Inloggen
OCEAAN - ID 4813


Kroniekberichten

Datum 15 december 1894
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 december. Aan de werf der Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ alhier is aangekomen de sleepboot OCEAAN, van de werf Fop Smit te Kinderdijk, welke boot aan ‘De Schelde’ van machine en ketels moet worden voorzien.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 16 oktober. Voor de Nieuwe Waterweg ligt een wrak, dat op zee drijvende is gevonden door de sleepboot OCEAAN. Men vermoedt, dat dit de bark BETTINA is. (opm: dit is de Duitse bark BERTHA)

Afbeelding
Datum 21 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 augustus. Het ijzeren droogdok, gebouwd door de firma A.F. Smulders te Slikkerveer, dat eergisteren van hier naar San Paul de Loando (opm: Luanda, Angola) vertrok, gesleept door de sleepboten OCEAAN, kapt. Homan, en OOSTZEE, kapt. Bouman, wordt bemand als gezagvoerder door kapt. Weltevreden, van de sleepboot WODAN, benevens 2 machinisten, 1 stuurman, 1 timmerman, 2 matrozen en 2 stokers, allen Nederlanders.
Er is voor 120 dagen proviand aan boord, benevens 250 ton kolen, en is op het dok aanwezig een reddingboot, een jol, 11 zwemvesten, reddingboeien en 4 zakken om met olie gevuld te worden en die bij stormweder te gebruiken; de verbinding tussen het dok en de sleepboten bestaat uit twee 1½ duims kettingen van 25 vadem lang, die aan het dok zijn bevestigd, waarop de stalen voorlopers van de OCEAAN en een 18 duims geteerde manillatros en de stalen voorlopers van de OOSTZEE en een 15 duims geteerde manillatros worden vastgemaakt. Door de 140 ton wegende achter op het dok vastgemaakte ponton ligt het achter 12 duim dieper en door bijzondere seinen kunnen de gezagvoerders onder elkander gemeenschap houden; de afstand naar San Paul de Loando wordt op ongeveer 6000 Engelse mijlen geschat.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portland, 22 augustus. De sleepboten OCEAAN en OOSTZEE lopen hier binnen met een droogdok op sleeptouw; na kolen ingenomen te hebben werd de reis naar St. Paul de Loanda (opm: Luanda, Angola) voortgezet. Het dok houdt zich uitstekend. De gemiddelde vaart bedroeg 4 mijl per uur.

Afbeelding
Datum 01 september 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Alblasserdam, 31 augustus. De sleepboten OCEAAN en OOSTZEE arriveerden gisteren namiddag 4 uur met het Portugees droogdok behouden te Lissabon om te bunkeren. Alles wel.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 29 september. Volgens ontvangen telegrafisch bericht vertrokken de sleepboten OCEAAN en OOSTZEE met het Portugese droogdok heden van Sierra Leone naar St. Paul de Loando (opm: Luanda, Angola).

Afbeelding
Datum 17 oktober 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 15 oktober. Volgens heden ontvangen telegraphisch bericht, vertrokken de sleepboten OCEAAN en OOSTZEE met het Portugees droogdok van St. Thomas naar Paul de Loando (opm: Luanda, Angola). Hieruit blijkt dat de kapiteins het toch nog nodig hebben geoordeeld de kolenvoorraad aan te vullen, alvorens naar de bestemmingsplaats koers te zetten.

Afbeelding
Datum 08 december 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 6 december. De Nederlandse sleepboot OCEAAN, kapitein G.H. Bouman, van L. Smit & Co, directie de heren Murk Lels & Zoon, is gecharterd om het stoomschip CONRAD van de Maatschappij Nederland, thans te Perim met defecte machine, van daar te slepen naar Amsterdam of een Engelse haven. De sleepboot wordt met alle spoed voor de reis gereed gemaakt.

Afbeelding
Datum 14 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 januari. Volgens telegram uit Perim vertrekt het Nederlandse stoomschip CONRAD morgen vandaar naar Amsterdam, op sleeptouw van de sleepboot OCEAAN, die heden te Perim is aangekomen en aan boord waarvan alles wel is.

Afbeelding
Datum 01 februari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 januari. Het stoomschip CONRAD, van Perim naar Amsterdam op sleeptouw van de sleepboot OCEAAN, is heden Malta gepasseerd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 20 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Betreffende het ongeval aan het stoomschip MAASDAM overkomen op de reis van Rotterdam naar New-York, vermeldt de Western Morning News nog het volgende: Het stoomschip dat de 3e november van Rotterdam vertrok en de 5e met fraai weder de Lizard passeerde, werd later door hevig stormweer belopen, totdat op zondag 7 november in de ochtend een hevige ontploffing in de machinekamer plaats vond, waardoor de passagiers zeer werden verschrikt. Toen men echter bevond dat het schip niets geleden had, bedaarde de ontsteltenis en was de gezagvoerder, kapt. A. Potjer, weldra in de gelegenheid de passagiers te kunnen meedelen, dat niemand door de ontploffing der cilinders was verwond, ofschoon een stuk van driehonderd pond zwaar op het dek was geslingerd. Het machinepersoneel was druk in de weer om de achterste machine zo goed mogelijk bruikbaar te maken, dewijl de voorste door de vernieling der beide cilinders onbruikbaar was geworden. Door het slingeren van het stoomschip dat dwars in de zee lag werden de werkzaamheden zeer bemoeilijkt. De 8e november kwam het tankstoomschip ELISE MARIE in het gezicht, bestemd van Hamburg naar Baltimore, die assistentie wilde verlenen, doch door de hoge zee braken achtereenvolgens al de sleeptrossen. De ELISE MARIE bleef echter in de nabijheid totdat de machinisten met grote moeite en volharding er in geslaagd waren de achterste machine, die ook schade had geleden, in zo verre weder bruikbaar te maken, dat men hoewel met geringe vaart en geassisteerd door de zeilen de terugreis naar Plymouth kon aanvaarden, waarna de ELISE MARIE de 10de de reis naar Baltimore voortzette. Ten 3 uur des middags van de 12e november werd de Lizard gepasseerd en arriveerde het stoomschip de 13e november des ochtends ten 10 uur te Plymouth. Bij het ten anker komen brak ook nog het spil, zodat men moeite had om de ankers te lichten. Ook was de machine juist bij het binnenkomen weder defect geworden. De passagiers waren ten hoogste ingenomen met de betoonde zeemansschap van de gezagvoerder, officieren en de bemanning en de ijver van het machinepersoneel en toen kapitein Potjer het stoomschip verliet om zich aan land te begeven, werd hij door de passagiers luide toegejuicht. Het stoomschip is heden van Plymouth naar Rotterdam vertrokken, gesleept door de sleepboten OCEAAN en NOORDZEE. De passagiers vertrokken heden met het stoomschip VEENDAM naar New-York.

Afbeelding
Datum 19 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 maart. Door de Nederlandse sleepboot OCEAAN, van Sunderland naar Duinkerken bestemd, is te Lowestoft met zwaar beschadigde boeg binnengesleept het Engelse barkschip BRITISH PRINCESS, in ballast van Leith naar Liverpool. Dit schip was in de vroege morgen van de 16e dezer ter hoogte van het Gabbard-vuurschip nabij Orfordness in aanvaring geweest met een onbekend gebleven stoomschip, dat zodanig werd getroffen, dat het onmiddellijk na de aanvaring zonk, al de opvarenden in de diepte meenemende. De BRITISH PRINCESS werd ongeveer 20 mijl door de OCEAAN gesleept.

Afbeelding
Datum 30 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 maart. Volgens telegram van Lloyd´s heeft bij de Tyne een aanvaring plaats gehad tussen de trawler JOHN SINART en de Nederlandse sleepboot OCEAAN. Eerstgenoemde heeft zware schade, laatstgenoemde bekwam slechts lichte averij.

Afbeelding
Datum 31 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 maart. De trawler JOHN SWART en de Nederlandse sleepboot OCEAAN zijn op de Tyne met elkaar in aanvaring geweest, waarbij eerstgenoemd vaartuig zwaar en de laatste licht werd beschadigd.

Afbeelding
Datum 05 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 4 april. Het Nederlandse tankstoomschip CHESTER geraakte gisterenochtend door mist op de Maasvlakte aan de grond, dicht bij het oude Brielsche Gat. Reddingboten gingen derwaarts. Met de Nieuwe Bergingmaatschappij werd een overeenkomst aangegaan, op arbitrage te Rotterdam.
De sleepboten OCEAAN, VLAARDINGEN, PERNIS en LAUWERZEE trokken om 7 uur het schip vlot na uitpompen van 150.000 gallons petroleum. Schade werd niet geconstateerd, behalve aan dek. Het stoomschip stoomde later onder eigen kracht naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 08 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse sleepboot OCEAAN, van Rotterdam, op de Clyde aan de grond gevaren en blijven zitten.

Afbeelding
Datum 10 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juni. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse sleepboot OCEAAN met assistentie vlot gekomen en na onderzoek onbeschadigd bevonden.

Afbeelding
Datum 12 september 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 11 september. Heden arriveerde in de Nieuwe Waterweg het Britse stoomschip VERONA, van Southampton gesleept door de Nederlandse sleepboot OCEAAN, naar Hendrik Ido Ambacht om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 oktober. Het te Alblasserdam nieuw gebouwde stoomschip KINDERDIJK vertrok heden uit de Nieuwe Waterweg, gesleept door de sleepboot OCEAAN met bestemming Stockton, om aldaar de gereedstaande machines in te zetten. Het stoomschip wordt gevoerd door kapitein W. Ponsen.

Afbeelding
Datum 31 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Hedenochtend kreeg aan de Hoek bij de ingang van de Nieuwe Waterweg het Spaanse stoomschip BAT, van Bilbao naar Rotterdam met ijzererts, een defect aan het roer. Twee maal werd het door de sleepboot OCEAAN op sleeptouw genomen, doch twee maal brak de tros en toen is de BAT tussen de rode ton Nr. 2 en het Zuiderhoofd vastgevaren en zit gevaarlijk. De zeeën slaan over het schip heen. De stoomreddingboot, uitgezonden, is terugkerende met de gehele equipage, 34 man, welke voorlopig te Hoek van Holland wordt onder dak gebracht. Ook de loods welke het schip loodste is van boord gegaan.

Afbeelding
Datum 21 juni 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 juni. Het droogdok te Hebburn, voor rekening van het Spaanse gouvernement gebouwd, dat heden van Shields vertrok naar Port Mahon, gesleept door de Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE, OCEAAN en ZUIDERZEE, is 450 voet lang en 117 voet breed en heeft een lichtvermogen van 12000 ton. Het is gebouwd in 6 afdelingen. Dat de reis van dit gevaarte met belangstelling zal worden nagegaan, behoeft geen betoog en wanneer de reis gelukkig zal worden volbracht zal wederom een bewijs geleverd worden van wat de firma L. Smit & Co met haar materieel en bekwaam personeel kan doen. Dat men in Shields met lede ogen het dok zag vertrekken met Nederlandse sleepboten en onder Nederlands commando zal wel niemand betwijfelen.

Afbeelding
Datum 09 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 7 februari. Het viermast barkschip NAL, groot 2765 register ton, werd door de Nederlandse sleepboot OCEAAN van de firma L. Smit & Co. binnen 53 uur van hier naar Beachy Head gesleept. De afstand bedraagt 440 zeemijl, zodat de gemiddelde behouden vaart 8,3 mijl per uur bedraagt.

Afbeelding
Datum 03 april 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 2 april. Het stoomschip SOESTDIJK is heden met hoog water niet vlot gekomen. De sleepboten OCEAAN, WODAN en ROTTERDAM hebben tevergeefs getrokken. Men is begonnen met lossing van lading in lichters.

Afbeelding
Datum 04 april 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 3 april. Na een gedeelte der lading in lichters te hebben gelost, is hedenmorgen met hoogwater het stoomschip SOESTDIJK met assistentie van de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 08 juni 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 juni. Het grote pontoondok, voor de Engelse marine gebouwd aan de Tyne door de firma C.S. Swan & Hunter, dat naar Sheerness werd gesleept door de sleepboten ZWARTE ZEE, LAUWERZEE en OCEAAN van de firma L. Smit & Co, is door de Admiraliteit op alle wijzen beproefd. Thans is het pantserschip SANS PAREIL er in gedokt om onderzocht en geschilderd te worden, waarmede men heden klaar zal komen. Daarna zal het dok gereed gemaakt worden om naar Bermuda te worden gesleept door de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN. Het dok zal tot Lizard worden begeleid door de sleepboot LAUWERZEE. Vermoedelijk zal het in het begin der volgende week gereedkomen.

Afbeelding
Datum 17 juni 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 juni. Het drijvende droogdok, te Walsend gebouwd voor rekening van het Engelse gouvernement, bestemd voor Bermuda, vertrok heden van Sheerness, waar het beproefd geworden is. De sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN van de sleepdienst L. Smit & Co alhier slepen het dok naar zijn bestemming, tot de Lezard (opm: Lizard) geconvoieerd door de sleepboot LAUWERZEE. De route wordt genomen via de Azoren en denkt men de overtocht in 35 à 40 dagen te volbrengen.

Afbeelding
Datum 25 september 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aangekomen in de Nieuwe Waterweg op 24 september de PONTOU No. 1, sloper, van Southampton per sleepboot OCEAAN.

Afbeelding
Datum 25 september 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Op 24 september is op de Nieuwe Waterweg aangekomen van Southampton het stoomschip GEORGE, gesleept door de sleepboot OCEAAN. Het schip is bestemd voor Bolnes om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 13 november 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is op de Nieuwe Waterweg van Londen aangekomen het Engelse stoomschip GLATTOW, gesleept door de sleepboot OCEAAN, bestemd naar Dordrecht voor sloop.

Afbeelding
Datum 14 november 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 13 november aangekomen in de Nieuwe Waterweg het stoomschip PLATO (GBR, 1857 / 793 BRT), van London naar Dordrecht per sleepboot OCEAAN, om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 10 februari 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 8 februari. Tijdens slecht weer is de Nederlandse sleepboot OCEAAN met een Franse bark op sleeptouw in aanvaring geweest met de sleepboot GWENDOLINE, waardoor deze enige schade beliep. De OCEAAN bleef onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 19 februari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 februari. De Nederlandse sleepboot OCEAAN heeft door aanvaring te Shields geringe schade aan bakboordsboeg.

Afbeelding
Datum 04 mei 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 3 mei aangekomen ARETHUSA, oud Engels oorlogsschip, van Chatham naar Slikkerveer, gesleept door de sleepboot OCEAAN, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 14 mei 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is aangekomen in de Nieuwe Waterweg van Chatham naar Hendrik Ido Ambacht het Engelse oorlogsschip MERSEY gesleept door de sleepboot OCEAAN, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 31 mei 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 mei. Het stoomschip VOORBURG, 28 dezer van Savannah te Hull aangekomen, wordt van daar door de sleepboot OCEAAN naar Rotterdam gesleept.

Afbeelding
Datum 20 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 april. Heden vertrok de Nederlandse sleepboot OCEAAN met het stoomschip ANCHORIA (groot 2713 ton netto) van Glasgow naar Hamburg. De ANCHORIA was in Gareloch opgelegd.

Afbeelding
Datum 29 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Cuxhaven, 27 april. De Nederlandse sleepboot OCEAAN arriveerde heden van Greenock alhier met het stoomschip ANCHORIA op sleeptouw. Dit door de Hamburg Amerika Linie aangekochte stoomschip zal als landverhuizershotel dienst doen.

Afbeelding
Datum 10 juli 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. De sleepboten OCEAAN en NOORDZEE vertrokken zaterdagmiddag j.l. (opm: 7 juli) van de Kyles of Bute met het oude Engelse linieschip SUPERB op sleeptouw naar Nordenham.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 oktober. De sleepboot OCEAAN met de oude kruiser PALLAS op sleeptouw, is heden van Bermuda te Harburg aangekomen, alwaar de PALLAS zal gesloopt worden.

Afbeelding
Datum 03 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 maart. De naar Port Talbot bestemde Nederlandse sleepboot OCEAAN is door aanvaring aan de voorsteven beschadigd te Portland aangekomen.

Afbeelding
Datum 05 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portland, 2 maart. De Nederlandse sleepboot OCEAAN is ter hoogte van Anvil Point in aanvaring geweest met het stoomschip DUNSTAFFNAGE. De sleepboot is zwaar beschadigd. De schade aan het stoomschip, indien ze er is, is niet bekend. Het schip OCEANA, dat door de OCEAAN gesleept werd, heeft niets geleden.

Afbeelding
Datum 06 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

(Geen datum, geen plaats) De sleepboot OCEAAN, in aanvaring geweest met het stoomschip DUNSTAFFNAGE, wordt voorlopig gerepareerd en zal dan de reis vanuit Portland naar Port Talbot vervolgen.

Afbeelding
Datum 10 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 maart. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met schip OCEANA vertrok hedenmorgen van Portland naar Port Talbot.

Afbeelding
Datum 30 april 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 april. Wij vernemen, dat de sleepboot OCEAAN te Hamburg is aangekomen om de ELMINA naar de werf van de heer T. Rijsdijk te Zwijndrecht te slepen, alwaar het gesloopt zal worden (opm: in NRC van 1 mei 1907 is dit onjuiste bericht gecorrigeerd)

Afbeelding
Datum 05 mei 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 4 mei. De sleepboot OCEAAN, met het stoomschip ELMINA op sleeptouw, van Hamburg naar Zwijndrecht (opm: voor de sloop), arriveerde hedenmiddag in de Nieuwe Waterweg.

Afbeelding
Datum 15 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, met schade aan schroef en as door de BAKU STANDARD te Malaga binnengesleept, zal door de Nederlandse sleepboot OCEAAN naar Alexandrië worden gesleept.

Afbeelding
Datum 18 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 juni. De sleepboot OCEAAN vertrekt 15 juni van Shields naar Malaga om het stoomschip TEUTONIA van daar naar Alexandrië te slepen.

Afbeelding
Datum 26 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 juni. Gisteren vertrok het stoomschip TEUTONIA van Málaga naar Alexandrië, gesleept door de Nederlandse sleepboot OCEAAN.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Londen, 14 augustus. Afgelopen donderdag is het voor Wilton’s Scheepswerf te Rotterdam op de werf van Swan, Hunter & Wigham Richardson in aanbouw zijnde droogdok te water gelaten. Het dok heeft een lichtvermogen van 7500 ton en een lengte over alles van 424 voet. De sleepboten OCEAAN en OOSTZEE zullen binnen enige dagen het dok verslepen. Dit dok, dat veel overeenkomst heeft met het Trinidad-dok, heeft drie onafhankelijke delen die ieder een pompinrichting hebben en is zelfdokkend. In gewone dienst is dit dok aaneengekoppeld en wordt het afgekoppeld wanneer het zelf moet dokken. De pompkracht is elektrisch en wordt vanaf de wal geleverd.

Afbeelding
Datum 15 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 maart. Het stoomschip KINDERDIJK, dat na stranding te Novorossisk terug werd gesleept, zal door de sleepboot OCEAAN der firma L. Smit & Co naar hier worden gesleept.

Afbeelding
Datum 08 april 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Hedenochtend vertrok het stoomschip KINDERDIJK, gesleept door de Nederlandse sleepboot OCEAAN, van Novorossisk naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 april 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 april. Gisteren arriveerde het stoomschip KINDERDIJK te Malta, gesleept door de sleepboot OCEAAN, en vertrok heden vandaar met de schroefas afgekoppeld ter verlichting van het slepen naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 07 mei 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Waterweg, 6 mei. Heden arriveerde alhier van Novorossisk het stoomschip KINDERDIJK, gesleept door de sleepboot OCEAAN.

Afbeelding
Datum 08 mei 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 mei. Het van Novorossisk door de sleepboot OCEAAN naar hier gesleepte stoomschip KINDERDIJK is reeds voor onderzoek in het Gemeentedok alhier opgenomen. Volgens rapport is de bodem op meerdere plaatsen gedeukt.

Afbeelding
Datum 01 januari 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 december. De sleepboot ROODE ZEE zal te Montevideo voorlopig repareren en dan onder eigen stoom naar hier terugkeren.
De sleepboot OCEAAN vertrok heden derwaarts om met de sleepboot ZWARTE ZEE het droogdok voor Callao verder te slepen.

Afbeelding
Datum 09 februari 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 februari. De sleepboten OCEAAN en ZWARTE ZEE vertrokken 6 februari van Montevideo naar Callao met het droogdok op sleeptouw.
- De sleepboot THAMES vertrok 27 januari van Port Tewflk naar Singapore, met de lichter DRENTHE.

Afbeelding
Datum 23 februari 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 februari. Het Callao-dok, gesleept door de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN, 6 februari van Montevideo vertrokken, arriveerde 20 februari te Punta Arenas; alles wel.
— De sleepboot THAMES van Rotterdam naar Singapore met de lichter DRENTHE, arriveerde 20 februari te Colombo. Alles wel.

Afbeelding
Datum 01 maart 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Het Callao-dok, gesleept door de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN, vertrok donderdagmiddag van Punta Arenas naar Callao.

Afbeelding
Datum 19 maart 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 maart. Het van Wallsend on Tyne naar Callao bestemde droogdok is 16 maart gesleept door de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN te Coronel aangekomen. Aan boord is alles wel. Van het 10.526 mijl lange traject moet nu nog 1.302 mijl worden afgelegd.

Afbeelding
Datum 25 maart 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 maart. Men verwacht dat de sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN het Callao-dok, dat zij slepen, in de eerste dagen van april aan de eigenares, de “Compania Peruana de Vapores y Dique Flotante del Callao of Lima," zullen afleveren. Het dok kan schepen van 7.000 ton opnemen.

Afbeelding
Datum 05 april 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 april. Het Callao-dok is 2 april, gesleept door de Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN, behouden te Callao aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 september 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 september. De sleepboot OCEAAN, van Rotterdam naar Rio Grande met sleep, passeerde 13 september Fernando Noronha.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 oktober. De sleepboot OCEAAN, met twee lichters op sleeptouw, arriveerde 20 oktober van hier te Rio Grande do Sul.

Afbeelding
Datum 21 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 maart. De nieuwe baggermolen MERAPI toebehorende aan de firma Ten Bokkel Huinink, Korthals Altes & Van Thiel de Vries is gisteren van hier vertrokken naar een Spaanse haven, gesleept door de sleepboot WODAN, om daar door de sleepboot OCEAAN, die van Amerika komt, te worden overgenomen en naar de bestemming Batavia te worden gesleept.

Afbeelding
Datum 31 maart 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 maart. De sleepboot WODAN met de baggermolen MERAPI op sleeptouw van Amsterdam naar Batavia arriveerde heden te Vigo, aldaar de baggermolen wordt overgenomen door de sleepboot OCEAAN.

Afbeelding
Datum 02 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 april. De sleepboot OCEAAN met de baggermolen MERAPI op sleeptouw op reis naar Batavia vertrok hedenochtend van Vigo.

Afbeelding
Datum 11 mei 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 10 mei. De sleepboot OOSTZEE met twee lichters op sleeptouw, arriveerde 8 mei van Rotterdam te Madeira.
- De baggermolen MERAPI, van Amsterdam naar Batavia, per sleepboot OCEAAN, passeerde 9 mei Perim.

Afbeelding
Datum 28 mei 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 mei. De sleepboot OCEAAN, met een baggermolen op sleeptouw, van Amsterdam naar Tandjong Priok, arriveerde 26 mei te Colombo.

Afbeelding
Datum 06 juni 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 5 juni. De baggermolen MERAPI, van Amsterdam naar Batavia, gesleept door de sleepboot OCEAAN, arriveerde 3 juni te Colombo.

Afbeelding
Datum 11 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 11 juni. De sleepboot OCEAAN met de baggermolen MERAPI op sleeptouw, arriveerde heden te Tandjong Priok.

Afbeelding
Datum 14 juni 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 13 juni. De baggermolen MERAPI, gesleept door de sleepboot OCEAAN, arriveerde 11 juni te Tandjong Priok.

Afbeelding
Datum 12 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 12 januari. Tijdens een hevige sneeuwstorm is het van Hull naar hier bestemde Engelse stoomschip SELBY ABBEY, van de Hull and Netherlands S.S. Co. Ltd. J.H.N. Ringrose te Hull, hedenochtend op de Hinderribben ten NW van Goeree, gestrand.
Volgens een heden namiddag om 3 uur ontvangen bericht waren de sleepboten WODAN, OCEAAN en ZUIDERZEE van de firma. L. Smit en Co. alhier, bij de strandingsplaats, doch konden door de NNO storm en hoge zee geen verbinding krijgen. Het stoomschip zit zeer hoog. De 2e stuurman met 4 andere opvarenden (waarschijnlijk de passagiers, er waren 4 passagiers aan boord) zijn reeds te Goeree geland en tevens werd bij het afzenden van dit bericht vernomen, dat de reddingsboot met nog andere opvarenden naar binnen kwam. Volgens nadere berichten liep de SELBY ABBEY omhoog toen er 112 dm. water stond.
In normale omstandigheden staat er aldaar 108 dm.

Afbeelding
Datum 30 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 mei. De sleepboot OCEAAN, met een sternwheeler op sleeptouw, van Birkenhead naar Madeira, arriveerde 26 mei ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 15 september 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De sleepboot OCEAAN met een lichter en twee ferry bootjes op sleeptouw van Rotterdam naar Santos, arriveerde 12 september te Las Palmas.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het bootje PAQUETA, dat door de sleepboot OCEAAN bij Rio de Janeiro werd verloren, was in Londen voor GBP 5.250 verzekerd. Er worden dit jaar door assuradeurs nogal verliezen geleden op de slepen.

Afbeelding
Datum 01 november 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De sleepboot OCEAAN, 27 oktober van Rotterdam met een lichter en een ferrybootje te Santos aangekomen, zal met de lichter de reis naar Paranagua voortzetten.

Afbeelding
Datum 08 januari 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De Nederlandse sleepboot OCEAAN, met het zeilschip BIEN, van Rio de Janeiro naar Antwerpen, passeerde 5 januari St. Vincent (Cape Verde Islands).

Afbeelding
Datum 22 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juni. Het door de firma Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd. aan hun werf te Wallsend voor rekening van de Engelse Admiraliteit gebouwde droogdok, is thans gereed. Bij een lengte van 610 en een breedte van 114 Engelse voeten, heeft het dok een oppervlak van 3.500 m2 (dus nagenoeg één hectare). Het lichtvermogen bedraagt 32.000 ton en is het daardoor in staat super-dreadnoughts te dokken.
Het vervoer van dit dok is opgedragen aan L. Smit & Co's Sleepdienst te Rotterdam.
Hedenochtend 6.20 uur vertrok het dok van Wallsend, gesleept door de sleepboten ROODE ZEE, ZWARTE ZEE, OCEAAN en OOSTZEE, naar de Medway bij Sheerness, alwaar het door de Admiraliteit wordt gestationeerd.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 oktober. De sleepboot OCEAAN met een baggermolen op sleeptouw, van Rotterdam naar Buenos Aires, arriveerde gisteren ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 10 januari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 januari. De sleepboten OCEAAN en ROODE ZEE vertrokken 8 januari van Aden naar Alexandrië met het stoomschip STAR OF AUSTRALIA op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 21 januari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 januari. De sleepboten ROODE ZEE en OCEAAN met het stoomschip STAR OF AUSTRALIA op sleeptouw, arriveerden 18 januari te Port Said.

Afbeelding
Datum 01 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 januari. De sleepboot OCEAAN arriveerde 29 januari van Alexandrië te Malta en vertrok naar Algiers.

Afbeelding
Datum 03 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 februari. De OCEAAN vertrekt naar Glasgow en de ROODE ZEE naar Carthagena om het oude oorlogsschip LEPANTO van daar naar Rotterdam te slepen.

Afbeelding
Datum 04 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 februari. De Nederlandse sleepboot OCEAAN is heden van Algiers naar Renfrew vertrokken.

Afbeelding
Datum 05 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 februari. De sleepboten OCEAAN en ROODE ZEE zijn te Algiers aangekomen en zouden gisteren vandaar vertrekken, de OCEAAN naar Glasgow en de ROODE ZEE naar Carthagena om het oude oorlogsschip LEPANTO van daar naar Rotterdam te slepen.

Afbeelding
Datum 06 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. De Nederlandsche sleepboot OCEAAN is 4 februari van Algiers naar Renfrew vertrokken.

Afbeelding
Datum 28 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 februari. De Nederlandse sleepboten OCEAAN en OOSTZEE, met een grote baggermolen op sleeptouw, arriveerden 28 februari van Glasgow op de Theems.

Afbeelding
Datum 29 april 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 28 april. De sleepboot SCHELDE, met een kraan vanuit de Nieuwe Waterweg naar Nicolajeff op sleeptouw, arriveerde 26 april met alles wel te Vigo.
- De sleepboot POOLZEE vertrok 26 april naar Marseille om vandaar een zeilschip naar Rotterdam te slepen.
- De sleepboot OCEAAN vertrok 27 april naar Nicolajeff om vandaar een baggermolen naar Reval te slepen.

Afbeelding
Datum 17 mei 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 mei. — De sleepboot OOSTZEE met een baggermolen op sleeptouw, van Rotterdam naar Gijon, vertrok 14 mei van Finisterre.
— De sleepboot ZUIDERZEE, met een mastbok op sleeptouw, van Schiedam naar Pernambuco, arriveerde 15 mei ter bestemming.
— De sleepboot, OCEAAN, van Vlissingen naar Nicolajeff, passeerde 14 mei de Dardanellen.

Afbeelding
Datum 05 juni 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 juni. De sleepboot OCEAAN, van Nicolajeff naar Reval met een baggermachine, passeerde 2 juni de Dardanellen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 juni. De Nederlandse zeesleepboot SEINE, slepende een baggermolen van Schiedam naar Spezia arriveerde 18 juni ter bestemming. Alles wel.
— De sleepboot OCEAAN, met een baggermolen van Nicolajeff naar Reval, passeerde 18 juni Gibraltar.

Afbeelding
Datum 02 juli 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 juli. De sleepboot OCEAAN, van Nicolajeff naar Reval met de baggermolen WASILI ZALO, arriveerde 1 juli in de Nieuwe Waterweg als bijligger.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 augustus. — De sleepboot LAUWERZEE, van Duala naar Rotterdam, arriveerde 21 augustus te Las Palmas.
— De sleepboot OCEAAN vertrok 20 augustus van Greenock naar Oporto met een lichter voor een rotsbreker op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gistermiddag stelde de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek in betreffende het zinken op 26 juli 1913 nabij het Haaks-vuurschip van de Duitse baggermolen DUSSELDORF I, gesleept door de sleepboot OCEAAN (gezagvoerder O. Verschoor te Maassluis, rederij L. Smit & Co's Sleepdienst te Rotterdam). De heer C. van Loon, inspecteur van L. Smit & Co's Sleepdienst te Maassluis, chef van het materiaal, als getuige gehoord, deelt mee, dat door de firma Smit & Co's Sleepdienst was aangenomen de baggermolen DUSSELDORF I van Duisburg naar het Kaiser Wilhelmkanaal te slepen. Getuige had opdracht gekregen om genoemde molen, toen te Duisburg liggende, te onderzoeken en zodanige maatregelen te treffen om het vaartuig in een staat te brengen dat het geschikt zou zijn om genoemde zeereis te maken. De heer Holsman van Den Haag was met getuige mee geweest. Het vaartuig was 32 meter lang, 5,70 m breed en 2,10 m hol en gebouwd in het jaar 1888. De constructie was niet bijzonder zwaar, doch baggermolens van hetzelfde type zijn reeds meermalen over zee gesleept; hij vond deze molen wel geschikt voor de voorgenomen reis. Alles wat getuige voorgeschreven heeft wat aan het schip gebeuren moest, is te Dordrecht geschiedt.
De patrijspoorten zijn o.a. afgenomen en de gaten dichtgemaakt met ijzeren platen; een scheurtje in de buitenhuid, bij de bun, werd afgeboord en de verschillende schijnlichten, kappen, schoorstenen enz. werden met planken dichtgemaakt, terwijl de emmers waren afgenomen en zeevast in het ruim gestuwd. Getuige was een verwijt gemaakt, dat hij vele dingen had aangevraagd en verschillende veranderingen had voorgeschreven, die volgens het oordeel van de eigenaars niet nodig waren.
Het schip was niet voorzien van een certificaat van zeewaardigheid; getuige dacht dat zulks niet nodig was, omdat het een Duits vaartuig was. Er was een uitwatering van 90 cm en een diepgang van 1,50 meter.
De verblijven van de bemanning waren zodanig ingericht, dat ze voldoende afgesloten konden worden om het indringen van zeewater te voorkomen. Er waren twee vaste pompen aan boord en bovendien een losse pomp, die aangebracht kon worden door een gat in het dek, welk gat iets te groot was, zodat indien de pomp geplaatst was, het gat niet geheel afgesloten was en hierdoor water in het ruim kon komen.
De heer Veninga doet getuige nog enige vragen aangaande de constructie van de molen, ook of getuige persoonlijk de kolenbergplaatsen heeft onderzocht, hetgeen niet is geschied. Vervolgens wordt een verklaring door de schipper van de sleepboot OCEAAN afgelegd, voorgelezen. Hij verklaarde hierin het volgende: Hij was 25 juli l.l. met goed weer en kalme zee met de baggermolen DUSSELDORF I op sleeptouw van de Waterweg vertrokken met bestemming naar het Kaiser Wilhelmkanaal. Bij het Haaks vuurschip gekomen, waren wind en zee toegenomen en had het schip slagzijde gekregen. Er werd bevonden dat er 2½ voet water in het ruim was, en oordeelde hij het gevaarlijk was voor de bemanning aan boord te blijven. De bemanning ging van boord en zette hij koers naar het Schulpegat om nog te trachten het schip binnen te brengen. Te 7.40 uur evenwel kreeg de baggermolen zware slagzijde en zonk kort daarop. De sleeptros werd daarop gekapt en keerde hij naar de Waterweg terug.
De heer J.J.W. Bijvoet, directeur van de werf ‘Bijvoet’ te Dordrecht deelt mee dat aan zijn werf verschillende reparaties en veranderingen, volgens voorschrift zijn verricht, welke reparaties daarop door hem werden voorgelezen.
Volgens zijn oordeel was de baggermolen hij het verlaten van zijn werf in zeewaardige toestand. Enige runners hadden nog een verklaring afgelegd, waarin zij verklaarden dat de baggermolen niet in een zeewaardige toestand had verkeerd.
De baggermolen was verzekerd voor GBP 5.000; geen van de getuigen kon evenwel de waarde bepalen.

Afbeelding
Datum 11 november 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 10 november. De sleepboten OCEAAN en ZWARTE ZEE arriveerden 7 november van Devonport te Southampton met het oud oorlogschip ROYAL SOVEREIGN (opm: gebouwd in 1891). De sleepboten vertrokken dezelfde dag naar Le Havre.

Afbeelding
Datum 15 november 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 november. De Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN vertrokken hedenmorgen met het oude Engelse oorlogsschip ROYAL SOVEREIGN, 14.100 ton, van Southampton naar Genua. (opm: voor de sloop)

Afbeelding
Datum 26 november 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 november. De sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN met het oude oorlogschip ROYAL SOVEREIGN op sleeptouw van Southampton naar Genua passeerde gisteren Gibraltar.

Afbeelding
Datum 28 november 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 november. — De sleepboot ROODE ZEE, met een droogdok op sleeptouw van Barrow naar Buenos Aires, passeerde 25 november Rio de Janeiro. Alles wel.
— De sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN, met het oude oorlogsschip ROYAL SOVEREIGN op sleeptouw van Southampton naar Genua, passeerde 25 november Gibraltar.

Afbeelding
Datum 02 december 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 december. De sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN met het oorlogsschip ROYAL SOVEREIGN op sleeptouw van Southampton naar Genua, arriveerden heden behouden ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 04 december 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 3 december. — De sleepboten ZWARTE ZEE en OCEAAN, met het oude oorlogsschip ROYAL SOVEREIGN op sleeptouw, van Southampton naar Genua, arriveerden 2 december behouden ter plaatse van stemming.
— De sleepboot POOLZEE, met het Franse zeilschip ALEXANDRE op sleeptouw, is 2 december te Port Talbot aankomen.

Afbeelding
Datum 22 december 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Het zinken van de baggermolen DÜSSELDORF I.
De Raad voor de Scheepvaart zette in zijn zitting van hedenmiddag het op 6 oktober jl. geschorste onderzoek voort betreffende het op 26 juli in de nabijheid van de Haaks zinken van de Duitse baggermolen DÜSSELDORF I gesleept wordende door de Nederlandse sleepboot OCEAAN van de firma L. Smit & Co. te Rotterdam. Kapitein W. Verschoor te Maassluis. In de zitting van heden werden gehoord Cornelis Verschoor, kapitein en Willem Pieter van Dijk, stuurman van de sleepboot OCEAAN. De kapitein C. Verschoor deelt mee hij alvorens met de baggermolen te vertrekken aan boord is gegaan om zich te overtuigen of het vaartuig in een zeewaardige toestand verkeerde. De molen was verdeeld in drie waterdichte compartimenten. Er waren 2 vaste en 1 losse verplaatsbare pompen aan boord. De verplaatsbare pomp was in orde en paste in de gaten. De emmers en verdere lading was goed en zeevast in het ruim gestuwd. De uitwatering was ± 90 cm. Hij oordeelde dat het vaartuig, ofschoon oud, wel goed was om de voorgenomen reis te doen.
Den 25e juli vertrok hij van de Waterweg met goed weer en kalme zee. Vanwege het overkomende zeewater moest het luik, dat toegang gaf tot het verblijf van de bemanning, gesloten worden. De bemanning oordeelde dat het gevaarlijk was aan boord te blijven en ging enige tijd na vertrek over op de sleepboot.
De volgende morgen te 3 uur kreeg de molen slagzijde over stuurboord en bleek er water in het ruim te staan. Enige tijd daarna kreeg het schip zwaardere slagzijde, kenterde en zonk. De sleepboot kapte daarop de sleeptros en keerde naar de Waterweg terug. Getuige is van oordeel dat de mogelijke oorzaak van het ongeval wel gelegen kan zijn aan het werken van de emmers enz., die in de bun gestuwd waren, en daardoor de wanden van de bun zijn afgescheurd. Het scheen hem toe, dat het voorschip en achterschip dieper in het water lag dan het middengedeelte en is volgens hem de mogelijkheid ook niet uitgesloten dat de molen doorgebroken is. Er was geen certificaat van zeewaardigheid aan boord, ofschoon zulks wel terdege nodig was geweest. De stuurman W.P. van Dijk deelt mee dat hij met een sloep naar de baggermolen ging, toen deze slagzij kreeg en bevond dat er ongeveer 2½ voet water in stond. Door hem zijn er geen pogingen aangewend om het water uit het vaartuig te pompen omdat het te gevaarlijk was aan boord te gaan en keerde hij daarop naar de sleepboot terug. Enige tijd daarna, te 6 uur ongeveer, kreeg de molen zwaardere slagzij, kenterde en zonk, waarna de sleeptros werd gekapt. De sleeptros was 140 meter lang. De vaart van de sleepboot was plm. 4½ mijl; de machine draaide halve kracht.
De stuurman kreeg de indruk, toen hij met de scheepsboot langszijde van de baggermolen was, hierop het een of ander gebroken was. Hierna wordt het onderzoek in deze zaak gesloten. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 29 december 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Uitspraak betreffende het zinken op 28 juli in de nabijheid van de Haaks van de Duitse baggermolen DÜSSELDORF I, gesleept wordende door de Nederlandse sleepboot OCEAAN van de firma L. Smit & Co's Sleepdienst te Rotterdam. Kapitein W. Verschoor te Maassluis.
Naar de mening van de Raad is - voor zover zulks thans nog uit de getuigenverklaringen te beoordelen is – de baggermolen op voldoende wijze gerepareerd en zeeklaar gemaakt; alleen had een onderzoek van de kolenbunkers, hetwelk niet heeft plaats gehad, niet verzuimd mogen worden. Het is echter steeds zeer gevaarlijk een molen, van de leeftijd als de onderhavige, welke natuurlijk zeer was gesleten en bovendien zwak was van constructie, over zee te slepen, zelfs met mooi kalm weer, vooral waar die molen belast was met zwaar materiaal. Immers ten gevolge van het werken van de zijstukken van de molen (t.w. van die delen van de molen, welke terzijde van de bun gelegen zijn, welk werken des te sterker zal wezen naarmate die zij-delen zwaarder zijn beladen) is er grote kans, dat de bodem van de molen in het midden scheurt. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook bij de DÜSSELDORF I gebeurd, waarop mede wijst de verklaring van getuige Van Dijk, dat de molen dwarsscheeps gebogen was. Naar 's Raads oordeel is daaraan het ongeval te wijten. De Raad betreurt het, dat niemand van hen, die bij het vervoer belang hadden, waartoe in de eerste plaats behoort de vennootschap, die het slepen op zich genomen had, al drukt daartoe geen wettelijke verplichting, bij de Scheepvaartinspectie aanvraag heeft gedaan tot het verkrijgen van een certificaat van deugdelijkheid voor de molen. Ware dit geschied, zo zou die inspectie de molen nog eens aan een deugdelijk onderzoek hebben onderworpen en was zij niet onwaarschijnlijk opgekomen tegen het vervoer over zee van deze oude en zwak geconstrueerde molen.

Afbeelding
Datum 11 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met twee bakken op sleeptouw is 8 juni van IJmuiden te Puerto Militar (bestemming) aangekomen.
De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met twee bakken op sleeptouw is 8 juni op reis van IJmuiden naar Puerto Militar te Bahia aangekomen.

Afbeelding
Datum 24 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 juni. De Nederlandse sleepboot OCEAAN vertrok zaterdag 20 juni van Montevideo met bestemming naar Rio Grande do Sul, om de zuiger GELDERLAND vandaar naar Holland te slepen.

Afbeelding
Datum 03 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 juli. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met de zuiger GELDERLAND, van Rio Grande naar Antwerpen, vertrok gisteren van Rio de Janeiro.

Afbeelding
Datum 06 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 juli. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met de zuiger GELDERLAND van Rio Grande naar Antwerpen, vertrok 2 juli van Rio de Janeiro.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 augustus. De Nederlandse sleepboot OCEAAN, van Montevideo naar Antwerpen, met de baggermolen GELDERLAND, vertrok 31 juli van St. Vincent (KV).
— De Nederlandse sleepboot HOLLAND, van Amsterdam naar Odessa, passeerde 31 juli Gibraltar.

Afbeelding
Datum 02 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 januari. Hedenochtend ontvingen wij van de rederij van het stoomschip BATJAN de volgende mededeling: Een nieuwe poging om het stoomschip BATJAN vlot te brengen is weer niet gelukt, omdat het getij niet hoog genoeg was. De Nederlandse sleepboot OCEAAN is ter assistentie aangenomen en inmiddels is men begonnen met een gedeelte lading (tapiocawortelen) uit het achterschip te werpen. Het lossen in lichters is door de zee, wind en stroming onmogelijk.
- Hedenmiddag ontvingen wij echter uit Londen een telegram, dat de BATJAN was vlot gebracht en het stoomschip naar Londen zou vertrekken.

Afbeelding
Datum 22 februari 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 februari. De kolenkraan „Atlas No. 3" van Londen naar Rouaan (opm: Rouen), gesleept wordend door de Nederlandse sleepboten OCEAAN, POOLZEE en GOUWZEE, is woensdag jl. tijdens stormweer van de sleepboten losgeslagen en in tweeën gebroken. Een gedeelte, waarop zich niemand bevindt, drijft nog, gevaarlijk voor de scheepvaart.

Afbeelding
Datum 22 juni 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 juni. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met een baggermolen van Renfrew naar Port Said, arriveerde 18 juni te Malta.

Afbeelding
Datum 21 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 20 december. De zeesleepboot OCEAAN, van L. Smit & Co's Sleepdienst met een vermogen van 1.100 ipk, is naar het buitenland verkocht. De OCEAAN, een van de krachtigste Nederlandse sleepboten, groot bruto 424 en netto 47 reg. ton, vertrok zaterdagavond om 08.55 uur met 2 lichters op sleeptouw uit de Nieuwe Waterweg naar Londen.

Afbeelding
Datum 27 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 24 december. Naar aan de Sch. werd meegedeeld is de reeds gemelde sleepboot OCEAAN van L. Smit & Co's Sleepdienst aan een Engelse rederij verkocht.

Afbeelding