Inloggen
POTSDAM - ID 5248


Kroniekberichten

Datum 16 december 1899
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 15 december. Heden ging bij scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam te water het s.s. POTSDAM.

Afbeelding
Datum 05 mei 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 3 mei. De proeftocht van het alhier voor rekening der Holland-Amerika Lijn gebouwde stoomschip POTSDAM. kapt. Bonjer, zal zaterdagochtend 6 dezer aanvangen. Het zal zaterdag van hier vertrekken en bij Brunshausen (opm: ter hoogte van Stade) ankeren om daar kolen in te nemen. Vandaar vertrekt het zondag naar Rotterdam. Enige leden der directie maken de proeftocht mede.

Afbeelding
Datum 07 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 6 mei. De proeftocht van het te Hamburg voor rekening van de Holland Amerika Lijn gebouwde dubbelschroef stoomschip POTSDAM, van Bremerhaven naar Helgoland en terug naar Cuxhaven, waarbij een 15 mijls vaart werd gelopen, is uitstekend geslaagd. Het stoomschip vertrekt hedenavond naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 18 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 mei. Heden is het dubbelschroef stoomschip POTSDAM van de Holland-Amerika Lijn voor de eerste reis van hier naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 juli 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 25 juli. Het dubbelschroef stoomschip POTSDAM van de Holland-Amerika Lijn, dat thans in het dok van Blohm & Voss zit, zal de gelegenheid tot het vervoer van passagiers vergroten, om voorbereid te zijn op het grotere passagiersvervoer dat in de herfst kan worden verwacht.

Afbeelding
Datum 15 november 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 13 november. Het bij de firma Blohm & Voss gebouwde dubbelschroef stoomschip POTSDAM van de Holland Amerika Lijn heeft, na bij genoemde firma enige belangrijke veranderingen te hebben ondergaan, hedenochtend te 7.45 uur de haven van Hamburg verlaten om naar Bremerhaven te stomen, teneinde aldaar op de rede de kompassen te regelen, waarna het op de reis naar Rotterdam de proeftocht zal doen.

Afbeelding
Datum 10 november 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

(Geen datum) Het nieuwe dubbelschroef stoomschip RIJNDAM van de Holland Amerika Lijn is thans, na welvolbrachte eerste reis – het heeft daarbij steeds 15 mijl (opm: bedoeld zal zijn: knopen) behouden – in de Rijnhaven alhier voor genodigden ter bezichtiging gesteld. De afmetingen van het te Belfast gebouwde stoomschip zijn: lengte over alles 172 meter, lengte tussen de loodlijnen 166 meter, breedte 19 meter, holte 14 meter. Het draagvermogen is 12500 ton, de totale inhoud der laadruimen 15500 ton maat, de waterverplaatsing 23000 ton wicht.
Er is ruimte voor 300 passagiers Ie klasse, 250 IIe klasse, 200 IIIe klasse in vaste hutten en 1000 in wegneembare hutten. De bemanning telt 210 koppen.
Er zijn 20 sloepen, zes stoomketels en 36 vuren. Het kolenverbruik per etmaal bedraagt 150 ton, het vermogen is 8000 I.P.K.
De inrichting van de RIJNDAM is al even smaakvol en weelderig als die der POTSDAM, maar doordat het grote dekhuis ongeveer vier voet breder is, heeft het salon en hebben de eerste klasse salondekhutten evenveel aan ruimte gewonnen. De laatste hebben nu een oppervlak van 12 bij 12 voet. De tweede klasse heeft nu ook een promenadedek (met nog een bootdek erboven), waarop de damessalon en de rookkamer uitkomen. Ook de derde klasse heeft in zoverre gewonnen, dat daar thans pantries voor het verstrekken van koffie, thee, etc. zijn aangebracht. Ten slotte zijn in het hospitaal 14 bedden en twee badkamers ingericht en men vindt er zelfs een soort operatiekamer.
Kapt. F.H. Bonjer is commandant van dit fiere stoomschip.

Afbeelding
Datum 10 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 9 juli. De gezagvoerder van het stoomschip POTSDAM der Holland-Amerika Lijn, kapt. A. Potjer, dat de 29e juni l.l, komende van Rotterdam te New York arriveerde, rapporteert het volgende. In het midden van de Atlantische Oceaan, des morgens om 8 uur (opm: datum wordt niet genoemd) ontdekte de uitkijk een barkschip in zinkende toestand, met de noodvlag in top en noodschoten lossende. Onmiddellijk werd een reddingboot, onder commando van een der stuurlieden, over boord gebracht en daarmede met een vrij hoge zee koers gezet naar de bark. De schipbreukelingen werden in de boot afgelaten en daar de bark in de koers van het vaarwater dreef en gevaar voor de scheepvaart opleverde, werd deze in brand gestoken. Het bleek een Noorse bark te zijn, genaamd BISKOP BRUN, komende van Limerick (Ierland) en in ballast naar Canada bestemd. Reeds zes dagen dreef de bark, die midden in de oceaan lek gesprongen was, hulpeloos rond en reeds hadden de opvarenden, ten getale van 11 man, alle hoop op redding opgegeven en zagen zij hun einde naderen, toen de POTSDAM kwam opdagen. Hun dankbaarheid laat zich licht begrijpen, toen zij zich op de wel uitgeruste mailstomer bevonden. De belangstelling der passagiers in het lot der schipbreukelingen was natuurlijk groot en dadelijk werd onder de 1e en 2e klasse passagiers van de POTSDAM een collecte gehouden om de Noormannen bij aankomst te New York van het nodige te voorzien, welke collecte GBP 150 (NLG 1800) opbracht. Herhaaldelijk betuigde de kapitein van de BISKOP BRUN zijn grote dankbaarheid aan kaptein Potjer.

Afbeelding
Datum 18 maart 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 15 maart. Het stoomschip STATENDAM bevond zich op ongeveer 190 mijlen afstand van Scilly toen de ketels defect en lek werden en kapt. Bakker besloot om terug te keren naar hier.
Van particuliere zijde wordt gemeld dat de passagiers van het stoomschip STATENDAM per stoomschip POTSDAM de reis zullen voortzetten en dat de lading in het stoomschip SLOTERDIJK zal overgescheept worden. – Via welke plaats de mails zullen verzonden worden was nog niet bekend.

Afbeelding
Datum 30 november 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 november. Het s.s. POTSDAM der Holland-Amerika Lijn heeft hedenochtend terwijl het verhaald werd van de Wilhelminakade naar de Maashaven twee scheepjes, een Westlander en een klipperscheepje, aangevaren. Het klipperscheepje VROUW AALTJE werd ingedrukt.

Afbeelding
Datum 21 mei 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 mei. Het stoomschip POTSDAM van de Holland Amerika Lijn, dat heden van hier naar New York is vertrokken, zal derwaarts vervoeren 37 passagiers 1e klas, 321 2e klas en 1.061 3e klas, waaronder begrepen degenen die in Boulogne sur Mer aan boord komen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De zeelieden staking. Het stoomschip POTSDAM van de Holland-Amerika-Lijn, dat met zoveel belangstelling wordt tegemoet gezien in verband met de vraag of het zal gelukken daarvoor opnieuw een bemanning aan te monsteren nu de zeelieden in staking zijn, was zaterdag nog niet aangekomen, doch werd tegen die avond 6 uur voor de wal verwacht. De RIJNDAM vertrok zaterdagmiddag met volledige bemanning die, zoals bekend is, reeds voor het uitbreken van de staking was gemonsterd.
Ook de Java-boot WILIS heeft zaterdag de reis aanvaard, nadat om 11 uur nog 3 schepelingen onder persoonlijk geleide van de waterschout jhr. Ortt, aan boord gebracht waren. De 26 Chinezen, die 's morgens met de Batavierboot hier aankwamen en die men meende dat voor aanvulling van de bemanning van de WILIS bestemd waren, zijn niet op dat schip gegaan, maar ondergebracht in de "kampong", waar reeds een 70-tal van deze langstaarten vertoefden.
Voor de BEYERLAND, het schip van de Steenkolen Handelsvereeniging alhier, dat te IJmuiden gelost is en daar moest blijven liggen, omdat een deel van de bemanning weigerde, opnieuw te monsteren, tracht men thans manschappen aan te werven tegen een loon van NLG 40 voor 5 dagen, plus kost en vrije terugreis hierheen. Op 3 na had men zaterdagmorgen de daarvoor nodige mannen bijeen. Het stoomschip TELLUS, waarvoor men te Amsterdam vruchteloos poogde een bemanning aan te werven, wordt hierheen gebracht, waar men zal beproeven er een bemanning voor te vinden.
(verkort weergegeven).

Afbeelding
Datum 24 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeeliedenstaking. Gisterochtend had te Amsterdam een onderhoud plaats tussen het stakingscomité en de heer J.H.G. van Deijnse, hoofdinspecteur van de arbeid aldaar die — naar aan het stakingscomité bleek — sprak namens de reders daar ter stede. De heer Van Deijnse deed in deze conferentie enige mededelingen, waarvan het comité thans schriftelijke bevestiging wacht. De inhoud van deze mededelingen kan men ons nog niet vertellen. Het stoomschip ROTTERDAM van de American Petroleum Comp., is, naar het stakingscomité ons mededeelde, gisteren met een bemanning van arbeid willigen uitgevaren.
Gisteren arriveerden te Rotterdam 70 Duitse zeelieden hoofdzakelijk bestemd voor de POTSDAM en de ZAANDIJK van de Holland-Amerika Lijn. Voorts kwamen een aantal mannen uit Oud-Beierland. bestemd voor de BATAVIER IV. De boot wordt bewaakt door politie met karabijnen gewapend. De Londonboot BATAVIER IV is gistermiddag vijf uur met haar nieuwe equipage naar zee vertrokken. Ruim een honderdtal stakende zeelieden moesten aan de wal door de talrijke politie op een afstand worden gehouden. Het scheepsvolk van het stoomschip VOLTURNO van de Uranium Steamship Company, dat vrijdag afgemonsterd was, weigerde op de oude voorwaarden aan te monsteren.
De Whitestar Company te Southampton is het met de stakers eens geworden over de voorwaarden. Het gehele geschil is feitelijk geregeld. De grote stoomvaartmaatschappijen te Liverpool hebben de zeelieden verhoging van loon toegezegd. Er hebben zich verder geen moeilijkheden voorgedaan. De stand van de staking van de zeelieden te Hull wordt ernstig. De meerderheid van de dokwerkers heeft zich gevoegd bij de stakers. Vele schepen kunnen niet naar zee.

Afbeelding
Datum 24 juli 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 juli. De inkomende stoomschepen ISKRA van Poti en POTSDAM van New York, zijn gisteravond met elkaar in aanvaring geweest, waardoor de ISKRA een lek bekwam, de POTSDAM bleef onbeschadigd. Beide stoomschepen zijn daarna bij Maassluis aan de grond gevaren. De ISKRA kwam heden met behulp van de sleepboot ROTTERDAM vlot en de POTSDAM is heden zonder assistentie vlot gekomen. Het stoomschip ISKRA is later echter weer aan de grond gevaren.

Afbeelding
Datum 07 september 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren in behandeling genomen de zaak van de aanvaring op 22 juni op de Nieuwe Waterweg tussen de binnenkomende stoomschepen POTSDAM van de Holland-Amerika-Lijn, kapt. B.C. van Walraven, en de ISKRA, een Italiaanse boot. Dit laatste schip kreeg averij.
Beide liepen vast, doch kwamen spoedig weer vrij.
Het eerste hoorde de Raad gisteren kapt. Van Walraven. Deze verklaarde te 11.40 uur des avonds het lichtschip MAAS ter zijn gepasseerd en te 12.42 uur de Nieuwe Waterweg te zijn binnengestoomd in de lijn van de geleidelichten, welke ineen lagen. Als de machines volle kracht slaan, loopt de POTSDAM 14½ à 15 mijl, halve kracht loopt het schip 10, langzaam 7 mijl. Worden de machines van volle kracht op stop gezet, dan loopt het schip nog 8 à 10 min. vaart.
In de Nieuwe Waterweg werd gestoomd met afwisselende kracht. Het was eb-tij, zware eb. reeds buiten de pieren werd vooruit het heklicht van een ander schip gezien. Er werd toen nog volle kracht gestoomd, doch binnen de pieren werd de vaart verminderd. De diepgang van de POTSDAM was 86 dm.
Zodra getuige zag, dat hij op het schip inliep, nam hij zich voor het voorbij te varen in overleg met de loods. De loods is volgens get. adviseur van de kapitein, doch de kapitein behoudt de verantwoordelijkheid voor de roer-commando's. De ISKRA lag aan de zuidzijde.
De president hield aan kapt. Van Walraven de artikelen 27 en 28 van het reglement voor de Nieuwe Waterweg voor, welke handelen over het voorkomen van aanvaringen. In eerstgenoemd artikel staat, dat een stoomschip, hetwelk een ander stoom- of zeilschip oploopt en voorbij wil varen, dit andere schip aan bakboord moet houden, zodat het langs stuurboord van dit andere schip gaat. In het onderhavige geval had de ISKRA gelegenheid moeten geven om haar voorbij te varen. Het voornemen om voorbij te varen moet het achterste schip kenbaar maken door praaien, roepen, of een aangehouden stoot op de stoomfluit. De POTSDAM heeft twee stoten gegeven.
De kapitein zei, dat dit het gewone signaal van de loodsen is, die trouwens, volgens hem, voor de seinen verantwoordelijk zijn.
Art. 28 schrijft voor, dat indien het voorste schip niet de gelegenheid tot voorbijvaren kan geven, doordat het kan uithalen, het dit te kennen moet geven door herhaalde twee korte
fluitstoten.
De kapitein verklaarde verder, besloten te zijn geweest de ISKRA aan bakboord te passeren, omdat zij de zuidwal bleef houden. Antwoord op de seinen werd niet gegeven. Toen heeft getuige eerst: Stop, daarna: Volle kracht achteruit gecommandeerd, twee fluitstoten gegeven, vervolgens weer volle kracht doorgeslagen en weer twee stoten gegeven, die alle onbeantwoord bleven. Toen besloot getuige aan stuurboord voorbij te varen, daar de andere naar de noordwal opging.
De POTSDAM ging dus naar de zuidwal, waarheen nu de ISKRA ook eensklaps overscheerde, terwijl ze één stoot op de fluit deed horen.
Daar de stoot niet lang was, werd hij gehouden voor een sein, waarmede de instemming werd betuigd met het voorbijvaren aan de zuidwal. Om de aanvaring te voorkomen deed getuige de stuurboord-machine eerst volle kracht achteruit slaan teneinde met de ISKRA mede te draaien, daarna ook de bakboord-machine om de nu onvermijdelijke schok zo licht mogelijk te maken.
Het fluitsein van de ISKRA kan volgens de kapitein, niet anders zijn dan een teken van instemming met het voorbijvaren. Zij had wel een tegenligger, maar deze was nog te ver weg dan dat het sein daarvoor bestemd kon zijn.
Volgens de kapitein bestaat er steeds zekere animositeit tussen de loodsen, wanneer zij elkander willen voorbijlopen.
Voorlezing werd daarna gedaan van de verklaring, afgelegd door de kapitein van de ISKRA. Volgens deze lezing kon de ISKRA niet stuurboord uitwijken, omdat dit door de ondiepte verhinderd werd. Toen de POTSDAM twee opeenvolgende stoten op de fluit gaf, zette de loods de telegraaf op langzaam en werd met één korte stoot het afkomende schip te kennen gegeven, dat de ISKRA dit aan stuurboord zou passeren.
De heer W. Wilton heeft de ISKRA hersteld. Hij verklaarde, dat de kosten NLG 8.500 zijn geweest.
De tweede stuurman van de POTSDAM verklaarde gelijkluidend met de kapitein.
De loods van de ISKRA, de heer Verhagen, heeft uit de twee korte stoten van de POTSDAM opgemaakt, dat zij aan de noordwal wilde passeren. Het uitblijven van antwoord betekent dan, dat voorbijlopen onmogelijk is. Toen de POTSDAM later met een korte fluitstoot seinde, dat zij aan de zuidzijde wilde passeren, antwoordde getuige met twee stoten, dat hij het begreep en bakboord uitging. Toen zag hij recht vooruit een afkomende stomer, waarvoor get. één stoot op de fluit gaf en waarvoor hij stuurboord uitweek, en dat, na gepasseerd te zijn, een korte stoot op de fluit gaf om de POTSDAM te waarschuwen.
Daar ten aanzien van het beantwoorden van de fluitseinen van de POTSDAM door de ISKRA tegenspraak bestaat tussen de verklaring van het commandement van de POTSDAM enerzijds en de loods van de ISKRA anderzijds, werd het onderzoek opgeschort tot vrijdag, wanneer meerdere getuigen van de zijde van de POTSDAM gehoord zullen worden.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Vervolgens hervatte de Raad het onderzoek inzake de aanvaring tussen het stoomschip POTSDAM, van de Nederlandsche-Amerikaansche Stoomvaart-Mij. te Rotterdam, gezagvoerder B.C. van Walraven, en het Oostenrijkse stoomschip ISKRA. De aanvaring heeft plaats gehad in de nacht van 21 op 22 juli, toen de POTSDAM de ISKRA voorbij wilde stomen. Beide schepen kwamen uit zee. Volgens kapt. Walraven en diens loods had de ISKRA niet geantwoord op de twee lange fluitstoten die de POTSDAM gaf ten teken dat ze voorbij wilden, en was in de Noordwal gegaan. Toen de POTSDAM daarna met één stoot waarschuwde dat zij aan stuurboord wilde passeren, gaf de ISKRA één lange stoot terug, waarop de POTSDAM, menend dat haar sein begrepen was, naar stuurboord uithaalde. De ISKRA deed dit ook, en de aanvaring volgde.
De loods Verhagen, van de ISKRA, heeft verklaard uit de twee stoten van de POTSDAM te hebben opgemaakt, dat deze bakboord voorbij wilde. Met het niet beantwoorden van dit signaal wilde hij doen begrijpen, dat hem het voorbijvaren niet gewenst voorkwam. Uit het signaal één stoot op de fluit van de POTSDAM heeft de loods Verhagen volgens zijn verklaring toen opgemaakt, dat dit schip stuurboord wilde passeren, en hierop met twee korte stoten geantwoord ten teken dat hij de Noordwal wilde houden. Enige minuten later, toen de POTSDAM nog niet gepasseerd was, heeft getuige voor een afvarend schip vooruit het sein gegeven: ,,Ik wijk stuurboord" (een korte stoot).
Toen gisteren nogmaals de kapitein van de POTSDAM Van Walraven en de loods Verhagen werden gehoord, bleken zij het omtrek de betekenis van de signalen oneens.
Daarna werd gehoord de heer Burger, die de POTSDAM heeft geloodst. Hij zegt met twee lange stoten te hebben willen mededelen dat hij aan bakboord zou voorbijgaan. Dit is een onder loodsen gebruikelijk signaal.
De voorzitter merkte daarna op, dat wet en gebruik dan met elkander in strijd zijn.
De loods Verhagen zei met onderonsjes niet te maken te hebben. Het beantwoorden van één stoot, met één stoot betekent niet: Je kunt voorbij gaan; het is althans geen regel. Zijn fluitsignaal was eenvoudig bestemd voor een afkomende boot.
een volgende getuige, de loods Braam? die op hetzelfde tijdstip de ROTTERDAM de Waterweg uitloodste, heeft eerst de POTSDAM met beide topvuren, later de ISKRA met topvuur en groen vuur zien naderen. Voor het tegemoet varende schip heeft hij twee fluitstoten gegeven; dat betekent dat hij stuurboord wilde uithalen.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

De Haven. Er is een Japanse boot binnengekomen, de TOKUSHIMA MARU met stukgoederen. Zij en de graanschepen voor de Regering geven de kleine schipperij weer wat werk. Uit de Leuvehaven zijn heden althans een aantal, daar sinds lang stilliggende binnen-vrachtscheepjes rivierwaarts gegaan.
Om de grote armoede onder de schippers te keren heeft de Vereeniging van Scheepsbevrachters, afdeling Zuid-Holland, een fonds gevormd waaruit sedert 1 september nogal wat steun verleend is. Vooral echter tot het geven van vrachten aan schippers die het 't meest nodig hebben, werkt deze afdeling.
Weer zijn twee “Dijk"-boten van de N.A.S.M. aangehouden, de AMSTELDIJK, die reeds te Plymouth was binnengebracht, is nu weer naar Londen opgezonden en gisteren te Southend aangekomen. De MAARTENSDIJK heeft het lot van haar arme zusters gedeeld en is naar Queenstown gebracht.
Van de ROTTERDAM verluidde het gisteravond dat het schip was vrijgelaten en bij Duins ten anker lag, doch heden vernemen we dat het schip vanmorgen halfzeven bij Dover is gemeld. De POTSDAM en de WESTERDIJK liggen te Gravesend.
Over het lossen aldaar van de WESTERDIJK is men nog in het onzekere. De SOESTDIJK, met graan voor de Regering, is vanmorgen hier aangekomen. De hoeveelheid bedraagt 6.000 ton, waarvan de helft met de hand en de helft met elevators wordt gelost. De Javaboot DJEBRES van de Rott. Lloyd, die sedert 16 september te Greenock lag, heeft gisteren de reis naar hier voortgezet.

Afbeelding
Datum 02 juni 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Aanhoudingen. De POTSDAM is thans door de Engelsen vrijgelaten en wordt vanmiddag met tij alhier verwacht. Nu schijnt toch weer het aanhouden van onze schepen op groter schaal dan in de laatste tijd het geval was, te beginnen. Immers de NOORDAM is nog in onderzoek, doch de pas uitgevaren NIEUW AMSTERDAM is óók aangehouden! Het was heel in het begin van de oorlog, dat de Engelsen ook onze uitgaande schepen lastig vielen. Na een vertoog van onze Regering gingen zij zich daaraan niet meer te buiten. Beduidt de aanhouding van de NIEUW AMSTERDAM weer nieuwe moeilijkheden?

Afbeelding
Datum 10 juni 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Zeeliedenstaking. De staking van de stokers en tremmers van het stoomschip NOORDAM van de Holland Amerika Lijn, die zich aanvankelijk ook had uitgebreid tot hetzelfde personeel van de POTSDAM, SLOTERDIJK en de OOSTDIJK, is geëindigd zonder tot enig resultaat te hebben geleid. De directie weigerde aan de eisen van de stakers gehoor te geven, waarna zij allen op de oude voorwaarden hebben gemonsterd. De NOORDAM is dinsdag op tijd kunnen vertrekken.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Blijkens door ons van de directie ontvangen mededeling is het stoomschip POTSDAM van de Holland Amerika Lijn aan een Zweedse rederij verkocht voor een bedrag dat de oorspronkelijke kostprijs overtreft. Het schip is in 1900 in de vaart gebracht. Het is het enige schip van de vloot van de N.A.S.M. dat in Duitsland is gebouwd bij Blohm & Voss te Hamburg. De POTSDAM arriveerde 1 juni van New York te Rotterdam. Zij meet 12.522 ton bruto en 7.975 ton netto.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 7 oktober. Naar men verneemt werd het stoomschip POTSDAM van de Holland Amerika Lijn verkocht aan de Rederi Akt. Sverige Nord-Amerika, te Gotenburg. De koopprijs bedraagt 4.610.000 Kr.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De POTSDAM. Aleer de POTSDAM aan de Zweedse nieuwe eigenaars wordt overgedragen, verdienen Rotterdamse ondernemingen er een kapitaal aan arbeidsloon aan. Reeds enkele maanden duurt de volledige reparatie, die in de Maashaven wordt uitgevoerd door de Maatschappij „Fijenoord". Uit de aard had „Fijenoord" liever deze arbeid op eigen werf verricht, maar omdat zij de POTSDAM moeilijk over de Koningshavenbrug heen kan takelen, moet zij haar volk en materiaal naar de Maashaven sturen. Als „Fijenoord" er mee klaar is, gaat de POTSDAM nog naar Wilton's fabriek voor de voltooiing tot Zweedse mailboot.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding
Datum 10 juli 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

De ex. POTSDAM in beslag genomen. - Uit Stockholm wordt gemeld dat het stoomschip STOCKHOLM van de Zweedse Amerika Lijn (het voormalige stoomschip POTSDAM, dat door de Holland Amerika Lijn naar Zweden was verkocht) door de Engelse overheid van Kirkwall naar Liverpool is gedirigeerd, waar het grootste deel van de lading moest gelost worden. De STOCKHOLM had een grote partij oorlogsmateriaal aan boord, dat de Zweedse regering in Amerika had gekocht. Men rekent dat de reis hierdoor 3 weken vertraging zal hebben en de 800 passagiers moeten trachten met een andere gelegenheid Scandinavië te bereiken. Het bericht van de inbeslagneming deed op de beurs te Stockholm de koers aanmerkelijk dalen.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft te Londen onmiddellijk stappen gedaan om de vrijgave van het schip te verkrijgen, maar men vreest dat deze vruchteloos zullen blijven.

Afbeelding