|
Raad voor de Scheepvaart De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren nog in behandeling genomen het ongeval, overkomen aan het tjalkschip MEMENTO MORI, sindsdien verdoopt in VERTROUWEN, schipper en eigenaar H. Smit te Groningen. Blijkens verklaring van de schipper had hij geen diploma, en had het schip geen door de inspectie afgegeven certificaat, zodat het niet buiten de tonnen mocht varen. Alleen had het een certificaat van de Germanischer Lloyd. De reis ging met een lading rogge van Hamburg naar Munster en wel over de Elbe, langs het Roode Zand (opm: Roter Sand) en het Elbe vuurschip over de Wadden. Koers werd niet genomen; er werd gestuurd van de ene ton naar de ander naar het noordwesten. De president merkte op, dat deze route niet overal betond is. Op een van de Wadden is het schip gestoten en middendoor gebroken. Volgens de schipper kon deze route niet als zeevaart, doch slechts als binnenvaart beschouwd worden. De voorzitter gelooft, dat de verdoping van het schip juist heeft plaats gehad om de ambtenaren te misleiden, daar zij de MEMENTO MORI wel kenden en wisten, dat deze geen certificaat van zeewaardigheid had.
|