Inloggen
MEMENTO MORI - ID 4207


Kroniekberichten

Datum 21 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremerhaven, 17 oktober. De tjalken FIDELE FAMILIE, kapt. E.J. Brouwer, van Stettin naar Meppel, en MEMENTO MORI, kapt. P. Balk, van Stettin naar Emden, zijn wegens stormweder hier op de rede geankerd.

Afbeelding
Datum 20 maart 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 18 maart. De ijzeren tjalk COSMOPOLIET, eigenaar H. de Jong te Hoogezand, is verkocht aan H. de Boer te Groningen.
De ijzeren tjalk MEMENTO MORI, eigenaar P. Balk te Groningen, is verkocht aan H. Houwerzijl te Groningen.
De ijzeren tjalk MÖWE, schipper/eigenaar Wortelboer te Oude Pekela, is verkocht naar Hamburg.

Afbeelding
Datum 07 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 april. Volgens een telegram uit Kiel is de met gerst geladen van Nakskov naar Hamburg bestemde Nederlandse tjalk MEMENTO MORI met de Duitse stoomtrawler MAKRELE in aanvaring geweest, waardoor de tjalk zonk. De trawler liep te Kiel binnen. De tjalk MEMENTO MORI, bevaren door kapitein H. Houwerzijl, te Delfzijl thuis behorende, werd in 1886 te Hoogezand van ijzer gebouwd. Het vaartuig was groot bruto 70 en netto 54 register ton. (opm: zie ook NRC 130410, 150410, AH 300810 en 251210)

Afbeelding
Datum 11 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 7 april. De stoomtrawler MAKRELE, die met het Nederlandse schip MEMENTO MORI, in aanvaring is geweest, heeft met lichte boegschade, de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 13 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 12 april. Met behulp van Marineduikers is het Nederlandse schip MEMENTO MORI gelicht en dwars in het Holtenauer wachthuis, in de kanaalmonding aan de grond gezet. Daar wordt het vaartuig gelost en daarna gaat het voor reparatie naar Kiel.

Afbeelding
Datum 14 mei 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kiel, 12 mei. Het wrak van de tjalk MEMENTO MORI is gisteren te Holtenau voor 400 Mark door de vorige eigenaar teruggekocht. De reparatiekosten van dit schip werden op 10.000 Mark geschat.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Door de Raad werd in behandeling genomen de aanvaring tussen de van staal en ijzer gebouwde tjalk MEMENTO MORI, schipper en eigenaar H. Houwerzijl uit Delfzijl en het te Geestemünde thuis behorende stoomvissersvaartuig MAKREELEN, (opm: MAKRELE) schipper Herman Wedeke. Deze aanvaring vond plaats in de nacht van 6 op 7 april in de Kieler Fjorde, met het gevolg dat de MEMENTO MORI, geladen met 100.000 kilo gerst voor Hamburg, zonk. De opvarenden werden gered. Het Seeambt te Bremerhaven verklaarde de 26e april na gehouden onderzoek, dat de zeeramp te wijten is aan het roekeloos, ondoordacht varen van de Duitse gezagvoerder H. Wedeke, wie dan ook de bevoegdheid om als gezagvoerder te varen werd ontnomen. Na voorlezing van de stukken en na in raadkamer te hebben vergaderd, deed de Raad uitspraak. De Raad oordeelde dat schipper Houwerzijl geen blaam kan treffen. (opm: zie ook NRC 130410 en 150410)

Afbeelding
Datum 25 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 23 december. Het tjalkschip MEMENTO MORI, schipper Houwerzijl, is door aanvaring met een Duitse stoomtrawler zo beschadigd geworden dat men het heeft afgekeurd. (opm: zie ook NRC 130410, 150410 en AH 300810)

Afbeelding
Datum 06 september 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog in behandeling genomen het ongeval, overkomen aan het tjalkschip MEMENTO MORI, sindsdien verdoopt in VERTROUWEN, schipper en eigenaar H. Smit te Groningen.
Blijkens verklaring van de schipper had hij geen diploma, en had het schip geen door de inspectie afgegeven certificaat, zodat het niet buiten de tonnen mocht varen. Alleen had het een certificaat van de Germanischer Lloyd.
De reis ging met een lading rogge van Hamburg naar Munster en wel over de Elbe, langs het Roode Zand (opm: Roter Sand) en het Elbe vuurschip over de Wadden. Koers werd niet genomen; er werd gestuurd van de ene ton naar de ander naar het noordwesten. De president merkte op, dat deze route niet overal betond is. Op een van de Wadden is het schip gestoten en middendoor gebroken. Volgens de schipper kon deze route niet als zeevaart, doch slechts als binnenvaart beschouwd worden.
De voorzitter gelooft, dat de verdoping van het schip juist heeft plaats gehad om de ambtenaren te misleiden, daar zij de MEMENTO MORI wel kenden en wisten, dat deze geen certificaat van zeewaardigheid had.

Afbeelding
Datum 06 september 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Voor de Raad v.d. Scheepvaart te Amsterdam werd gisteren behandeld de zaak van het op de Wadden lopen van het tjalkschip VERTROUWEN, de vroegere MEMENTO MORI, schipper H. Smit uit Groningen, op 9 augustus. Dit schip heeft geen certificaat voor de zeevaart en bevond zich met een lading rogge tussen Hamburg en Munster bij de Blauwe Balken, toen het schip op een wad stootte en brak. Deze zeeweg wordt door de assurantiemaatschappijen toegestaan en de schipper vindt, in tegenstelling met de voorzitter, dit een bewijs, dat deze reis nog binnenvaart genoemd kan worden. De voorzitter gelooft, dat de omdoping van het schip juist heeft plaats gehad om de ambtenaren te misleiden, daar zij de MEMENTO MORI wel kenden en wisten, dat deze geen certificaat voor zeevaart bezat. De inspecteur verzocht genade voor recht te doen gelden, daar de schipper beloofd heeft niet meer buiten te zullen varen.

Afbeelding
Datum 16 september 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Amsterdam, 16 september. De Raad voor de Scheepvaart behandelt 19 september. het stranden op 18 augustus. nabij Mensenerland van een tjalkschip HOOP OP ZEGEN, schipper-eigenaar H. Pilon van Appingedam. Als dan wordt tevens uitspraak gedaan inzake de MEMENTO MORI.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
Nog deed de Raad voor de Scheepvaart uitspraak in het ongeval met het tjalkschip MEMENTO MORI, schipper H. Smit, te Groningen. Met een lading rogge op reis van Hamburg naar Munster in Westfalen, strandde de MEMENTO MORI op een van de wadden, ten gevolge waarvan het brak. De schipper verklaarde desgevraagd de route langs het Elbe-zandschip en het Roode Zand naar de Wadden niet als buitenvaart te beschouwen.
Wat de uitspraak van de Raad betreft, deze meende, dat het ongeval geweten moest worden, aan onbekendheid van de schipper met het vaarwater en zijn onbekendheid met de hulpmiddelen van de navigatie. Bovendien bevreemdde het de Raad, dat de autoriteiten te Delfzijl het schip lieten passeren, hoewel het geen bewijs van zeewaardigheid had. Toch is mindere zeewaardigheid van het schip uit het onderzoek naar ’s Raads oordeel niet gebleken.

Afbeelding