Inloggen
PRINS MAURITS - ID 5293


Kroniekberichten

Datum 29 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 mei. Heden had van hieruit met uitmuntend gevolg de proeftocht plaats van de PRINS MAURITS, het derde stoomschip van de Koninklijke West-Indische Maildienst, gebouwd aan de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen te Amsterdam. Het vaartuig was om 07 uur 45 minuten in zee en was voor 1 uur in de sluis terug. De reis strekte zich uit tot bezuiden Scheveningen. Met 75½ omwentelingen van de schroef per minuut, werden een vermogen van 883 ind.pk en een 11¾ mijls vaart bereikt, terwijl bij overeenkomst slechts 750 ind. pk en 10 mijls vaart bedongen waren. Het werk voldeed niet alleen uitstekend, maar het werd ook vlug afgeleverd. In december laatstleden werd begonnen met het trekken van de spanten en het schip liep 26 april laatstleden te water. Het is dus afgeleverd ongeveer 6 maanden na het leggen van de kiel en ongeveer 4 weken na het van stapel gaan. De stoomwerktuigen werden met gemeerd schip beproefd 13 dagen na het aflopen.

Afbeelding
Datum 13 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 12 juni. Heden is van hier naar Suriname vertrokken het stoomschip PRINS MAURITS, kapt. H. Sluiter (opm.: eerste reis)

Afbeelding
Datum 14 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Met het gisteren uit Amsterdam vertrokken stoomschip PRINS MAURITS van de West Indische Maildienst wordt ook een stoompont voor Suriname verzonden.

Afbeelding
Datum 21 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders in de Koninklijke West- Indische Maildienst werd verslag uitgebracht over de verrichtingen dezer onderneming in 1884.
De reisrekening van de stoomschepen leverde een saldo winst op van NLG 458,95½ . Behalve dat de lage vrachtmarkt op deze uitkomst niet zonder invloed geweest is, wordt daaromtrent in het rapport nog het volgende gezegd :
Het doet ons leed te moeten zeggen, dat de maildienst in Suriname niet zo uitsluitend in het verkeer met moederland en kolonie voorziet als wij gehoopt en verwacht hadden.
Wel blijkt uit de berichten die wij uit Suriname ontvingen, dat de geregelde en versnelde gemeenschap met Nederland in een werkelijke behoefte voorziet, en dat men er levendig het gemis daarvan zou gevoelen, wanneer onze dienst moest worden gestaakt, maar de overtuiging is nog niet krachtig genoeg bij allen, die bij de voortduur onzer Maatschappij belang hebben, dat die alleen verzekerd is, als de kooplieden, vooral in Suriname, uitsluitend van onze stoomschepen gebruik maken voor de aanvoer hunner behoeften uit Europa en voor de overvoer hunner producten daarheen. Wij vertrouwen, dat de handel in moederland en kolonie ons dien zo nodige steun op voldoende en volledige wijze verstrekken zal.
De winst en verliesrekening is daarentegen belast voor het deficit op de interestrekening ad
NLG 6.818,45 ½ (de vennootschap heeft een 5 % obligatielening, groot NLG 500.000, te haren laste) en het deficit van de assurantierekening, ad NLG 889,76, waartegenover zoude kunnen worden gesteld, dat ten gevolge van eigen assurantie een assurantiefonds gevormd is van NLG 6.766,95 ½ , hetwelk in het credit van de balans paraisseert. Verder is ten laatste van de winst en verliesrekening gebracht NLG 37.416,87 of 5 % afschrijving (volgens artikel 18 van de statuten) op de 3 stoomschepen van de vennootschap ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, die in het actief van de balans een waarde vertegenwoordigen van NLG 1.030.484,13½ , zodat de genoemde rekening sluit met een deficit van NLG 44.634,59 dat op nieuwe rekening overgaat.
De balans werd goedgekeurd. De heren G. N. Muller en A. d’Ángremond werden als commissarissen herkozen.

Afbeelding
Datum 29 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Paramaribo, 28 maart. De PRINS WILLEM I van de Koninklijke West-Indische Maildienst is heden met volle lading over Le Havre naar Amsterdam vertrokken. Zowel hier als op de eilanden moest een groot aantal goederen achter blijven voor het stoomschip PRINS MAURITS, dat overmorgen verwacht wordt. Moge het zo voortgaan, opdat spoedig een vierde stomer in de vaart kan worden gebracht.
In plaats van de 30e is de PRINS MAURITS reeds in de nacht van 28 op 29 maart aangekomen. De zeer voorspoedige reis was in 16 dagen en 9 uren volbracht. Te IJmuiden werden de zeilen gehesen en eerst aan de monding van de Suriname rivier werden ze gestreken.

Afbeelding
Datum 23 mei 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 mei. Het stoomschip PRINS MAURITS, dat hier van West Indië is aangekomen, heeft te Havre een Oostenrijkse bark aangevaren en GBP 1.200 cautie voor de veroorzaakte schade moeten stellen.

Afbeelding
Datum 25 mei 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 mei. Volgens mededeling van de directie van de Koninklijke West-Indische Maildienst is het bericht omtrent de aanvaring enz. door het stoomschip PRINS MAURITS in zoverre onjuist, dat wegens het aanvaren van een Oostenrijkse bark te Havre geen GBP 1.200 cautie is gesteld. De vergoeding van de veroorzaakte schade aan dat schip, JOCKEY genaamd, werd bij minnelijke schikking voor GBP 120 afgemaakt.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 21 mei 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 mei. Kapt. Sluiter, gezagvoerder van het stoomschip PRINS MAURITS, van West-Indië tre Amsterdam aangekomen, rapporteert de 6e mei op 42º14’NB en 31º17’WL het op de lading drijvende wrak van het schip BRITTANNIA aangetroffen te hebben. Gemeld schip, naar Amsterdam bestemd en sedert lang verlaten, dreef zeer gevaarlijk voor de scheepvaart, weshalve van het stoomschip een bemande sloep derwaaqrts gezonden werd, welke het wrak in brand stak.

Afbeelding
Datum 10 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 7 januari. Het stoomschip PRINS MAURITS, kapitein H. Sluiter, arriveerde 2 januari van hier te Paramaribo en is sedert van daar vertrokken naar Demerary, alwaar het 6 januari aankwam.

Afbeelding
Datum 09 december 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 december. Het Nederlandse stoomschip PRINS MAURITS, kapt. Sluiter, is volgens telegram van Demerara d.d. gisteren in aanvaring geweest en heeft enige schade bekomen. De kapitein dacht de reis binnen twee dagen te kunnen vervolgen.

Afbeelding
Datum 28 december 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Demarara, 7 december. Het stoomschip PRINS MAURITS, kapt. H. Sluiter, is gisteren door het breken der trossen in aanvaring gekomen met het schip SHEILA, waardoor beide enige schade bekwamen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 30 dezer te Genua; SOERABAJA, van Java naar Rotterdam, arriveerde 30 dezer te Suez; ZUID HOLLAND, van Rotterdam naar Java, vertrok 29 dezer Perim; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 29 dezer van Southampton; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, vertrok 30 dezer des ochtends 4 uur 20 minuten van Boulogne; PRINS MAURITS is den 29 dezer des nachts 12 uur van Havre naar Amsterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip VEENDAM, der N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; MAASDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde den 14 dezer, des namiddags 9 uur 15 minuten, Lezard; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Southampton; PRINS VAN ORANJE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 13 dezer van Padang; PRIOK, van Hamburg en Amsterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Singapore; SUMATRA, arriveerde 13 dezer van Amsterdam te Batavia; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 14 dezer van New York te Rotterdam; PRINS MAURITS, arriveerde 14 dezer te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 26 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS WILLEM I vertrok 24 dezer van Amsterdam naar Paramaribo; ORANJE NASSAU is 23 dezer van Paramaribo naar Amsterdam vertrokken; PRINS MAURITS is 21 dezer van Amsterdam te Paramaribo aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 24 dezer te Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 23 dezer te Genua; SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 24 dezer van Suez; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde dezer te Suez en heeft de reis voortgezet; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 23 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 29 december 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 26 dezer te Padang; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 27 dezer Gibraltar; DIDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 27 dezer van New York te Amsterdam; MAASDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 27 dezer Wight; PRINS MAURITS is 27 dezer van West Indië te New York aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 januari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 3 januari. Het stoomschip BROMO, van Rotterdam naar Java, passeerde 1 januari Sagres; P. CALAND, van N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 1 dezer Lizard; ROTTERDAM, van N.A.S.M, vertrok zaterdag 31 december van New York naar Rotterdam; OBDAM, van N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 1 dezer van Boulogne sur Mer; PRINS MAURITS, vertrok 31 december van New York naar West-Indië; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 1 dezer te Southampton; DRENTHE vertrok 2 dezer van Rotterdam naar Java.

Afbeelding
Datum 22 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 21 februari. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 20 dezer Lezard; WERKENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 19 dezer te New York; PRINS MAURITS, arriveerde 20 dezer te Amsterdam; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 19 dezer Carboéra; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 20 dezer te Suez; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Southampton; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Batavia; GEDE, van Java naar Rotterdam, passeerde 19 dezer Ouessant en wordt 20 dezer des nachts verwacht; SALAK, van Java naar Rotterdam, vertrok 20 dezer Port Said; DEUCALION, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 19 dezer bij Perim; LARNACA, van Singapore naar Amsterdam, passeerde 20 dezer Dover; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 20 dezer te Genua.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Marseille; GEDEH vertrok 11 dezer van Batavia naar Rotterdam; PRINS MAURITS, vertrok 9 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; ORANJE NASSAU, arriveerde 10 dezer te van Amsterdam te Parimaribo; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Southampton; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 11 dezer van Port Said; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 11 dezer Scilly; EDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer met 124 passagiers derde klasse.

Afbeelding
Datum 02 november 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 31 oktober. Het stoomschip PRINS MAURITS, van Suriname, is bij het binnenstomen der pieren in aanvaring geweest met enige vissersvaartuigen, waardoor 3 botters enige averij bekwamen. Een der opvarenden van een botter werd door de schok overboord geslagen en is verdronken.

Afbeelding
Datum 03 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 2 november. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 31 oktober van Genua; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 1 dezer te te Genua; PRINS MAURITS, van Suriname, arriveerde 1 dezer te Amsterdam; ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, vertrok 1 dezer van Port Said; VEENDAM, van de N.A.S.M, vertrok 1 dezer van Rotterdam naar New York; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 1 dezer Wight; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 1 dezer Dover; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, arriveerde 1 dezer te Marseille; PRINSES WILHELMINA vertrok 1 dezer van Batavia naar Amsterdam; CONRAD, van Amsterdam, arriveerde 1 dezer te Batavia.

Afbeelding
Datum 14 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 13 december. Het stoomschip GEDEH, van Rotterdam naar Batavia, wordt wegens zwaar stormweer te Southampton opgehouden; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 12 dezer van Rotterdam te New York; ORANJE NASSAU vertrok 11 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; PRINS MAURITS arriveerde 11 dezer van Amsterdam te Parimaribo; MAASDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 12 dezer van New York te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 oktober. Volgens bij de Koninklijke West-Indische Maildienst uit New York ontvangen telegram moet het aldaar van West-Indië aangekomen Nederlandse stoomschip PRINS MAURITS dokken. De hoogdrukstoomschuif en de circulatiepompen zijn defect. Het stoomschip zal de 18e dezer, zijnde een dag later dan het vaarplan aangeeft, weder naar West-Indië vertrekken.

Afbeelding
Datum 30 mei 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 29 mei. Volgens telegram uit Caracas is het Nederlandse stoomschip PRINS MAURITS, kapt. Duif, van de Koninklijke West-Indische Maildienst te Amsterdam, gisteren bij Cumaná (Venezuela), gelegen op 10º23’ N.B. en 64º20’ W.L, gestrand en wrak geworden (opm: zie NRC 220999). Het schip was onderweg van Amsterdam via Paramaribo naar New York met een lading stukgoed. De 86 opvarenden (passagiers en bemanning) zijn gered. Het stoomschip PRINS MAURITS, groot 1310 ton, werd in 1884 te Amsterdam van ijzer gebouwd.

Afbeelding
Datum 03 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Hamburg, 1 juni. De zich aan boord van het op de kust van Venezuela gestrande Nederlandse stoomschip PRINS MAURITS bevindende specie (opm: muntgeld) zal vermoedelijk geborgen worden.

Afbeelding
Datum 04 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 juni. Bij de directie van de Koninklijke West-Indische Maildienst is het volgende telegram ontvangen van de kapitein van het stoomschip PRINS MAURITS:
Het schip heeft in de Golf van Orinoco op een rots gestoten. Ik was genoodzaakt het schip op strand te zetten om opvarenden en lading te redden. Ik zie geen kans het schip af te brengen. Ik beraadslaag met de agent van assuradeuren.

Afbeelding
Datum 06 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 3 juni. Lloyd’s agent te La Guayra (opm: La Guaira) seint, dat het stoomschip PRINS MAURITS is gestrand en wrak geworden bij Guanta. Er is daar geen Lloyd’s agent. De kapitein heeft evenwel Lloyd’s bemiddeling gevraagd en bovengenoemde agent vraagt thans instructies. Volgens andere berichten zal de specie, die aan boord is, te bergen zijn.

Afbeelding
Datum 06 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 5 juni. Het gestrande stoomschip PRINS MAURITS zit vol water. Er kan slechts weinig van geborgen worden.

Afbeelding
Datum 25 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 24 juni. Volgens bij de directie der Kon. West-Indische Maildienst van de gezagvoerder van het s.s. PRINS MAURITS ontvangen berichten, viel de stranding 28 mei 11 uur voormiddags nabij Caraca Deloeste, een eilandje nabij Guante gelegen, voor. Alle opvarenden werden in goede orde door reddingsboten aan wal gebracht, ook de mail en specie (opm: muntgeld) werd gered. 1 Juni zijn alle passagiers en de equipage per s.s. MANZANARES naar Curaçao vertrokken, en 3 dezer aldaar aangekomen. Experts adviseerden de gezagvoerder het schip en de lading te verkopen.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 24 augustus. Volgens advies van deskundigen zijn het wrak en de lading van het bij de kust van Venezuela gestrande s.s. PRINS MAURITS verkocht, dewijl er hoegenaamd geen kans bestond om het wrak af te brengen.

Afbeelding
Datum 22 september 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 21 september. Het wrak van het Nederlandse stoomschip PRINS MAURITS, dat op de kust van Cumaná strandde (opm: zie NRC 300599), is volgens de Venezuela Herald in publieke veiling verkocht voor USD 400.

Afbeelding
Datum 05 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Koninklijke West-Indische Maildienst in 1899. Aan het verslag over 1899 van de Koninklijke West-Indische Maildienst ontlenen wij het volgende:
De algemene toestand in West-Indië verbeterd niet. In Venezuela bijna voortdurend revoluties, terwijl eerst in het najaar de koffieprijzen stegen, waardoor de koopkracht in Haïti iets groter werd. Het goederenverkeer kon slechts met grote inspanning op hetzelfde peil worden gehouden, maar het personenverkeer was aanzienlijk minder, gedeeltelijk een gevolg van de luttele uitzending van emigranten van Java naar Suriname. Werd in 1898 ongeveer een getal van 557 vervoerd, in 1899 bedroeg dat slechts 53 personen. Over 1900 wordt echter een belangrijke verbetering verwacht. Volbracht werden 24 uit- en 23 thuisreizen; de laatste vermindering was het gevolg van het vergaan van de PRINS MAURITS. Bij Blohm & Voss te Hamburg werd een nieuw schip besteld, dat waarschijnlijk in augustus zal worden afgeleverd. Geen van de Nederlandse werven kon de bouw op zich nemen, daar zij reeds te veel ander werk hadden. Voor de voeding van de hoofdlijn werd een kustboot aangebouwd bij de maatschappij de Maas. Ter voorziening in de kosten van deze nieuwe schepen zullen aan de aandeelhouders financiële voorstellen worden gedaan. Over 1899 gaven de reizen een batig saldo van NLG 229.634; na aftrek van verschillende afschrijvingen en het nadelig saldo van de intrestrekening ad NLG 10.617, is de nettowinst NLG 108.094, waarvan wordt voorgesteld 5¾% op de aandelen uit te keren. Het assurantiefonds bedroeg 31 december 1899 NLG 283.662, waarvan reeds is afgetrokken NLG 50.000 reserve voor onafgemaakte schade. Het kapitaal in omloop is NLG 1.617.000 en aan obligaties NLG 768.000. Het ondersteuningsfonds voor het personeel beloopt NLG 28.947; het reservefonds NLG 98.383. Op de balans komt op de creditzijde het vergane stoomschip PRINS MAURITS voor met NLG 2.262.

Afbeelding