Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
WEESPERKARSPEL - ID 4483
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
1919-02-18 / 1924-01-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Identification Data
Bouwjaar:
1918
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number:
9389 GRON 1918
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Aux. Sailing Vessel
Type:
Schoener met hulpmotor
Masten:
Three masts
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepswerven v/h. Gebr. G. & H. Bodewes
, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
627
Launch Date:
1918-08-28
Delivery Date:
1918-11-25
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Steywal Motorenfabriek
, Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
2
Power:
180
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Steywal Gloeikop, 13-13 1/4
Speed in knots:
7
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
406.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
304.23 Net tonnage
Deadweight:
625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Length 1:
44.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
42.07 Meters Registered
Beam:
7.75 Meters Registered
Depth:
3.90 Meters Depth, moulded
Draught:
3.77 Meters Registered
Configuration Changes
Datum
00-00-1924
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 180 Pk Deutz (Gasmotor) 280x450
Datum
00-00-1939
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe motor, 4tew 4cil. Deutz 280x450, 240 PK
Ship History Data
Date/Name Ship
1919-02-18
WEESPERKARSPEL
Manager:
N.V. Algemeen Scheepvaart Kantoor Bertus Bernhard
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Commerciële Maatschappij tot Exploitatie van Vaartuigen
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
QBWC
Additional info:
Aankoopprijs HFl 311.250,--
Date/Name Ship
1921-12-08
WEESPERKARSPEL
Manager:
Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V.
, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V.
, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Sappemeer / Netherlands
Callsign:
PHVG
Date/Name Ship
1922-01-10
LAARDERMEER
Manager:
N.V. Industrieele Handel- & Scheepvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Industrieele Handel- & Scheepvaart Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PHVG
Date/Name Ship
1924-01-22
PETER
Manager:
Reederei Wilhelm Wolff
, Lübeck, Germany
Eigenaar:
Reederei Wilhelm Wolff
, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Lübeck / Germany
Callsign:
PCBN
Additional info:
1933 callsign DARW
Date/Name Ship
1937-08-02
PETER
Manager:
Reederei Warnholtz, Schmidt & Co.
, Hamburg, Germany
Eigenaar:
Reederei Warnholtz, Schmidt & Co.
, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hamburg / Germany
Callsign:
DRAW
Ship Events Data
1918-02-07:
Dagregister deel 21, nummer 1200, den zevenden Februari 1900 negentien. De ondergeteekende Albert Bernardus Schaap, wonende te Groningen, in zijne hoedanigheid van directeur van de Naamlooze Vennootschap Handelsmaatschappij en Technisch Scheepvaartbureau "Navis", gevestigd te Groningen, verklaart dat deze door hem vertegenwoordigende vennootschap is eigenaar van het stalen motorschoenerschip genaamd “Navis I”, hebbende een dek en drie masten, zijnde groot netto drie honderd vier en drie en twintig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand aan de werf van de aldaar gevestigde Naamlooze Vennootschap Scheepswerven voorheen Gebroeders G. en H. Bodewes, thans bij gemelde werf liggende en gevoerd wordende door H.K. Dost als schipper, welk vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is geboekt, noch in- of overgeschreven. Getekend te Groningen, den Februari 1919. N.V. Handelsmaatschappij en Technisch Scheepvaartbureau "Navis", A.B. Schaap. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepmeter te Groningen d.d. 8 februari 1919 no 710 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9389 GRON 1919. In de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 45. no. 10846 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 22 Januari 1924. De Bewaarder.
1918-11-00:
Gebouwd als NAVIS I voor N.V. Handelsmaatschappij & Technisch Scheepvaartbureau 'Navis', Groningen. Na de proefvaart opgelegd.
1921-01-00:
NRC 21.01.1921: Londen, 20.01.1921: De Nederlandse motorschoener 'Weesperkarspel' is met schade aan de motor en zeilen te Brixham aangekomen. Een expertise zal plaatsvinden.
NRC 25.01.1921: Brixham, 021.01.1921: Van de motorschoener 'Weesperkarspel' zijn 3 zeilen beschadigd, de oliepomp van de motor is defect en tevens zijn roer en ankerspil beschadigd.
1923-10-11:
Opgelegd door de Veenkoloniale Bank, Sappemeer. In januari 1924, door bemiddeling van de makelaar Jacq. Pierot Jr., gerechtelijk naar Duitsland verkocht.
1924-02-00:
NRC 20.02.1924: Londen, 19.02.1924: De Duitse motorschoener 'Peter' ex 'Laardermeer' van Rotterdam naar de Oostzee, is met verlies van schroef te Cuxhaven binnengelopen.
1940-11-27:
Final Fate:
Onderweg van Abo naar Ljusne in ballast in een zware sneeuwstorm bij Gävle (Zweden) gestrand bij Gaastaellen in de Finse Golf. 30 November wrak geslagen en vergaan. Door de verzekering total loss verklaard.
Afbeeldingen
Omschrijving:
WEESPERKASPEL op een werfkaart
Collectie:
Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
WEESPERKASPEL
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Kade
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Terug naar het overzicht