Inloggen
PRINS FREDERIK - ID 5280


Kroniekberichten

Datum 09 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 oktober. De nieuwe stoomschepen van de Mij Nederland die te Glasgow in aanbouw zijn, zullen de namen van PRINS FREDERIK, INSULINDE en PRINSES WILHELMINA dragen.

Afbeelding
Datum 26 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

De 22e februari werd van de werf der heren John Elder & Co. te Govan (Glasgow) te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip PRINS FREDERIK, gebouwd voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland en bestemd voor de vaart tussen Amsterdam en Java.
De afmetingen zijn als volgt: lengte 350, breedte 39, en 30 voet 9 duim hol, groot 3100 ton.
Behalve grote ruimte voor tussendeks passagiers is er inrichting voor 60 1e en 40 2e klasse passagiers.

Afbeelding
Datum 28 februari 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Glasgow, 22 februari. Heden is van de werf van de heren John Elder & Co. alhier te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip PRINS FREDERIK, gebouwd voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam en bestemd voor de vaart op Nederlands Oost Indië.

Afbeelding
Datum 04 mei 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 mei. Het nieuwe stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Berkelbach van den Sprenkel, heeft gisteren met het beste gevolg op de Clyde proef gestoomd en zou heden, de 3e mei, van Greenock vertrekken naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 07 mei 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 6 mei. Heden arriveerde alhier van Glasgow het stoomschip PRINS FREDERIK. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 11 mei 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 10 mei. Heden vertrok van hier naar Batavia het stoomschip PRINS FREDERIK. (opm: eerste commerciele reis)

Afbeelding
Datum 22 juni 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 juni. Het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Braat, eergisteren van hier te Batavia aangekomen, heeft de reis met twee dagen oponthoud te Marseille en Padang, in 39 dagen volbracht.

Afbeelding
Datum 14 september 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 september. Het stoomschip PRINS FREDERIK vertrok om 10 uur van hier naar Batavia, na eerst aan de stadsbok een door de Maatschappij De Schelde vervaardigde en voor de Nederlands-Indische marine in de Straat Madura bestemde sleepboot te hebben opgenomen.

Afbeelding
Datum 01 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zondag jongstleden, toen de PRINS FREDERIK in de sluis lag te IJmuiden, kwam de brievenbesteller van IJmuiden aan boord om nog enige brieven af te geven. Toen hij daarmee gereed was, bevond het schip zich reeds een eind in de haven, en kon men de man niet zonder gevaar van boord halen. Hij maakt nu een plezierreisje naar Southampton.

Afbeelding
Datum 06 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 februari. Het stoomschip PRINS FREDERIK, van Amsterdam naar Batavia, heeft de vliegende storm, die het na het vertrek uit Southampton overviel, uitgereden, geankerd in de Solent, onder het eiland Wight. Zaterdagochtend 3 februari, toen de buien begonnen af te nemen, werd de reis in de beste orde voortgezet.

Afbeelding
Datum 16 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 maart. Vrachten. Sedert de uitgifte van het bericht van 28 februari j.l. heeft de markt een grote stap vooruit gedaan op de weg van beterschap. Reeds in genoemd bericht kon men melding maken van een merkbaar vastere stemming. Tot op dat ogenblik waren bevrachtingen tot hogere koersen intussen slechts bij uitzondering voorgekomen en de sprong, die de noteringen in de richting het Kanaal en Australië sedert hebben gedaan, is dan ook vooral met het oog op het jaargetijde zeer belangrijk. De oorzaak is te zoeken in een totale of nagenoeg totale afwezigheid van disponibele scheepsruimte. De statistiek van uitvoer raadplegende was te voorzien, dat eerlang behoefte aan ruimte zou ontstaan en het is te betreuren, dat in de afgelopen maand door sommigen niet genoeg op dit feit is gelet. Arrivementen waren ook gedurende de laatste dagen wederom gering, en daar weinig schepen verwacht worden, is men ook op vreemde plaatsen ter markt geweest. De vloot in de Chinese wateren is echter eveneens zeer gedund, zodat vrees voor grote toevloed van daar niet behoeft te bestaan. Bevrachtingsorders van Singapore, Manilla en Calcutta konden niet worden uitgevoerd. Naar Nederland werd om op Java te laden, niets afgedaan. De aan de markt gestelde partijen producten zijn voorlopig niet voldoende om een schip daarop te kunnen aanleggen. Om te Macassar te laden werd een hier liggend groot schip aangelegd voor 15.000 pikols koffie tot NLG 45, wat met het oog op de afdoening van de GRAAFSTROOM, in ons vorig bericht vermeld, en in aanmerking nemende de overal heersende vastere stemming, niet schitterend is. Naar het Kanaal bedong men, nadat het laatst voor droge suiker GBP 1.17/6 besteed was, GBP 2.10/-. Beneden dit cijfer is nu niet aan te komen en voor handige schepen zou wllicht zelfs meer te maken zijn. Ook voor stroopsuiker, waarvoor het laatst tot GBP 2.-/- werd afgedaan, wordt op GBP 2.10/- gehouden. Naar Amerika slaagde men nog niet een passend schip voor koffie en lichtgoed van Padang te vinden. Naar Australië is, hoewel een afdoening tot flink verhoogde koers plaats vond, nog niet geheel in de behoeften voorzien en houdt de vraag aan. De afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: naar Amsterdam AUGUSTE ligt aan te Macassar voor 15.000 pikols koffie; naar Amsterdam stoomschip PRINSES WILHELMINA voor koffie NLG 90, tin NLG 40, huiden NLG 100, indigo NLG 120.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA EN MARGARETHA, JOHANNA, en URANIA, en het stoomschip PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 25 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 maart. Vrachten. Scheepsruimte is steeds aan het afnemen, waardoor men hogere cijfers heeft moeten besteden. Naar Amsterdam het Nederlandse schip AUGUSTE, koffie van Macassar tot NLG 45 per last, en het stoomschip PRINS FREDERIK koffie NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80, tabak NLG 67,50, tin NLG 40 en indigo NLG 120 per last. Naar het Kanaal voor order het Nederlandse schip JOHANNA GBP 4.500 in eens voor stroopsuiker. Het Nederlands-Indisch schip TWEE VRIENDEN laadt naar Melbourne suiker tot geheime vracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA EN MARGARETHA, URANIA en NOACH III.

Afbeelding
Datum 13 mei 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 12 mei. Het heden nacht hier binnengekomen stoomschip PRINS FREDERIK van de Maatschappij Nederland volbracht de jongste reis van Batavia naar hier in 37½ etmaal; dit stoomschip heeft in een tijdsverloop van een jaar plus een dag juist drie reizen naar en van Indië gedaan.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De directie van de Maatschappij Nederland heeft van heden uit Batavia een telegrafisch bericht ontvangen, waarin enkel wordt melding gemaakt van het vertrek der boot PRINS FREDERIK, maar geen enkel woord voorkomt over de PRINSES WILHELMINA. Men zal daaruit wel mogen opmaken, dat het onrustbarend telegram van Reuter óf in dit opzicht althans onjuist is, óf een ander schip WILHELMINA bedoelt dan de boot van Nederland.
In hetzelfde telegram, te 1.25 u te Batavia heden aangeboden, wordt de verwoesting van de vuurtoren te Anjer bevestigd en gemeld, dat in straat Soenda tot dusver onbekende rotsen zich hebben verheven. Wegens dat gevaar is naar Aden geseind, dat de SOENDA langs Straat Malakka de weg zal vervolgen. De PRINSES AMALIA zal bij aankomst te Padang omtrent het gevaar gewaarschuwd worden.

Afbeelding
Datum 07 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 september. Ter voorkoming van nodeloze bezorgdheid brengen wij hierbij in herinnering dat het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK op 25 augustus van Batavia direct herwaarts is vertrokken zonder Padang aan te doen.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 oktober. De Stoomvaart-Maatschappij Nederland heeft heden voor het eerst gebruik gemaakt van het door haar in erfpacht van de gemeente verkregen gedeelte der Handelskade. Haar stoomschip PRINS VAN ORANJE, dat in de nacht te IJmuiden binnengekomen en omstreeks acht uur opgestoomd was, meerde tegen half een aan de nieuwe aanlegplaats. In het vlak daar tegenover gelegen Koninginnedok was juist de
PRINS FREDERIK gezet, en in de voormiddag was de PRINS HENDRIK van de Rietlanden naar zee gegaan.
De nieuwe ligplaats heeft het voordeel van gemakkelijker aanleggen en van minder afgelegen te zijn. Er staat echter meer golfslag dan aan de Rietlanden, gelijk heden reeds merkbaar was, waardoor het lossen of laden van zolderschuiten bij landige wind moeilijk zal zijn. De langs de kade, achter de spoorwegrails, gelegen magazijnen voor scheepsbehoeften, loodsen voor de lading en kantoren zijn veel ruimer dan de voorlopige inrichtingen aan de Rietlanden.
In het kantoorgebouw is tevens een smederij voor kleine herstellingen aan werktuigen en inventaris, benevens keukens, eetkamers en logies voor de inlanders en voor die schepelingen, welke niet na volbrachte reis ontslagen worden.
De gebouwen aan de Rietlanden worden door de Maatschappij Insulinde in gebruik genomen, zodra de Maatschappij Nederland geheel verhuisd zal zijn.

Afbeelding
Datum 09 november 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Het stoomschip PRINS FREDERIK is heden voormiddag tien uren, van de Handelskade naar Batavia vertrokken; het is het eerste stoomschip dat aan de nieuwe ladingsplaats der Maatschappij Nederland is ingeladen. Bij de afvaart liet zich Sonnemann’s kapel weder als gewoonlijk horen. Een paar uren later kwam hier het stoomschip PRINSES WILHELMINA aan, dat nu gemakkelijk de wal bereikte en binnen weinige ogenblikken lag vastgemeerd.

Afbeelding
Datum 28 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 februari. Het gisteren van Java gekomen stoomschip PRINS FREDERIK heeft de reis volbracht in 38 dagen, waarin drie dagen oponthoud te Padang zijn begrepen.

Afbeelding
Datum 04 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 april. Het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. A.L. Hoffman, van Macassar herwaarts, is gistermiddag in het Noordzeekanaal op de hoogte van Buitenhuizen in aanvaring geweest met het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK, waarbij de bakboordboeg tot op ongeveer een voet boven de waterlijn ingestoten werd en de boegspriet met kluiverboom over de bak geworpen werd. Het schip maakt een weinig water.

Afbeelding
Datum 24 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 mei. Vrachten. De markt was iets levendiger en bestond er enigszins meer vraag, doch in de laatste weken ging er bijna niets om. Naar Nederland werden een paar schepen aangelegd, het ene met arak en tabak tot koersen beneden de laatste afdoeningen, het andere met koffie tot de vigerende koers. Naar Amsterdam voor orders werden een tweetal schepen opgenomen voor suiker tot de vracht van GBP 1.15/-, terwijl naar Lissabon voor orders GBP 1.12/6 besteed werd. Naar Amerika kwam van Padang een partij koffie aan de marekt, waarvoor een passende bodem opgenomen werd tot GBP 2.5/-.
Naar Australië kwamen geen charters tot stand en bestaat ook geen vraag.
Kustvrachten. Het vervoer van 6.000 tons steenkolen van Bandjermassin naar Soerabaija en Passaroean werd bij inschrijving tot NLG 6,22 per ton aangenomen.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: GEBROEDERS SMIT naar Amsterdam koffie NLG 45, tabak NLG 30, ligt aan; stoomschip PRINS HENDRIK naar Amsterdam koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110; stoomschip NOORD-BRABAND naar Rotterdam dezelfde koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM en de stoomschepen VOORWAARTS, PRINS FREDERIK, LIMBURG en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 15 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. De markt blijft stil en er hebben bijna geen afslutingen plaats bij toenemende scheepsruimte. Nederlandse stoomschepen MACASSAR koffie tot NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, en PRINS FREDERIK koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, thee NLG 75, tin NLG 40 per last, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 18 december 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Aan de De Ruyter- en Handelskaden heerst veel leven en bedrijvigheid. Behalve
verschillende zeilschepen liggen er, naast het stoomschip ORANJE NASSAU van de
West Indische Mail, NEDERLAND EN ORANJE van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, en een van de Hullboten, niet minder dan vier mailboten van de Maatschappij Nederland, nl. de stoomschepen PRINSES MARIE, PRINS HENDRIK en de beide heden gelijktijdig aangekomen VOORWAARTS en PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 28 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 25 maart. Gedurende de laatste veertien dagen bleef het onveranderd kalm en zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd een scheepje opgenomen tot de pariteit van NLG 40 per last voor koffie en bestaat er kans, dat er nog eens een afdoening tot stand komt. Naar het Kanaal werd GBP 1.10/- voor zaksuiker, ingenomen gewicht, geaccepteerd, terwijl er voor een restant droge suiker nog een handig schip te plaatsen zou zijn. Naar Amerika of Australië bestond geen vraag. De a.s. koffieveiling over enige dagen te Padang te houden zal wellicht enige ruimte voor New York uit de markt nemen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is stoomschip PRINS FREDERIK NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak, NLG 20 ton NLG 120 indigo naar Amsterdam, FFr 120 indigo, FFr 20 tin, en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 11 januari 1886
Krant JB - Javabode

Iets over de 2e klasse bij de Maatschappij Nederland.
Het slechtste zijn de oude boten voor de tweede klasse ingericht: de PRINSES AMALIA, CONRAD, VOORWAARTS, MADURA en PRINS HENDRIK. De inrichting van de CELEBES was, voor de verbouwing en herdoping als SOENDA, zelfs van dien aard, dat er in het geheel geen particulieren, doch enkel militairen mee werden overgevoerd. Iets beter zijn ingericht de PRINS VAN ORANJE, KONINGIN EMMA en PRINSES MARIE, en het beste de laatst aangebouwde stomers PRINS ALEXANDER, PRINS FREDERIK, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER DEN TEX en SUMATRA. De hutten daar (opm: op de laatst aangebouwde stomers) verschillen slechts weinig van die der eerste klasse. De salon is eenvoudig maar net, en bevat een paar met wasdoek overtrokken tafels en met lederen kussens beklede banken. In de ruimte aan dek is het slechtst voorzien, wat vooral een ongerief is, zolang men in de warmte is. Hierin komen de nieuwe boten vrijwel overeen met de oude en met die welke voor rekening der Maatschappij Java bij een andere scheepsbouwmeester en volgens een ander type werden gemaakt, doch de beide laatste hebben tevens nog dit gebrek, dat zowel de badkamer als het watercloset bekrompen en onooglijke hokken zijn. Het is dus raadzaam om een der nieuwe, bij John Elder gebouwde boten af te wachten en zo mogelijk die, waarmede het geringste aantal militaire passagiers wordt overgevoerd. (opm: bekort)

Afbeelding
Datum 02 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 1 september. Het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK, van hier naar Batavia, arriveerde 31 augustus te Gibraltar met het stoomschip GOOD HOPE op sleeptouw, en zette, na het aldaar binnen gebracht te hebben, onmiddellijk de reis voort.

Afbeelding
Datum 30 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. De vrachten waren vaster en slechts weinig scheepsruimte beschikbaar. Bevracht werden de Nederlandse stoomschepen DRENTHE koffie NLG 80, huiden NLG 90, rijst NLG 50 per last naar Rotterdam, en PRINS FREDERIK koffie NLG 80, huiden NLG 90, rijst NLG 50 per last naar Amsterdam, en koffie Ffr. 80, peper Ffr 55 en tin Ffr 20 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NACHTEGAAL, WILLEM EGGERTS en AMSTERDAM.

Afbeelding
Datum 14 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 juli. Volgens telegram uit Batavia van gisteren, te Amsterdam bij de directie der Stoomvaart Maatschappij Nederland ontvangen is het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Graadt van Rogge, bij Cheribon aan de grond gelopen. Prauwen zijn derwaarts gezonden om een gedeelte der lading te lossen.

Afbeelding
Datum 15 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 juli. Het bij Cheribon aan de grond gelopen Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK is, na 500 ton der lading gelost te hebben, zonder assistentie vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 16 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam 15 juli. Volgens een bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland ontvangen bericht is het stoomschip PRINS FREDERIK, hetwelk bij Cheribon aan de grond zat, de 14de juli vlot gekomen zonder hulp en zonder schade, na een gedeelte der lading gelost te hebben.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Samarang, 12 juli. Naar aanleiding van het aan de grond geraken van het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Graadt van Roggen, beoosten kampong Pengarengan, deelt men ons nader mede, dat de oorzaak hoofdzakelijk moet worden toegeschreven aan de dikke mist.
Toen te 10 uur de lucht opklaarde, werd de toestand, waarin het stoomschip verkeerde, van de rede waargenomen ; de stoombarkas PEKALONGAN, die onmiddellijk ter assistentie vertrok, ontmoette in de nabijheid van de FREDERIK de sloep, welke door de kapitein intussen was uitgezonden om op Cheribon hulp te vragen. 110 kojangs laadruimte werden die dag naar de FREDERIK gebracht om het schip, dat 6 voet in de modder zat, zoveel mogelijk te lichten teneinde het daarna weder in vlot water te kunnen brengen. Met het lossen der lading werd de volgende dag voortgegaan, tot men ’s middags het stoomschip PRINS ALEXANDER van de Nederlandsch- Indische Stoomvaartmaatschappij gewaar werd en van deze, middels een gehesen sein, hulp hoopte te krijgen ; echter tevergeefs, de kustboot vervolgde de reis naar Cheribon, zonder hulp verleend te hebben. Een hoeveelheid van 144 kojangs was intussen in de prauwen overgeladen toen het met hoog water en door het achteruit werken van de machines gelukte het stoomschip vlot te krijgen. De lading, welke ter lichting was gelost, werd gedurende de nacht weder ingenomen, en kon de reis naar Tegal donderdag morgen worden vervolgd, zonder dat schip noch lading enige schade hadden bekomen.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Samarang, 12 juli. Naar aanleiding van het aan de grond geraken van het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Graadt van Roggen, beoosten Kampong Pengarengan, deelt men ons nader mede, dat de oorzaak hoofdzakelijk moet worden toegeschreven aan de dikke mist.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam 24 augustus. Het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Graadt van Roggen, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde te Port Saïd de 23e augustus en vertrok de 24e. Het stoomschip werd in het Suezkanaal door het stoomschip MENELAUS licht beschadigd aan het dek.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1887
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 oktober. Het Soerabaiasch Handelsblad weet te berichten, dat de PRINS FREDERIK de 23e september in het Suez-kanaal achterop is gevaren door een Engelse boot, waardoor het achterdek beschadigd werd, maar het doorvaren niet belet.

Afbeelding
Datum 15 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 april. Vrachten. Ofschoon aan de dadelijke behoefte voldaan schijnt te zijn, bestaat er vraag naar passende schepen. Nederlands stoomschip PRINS FREDERIK bedong voor koffie NLG 80, tabak NLG 50, huiden NLG 95, tin NLG 25 per last, naar Amsterdam; stoomschip SOERABAJA koffie NLG 80, indigo NLG 120, huiden NLG 95, tabak NLG 60, krossoks NLG 45 per last, naar Rotterdam en koffie FF 80, indigo FF 120 per ton, naar Marseille. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEZUSTERS VAN HAAFTEN, DELIANE, MARIA, CORNELIA.

Afbeelding
Datum 31 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 mei. Volgens telegram door ons uit Londen ontvangen is het stoomschip PRINS FREDERIK, kapt. Graadt van Roggen, van Java naar Amsterdam en 27 mei van Marseille vertrokken, te Gibraltar binnengesleept. Het heeft de schroef verloren en het roer beschadigd, door het op strand geraken bij Ceuta.

Afbeelding
Datum 02 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juni. Het stoomschip PRINS FREDERIK, van Java naar Amsterdam, dat bij Ceuta (Marokko) aan de grond heeft gezeten, werd te Gibraltar binnengesleept door de sleepboten HERCULES en LION BELGE.

Afbeelding
Datum 02 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Blijkens te Gibraltar gehouden expertise zullen de voorlopige herstellingen aan het roer en achtersteven van het stoomschip PRINS FREDERIK aldaar kunnen geschieden in ongeveer drie weken. Daartoe moet een deel van de lading uit het achterschip gelost worden. De passagiers worden in de gelegenheid gesteld om de reis voort te zetten per UTRECHT of PRINSES WILHELMINA. Volgens de voorlopige berichten schijnt er weinig of geen schade aan de lading te zijn.

Afbeelding
Datum 03 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 1 juni. (11.25 uur v.m.) De machine aan boord van het hier binnengesleepte Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK is defect en kan hier niet gerepareerd worden. Tijdelijke reparaties om het schip te kunnen sturen, teneinde het naar Nederland te kunnen slepen, zullen verricht worden, waartoe een deel van de lading uit het achterschip zal worden gelost.

Afbeelding
Datum 05 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 juni. Volgens telegram uit Londen is te Gibraltar een eis ingesteld van GBP 2.500 tegen het stoomschip PRINS FREDERIK voor verleende assistentie.

Afbeelding
Datum 09 juni 1888
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 8 juni. De stoomsleepboot HERCULES van de Gebr. Zur Mühlen zal in het begin der volgende week naar Spanje vertrekken ten einde de mailboot PRINS FREDERIK van de Maatschappij Nederland naar Nederland te slepen. Genoemde Suezboot heeft een gedeelte van zijn achtersteven gebroken.

Afbeelding
Datum 12 juni 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 10 juni. Het stoomschip UTRECHT, kapt. De Goede, van Batavia naar Rotterdam, arriveerde op 1 juni te Gibraltar en heeft diezelfde dag de reis voortgezet, na aldaar de passagiers en Zr.Ms troepen van het stoomschip PRINS FREDERIK geembarkeerd te hebben.

Afbeelding
Datum 14 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aangaande het ongeluk, hetwelk het stoomschip PRINS FREDERIK van de maatschappij Nederland 29 mei jl. nabij Gibraltar is overkomen, ontleent de Provinciale Drentsche Courant aan een particulier schrijven door een dame, die de reis van Java meemaakte, de 3e juni ll. uit Gibraltar verzonden, de volgende bijzonderheden:
Het ongeluk is zo aangekomen: Zondagavond vertrokken we van Marseille, waar het grootste gedeelte van de passagiers van boord ging en zouden woensdagmorgen Straat Gibraltar passeren. Dinsdagmorgen hing er een zware mist, die ons belette de kust te zien en om acht uur ’s morgens was de mist zo dik, dat men op geen tien pas van het schip de zee kon zien. Er werd dadelijk gestopt en aldoor liet de misthoorn zich horen. Ik wil u wel zeggen, dat wij allen ons angstig beklemd voelden, toen wij daar zo stil lagen, zo’n gevoel als een blinde die in gevaar verkeert. Plotseling zagen we in een schuitje een paar Spaanse vissers opdagen, die door gillen en gebaren ons zagen te beduiden, dat wij een andere koers uit moesten en bijna op hetzelfde ogenblik begrepen wij waarom, want vlak voor het schip, op misschien geen drie el afstand, zagen we, toen de mist een weinig optrok, rotsen. De schrik zal ik nooit vergeten; we begrepen ogenblikkelijk het gevaar. Er werd met kracht achteruit gestoomd en wat wij tot nu niet gezien hadden, ontdekten we toen het te laat was, namelijk: hemelhoge rotsen, ook aan de achterkant; wij waren in een kleine baai door de stroom gevoerd en door de zware mist waren de rotsen voor ons verborgen gebleven. Er werd met volle kracht weer vooruit gestoomd, maar helaas! te laat, want met kracht stootte het achterschip tegen de rotsen, en op hetzelfde ogenblik klaarde de mist op. Was het twee minuten vroeger licht geworden, dan was het ongeluk niet gebeurd. Een gekraak, alsof het schip in splinters zou vliegen, volgde op de stoot en toen dreef de boot langzaam van de rots af. De schroef was gebroken en de gehele machine onbruikbaar geworden. In een ogenblijk waren de sloepen buiten boord en stonden wij klaar om er af te gaan; maar het was, God dank! niet nodig, want de boot heeft niet het kleinste lek gekregen. Daar dreven we dan hulpeloos heen en weer, maar gelukkig gebeurde het ongeval vlak bij de vuurtoren van Ceuta op de kust van Afrika, zodat we tegen de middag hierheen konden gesleept worden. Hier blijven wij, passagiers, tot de UTRECHT of de PRINSES WILHELMINA ons komt afhalen. In het eerste geval vertrekken we over een dag of acht, in het tweede pas over veertien dagen. Laten we hopen dat de UTRECHT ons kan opnemen. We hadden het slechter kunnen treffen; Gibraltar is een mooie en prettige plaats en een verbazend drukke haven. U moest eens zien wat een prachtige bloemen de rots bezit; geraniums in alle variëteiten, madeliefjes enz. enz. groeien hier bij massa’s. Wij hebben eergisteren met de kinderen een tochtje naar Gibraltar gemaakt; daar een rijtuig genomen en toen maar rond gereden. De kleintjes waren opgetogen. Vanavond gaan al de heren naar Algeciras, aan de overkant, om een stierengevecht bij te wonen; wij dames zijn geconsigneerd om aan boord te blijven, daar die vertoning anders te veel op onze zenuwen zou werken. U ziet, dat we ons de tijd zien te verdrijven op de aangenaamste manier, maar toch zal ik blij zijn als we goed en wel in Nederland zijn aangekomen. Wij zijn allen aan boord blijven logeren, wat wel zo aangenaam is, daar wij in een logement aan de wal ons nog erger verveeld zouden hebben. Als de UTRECHT van de Lloyd ons opneemt, debarkeren we te Rotterdam, met de WILHELMINA te Amsterdam.
De stad Ceuta en de baai
Coll: stores.benl.ebay.be
Uit latere berichten blijkt dat het stoomschip UTRECHT, kapt. De Goede, van Java naar Rotterdam, 9 dezer te Gibraltar arriveerde en diezelfde dag de reis heeft voortgezet, na aldaar de passagiers en Zr.Ms. troepen van de PRINS FREDERIK geëmbarkeerd te hebben.

Afbeelding
Datum 22 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 14 juni. Het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK, hier met schade binnen, is bezig de lading uit het achterruim te lossen om het roer tijdelijk te kunnen aanbrengen. De machine is zwaar beschadigd omdat de as met geweld naar binnen werd gezet toen het stoomschip op de Afrikaanse kust achter tegen de steile klippen heeft gestoten.

Afbeelding
Datum 30 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 juni. De sleepboot HERCULES zal morgen van Nieuwediep naar Gibraltar vertrekken om het stoomschip PRINS FREDERIK van daar herwaarts te slepen.

Afbeelding
Datum 01 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 juni. Volgens telegram van kapt. Graadt van Roggen, zijn de herstellingen aan het roer en de achtersteven van de PRINS FREDERIK naar genoegen der experts aangebracht en zal het stoomschip 10 juli gereed zijn om naar Amsterdam gesleept te worden. De sleepboot HERCULES, kapt. Bakker, is daartoe heden uit Nieuwediep vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 juli 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 juli. Het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK vertrok gister van Gibraltar naar IJmuiden, na volbrachte tijdelijke herstellingen, gesleept door de sleepboot HERCULES, kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 27 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINS FREDERIK, dat nabij Ceuta op de rotsen stootte, werd te Gibraltar tijdelijk gerepareerd, zodat het roer en de stoomstuurinrichting weder volkomen bruikbaar waren, de machine was echter te Gibraltar niet te herstellen, zodat het schip herwaarts moest worden gesleept.
De sleepboot HERCULES, kapt. Bakker, toebehorende aan de Reederij tot het Slepen van Schepen aan het Nieuwediep en te IJmuiden van en naar Zee, vertrok daartoe de 30ste juni van Nieuwediep en kwam de 9de juli te Gibraltar aan. Volgens rapport van de gezagvoerder van de PRINS FREDERIK verlieten sleepboot en stoomschip op de 12de juli ll. ’s ochtends ten 9 ure de haven van Gibraltar, en kwamen zij de 25ste juli ten 11 uur 30 minuten voormiddag te IJmuiden aan.
De tocht liep in alle opzichten zeer voorspoedig af. De PRINS FREDERIK had een hoeveelheid steenkolen in zakken gereed om de voorraad van de HERCULES aan te vullen. Daartoe werd op de 17de juli in de baai van Vigo binnengelopen.
Het stoomschip POLLUX van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij vergezelde de PRINS FREDERIK, op aanvraag van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, van Gibraltar tot op de hoogte van Falmouth, ten einde zo nodig assistentie te verlenen, doch deze behoefde niet ingeroepen te worden. De PRINS FREDERIK had meestal en van Vigo af voortdurend de zeilen bij, hetwelke de vaart zeer bespoedigde. De HERCULES werd volkomen berekend gevonden voor zijn taak.
De rederij had de heer C. Koning, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland, aan boord geplaatst voor de navigatie, terwijl kapt. Bakker weder getoond heeft een zeer vertrouwd gezagvoerder te zijn voor een dergelijke sleeptocht.

Afbeelding
Datum 05 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 3 september. Volgens telegram uit Gibraltar werd voor de verleende assistentie door het stoomschip LION BELGE aan het stoomschip PRINS FREDERIK, van Batavia naar Amsterdam, dat op de Afrikaanse kust bij Ceuta had gestoten GBP 1.000 toegekend aan de reders, GBP 100 aan de gezagvoerder, GBP 100 aan de equipage en GBP 50 tot goedmaking van schade aan het stoomschip LION BELGE door de verleende assistentie veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 26 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Twee stoomsloepen van 28 voet lengte, voor rekening van het departement van koloniën aangebouwd bij ’s Rijks werf te Amsterdam, zullen, met stoomwerktuigen en verder toebehoren, naar Soerabaija worden verzonden per de in april vertrekkende stoomschepen PRINS FREDERIK en PRINSES WILHELMINA van de Maatschappij Nederland.

Afbeelding
Datum 06 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 april. Verzekering van het schip AUGUSTE. Indertijd is door ons mededeling gedaan van de uitspraak van de rechtbank te Amsterdam, betreffende de verzekering van het schip AUGUSTE. Op een reis van Java naar Nederland, in 1883, had het schip drie belangrijke averijen geleden; de eerste kort na het vertrek van Makassar, die het noodzaakte Batavia als noodhaven binnen te lopen. Nadat het schip aldaar was gerepareerd voor een bedrag van ruim NLG 31.000, werd de reis voortgezet en leed het schip op de reis naar Amsterdam belangrijke schade door stormweer enz., terwijl het eindelijk in het Noordzeekanaal in aanvaring kwam met het stoomschip PRINS FREDERIK en daardoor weer zwaar gehavend werd. De reparatiekosten van deze beide laatste averijen (onder aftrek van de restanten) werden door deskundigen begroot op ruim NLG 20.000 en NLG 18.000. Bij de aan assuradeuren ingediende schadeberekening was het bedrag van de reparatiekosten te Batavia verminderd, niet met één derde van die kosten, maar met één derde van hetgeen diezelfde reparatie te Amsterdam zou hebben gekost (volgens de rederij slechts ongeveer NLG 13.000). Assuradeuren kwamen tegen deze berekening op. Niet alleen was naar hun oordeel de eerste averij niet als het gevolg van zee-evenementen te beschouwen, maar in een geval hadden zij van het bedrag van de reparatiekosten slechts twee derde te betalen. De Amsterdamse rechtbank gelastte wat de oorzaak van die eerste averij betrof, een onderzoek door deskundigen, maar besliste tevens dat de rederij terecht van het bedrag van de reparatiekosten slechts had afgetrokken een derde van hetgeen de reparatie te Amsterdam zou hebben gekost. Op het appèl van assuradeuren heeft nu echter het gerechtshof te Amsterdam, bij arrest van 29 maart jl. het stelsel van de rechtbank ongegrond verklaard en met handhaving van de benoeming van deskundigen wat de oorzaak van de schade betreft, zich verenigd met de opvatting van assuradeuren, volgens welke het derde, waarvan art. 713 W.v.K. gewaagt, is te berekenen over het bedrag van de reparatiekosten, ter plaatse waar de begroting of de reparatie plaats vindt, al is dit bedrag ook veel hoger dan hetgeen de reparatie zou hebben gekost ter plaatse, waar het schip thuis behoort. Ook omtrent het tweede rechtspunt, dat te beslissen was, is door het Hof (hier in overeenstemming met de rechtbank) het stelsel van assuradeuren aangenomen. Slechts dan – beslisten beide rechtscolleges - kan de aftrek van één derde achterwege blijven, als in een van de door de wet (art. 716 W.v.K.) bepaald genoemde gevallen de reparaties in het geheel geen waardevermindering van het schip ten gevolge hebben gehad. Wellicht zal deze zaak, die bepleit is door Mr. E.N. Rahusen voor de rederij en door Mrs. T.M.C. Asser en C.D. Asser jr. voor assuradeuren, nog aan het oordeel van de Hoge Raad worden onderworpen.

Afbeelding
Datum 21 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. Vrachten. Vraag is er niet omdat er nog te weinig suiker afkomt, maar de vooruitzichten zijn verre van gunstig bij steeds toenemende scheepsruimte, terwijl de verwacht wordende stoomschepen en de vooruitgecharterde schepen het eerst zullen moeten worden beladen. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINS FREDERIK koffie NLG 85,- tabak NLG 65,- huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Amsterdam, en koffie FFRs. 85,- zwarte peper FFRs. 80,- per ton naar Genua; stoomschip DRENTHE koffie NLH 85,- huiden NLG 90,-, indigo NLG 120,- per last, naar Rotterdam, en koffie FFRs. 85,-, huiden FFRs. 85,-, indigo FFRs. 120,-, suiker Sh.55/-per ton, naar Marseille; TJERIMAI moet suiker uit de nieuwe oogst voor bevrachters rekening laden naar Port Said voor orders.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands MELATI, NELLY EN HELENA.

Afbeelding
Datum 14 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten. Sedert het bericht van 2 dezer bleef de markt flauw; er bestond wel enige vraag, doch passende schepen ontbreken. Naar Nederland ging niets om van Java, doch werd een klein schip bevracht van Gorontalo en Kwandang naar Amsterdam. Naar Kanaal voor order kwam een afdoening tot stand tot een cijfer, hoger dan tot dusverre betaald werd, doch kan die koers niet als normaal beschouwd worden, aangezien alleen bijzondere omstandigheden het mogelijk maakten die vracht te bedingen. Er zouden nog een paar schepen tot lagere koers te plaatsen zijn. Naar Amerika wordt scheepsruimte gezocht voor suiker, doch zou ogenblikkelijk slechts Sh.27/6 à 30/- voor 1e klasse schepen verkrijgbaar zijn. Naar Australië werden een paar bodems opgenomen voor suiker tot Sh.22/6 en zoekt men tot deze vracht nog meer tonnenmaat. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SOERABAIJA NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Rotterdam en FFR 85 koffie, FFR 95 huiden naar Marseille; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam en FFR 85 peper naar Genua; Nederlands KRIMPEN AAN DE LEK Sh.37/6 en KERSBERGEN Sh.30/- voor suiker in kranjangs, allen naar Kanaal voor order; Nederlands CORNELIA Sh.22/6 suiker in kranjangs naar Australië. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE III en SENIOR.

Afbeelding
Datum 29 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juni. Onze berichtgever te Amsterdam seint ons, dat de PRINS FREDERIK onder andere één miljoen specie (opm: voor NLG 1 miljoen aan muntgeld) aan boord had en dat zij voor één derde aan de Amsterdamse beurs verzekerd was.

Afbeelding
Datum 29 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juni. Volgens berichten van kapt. Visman uit Falmouth van hedenmiddag, zijn alle ontscheepten van de PRINS FREDERIK welvarend, de militairen opgenomen in de kazerne, het scheepsvolk in het zeemanshuis. De bij de ramp verdronken officier is de 2e luitenant van de infanterie H. van Wijk. De namen van de zes omgekomen manschappen – een korporaal en vijf minderen- zijn aan het ministerie van koloniën opgegeven. Het plan bestond om de militairen en de passagiers hun reis te doen voortzetten met het stoomschip SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuin, dat de 5e juli van Amsterdam naar Batavia vertrekt. Tengevolge van het spoedige zinken van de PRINS FREDERIK is er geen gelegenheid geweest voor de opvarenden om iets te redden. Het stoomschip MARPESSA, dat met het stoomschip PRINS FREDERIK in aanvaring was, is een geheel nieuwe stalen boot, ongeveer 2500 ton groot en in 1889 gebouwd te Newcastle bij de firma Palmer & Co. Aan boord van de PRINS FREDERIK bevonden zich de volgende passagiers: de heren E.W. Gelderman, A. Voorsluis van Elk, majoor van de infanterie van verlof terug, detachement commandant H. van Wijk, 2e luitenant infanterie, medegeleider van het detachement, H.A. Kooi, idem, idem, en echtgenote, mevrouw L.M. Steevert, geboren Klaarwater en dochter, mejuffrouw C.W. Langenberd, mej. M. Voorsluijs van Elk, A.J. Dozy, H.W.A. Versnel, D. van der Paardt, mejuffrouw E. Niemeijer benevens Zr.Ms. troepen, 4 onderofficieren en 75 koloniale soldaten.

Afbeelding
Datum 29 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 juni. Omtrent de aanvaring tussen de stoomschepen PRINS FREDERIK en MARPESSA, seint onze Londense correspondent ons de volgende bijzonderheden. Beide schepen stoomden onder mistig weer met halve kracht in de Golf van Biscaye. Des avonds van de 25e juni te 10 uren 25 minuten, op 47° NB en 6° 30' WL had de botsing plaats. De MARPESSA liep de PRINS FREDERIK midscheeps aan bakboordszijde in, makende een groot gat, waar een overstelpende watermassa door binnendrong, tengevolge waarvan de PRINS FREDERIK binnen acht minuten zonk. Gelukkig was het weer kalm en werd de orde op het aangevaren schip nauwelijks een ogenblik gestoord. Vooral de voorbeeldige tucht van de militairen gaf een uitstekend voorbeeld aan de passagiers en schepelingen. Op commando snelden alle soldaten hun hangmatten uit en schaarden zich op het dek in gelid als op een parade. Ook de bemanning gedroeg zich voortreffelijk. Zij liet snel en ordelijk de boten te water, waarmee de opvarenden achtereenvolgens naar de zwaar beschadigde, half zinkende MARPESSA werden overgebracht. Het enig oponthoud dat ondervonden werd, kwam door de zeer natuurlijke begeerte van enige passagiers om een deel van hun bezittingen te redden. Een dame wilde niet weg zonder haar geldtrommeltje; een andere werd met moeite teruggehouden van naar haar hut te gaan, die vol water stond en waar zij 1200 pond sterling had liggen. De namen van de verdronken militairen zijn, behalve de 2e luitenant Van Wijk, – oud 23 jaren en de 18e november 1889 tot officier benoemd- de korporaal Kurtz en de soldaten Rumund, Fleury ( of Flury), Marty ( of Martin), Roelvink en Schijnen. Het voorste gedeelte van de MARPESSA werd verbrijzeld en stroomde vol water; alleen de waterdichte schotten hebben belet dat zij zonk. Naar wij vernemen liep de Stoomvaart-Maatschappij Nederland op het casco van PRINS FREDERIK NLG 300.000 eigen risico.

Afbeelding
Datum 24 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 juli. In de Admiraliteits-Divisie is heden ochtend het onderzoek aangevangen naar de oorzaak der aanvaring tussen het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK en het Engelse stoomschip MARPESSA, op de 25e juni j.l. gedurende dikke mist, in de Golf van Biscaye, waarbij eerstgenoemde met zeven passagiers, mails, lading stukgoed en specie in de diepte verdween.

Afbeelding
Datum 25 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 juli. Voor het Hof van de Admiraliteit te Londen werd gisteren behandeld de zaak van de eigenaars van het stoomschip PRINS FREDERIK tegen die van het stoomschip MARPESSA, wegens de aanvaring tussen die beiden in de nacht van 25 juni jl. Aangezien de bijzonderheden betreffende de toedracht van deze zeeramp hier bekend kunnen worden geacht, mogen wij de dienaangaande afgelegde getuigenissen van de gezagvoerders van beide stoomschepen voorbijgaan en ons bepalen tot de bij monde van de heer rechter Butt gevallen uitspraak. Deze luidde in hoofdzaak als volgt: De beide schepen bevonden zich vóór het kritieke ogenblik feitelijk parallel, dus in tegenovergestelde richtingen. Wij koesteren geen twijfel, dat de werkelijke oorzaak van de ramp te zoeken is in het over stuurboord aanhouden van de PRINS FREDERIK dwars voor de boeg van de MARPESSA. De getuigen van de MARPESSA deden duidelijk uitkomen, dat zij de koers van hun schip niet veranderden, terwijl de PRINS FREDERIK de zijne aanmerkelijk moet veranderd hebben. Ook op het punt van de te grote snelheid in het mistige weer, blijkt het verwijt, dat de gezagvoerder van de MARPESSA gemaakt werd, ongegrond. De snelheid schijnt geweest te zijn twee knopen op de MARPESSA en twee of drie knopen op de PRINS FREDERIK. “De PRINS FREDERIK”, zo eindigde de rechter, “ was een mooi schip, bevaren door een kapitein en stuurlieden, die ongetwijfeld voortreffelijke zeelieden zijn, en die in het algemeen haar goed hanteerden. Ik zeg dit omdat ik tot mijn leedwezen in dit geval tot de slotsom moet geraken, dat zij het waren, die de feil begingen. Ik verklaar de PRINS FREDERIK alléén te laken”.

Afbeelding
Datum 26 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 juni. Volgens de uitspraak van het Admiraliteitshof in zake de aanvaring van de PRINS FREDERIK en de MARPESSA werd de PRINS FREDERIK aan de aanvaring schuldig bevonden.
De rechter verklaarde als volgt: De schepen kwamen ‘s nachts op de in de pleidooien beschreven plaats in aanvaring. De juiste plaats doet weinig ter zake, behalve wanneer het op de snelheid aankomt. Beide partijen komen overeen, dat er mistwolken waren, maar dat er overigens maanlicht was. De schepen gingen voor het critiek ogenblik practisch evenwijdig van elkander, maar in tegenovergestelde richtingen. Wij twijfelen er niet aan dat de ware oorzaak van het ongeval was, dat de PRINS FREDERIK naar stuurboord werd gewend, dwars voor de boeg van de MARPESSA. Of dit geschiedde omdat de richting van de stoomfluit van de MARPESSA verkeerd werd beoordeeld, of wel in antwoord op de stoomfluit van de DUKE OF BUCKINGHAM, een andere boot, die aan stuurboordzijde was, is onmogelijk te zeggen, maar duidelijk is, dat de PRINS FREDERIK de aanvaring veroorzaakte door verkeerdelijk naar stuurboordzijde uit te wijken. Dat moet het feit zijn geweest tenzij het roer van de MARPESSA belangrijk naar bakboord was gebracht. De getuigen van de MARPESSA gaven hunne verklaringen zeer goed en hebben ons medegedeeld, dat van het begin tot het einde het roer in de zelfde positie bleef, hetgeen door de roerganger bevestigd wordt. Wij geloven, dat het roer bleef waar het was en dat de machines gestopt en bijna onmiddellijk daarna teruggewerkt werden. Dit was, wat moest gedaan worden. Van de andere kant wordt door de getuigen van de PRINS FREDERIK toegegeven, dat dit stoomschip ongeveer twee streken naar stuurboordszijde uitweek. Wij geloven dat het duidelijk is, dat het schip dit veel meer deed. De MARPESSA is aangevallen met betrekking tot de snelheid, maar die aanval komt vreemd, wanneer zij geschiedt door de eisers, want het wordt toegegeven, dat de PRINS FREDERIK 7 knopen vaart had in dat mistige weder, waarin het de lichten van een ander schip slechts op korte afstand kon onderscheiden. Men hoorde een fluit, die de manschappen aan boord dachten dat aan de stuurboordsboeg was, maar bijna vooruit. Onder die omstandigheden was het de plicht van de officier van de wacht om dadelijk de machines te stoppen en de vaart te laten vertragen. Dat hij dit niet gedaan heeft is zijn fout. Men heeft het voorgesteld alsof de aard van de schok en de schade aan de MARPESSA, gepaard met het feit dat de PRINS FREDERIK zo kort na de aanvaring zonk, alles tegen de MARPESSA getuigt wat de snelheid van dat stoomschip aangaat, maar voor zover als wij hebben kunnen nagaan naar de schade, zoals die door de getuigen verklaard werd en zoals die uit de photographiën blijkt, geloven wij dat de vaart lang niet de 7 of 8 knopen was die de andere zijde zegt dat het was, en dat de ware vaart van beide schepen vrij wel overeen kwam met wat van beide zijden wordt opgegeven, namelijk 2 knopen van de MARPESSA en 2 tot 3 knopen van de PRINS FREDERIK.
Ik geloof niet aan de getuigenis van de donkey-man, die hier tegen zijn eigen schip de MARPESSA getuigde. De PRINS FREDERIK was een fraai schip, bevaren door een gezagvoerder en officieren die, ik ben er zeker van, uitstekende zeelieden zijn en die het schip in het algemeen goed bestuurden. Ik zeg dit omdat ik betreur, dat ik in het onderhavige geval tot het besluit moet komen, dat zij zich vergisten. Ik oordeel de PRINS FREDERIK alleen te laken.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 augustus. De Maatschappij Nederland zal van de uitspraak der Engelse rechters inzake het geding over de aanvaring der schepen MARPESSA en PRINS FREDERIK in hoger beroep gaan.

Afbeelding
Datum 07 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Duinkerken, 2 september. De hoeveelheid lading van het stoomschip MARPESSA, van Taganrog herwaarts, die overboord geworpen werd na aanvaring met het stoomschip PRINS FREDERIK, om de boeg wat meer boven water te brengen, is thans vastgesteld op 200.000 kilo graan.

Afbeelding
Datum 24 februari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant

Het appèl van de Maatschappij Nederland tegen de vroegere beslissing van het Engelse Admiraliteitshof, omtrent de aanvaring tussen de stoomschepen PRINS FREDERIK en MARPESSA, is door het Engelse Hof van Appèl verworpen.

Afbeelding