Inloggen
MINISTER TAK VAN POORTVLIET - ID 4316


Kroniekberichten

Datum 19 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 18 november. Het stalen stoomschip SWAN, 1.004 ton bruto en 473 ton netto, met een draagvermogen van 1.200 ton bij een diepgang van 15’, in 1899 gebouwd en van machines voorzien door de Earle’s Shipbuilding Co te Hull, en waarover het 2e survey is gehouden, is voor GBP 14.000 naar Amsterdam verkocht. Dit stoomschip, dat aan de Hull & Netherlands Steamship Co. Ltd. (J.H.N. Ringrose, mgr.) te Hull behoort, heeft inrichtingen voor 26 passagiers eerste klasse en 47 tussendekspassagiers. Het schip is voorzien van een triple expansiemachine, cilinders met een diameter van 19”, 32” en 52” bij een slag van 36”, die het een snelheid geven van 13 mijl. (opm: verdoopt in MINISTER TAK VAN POORTVLIET)

Afbeelding
Datum 22 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 20 december. Het door de Hollandsche Stoomboot Maatschappij aangekochte stoomschip SWAN zal onder Nederlandse vlag de naam MINISTER TAK VAN POORTVLIET dragen. Het stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET van deze Maatschappij, werd verkocht naar Canada en verdoopt in GENERAL WOLFE.

Afbeelding
Datum 21 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 21 februari. Het Nederlandse stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET, heden van Hull arriverende, kwam in aanvaring met de basaltmuur. Het stoomschip bekwam geen schade, doch de muur wel.

Afbeelding
Datum 04 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 4 april. Het stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET, van Hull naar hier, geraakte hedenochtend met vallend getij bij de stroomleidende dam aan de grond, doch kwam met assistentie van de sleepboot VOORWAARTS vlot en in de haven.

Afbeelding
Datum 18 januari 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 17 januari. Het hedenmorgen naar Hull vertrokken stoomschip MIN. TAK VAN POORTVLIET is bij de stroom leidende dam door de lage waterstand aan de grond geraakt en blijven zitten.

Afbeelding
Datum 22 januari 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 19 januari. Het stoomschip MIN. TAK VAN POORTVLIET kwam met het hogere watergetij van deze avond vlot en keerde in de haven terug. Morgen vertrekt de boot opnieuw naar Hull.

Afbeelding
Datum 20 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft heden een onderzoek ingesteld inzake het vastlopen van het stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET, rederij Stoomvaart Mij. Friesland te Amsterdam, kapt. J.G. Knijpinga.
De kapitein verklaarde op 17 januari 's morgens van Harlingen te zijn vertrokken, bij strenge vorst en ZZO storm, met bestemming voor Hull.
De gasboeien waren ingehaald; het schip heeft waterdichte schotten en een dubbele bodem onder de machinekamer en het voorruim, het voedingswater wordt bewaard in de achterpiek. Het schip had 186 ton lading, de grote tank was vol, de achtertank leeg, in de voorpiek was 15, in de achterpiek 6 ton voedingwater; bij elkaar had het schip 350 ton belasting. Het stak 13 voet achter, 81/2 voet voor (het moest n.l. een grote stuurlast hebben wil men het bij stormweer vrijhouden).
Het is getuige bekend, dat de diepgang in de Zuiderzee niet groter dan 36 dm. is; hij had niet voorzien, dat het zo laag water zou worden. Wanneer hij eenmaal buiten is, laat hij altijd de achtertank nog vollopen; reeds in de haven van Harlingen had men door de storm moeite gehad om slaags te komen.
Buiten de haven werd halve kracht 91/2 mijl gevaren; na 20 minuten zat het schip vast op de Pollendam; na twee dagen vergeefse pogingen gelukte het, het schip af te brengen; het had geen noemenswaardige averij, het schip voer onder loods-commando, de loods navigeerde, doch getuige kent het vaarwater volkomen. Door de ZZO storm was het buitengewoon laag water.
De Zuiderzeeloods Zeilemaker verklaarde ook uit ervaring te weten, dat het schip een grote achterlast moet hebben. Door het stormweer had het neiging om naar de Pollendam op te loeven, hoewel er bakboord roer werd gegeven; er werd goed gestuurd, doch dit hielp niet. Toen het schip vast zat, had het slechts 81/2 voet water. Bij het vertrek van Harlingen achtte getuige de waterstand niet te laag om te varen. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 01 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak van de stranding van het stoomschip MIN. TAK VAN POORTVLIET, kapt. Knijpinga, dat op 17 januari tegen de Pollendam bij Harlingen is gevaren.
De Raad schrijft het ongeval toe aan zware storm, met aan oordeelkundige lading; bovendien was daardoor het vaarwater niet diep genoeg en toonde het schip in verband met de omstandigheid dat het van voren minder diep stak dan van achteren, neiging met de kop naar genoemde dam gezet te worden.

Afbeelding
Datum 08 mei 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hull, 7 mei. Het Nederlandse stoomschip MIN. TAK VAN POORTVLIET, komende van Harlingen, is hedenmorgen hier ter rede in aanvaring geweest met de gesleept wordende lichter ADVANCE en bekwam daarbij schade aan de achtersteven. Of de lichter averij bekwam is niet bekend.

Afbeelding
Datum 14 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 11 september. Het Nederlandse stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET, van Hull heden hier binnengekomen, heeft aangebracht de bemanning bestaande uit 4 personen van de Engelse viskotter NIMROD, thuis behorende te Lowestoft.
De viskotter is 30 mijl ten zuiden van Lowestoft door 2 Duitse onderzeeërs overvallen en doormiddel van een bom tot zinken gebracht.

Afbeelding
Datum 26 april 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De MINISTER TAK VAN POORTVLIET getorpedeerd.
De MINISTER TAK VAN POORTVLIET, welk stoomschip een geregelde dienst van Nederland op Engeland en terug onderhield, was met een lading stukgoed onderweg van Hull naar Harlingen. Gisternacht ongeveer halfeen bevond het schip zich op circa 45 mijl NW uit de Nederlandse kust toen men aan boord een hevige schok waarnam. Na onderzoek bleek het schip even achter de machinekamer getroffen te zijn. Direct gaf kapitein J. Knijpinga, die een onmiddellijke ondergang van zijn schip vreesde, aan de manschappen last in de scheepsboten te gaan. Daar het stoomschip hevig water begon te maken en reeds in zinkende toestand verkeerde, toen men zich nog aan boord bevond, streek men ijlings twee sloepen, om zonder meenemen van particuliere eigendommen daarin plaats te nemen. Het verlaten van het schip had, ofschoon het vlug moest geschieden, in goede orde en zonder paniek plaats. Nadat men met de beide scheepsboten enige tientallen meters van het schip verwijderd was, zonk het in de diepte weg. Dit was ongeveer 20 minuten nadat de MINISTER TAK VAN POORTVLIET was getroffen. Dadelijk zetten de beide sloepen koers in de richting van de Nederlandse kust, in de hoop spoedig door een vaartuig te worden opgepikt. Ruim een uur had men geroeid, toen men van uit één van de sloepen een duikboot meende te zien voorbij stomen, die juist even aan de oppervlakte zich voortbewoog.
Daar het nacht was, kon men het echter niet met zekerheid bepalen, doch uit de streep of bellenbaan, die men ontwaarde, dacht men op te maken, dat één van de zeemonsters in hun nabijheid moest zijn geweest.
Opmerkelijk is het, dat de MINISTER TAK VAN POORTVLIET achter de machinekamer werd getroffen en te oordelen naar de aard van de schok rees dan ook bij de opvarenden het vermoeden, dat het schip zonder waarschuwing door een Duitse duikboot was getorpedeerd.
Zonder verdere ontmoetingen was men dinsdagmorgen tegen 12 uur op ongeveer 15 mijl west van IJmuiden genaderd, toen de beide sloepen werden opgemerkt door de IJmuider motorbotter MARTHA. Schipper G. van Dok spoedde zich naar de plaats, waar de boten met de schipbreukelingen zich bevonden, nam de mensen, die ruim 10 uur in de open boten hadden rondgedreven, op en keerde dadelijk met zijn onverwachte gasten naar IJmuiden terug. Ook de beide scheepsboten werden door de botter meegenomen en te IJmuiden binnengebracht. Dadelijk na aankomst werden de 19 schipbreukelingen in het Koning-Willemshuis opgenomen. Door de positie-commandant is hun reeds een verhoor over het gebeurde afgenomen. Alle opvarenden bleven ongedeerd, doch waren door de tocht in de open boten, door en door vermoeid.
Het stoomschip MINISTER TAK VAN POORTVLIET had een inhoud van 1.106 bruto en 566 netto registerton. In 1899 werd het van staal gebouwd. Het behoorde aan de stoomvaartmaatschappij 'Friesland’ te Amsterdam en onderhield voor de oorlog en ook nu nog een geregelde dienst op Engeland.

Afbeelding