier H. Harms, de 2de machinist T. Zuidema, de 3de machinist J. Ages, de bootsman C.G.H. Kelpin en de matrozen C. Kost en A.W. Reckes, zich vrijwillig hadden aangeboden, om op de Indische Oceaan in een open boot hulp te gaan zoeken. Later werd het schip door de PRINSES SOPHIE gevonden en ook de sloep. Nu de PRINS VAN ORANJE hier terug is, bood de directie der Stoomvaart Maatschappij Nederland heden aan deze kloeke sloepbemanning met een toepasselijk woord een herinnering aan deze daad aan. Alle kregen een fraaie oorkonde, die voor de vier eersten vergezeld was van een gouden horloge met inscriptie, voor de andere van een enveloppe.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 17 oktober. Naar wordt gemeld zijn de stoomschepen PRINS HENDRIK en PRINSES SOPHIE van de Stoomvaart Maatschappij Nederland aan de firma Diedrichsen, Jebsen & Co. te Hamburg verkocht.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Hamburg, 24 oktober. De naar hier verkochte Nederlandse stoomschepen PRINS HENDRIK en PRINSES SOPHIE hebben bij verkoop ieder GBP 25.000 opgebracht.

Afbeelding
Datum 16 november 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 14 november. Het door de firma M. Jebsen van de Maatschappij ‘Nederland’ gekochte stoomschip PRINSES SOPHIE is herdoopt in ELLA.

Afbeelding
Datum 26 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 25 september. Het Duitse stoomschip ELLA (ex. PRINSES SOPHIE), 3.510 bruto en 2.250 ton netto, in 1890 te Greenock gebouwd, van de rederij M. Jebsen te Hamburg, is naar Italië verkocht.

Afbeelding