Inloggen
PALME - ID 5032


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-03-20 / 1895-09-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Brake, Germany
Launch Date: 1866-00-00
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 231.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-03-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: PALME
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bruggen, J. van
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1889-03-20, uitvoering80-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1889-03-20 PALME
Manager: J. van Bruggen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. van Bruggen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1890-01-29: Sprang a leak
Delfzijl, 29 januari 1890. De brik PALME, kapt. Kaper (kapt. P. Kaper), de 28e december l.l. met een lading haver van hier naar Gloucester vertrokken, is hier heden zwaar lek en met beschadigde verschansing uit zee teruggekeerd.
1895-05-26: Grounded
Rotterdam, 27 mei 1895. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse brik PALME, kapt. R. Schaap, van Gloucester naar Limerick, bij het binnenkomen aan de grond gevaren, doch later vlot gekomen, ogenschijnlijk zonder schade.
1895-09-24: Final Fate: Stranded

Londen, 24 september 1895. De Groninger brik PALME, kapt. R. Schaap, met kolen van Newport naar Figueira, is in de monding van de rivier Figueira gestrand en zal vermoedelijk wrak worden. De PALME vertrok 28 augustus van Bordeaux (opm: zie PGC 300795) alwaar het met schade was binnengelopen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Kaper werd geboren op 08 oktober 1842  te Groningen als zoon van de schuitenvaarder Adam Kaper en Maike Land.

Hij trouwde op 26 augustus 1875 te Groningen mer Engelina Mulder, geboren te Groningen op 13 juni 1842 als dochter van de molenaar Harmannus Smaal Mulder en Geertje Gosens Kampenga. Engelina overleed op 24 november 1876 te Groningen, 34 jaar.

Pieter hertrouwde op 27 februari 1879 te Groningen met de koopvrouw Aaltje Brink, geboren te Stedum op 06 december 1841 als dochter van de schoenmaker Kornelis Willem Brink en Gepke Derks Knol. Aaltje was de weduwe van de bierhandelaar Hindrik de Vrries, die in 1877 was overleden. Aaltje overleed op 11 juli 1884 te Macao.

Pieter overleed op 20 juli 1894 te Groningen, 51 jaar, scheepskapitein, weduwnaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Kaper was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 5 in de periode 1883 t/m 1894.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Kaper als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1876 van de galjoot “Wilhelmina Petronella”, gebouwd in 1857 te Groningen, 131 ton o.m., varend voor G.Kortrijk te Groningen. Het schip is in 1876 gezonken op reis van Burnt Island naar Koningsbergen;

*    1879 t/m 1879 van de sch.kof “Alpha”, ex Secoba Fenna, ex Margaretha, gebouwd in 1852 te Pekela, varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen;

*    1882 van de 2/msch. “Allegonda” ex Martha, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor v/d Goot en Kühn te Groningen;

*    1883 t/m 1888 van de 2/msch “Cornelia”, ex Houthandel ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Nieuwendam, 184 ton o.m., varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen;

*    1890 t/m 1894 van de brik “Palme” gebouwd in 1866 te Brake, 231 ton o.m., varend voor H. van Bruggen te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Kaper, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Reintje Schaap werd geboren te Groningen op 29 mei 1857 als zoon van Jan Luur(t)s Schaap en Berendtien Jans Bossien.

Hij trouwde te Groningen op 14 januari 1886 met Jantje Baas, geboren te Antwerpen op 07 april 1861 als dochter van Okke Jans Baas (zeeman) en Zwaantje Jans Lever. Zij overleed te Wagenborgen, gemeente Termunten op 27 maart 1916.

Hij trouwde voor de 2e maal te Sappemeer op 09 april 1918 met Trinetje Ploeger, geboren te Woldendorp op 24 oktober 1858 en overleden te Groningen op 24 mei 1925.

Reintje overleed te Groningen op 30 maart 1929.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Schaap was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Grnoninger Eendracht” met vlagnummer 22 in de periode 1893 t/m 2896 en met vlagnummer 23 in de periode 1910 t/m 1912

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

 

De schepen van de kapitein

Type / crew

Naam / naar

Bj / ton

Werf

kapitein

datum

Eigenaar

Koftjalk

ZES GEBROEDERS

1878 / 90

R. Schaap

1886

 

1886

J.M. Meihuizen & Zn

Wildervank

Verkocht naar Duitsland

Schoener-brik

JANTJE BAAS

Ex-Hannechiena

Ex Lone Star

Bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd

1862 / 245

Shelbourne

991Assen1874

R. Schaap

Groningen

1892/1894

 

 

15/03/1894

R. Schaap

Groningen

 

Bi.schip?

ss HERMANN BIEHL

? / brut.150 ton

Groningen

7352Gron1910

?

06/01/1910

R. Schaap

Groningen

 

Reintje Schaap heeft gevaren op:

  • * de koftjalk “Zes Gebroeders”, 1886, varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip werd verkocht naar Duitsland;
  • * de schoonerbrik “Jantje Baas”, ex Hannechiena, ex Lone Star, 1892-1894, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is op 15 maart 1894 bij Bambug Sand gestrand en afgekeurd;
  • * het stoomschip “Herman Biehl”, 1910, als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.092

 

Bouma025 vermeldt R.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1886 t/m 1890 van de koftjalk “Zes Gebroeders”, gebouwd in 1878 te Wildervank, 68 ton n.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Fidus”;
  • * 1891 van de bark “Magellan”, gebouwd in 1870 te Brake, 435 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam. Het schip is in 1891gezonken op 47oN/07oW na te zijn verlaten;
  • * 1892 op de bark “George Washington” ex Glendower, gebouwd in 1861 te Newburyport, 1184 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam.

Reintje Schaap heeft op 29.9.1892 de schoenerbrik “Hannechiena” gekocht van Heere Roelfs Engelsman, schipper te Gasselternijveen, voor f 100 volgens het Kadaster en f 1900,- volgens Sweys. 088

  • * 1894 van de schbrik “Jantje Baas” ex Hannechiena, ex Lone Star, gebouwd in 1862 te Shelbourne, 245 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is bij Banbugsand gestrand en afgekeurd.

 

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl

25 augustus 1882, schoener “Ceres”, kapitein Jurrien Reinders Schuur, stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen

 

09 maart 1883 vermeldt de brik “Moree”, kapt. Remko Balkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Reintje Schaap, 25 jaar uit Groningen, kok en 4 matrozen.

30 september 1892, schoener “Hannachiena”, kapitein Reinrje Schaap, 35 jaar uit Groningen.

17 februari 1894, schoener “Jantje Baas”, kapitein Reintje Schaap, 36 jaar uit Groningen

 

14 juni 1904, schoner “Regnera”, kapitein D.Speelman, stuurman R.Schaap, 47 jaar uit Groningenl

28 april 1905, schoener “Mathilde”, kapitein Hendrik Vellenga, bootsman R.Schaap, 47 jaar uit Groningen

16 mei 1911, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, stuurman R.Schaap, 53 jaar uit Groningen

 

 

 

Overige bijzonderheden

Op 20 maart 1878 werd namens scheepsbouwers en reeders J.M.Meihuizen en Zoon te Wildervank bij het Groninger kadaster ingeschreven de houten 2-mast koftjalk “Zes Gebroeders” (71,97 BRT). Het schip kende de volgende gezagvoerders: J.Lotgering (1878-1881); J.van der Klei (1882-1884), H.Kwint (1885) en R.Schaap (1886-1890). In 1890 werd het schip verkocht aan een niet nader genoemde Duitse eigenaar en voer onder de naam van “Fidus”. Op 24 april 1897 verscheen in Het Nieuwsblad van het Noorden de advertentie: “Delfzijl, 19 April. De onder Duitsche vlag varende tjalk ”Fidus” is uit de hand verkocht aan den heer R.Groenewold te Farmsum, en zal onder den naam “Sieberdina IV” in de vaart worden gebracht.” 097-p.151.

Op 3 juni 1891 kopen de gebroeders Tiel in Geestemünde voor 21.400,- mark de “George Washington” van de rederij Siedenburg, Wendt & Co te Bremen.

“Op 21 oktober 1891 ligt het schip in Delfzijl en wordt klaargemaakt voor een reis naar Pensacola in Florida om hout te halen. Kapitein is de heer R.Schaap uit Groningen. De heer J.A.Tiel en zijn vrouw H.Tiel-Matthieu gaan ook mee; verder zijn er nog zestien bemanningsleden aan boord, die voornamelijk uit de provincie Groningen komen. Aansluitend worden kolen naar Brazilië vervoerd en dan weer met hout terug naar Europa.”

Een monsterrol uit het Groninger Archief is opgenomen op pp36/37.

Uit: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘tHeer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Schaap, Reintje

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1890-03-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PALME
Schipper: Kaper, Pieter
Scheepstype: brik
Grootte: 231

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1889

DVF 040489
Brake, 29 maart. Uitgezeild PAULINE (opm: PALME), P. Kaper naar Frederiksstad.
DT 140889
Delfzijl, 12 augustus. Binnengekomen PALME, P. Kaper van Hernösand.
DVF 241089
Delfzijl, 20 oktober. Aangekomen PALME, P. Kaper van Kroonstad.

1890

PGC 010290
Delfzijl, 29 januari. De brik PALME, kapt. Kaper (kapt. P. Kaper), de 28e december l.l. met een lading haver van hier naar Gloucester vertrokken, is hier heden zwaar lek en met beschadigde verschansing uit zee teruggekeerd.
DT 040490
Delfzijl, 2 april. Uitgezeild PALME, P. Kaper naar Glouchester.

1891

ST 290491
Delfzijl, 27 april. Uitgezeild PALME, P. Kaper naar Ayr.
ST 011291
Riga, 25 november. Vertrikken PALME, P. Kaper naar Nederland.

1892

ST 151192
Sundwall, 8 november. Uitgezeild PALME, P. Kaper naar Groningen.
DT 101292
Delfzijl, 8 december. Binnengekomen PALME, P. Kaper van Sundswall.

1893

DT 120693
Delfzijl, 9 juni. Uitgezeild PALME, P. Kaper naar Burnt Island.
DT 310893
Delfzijl, 29 augustus. Binnengekomen PALME, P. Kaper van Drammen.
DMP 031093
Delfzijl, 30 september. Vertrikken PALME, P. Kaper naar Hernösand.
DT 241193
Delfzijl, 22 november. Binnengekomen PALME, P. Kaper van Pitea.

1894

DMP 210394
Delfzijl, 18 maart. Uitgezeild PALME, P. Kaper naar Honfleur.
DT 200794
Delfzijl, 18 juli. Binnnengekomen PALME, P. Kaper van Baltishport.

1895

DMP 090495
Delfzijl, 6 april. Uitgezeild PALME, R. Schaap naar Glouchester.
NRC 280595
Rotterdam, 27 mei. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse brik PALME, kapt. R. Schaap, van Gloucester naar Limerick, bij het binnenkomen aan de grond gevaren, doch later vlot gekomen, ogenschijnlijk zonder schade.
PGC 300795
Amsterdam, 27 juli. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: brik) PALME, kapitein R. Schaap, van Newport met kolen naar Figueira, met verlies van ra’s, 17 zeilen en meer andere schade te Bordeaux binnengelopen.
NVD 240995
Londen, 24 Sept. Het Ned. schip PALME, kapt. P. Kaper (opm: kapt. R. Schaap), van Newport komende, is op de rivier te Figueira aan de grond geraakt en zal vermoedelijk opbreken.
PGC 260995
Londen, 24 september. De Groninger brik PALME, kapt. R. Schaap, met kolen van Newport naar Figueira, is in de monding van de rivier Figueira gestrand en zal vermoedelijk wrak worden. De PALME vertrok 28 augustus van Bordeaux (opm: zie PGC 300795) alwaar het met schade was binnengelopen.
.
.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten