Inloggen
ANNA CATHARINA - ID 472


Kroniekberichten

Datum 24 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 24 oktober. De Ned. houten tjalk ANNA CATHARINA, schipper H. Kelder uit Groningen, is gisteravond 9 uur bij Travemünde buiten de Noorderpier gestrand. Er stond een zware deining bij zwakke noordoostelijke wind. Het schip stootte aanhoudend zwaar. Wegens de lage waterstand kon de sleepboot niet dichtbij komen, maar ankerde in het vaarwater. Met behulp van de loodsboot gelukte het een lange sleeptros vast te maken en tegen 11 uur vlot te brengen. De ANNA CATHARINA kwam met een lading hout van Usedom (opm: nabij Swinemünde). Ze heeft schijnbaar niet veel geleden en maakt geen water.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 21 augustus. De Nederlandse tjalk ANNA CATHARINA, kapt. K. Kelder, met rogge van hier naar de Weser bestemd, is nabij Neustedten in aanvaring geweest met de sleepboot ELMSHORN. De tjalk, welke lekkage bekwam en waarvan de boeg is ingedrukt en de reling beschadigd werd, is naar Altona teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 22 augustus. De tjalk ANNA CATHARINA is onderzocht en moet de gehele lading lossen om te repareren. De lading wordt met het zeilschip UNION, schipper Pronk, naar de Weser verscheept.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 27 augustus. De Nederlandse tjalk ANNA CATHARINA, welke met de sleepboot ELMSHORN in aanvaring was, heeft de lading gelost en is ter reparatie naar Wewelsfleth gevaren. De lading is met het zeilschip UNION naar de Weser verscheept.

Afbeelding
Datum 25 september 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 23 september. De Nederlandse tjalk ANNA CATHARINA, met de sleepboot ELMSHORN in aanvaring geweest, is gerepareerd en alhier aangekomen om te laden.

Afbeelding
Datum 30 juni 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Carolinensiel, 24 juni. De tjalk ANNA CATHARINA, kapt. H. Kelder, brak bij het lossen van vee de mast en werd daardoor lek. Het lek kon tijdelijk gedicht worden en het schip de haven bereiken.

Afbeelding
Datum 07 november 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Swinemünde, 5 november. De met graniet van Ahus naar Stettin bestemde Nederlandse tjalk ANNA CATHARINA, schipper Kelder, is in de afgelopen nacht op het Westergrund gestrand. De zich aan boord bevindende drie kinderen van de schipper zijn door de wachthebbende loods gered. De andere opvarenden redden zich zelf in eigen boot. Later is het schip gezonken.

Afbeelding
Datum 07 november 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Swinemünde, 5 november. De gisteravond hier gestrande Groninger tjalk ANNA CATHARINA is hedenmorgen 3 uur verder op het strand gedreven. Het schip dat vol water zit zinkt dieper in het zand weg en wordt vermoedelijk totaal wrak. Van de inventaris wordt zoveel mogelijk geborgen.

Afbeelding
Datum 22 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De Raad van Tucht voor de Koopvaardij behandelde vanavond de zaak tegen schipper H. Kelder (opm: Harm Kelder uit Ulrum) van het tjalkschip ANNA CATHARINA, dat op 4 november l.l. van Aluis (opm: bedoeld is Ahus) met graniet voor Stettin op Westergrond gestrand en vol water gelopen is. De opvarenden, behalve Kelder bestaande uit een knecht (opm: stuurman Pronk), zijn 21-jarige dochter en nog twee jongere kinderen, werden gered. De drie laatste op noodseinen van een boot uit Swinemünde, terwijl later schipper Kelder met zijn knecht met eigen boot de wal kon bereiken.
De kapitein verklaarde in de avond van 4 november tot op 3 mijlen van Swinemünde gekomen te zijn. Op een diepte van ongeveer 6 vadem water schoot de wind plotseling uit, zodat het schip overstag moest, doch niet naar het roer luisterend viel het over stuurboord. Herhaaldelijk werd beproefd overstag te gaan. Te 7 uur werd het anker uitgeworpen en te 9 uur raakte het schip dicht bij de haven aan de grond. Op een noodsein kwam de loodsstomer bij het schip waarmede de drie kinderen naar Swindemünde gebracht werden. Het schip was in 1898 gebouwd en verleden jaar nog goed nagezien. Schip en lading gingen verloren.
De uitspraak is later.

Afbeelding
Datum 13 maart 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad van Tucht. De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed gisteravond uitspraak in de zaak tegen schipper Harm Kelder van het Nederlandse tjalkschip ANNA CATHARINA. Uit de behandeling van deze zaak, die op 21 december l.l. diende en waarvan wij in ons Ochtendblad van 22 dec. verslag gaven, bleek dat de ANNA CATHARINA, in 1898 geheel van eikenhout gebouwd, 140 ton groot, in 1907 nog nagezien en voor 10.000 mark verzekerd, van Ahus vertrokken was met bestemming naar Stettin, geladen met 120 ton graniet. In de avond van 4 november, ongeveer 7 uur, was men tot op drie zeemijlen genaderd bij Swinemünde. De wind was noordwest. Plotseling, toen men op zes vaam water zich bevond, kreeg men een uitschieter. De wind liep ineens naar noordoost. Het schip moest nu overstag, doch het weigerde en viel naar stuurboord.
Daar het vliegend weer naar het oordeel van de gezagvoerder ankeren onmogelijk maakte, wilde hij trachten de haven nog binnen te vallen. Tot vier malen toe werd getracht overstag te komen, de vierde maal op twee vadem water. Te 8 uur werd het anker uitgeworpen en om 9 uur geraakte het schip binnen de westermole van de haven aan de grond. Te 10 uur kwam de loods stomer, nadat geflambouwd was, bij het schip. Do loods stomer haalde de drie kinderen van de schipper van boord, evenals de goederen van de opvarenden, terwijl de schipper met de stuurman Pronk op het vaartuig achterbleef. 's Nachts te 1 uur maakte het schip water; om 3 uur was er drie voet water in het schip. De zee liep dwars over het vaartuig heen. Om 3 uur gingen de schipper en de stuurman met de eigen boot naar de wal. Schip en lading gingen verloren.
De Raad verklaart geen ander middel te zijner beschikking te hebben gehad om de opgaven van de gezagvoerder te controleren dan het ambtelijk bericht van het Meteorologisch station te Hamburg. Dit bericht geeft geen zodanige afwijking met de opgaven van de gezagvoerder, dat het twijfel doet ontstaan aan de betrouwbaarheid van de gezagvoerder. Derhalve spreekt de Raad uit dat de gezagvoerder geen blaam kan treffen en wordt hij van alle schuld vrijgesproken.

Afbeelding
Datum 13 maart 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De Raad van Tucht, zitting houdend in het Paleis van Justitie te Amsterdam, deed gisteravond uitspraak in de zaak van H. Kelder uit Ulrum, schipper van het Nederlandse tjalkschip ANNA CATHARINA, groot 140 ton. Dit schip, met 120 ton graniet aan boord in oktober 1908 vertrokken van Ahus aan de zuidkust van Zweden met bestemming Stettin, is op 4 november jl. tijdens stormweer aan de Westergrond gestrand, volgelopen en verloren gegaan. De schipper, zijn dochter en 2 jongere kinderen alsmede stuurman Pronk werden door de reddingboot van Swinemünde gered. De Raad, na zijn onderzoek tot de slotsom gekomen zijnde dat de kapitein geen blaam kon treffen, sprak deze vrij van alle schuld.

Afbeelding
Datum 10 april 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 april. Het Seeamt te Stettin heeft verklaard, dat de schipper en de bemanning van de Nederlandse tjalk ANNA CATHARINA, die 5 november 1908 bewesten het inkomen van Swinemünde strandde, geen schuld aan het ongeval hadden.

Afbeelding