Inloggen
MOTOR II - ID 4402


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-06-27 / 1922-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Rigter, Uit den Bogaart, Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1917-00-00
Delivery Date: 1917-06-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Steyaard & Jannette Walen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Eng. additional info: 2tew S & J. Walen
 
Gross Tonnage: 127.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 74.00 Net tonnage
 
Length 1: 28.80 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-06-27 MOTOR II
Manager: M.C. van der Plas, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Visscherij Maatschappij Motor, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PMHW
Additional info: Kapt. N.J. de Bruin

Ship Events Data

1918-00-00: Op 27-06-1917 in de vaart gebracht als vislogger "Motor II" (SCH 66). Hermeten op 2 maart 1918 als vracht logger, nu 133 / 86. Rotterdams Nieuwsblad 12-11-1918: De motorschoener Motor II is 8 Nov. van Rotterdam te Gothenburg aangekomen. Op 30-11-1918 van Haugesund naar Vlaardingen. NvhN 17-12-1918: Motor II, 14-12-1918 te Rotterdam van Haugesund. In 1922: (Sweys) Motor II / Motorlogger / ----- / N.V. Viss. Mij. Motor / 133 / 86 / -- / Scheveningen.
1918-11-08: Rotterdams Nieuwsblad 12-11-1918: De motorschoener Motor II is 8 Nov. van Rotterdam te Gothenburg aangekomen. Op 30-11-1918 van Haugesund naar Vlaardingen, 14-12-1918 te Rotterdam van Haugesund. Op 31-01-1919 sd Maassluis n Hull, 03-03-1919 te St. Valery en Caux.
1919-12-16: Scheepvaart 16-12-1919: In de Nieuwe haven te Schiedam liggen te overwinteren:
Logger (m) SCH 66 MOTOR II en de Logger (m) SCH 346 MOTOR I.
1922-07-14: Nieuwe Vlaardingsche Courant 14-07-1922: VERKOCHTE SCHEPEN. Ten overstaan van Notaris G. van der Stuyt werden Woensdag te Scheveningen in het openbaar verkocht: 1°. De stalen motorlogger genaamd Motor I, gemerkt SCH 346, laatst gevoerd door schipper J. Dijkhuizen, met masten, rondhout, staand en loopend want, motor, zeilen, ankers, boot met riemen. Geveild voor ƒ 9000.— door den heer G. den Dulk Gzn. te Scheveningen. Niet afgemijnd. 2°. de stalen motorlogger genaamd Motor II, gemerkt SCH 66, laatst gevoerd door schipper E. Bron, met masten, rondhout, staand en loopend want, motor, zeilen, ankers, boot met riemen. Geveild voor ƒ 10.100.— door den heer Jac. den Dulk te Scheveningen en afgemijnd op ƒ 13.100.— door dezelfde.
1922-07-24: Final Fate:
24 juli 1922: De onlangs door den Heer Jac. Den Dulk te Scheveningen in openbare verkoop aangekochte motorlogger “Motor II” ( SCH 66) behoord hebbende aan de Visscherij- Maatschappij Motor te Scheveningen , is nu onderhands verkocht aan den heer Th. Haasnoot te Katwijk. 1 september 1922. Vlaardingen: De onlangs door den Heer Haasnoot te Katwijk aan Zee aangekochte motorlogger SCH 66 wordt hier voor de trawlvisserij gereedgemaakt. Het schip is nu herdoopt in “Motor I” ( KW 57)
30 augustus1922 : In zee motorlogger KW 57 ( ex Motor II SCH 66 ) st J. v.d. Bent.)
1 december 1937 , KW 57(logger) gestrand. In de nabijheid van Egmond aan zee gestrand, de 14 opvarenden zijn met de reddingboot van Egmond van boord gehaald. Is op vier kilometer ten zuiden van Egmond de logger KW 57 bij mistig weer gestrand. Het schip keerde na een reis van negen dagen met een vangst van 150 kantjes huiswaarts. Den gehele dag had men mist gehad, doch tegen den avond werd het zicht miniem. Voortdurend werd daarom gepeild. Na de laatste peiling, waarbij 8 vaam water werd gemeten, raakte het ijzeren schip met een harden stoot op een bank. Daar het schip water begon te maken gaf de schipper order te stakelen, om daardoor de aandacht van de kustwacht te trekken. Zodra deze de waarschuwing zag, werd de reddingboot klaar gemaakt. Zonder moeite kon de bemanning met bagage en bezittingen op de reddingboot overgaan, nadat een anker was uitgeworpen en de luiken waren dicht gesjord. De gestrande logger KW. 57 is vannacht, te omstreeks half drie, met sleepboothulp vlot gekomen. De logger heeft geen schade opgelopen.
1941 : gevorderd
1943 : vergaan.

Externe informatie - Overig
Type onbekend: