Inloggen
NICOLAAS WITSEN - ID 4627


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-03-28 / 1905-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Frédéric François Groen - Werf 'De Boot', aan de Groote Wittenburgerstraat, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1895-05-11
Launch Date: 1897-09-15
Delivery Date: 1898-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 1636.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1565.00 Net tonnage
Deadweight: 2650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 72.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.05 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1898
Datum agenda: 1898-03-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: NICOLAAS WITSEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groen, fa. F.F.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: eerste
uitreiking door Diecteur Amsterdambeschikking tot uitreiking zb69-

Ship History Data

Date/Name Ship 1898-03-28 NICOLAAS WITSEN
Manager: Frédéric François Groen (scheepsbouwer), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Frédéric François Groen (scheepsbouwer), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMRW

Date/Name Ship 1905-06-00 BLANKENESE
Manager: Eug. Cellier, Hamburg, Germany
Eigenaar: Eug. Cellier, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RNQK

Date/Name Ship 1921-05-18 BLANKENESE
Manager: Italian Government, Italy
Eigenaar: Italian Government, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Italy

Ship Events Data

1895-05-11: Building History
NRC 140595. Amsterdam, 12 mei. Op de werf De Boot van de scheepsbouwmeester F.F. Groen werd 11 dezer de kiel gelegd voor een stalen fregatschip (opm: NICOLAAS WITSEN), groot 2700 ton, voor rekening van de bouwmeester.
1905-06-00: Sold to foreign country
Amsterdam, 24 juni 1905. Het Nederlandse schip NICOLAAS WITSEN is dezer dagen door de makelaar Alb. Vinke verkocht aan de heer Eug. Cellier te Hamburg en zal onder Duitse vlag worden gebracht. Het schip zal de naam voeren van BLANKENESE en vertrekt eerstdaags van Cardiff naar Antwerpen.
1914-08-00: History
De BLANKENESE werd in augustus 1914, na een reis met steenkolen van Newcastle NSW (Australië) naar Chañaral (Chili), door het uitbreken van de eerste wereldoorlog, liggende te Chañaral, verrast en bleef daar tot 1920 liggen. Na de capitulatie van Duitsland vertrok het schip op 14 oktober 1920 met een volle lading salpeter naar Falmouth voor orders. Ingevolge bepalingen van het vredesverdrag van Versailles werd de BLANKENESE op 18 mei 1921 als herstelbetaling aan Italië overgedragen, maar kwam niet meer in de vaart. Uiteindelijk werd ze in 1924 gesloopt.
1924-00-00: Final Fate: Scrapped

Het Italiaanse fregatschip BLANKENESE wordt in het tweede kwartaal van 1924 gemeld als zijnde gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Joh. G.Wiebenga was met vlagnummer R2 in de periode 1885 t/m 1902 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

J.G.Wiebenga was van 1901-1906 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 maart 1897 staat een verslag van de uitreiking van medailles in de wedstrijd 1894/95 voor de beste kompasjournalen. Er waren 27 deelnemers, die in totaal 50 journalen inzonden. De gouden medaille is verworven door F.H.Bonjer, gezagvoerder van het ss “Spaarndam, het zilver ging naar G.Stenger van het ss “Amsterdam en het brons naar S.Turfboer, gezagvoerder van de “Prinses Wilhelmina. Een buitengewone bronzen medaille werd toegekend aan de thans buitengaats zijnde kapitein J.G.Wiebenga van het fregat “De Ruyter”.023.

Dezelfde mededeling staat in het tijdschrift De Zee, Jg. 1897, p.71-75 met de toevoeging dat de kwalificatie “brons” is gebruikt omdat het bijhouden op een zeilschip moeilijker is dan op een stoomschip. De werkelijk bronzen medaille werd toegekend aan kapitein S.Turfboer van het ss. Prinses Wilhelmina”

 

De schepen van de kapitein

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam)058 staat kapitein J.G.Wiebenga met vlagnummer R2 vermeld als gezagvoerder van/in:

*   1885, 1886, 1887 op het fregat “Batavier”, 1616 ton, varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890, 1891, 1892, 1893, 1894 op het fregat “De Ruijter”, c. 2600 ton, varend voor de Ned. Scheepvaart-Maatschappij;

*   1897, 1898, 1899, 1900, 1901, 1902 op het fregat “Nicolaas Witsen”, 2995 bruto ton, varend voor F.F.Groen te Amsterdam

 

J.G.Wiebenga was van 1891-1895 kapitein van het stalen fregat “De Ruyter”, gebouwd in 1891 door Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1689 ton, varend voor rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.G.Wiebenga als gezagvoerder gedurende:

*   1883 ophet ijzeren 3/m schip “Batavier”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1780 ton n.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk;

*   1884 t/m 1888 op hetzelfde schip maar nu voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890 op het ijzeren 3/m schip “Batavier”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1780 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1890 van het fregat “Wilhelmina Cornelia” ex A.& W.C., gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1440 ton o.m., varend voor C.M. van Vessem te Rotterdam;

*   1891 t.m 1894(?) op de stalen bark (is fregat) “De Ruyter”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 1689 ton n.m, varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam;

*   1897 t/m 1905 op het stalen 3/m schip “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1897 te Amsterdam, 1565 ton n.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1905 verkocht naar Hamburg.

In Bouma worden meer schepen dan de hiervoorgenoemde geregistreerd onder J.G.Wiebenga. In de verslagen van het Rotterdamse zeemanscollege worden echter 2 personen met de initialen J.G. genoemd. Zie ook onder J.G.Wiebenga hiervoor. Nader genealogisch onderzoek omtrent de verwantschap is noodzakelijk.

 

Overige bijzonderheden

In: H.C.Willemze “Mijn reis als scheepstimmerman met het fregat “Nicolaas Witsen””, verschenen in “Verhalen voor de mast. Herinneringen van Nederlandse schepelingen uit hun zeiltijd”, een uitgave van de Stichting Nederlandse Kaap-Hoornvaarders, 2000:4-12, staat als noot 6 een overzicht van de schepen van kapitein Johannes G.Wiebenga en wel:

                                   1883 t/m 1888 de ijzeren clipper Batavier;

                                     1890 de Wilhelmina Cornelia

                                     1891 t/m 1895 de stalen bark De Ruyter

                                     1897 t/m 1905 het fregat Nicolaas Witsen.

     Het verslag is geschreven in 1948-1952 en beschrijft een reis 1901-1901 vanuit Londen naar Australië (Freemantle/Port Pirie en terug naar Le Havre. Willemze beschrijft kapitein Wiebinga a.h.v.:

“De kapitein was meer een aristocraat dan een eenvoudige zeeman; hij hoorde graag dat ze hem kranig vonden, maar dat was hij helemaal niet: hij had geen durf. Hij haalde nooit de volle honderd procent uit de windkansen. Als het schip tien mijl liep (18,5 km per uur) dan gaf hij al order om zeilen te bergen. Maar hij was steeds vriendelijk. En zelfs midden op de oceaan was hij tot in de puntjes gekleed, alsof hij elk moment verwachtte bij de consul geroepen te worden. Zolang het schip in Londen lag te lossen en te laden, was zijn vrouw met Geesje - hun enige dochtertje - aan boord.”

 

 

 

ZIE VOOR WIEBES OOK BIJ WYBES/WIJBES

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Wiebenga, JOH. G.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: NICOLAAS WITSEN, wordt gesleept op het Noordzeekanaal bij het eerste vertrek.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Oosterhuis, P., Amsterdam
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NICOLAAS WITSEN, wordt gesleept op het Noordzeekanal
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Oosterhuis, P., Amsterdam
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NICOLAAS WITSEN
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Een foto van het schip als Duits BLANKENESE.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Waarschijnlijk een foto van het schip als BLANKENESE.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk