Inloggen
ANTARES - ID 511

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1312 Z GRON 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 69
Launch Date: 1930-01-07
Delivery Date: 1930-04-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1614 Type C/D(x)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 255.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 34.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-29 ANTARES
Manager: Lukas Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NFGW
Additional info: 1934 callsign PCRU

Date/Name Ship 1939-00-00 ANTARES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCRU

Ship Events Data

1929-03-31: Op 31-03-1930 als ANTARES, zijnde een motorschip, groot 558.59 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Lukas Boerma, schipper, gedom. te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1312 Z GRON 1930 op het achterschip op de lichtkap motorkamer, bakboordzijde.
1930-04-25: Delfzijl, 25 April. Heden vond op de Eems de schitterend geslaagde proefvaart plaats met het op de werf van de heeren J. Vos en Zn. te Groningen voor rekening van kapt. L. Boerma te Groningen gebouwde motorschip „ANTARES". Het schip met afmetingen van 32.68 M. bij 6.35 M. bij 2,65 M., is groot bruto 198 Reg. ton en netto 126 ton en 260 ton deadweight en is gebouwd onder kl. Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie voor groote kustvaart. De voortstuwing van het schip geschiedt door middel van een 120 p.k. 4 cyl, Appingedammmer Brons motor, waarmee het beladen met ijzeraarde met bestemming Londen een snelheid behaalde van 7 1/2 mijl. In de machinekamer is verder nog een 6 PK Slüter motor opgesteld voor aandrijving van de lenspomp en een compressor, terwijl op dek een motorlier gedreven door een 6 PK Lister motor is opgesteld, welke lier bij het laden & lossen dienst kan doen. Na afloop van de proefvaart werd het schip dat ruim aan de gestelde eischen voldeed, zeer tot genoegen door den eigenaar overgenomen.
1942-06-02: Final Fate:
In de oorlog bleef het schip met de eigenaar onder Duits toezicht varen. Op 2 juni 1942, onderweg van Zweden naar Nederland, in de Store Belt bij Traneker Lichtschip (Denemarken) op een mijn gelopen en gezonken in pos. 54.58.N. - 10.57.O. Een bemanningslid, stuurman J. Koopman, kwam om het leven, de andere 4 bemanningsleden werden gered door een Duits vrachtschip en in Holtenau aan wal gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Antares' (bj 1930)
Gemaakt door: Unknown