Inloggen
NIL DESPERANDUM - ID 4664


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-02-02 / 1902-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Frédéric François Groen - Werf 'De Boot', aan de Groote Wittenburgerstraat, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1888-11-17
Delivery Date: 1889-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1224.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1164.52 Net tonnage
Deadweight: 1900.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 188.7 Feet (British) Registered
Beam: 36.0 Feet (British) Registered
Depth: 21.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-02-02
Register nr: 0
Scheepsnaam: NIL DESPERANDUM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendriks & Co., A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1889-02-02, uitreiking zb60-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-02-02 NIL DESPERANDUM
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMVD

Date/Name Ship 1902-06-00 NIL DESPERANDUM
Manager: A. Hemmes & Oscar Stadtlander, Emden, Germany
Eigenaar: A. Hemmes & Oscar Stadtlander, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Additional info: Voor GBP.6300,- aangekocht en op 7 juli 1902 onder dezelfde naam onder Duitse vlag van Amsterdam vertrokken.

Date/Name Ship 1907-00-00 NIL DESPERANDUM
Manager: O. Stadtlander, Emden, Germany
Eigenaar: O. Stadtlander, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Ship Events Data

1888-11-17: Building History
NRC 191188 Aan de scheepsbouwwerf De Boot in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam is zaterdag namiddag (opm: 17 november) met goed gevolg van stapel gelopen het uit staal gebouwde zeilschip NIL DESPERANDUM, groot 1.900 ton. Door een menigte toeschouwers, daartoe door de scheepsbouwmeester, de heer Groen, uitgenodigd, werd de tewaterlating bijgewoond.
1902-06-17: Sold to foreign country
Rotterdam, 17 juni 1902. Naar men verneemt is de stalen clipperbark NIL DESPERANDUM van de firma A. Hendrichs & Co te Amsterdam, laatst gevoerd door kapt. K.G. Mulder, voor GBP 6300 verkocht aan de heer Hemmes te Emden. De NIL DESPERANDUM werd in 1889 gebouwd en was 1165 ton groot.
1907-08-26: Final Fate: Condemned

Kort na vertrek van Parapat (Mozambique) met een lading mangaan-erts, bestemd voor New York, is de NIL DESPERANDUM op 26 augustus 1907 op de baar van Parapat gestoten en teruggekeerd naar Parapat. Het schip bleek zware schade te hebben opgelopen en werd afgekeurd en verkocht.

Gezagvoerders

Burgerlijke Stand gegevens

Klaas Mulder weerd geboren te Nieuwe Pekela op 23 september 1853 als zoon van de koopvaardijkapitein Gerrit Mulder en Antje de Boer

Klaas trouwde op 04 november 1880 te Oude Pekela als zeeman met Meiltje Scherpbier, geboren te Oude Pekela op 08 juni 1855 als dochter van de schipper Albert Potje wijd Scherpbier en Jetje Wijchers.

Meiltje zou zijn overleden te Laren op 16 december 1933.

Klaas zou zijn overleden te Utrecht op 14 december 1928. http://www.dewijk.org/genealogie/Scherpbier.html

 

In Burgerlijke Stand gegevens in de provincie Groningen wordt Klaas Mulder vermeld als zeeman in 1880, 1881, 1883.

In een huwelijksakte van dochter Jeltje op 28 april 1904 te Amsterdam wordt vader Klaas Mulder vermeld als scheepskapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.G.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 45 in de periode 1881 t/m 1883.

 

K.G.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 99 in de periode 1882 t/m 1920.(en wellicht later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In 1888 kwam van de werf het stalen clipper-fregat "Nil Desperandum" van reder A.Hendrichs & Co en F.F.Groen en werd gevoerd door kapitein K.G.Mulder026(39/119).

 

K.G.Mulder was van 1887-1888 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk052.

K.G.Mulder was van 1888-1902 kapitein van de stalen bark “Nil Desperandum”, gebouwd in 1888 door F.F.(H.F.)Groen, varend voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam. In 1902 werd het schip verkocht naar Emden052.

K.G.Mulder was in 1905 kapitein van de stalen bark “Martina Johanna”, gebouwd in 1890/91 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, 1360 nrt, , varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1905 verkocht naar Velje, Denemarken en herdoopt in “Ellen”052.

 

Bouma025 vermeldt K.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1884 van de brik “Jan & Antoon” ex Cornelis Pieter, gebouwd in 1861 te Harlingen, 205 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold;

*    1887 t/m 1888 van het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1040 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1889 t/m 1902 van de stalen bark “Nil Desperandum”, gebouwd in 1889 te Amsterdam, 1164 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is in 1902 verkocht naar Emden.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Schepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

21 september 1883, brik “Jan en Antoon”, kapitein Klaas G.Mulder, 29 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Krantenberichten

NRC 03 december 1886114

Alblasserdam, 1 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, heden na volbrachte reparatie van Kaapstad naar Java.

 

NRC 31 januari 1887114

Alblasserdam, 29 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, heden te Batavia aangekomen.

 

NRC 23 maart 1887114

Rotterdam, 22 maart. Het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, is volgens alhier ontvangen telegram bevracht van Java naar Melbourne met een volle lading suiker tegen Sh.22/6.

 

NRC 09 april 1887114

Soerabaja, 5 maart. Een commissie is door de rechtbank benoemd om de beschadigde lading van het schip KINDERDIJK na te zien en de schade op te maken. De KINDERDIJK vertrok op 3 maart van hier naar Batavia.

 

NRC 02 juni 1887114

Soerabaja, 27 april. Het barkschip KINDERDIJK vertrok gisteren van hier naar Probolingo om aldaar suiker te laden naar Melbourne.

 

NRC 15 juli 1887114

Alblasserdam, 14 juli. Volgens heden ontvangen telegram bij de rederij arriveerde het schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, 13 dezer te Melbourne.

 

NRC18 augustus 1887114

Alblasserdam, 16 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, bevracht met steenkolen van Newcastle (NZW) naar Java.

 

NRC 24 augustus 1887114

Rotterdam, 23 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Melbourne d.d. heden is het Nederlandse schip KINDERDIJK van Melbourne vertrokken naar Newcastle (N.Z.W.)

 

NRC 06 september 1887114

Alblasserdam, 4 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, de 3e september te New Castle (N.S.W.) van Melbourne aangekomen.

 

NRC 07 deccember 1887114

Alblasserdam, 5 december. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip KINDERDIJK, kapt. Mulder, thans te Soerabaja, suiker ladende naar het Kanaal voor order.

 

NRC 29 april 1888114

Rotterdam, 29 april. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerden de Nederlandse schepen KINDERDIJK en BERTHA, beiden van Java, de eerste naar het Kanaal en de laatste naar Amsterdam voor 16 april te St. Helena.

 

NRC 01 juni 1888114

Rotterdam, 31 mei. Het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, van Passaroeang, is volgens door ons ontvangen bericht uit Londen, de 31e mei te Falmouth aangekomen.

 

NRC 15 juni 1888114

Rotterdam, 14 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, laatst van Wallaroo, de 14e juni van Falmouth naar Bordeaux en het Nederlandse schip KINDERDIJK, laatst van Passaroean, de 14e juni van Falmouth naar Londen.

 

NRC 19 juni 1888114

Rotterdam, 18 juni. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, 17 juni te Londen aangekomen van Passaroeang, laatst van Falmouth.

 

NRC 17 juli 1888114

Rotterdam, 16 juli. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het Nederlandse schip KINDERDIJK, kapt. Mulder, van Londen via Newcastle naar Java, 15 juli van Gravesend.

 

NRC 07 augustus 1888114

Rotterdam, 6 augustus. Het barkschip KINDERDIJK vertrok 6 augustus van Shields naar Java.

 

NRC 04 december 1888114

Alblasserdam, 3 december. Volgens bij de reders ontvangen telegram passeerde het barkschip KINDERDIJK, kapt. Ouwehand, van Shields naar Batavia, de 1e december Anjer.

 

Provinciale Groninger Courant 19 december 1888114

Alblasserdam, 17 december. Volgens heden bij de reders ontvangen telegram werd het barkschip KINDERDIJK, kapt. Ouwehand, van Java bevracht met een volle lading koffie naar Middelburg tot NLG 47 per last.

 

Provinciale Groninger Courant 20 juni 1890114

Rotterdam, 18 juni. Volgens telegram uit Londen vertrok het schip (opm: bark) NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, heden van Liverpool naar New-York, om daar een lading petroleum in te nemen voor Java.

 

Provinciale Groninger Courant 11 september 1891114

Falmouth, 7 september. Het schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, de 14e augustus van Samarang hier aangekomen, heeft order bekomen voor Liverpool.

 

NRC 23 maart 1892114

Londen, 22 maart. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, van New York naar Bangkok, is met schade aan de verschansing te Rio de Janeiro binnengelopen.

 

NRC 06 april 1892114

Amsterdam, 05 april. Volgens door de reder ontvangen telegram van kapt. Mulder, voerende het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, op de reis van New York naar Bangkok, met schade aan de verschansing te Rio binnengelopen, was de gezondheidstoestand aan boord uitstekend.

 

Provinciale Groninger Courant 22 april 1892114

Amsterdam, 20 April. Kapt. K.G. Mulder, gezagvoerder van het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, rapporteert uit Rio Janeiro: wij vertrokken de 1e februari 1892 van New-York naar Bangkok en werden de 6e februari daaraanvolgende op 36º30’ N.B. en 52’ W.L. belopen door hevig stormweder, dat tot een orkaan toenam. Het schip werd over bakboord plat op zijde geworpen en bleef zo liggen ongelet alle zeilen werden vastgemaakt en de ra’s vierkant gebrast, waarna de nokken der grote en fokkera’s ter lengte van ongeveer 15 voet door het water sleepten. De zee joeg vreselijk over het schip heen. Aan dek sloeg alles stuk en los en spoelde over boord en ’s avonds 10 uur begaf zich de bakboords stalen verschansing, die toen over ongeveer 40 voet lengte met 10 ijzeren stutten afscheurde. Ook een paar puttingijzers van het groot want braken af en de bovenste scheepsplaat van het vaste werk werd zwaar verbogen en beschadigd. De volgende dag, toen de orkaanvlagen iets minder waren, werd getracht het schip voor de wind te krijgen, hetgeen echter mislukte en nog het verlies van zeildoek kostte. De daaraanvolgende dag werd het weder handzamer, doch het schip bleek zodanig slagzijde te hebben gekregen, dat de bakboordzijde steeds met het dek onder water lag, zodat met stuurboordshalzen geen zeil kon worden gevoerd. In gehouden scheepsraad werd toen besloten een gedeelte der lading, plm. 800 kisten, petroleum van bakboordzijde op te breken, over boord te werpen en tot herstel der schade af te houden naar Rio Janeiro, alwaar het schip de 20e maart aankwam.

 

http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/stweekly18920824.2.81.1.aspx

In Straits Times Weekly Issue 24 augustus 1892

ANJER Passed Sunda Straits or arrived for orders.

Nederlandse bark Nil Desperandum onder kapitein Mulder zeilde op 25 mei van Rio de Janeiro naar Bangkok

 

Provinciale Groninger Courant 12 oktober 1892114

Amsterdam, 10 oktober. Het schip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, is bevracht van Bangkok met rijst naar Falmouth.

 

Provinciale Groninger Courant 15 december 1892114

Bangkok, 10 november. Het barkschip NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, werd op de buitenrede, ten anker liggend om lading in te nemen naar Europa, door een inlands vaartuig aangevaren, waardoor een plaat en balkweger ingebogen en enige klinksels ontzet werden. Men heeft de schade weder hersteld. (Red: de NIL DESPERANDUM vertrok 19 november van Bangkok naar Het Kanaal.)

 

NRC 12 februari 1893114

Amsterdam, 11 februari. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, van Bangkok naar het Kanaal, is 31 december te Banjoewangi aangekomen en zou de volgende dag de reis voortzetten.

 

Algemeen Handelsblad 18 juli 1894114

Rotterdam, 17 juli. Het zich te Java bevindende Nederlandse schip (opm: bark) NIL DESPERANDUM, kapt. K.G. Mulder, is bevracht met een lading suiker in krandjangs (opm: gevlochten mand van bamboe als verpakking voor suiker) van Java naar het Kanaal voor orders, tot sh. 25 aan het adres van de firma A. van Hoboken & Co alhier.

 

NRC 03 januati 1896114

Rotterdam, 1 januari. Het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, 22 november 1895 na een reis van vier maanden van hier te Batavia aangekomen, heeft gedurende de reis slecht weer gehad en schade aan tuig en zeilen geleden. Het stuurkompas werd weggeslagen en één van de reddingboten werd totaal verbrijzeld.

 

NRC 13 juni 1897114

Londen, 12 juni Het Nederlands schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, van Cardiff naar Batavia, is te Rio Janeiro binnengelopen met verlies van grote steng, grote bramsteng, en alles wat daaraan vast zat.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1897114

Amsterdam, 25 september. De lading kolen van het Nederlandse schip NIL DESPERANDUM, kapt. Mulder, dat de 12e juni op reis van Cardiff naar Batavia te Rio Janeiro is binnengelopen, is in laatstgenoemde haven verkocht en het schip is, nadat het tuig de nodige reparatiën had ondergaan, gisteren naar Sabine Pass (opm: Texas) vertrokken, om aldaar te laden voor Europa.

 

NRC 18 juni 1902114

Rotterdam, 17 juni. Naar men verneemt is de stalen clipperbark NIL DESPERANDUM van de firma A. Hendrichs & Co te Amsterdam, laatst gevoerd door kapt. K.G. Mulder, voor GBP 6300 verkocht aan de heer Hemmes te Emden. De NIL DESPERANDUM werd in 1889 gebouwd en was 1165 ton groot.

 

Dagblad Scheepvaart 07 juli 1902114

Heden is de bark NIL DESPERANDUM onder Duitse vlag in ballast vertrokken van Amsterdam naar Hernösand.

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Mulder, Klaas Gerritz
College: Voorzorg, Nieuwe Pekela
Vlagnummer: 99
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: NIL DESPERANDUM, tewaterlating
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NIL DESPERANDUM, foto gemaakt in 1889
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIL DESPERANDUM
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk