Inloggen
ANNA BROERE - ID 470

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5018399
Nat. Official Number: 3531 Z DORD 1961
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Chemical
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D.W. Kremer Sohn, Elmshorn, Germany
Werfnummer: 1091
Launch Date: 1961-04-14
Delivery Date: 1961-07-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2751779-784 Type RBV6M545 (320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 221.00 Net tonnage
Deadweight: 793.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 59.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.50 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-07-06 ANNA BROERE
Manager: Gebr. Broere N.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Broere N.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PCRK

Date/Name Ship 1973-10-24 ANNA BROERE
Manager: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PCRK

Date/Name Ship 1975-09-18 ABDULLAH
Manager: Mohamed A. Sharbatly, Djeddah, Saudi Arabia
Eigenaar: Mohamed A. Sharbatly, Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZCN

Date/Name Ship 1977-00-00 ABDULLAH
Manager: Varnima Corp. International S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Ras Tanura Navigation Company Ltd., Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZCN

Date/Name Ship 1982-00-00 SFAKIA
Manager: Sfakia Shipping Company, Piraeus, Greece
Eigenaar: Sfakia Shipping Company, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV7351

Date/Name Ship 1998-02-00 AGIOS RAFAEL
Manager: Unknown, Piraeus, Greece
Eigenaar: Unknown, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV7351

Date/Name Ship 2000-01-00 ANASTASIOS II
Manager: Unimed Maritime S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Anasatasios II Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV7351

Date/Name Ship 2003-08-00 ANASTASIOS II
Manager: Unimed Maritime S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Flyn Maritime, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6BO4

Date/Name Ship 2005-04-00 VICTORY
Manager: Flyn Maritime, Piraeus, Greece
Eigenaar: Flyn Maritime, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6BO4

Date/Name Ship 2005-08-00 SHANTHA
Manager: Flyn Maritime, Piraeus, Greece
Eigenaar: Flyn Maritime, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6BO4

Date/Name Ship 2005-10-00 SHANTHA
Manager: Skyline Shipholding Co., Moroni, Comoros
Eigenaar: Skyline Shipholding Co., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6BO4

Date/Name Ship 2006-08-00 EBUN I
Manager: South Atlantic Maritime S.A., Majuro, Marshall Islands
Eigenaar: South Atlantic Maritime S.A., Majuro, Marshall Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6BO4

Date/Name Ship 2009-01-00 VICTOR I
Manager: Sadax Services Ltd, Apapa, Nigeria
Eigenaar: Sadax Services Ltd, Apapa, Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Apapa / Nigeria
Callsign: 5NLC

Ship Events Data

1961-07-11: Op 11-07-1961 als "Anna Broere", zijnde een stalen motortankschip, metende 1414.92 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12214 d.d. 20-06-1961, liggende te Alblasserdam, door P. Manneke, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 3531 Z DORD 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op kampanje 3.36 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.22 m. uit dek.
1972-03-03: Op 03-03-1972, tijdens de reis van Middlesbrough naar Gothenburg met als kapitein Jan Lampert, op zo'n 35 mijl ten westen van Hanstholm een rode vuurpijl aan bakboord waargenomen. Op de radar zien de kapitein en zijn bemanning een schip op 4 mijl afstand. Onmiddelijk wordt de koers veranderd met twee mijl achter hun een groot Zweeds schip, dat ook in de richting van het in nood verkerende schip vaart. Er staat een stormachtige wind kracht 8 á 9 uit het Zuid-Oosten. Rond 21.00 uur een noodbericht ontvangen van Skagen Radio: de Deense coaster “Mogens Graesborg” is in nood en maakt een slagzij van 45° over bakboord. De “Anna Broere” heeft na het eerste noodsignaal positie en aankomsttijd aan Skagen Radio gemeld. Een helicopter is in buurt en de opvarende van de coaster gaan al in een reddingsvlot, behalve de kapitein en twee bemanningsleden; zij blijven aan boord. Te 21.00 uur ziet de bamanning van de “Anna Broere” hoe de helicopter hen van het schip oppikt om vervolgens met zoeklichten de zee af te zoeken naar het reddingsvlot, waarop volgens Skagen Radio nog een vrouw en vier kinderen zitten. Na vijf minuten zoeken vindt de helicopter het vlot, vlak bij de “Mogens Graesborg”. Op de “Anna Broere” is inmiddels iedereen gepord en staat de machinekamer stand-by. De “Anna Broere” is op één mijl genaderd en ziet, dat de helikopter met veel moeite iemand op het vlot laat zakken. Het Zweedse schip kan vanwege haar afmetingen niets meer doen dan in de buurt blijven. Te 21.15 uur is de “Anna Broere” in positie. Over de VHF hoort kapitein Jan Lampert dat de helicopter heel veel moeite had de mensen op te pikken, en hij biedt aan te proberen het vlot langszij te krijgen. De man, die uit de helicopter is neergelaten, wordt weer omhoog gehaald met de driejarige Bettina Due in zijn armen. Na drie vergeefse pogingen van de “Anna Broere” lukt het om het schip zodanig te manouvreren, dat het rubberen vlot op tien meter afstand aan lijzijde ligt. Met een hieuwlijn vanaf de “Anna Broere” wordt het vlot aan bakboordzijd langszij getrokken. Nu is het ergste leed geleden. Eerst komt Morten Due (vijftien maanden) aan boord, dan volgen Helle (zeven), Michael (vijf) en vervolgens mevrouw Due, de kapiteinsvrouw. Als laatste wordt matroos Dybro in veiligheid gebracht. De “Anna Broere" deelt de reder van de “Mogens Graesborg” haar bestemming mee, zodat hij kan zorgen voor nieuwe kleren bij aankomst in Gothenburg. De “Mogens Graesborg” komt 's middags veilig te Hanstholm aan, tot grote opluchting van mevrouw Due. Bovengenoemde gebeuren, komt met veel ophef, in de Zweedse kranten te staan.
1975-00-00: Begin 1975 opgelegd.
1975-09-20: Leeuwarder Courant 20-09-1975: Schepen verkocht naar Saoedi-Arabië. Rotterdam — De rederij Broere uit Dordrecht heeft twee van zijn coasters, de „ANNA BROERE" en de "LEENDERT BROERE" verkocht aan Saoedi-Arabië. De schepen, die in 1961 werden gebouwd, zullen binnenkort onder de nieuwe namen „Abdellah" en "Sekfallah" naar Djeddah vertrekken.
2003-03-31: Schip onder arrest en later aan de ketting gelegd te Durres wegens mensensmokkel van Pakistan naar Europa. September 2003 verkocht en weer in de vaart.
2016-00-00: Equasis: In Service/Commission. Last update : 31/05/2016.

Afbeeldingen


Omschrijving: Anna Broere 1961
Gemaakt door: Owners photographer

Omschrijving: Anna Broere 1961
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Anna Broere 1961
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Abdullah 1961 ex Anna Broere.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sfakia 1961 ex Abdullah ex Anna Broere in 04-1989 at Piraeus.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Anastasios II 1961 ex Agios Rafael ex Sfakia ex Abdullah ex Anna Broere.
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)