|
Batavia, 28 september. Vrachten. Sedert het bericht van 14 dezer was de algemene toestand van de markt gunstiger en heerste er enigszins meer vraag, terwijl de onbevrachte vloot iets verminderde. Naar Nederland werd een schip bevracht voor het restant van de gouvernements koffieoogst uit de residentie Menado, met recht om met particuliere producten op te vullen: particuliere zware lading ontbreekt tot nu toe, doch lichtgoed is in voldoende hoeveelheid voorhanden. Naar het Kanaal voor orders zijn verscheidene in Europa bevrachte schepen gearriveerd en worden ook een paar schepen afgesloten op de basis van Sh. 32/6; er bestaat nog enige vraag naar scheepsruimte voor oktober/november-belading. Naar Amerika werd een schip opgenomen om te Padang, Batavia en Makassar te laden tot een som ineens, gelijkstaande met Sh. 35/- per ton capaciteit en werd een ander schip bevracht van Padang naar New York tot Sh. 32/6; ruimte voor suiker wordt niet gezocht. Naar Australië kwamen een paar elders afgesloten vaartuigen in lading en is men in onderhandeling met een paar andere bodems. Het Nederlandse schip CORNELIA accepteerde een zoutvracht van Soemanap naar een haven van Java ’s noordkust tot NLG 9 per kojang. De 3e dezer werd alhier een inschrijving gehouden voor het vervoer van zout van Madura naar Java ’s noordkust en de buitenbezittingen gedurende de jaren 1890/1892 of 1890/1894 en waren de laagste inschrijvingen per kojang: NLG 12,69 voor de noordkust, NLG 22,23 voor de buitenbezittingen en NLG 17,25 voor de noordkust en buitenbezittingen gecombineerd. De 23e dezer is het transport voor de noordkust toegewezen aan de laagste inschrijver, terwijl voor dat naar de buitenbezittingen op een nader te bepalen datum een heruit bestedingen zal worden gehouden. De laatste bevrachtingen zijn Nederlands stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 85 koffie, NLG 65 tabak, NLG 50 rijst, NLG 35 tin, naar Amsterdam en FF 80 peper, FF 65 gom damar, naar Genua, stoomschip ZUID-HOLLAND, NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, NLG 35 tin, naar Rotterdam en FFR 85 koffie, FFR 35 tin, naar Marseille; THORBECKE V, NLG 50 voor Factorij-koffie van Menado naar Rotterdam, vult op met lichtgoed naar Nederland; Het Nederlands schip CONCORDIA (Sh.33/9) laadt suiker voor bevrachters rekening naar het Kanaal voor orders. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLAMAT, NIL DESPERANDUM, BAARN, SMEROE, HELENA, THORBECKE II, GEZUSTERS VAN HAAFTEN, WILHELMINA CORNELIA en ANNA HERBERTHA.
|