Inloggen
MARS - ID 4108


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1925
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 1181 Z AMST 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 125
Launch Date: 1925-10-20
Delivery Date: 1925-11-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18, 30 & 49-37
Speed in knots: 9.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1582.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 895.00 Net tonnage
Deadweight: 2831.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 157971 Cubic Feet
Bale: 146281 Cubic Feet
 
Length 1: 84.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: .81.61 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.91 Meters Registered
Depth: 5.13 Meters Registered
Draught: 4.95 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-11-04 DELAMERE
Manager: H. Watson & Co. Ltd, Manchester, Great Britain
Eigenaar: Manchester-Spanish Line Ltd, Manchester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Manchester / Great Britain

Date/Name Ship 1926-00-00 MARS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PLKB
Additional info: 1934 callsign PFVK

Ship Events Data

1925-00-00: Aanv. DELAMERE voor Britse rekening
1925-11-04: NRC 05-11-1925: Scheepsbouw. Rotterdam. 4 November. Heden heeft met goed gevolg de proef tocht plaats gehad van het bij de Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg te Schiedam, voor rekening van de Manchester-Spanish Line Ltd., te Manchester, gebouwde stoomschip DELAMERE. Het schip is van het shelterdektype, heeft twee door loopende dekken en voldoet aan de voorschriften van Lloyd's Register Klasse 100 A I. en de Board of Trade. De afmetingen zijn: lengte tusschen de loodlijnen 267'0", breedte over spanten 39'0, holte tot shelterdek 26' 9 1/2", draagvermogen ongeveer 2700 ton, diepgang ongeveer 18'0". De dubbele bodem, welke voor waterballast is ingericht, is. gebouwd volgens het G.A. Systeem, hetgeen deze compartimenten gemakkelijk toegankelijk maakt. Ook de voor- en achterpiek is voor waterballast ingericht. Verder heeft het schip 4 laadruimen, 1 dwarsbunker, 5 laadhoofden, 7 stoomlieren en 8 laadboomen. De masten zijn van staal en voorzien van houten inschuifbare topmasten voor de vaart onder de Manchester Kanaalbrug. De verblijven voor den kapitein, Isten stuurman en hofmeester zijn in het middendekhuis, terwijl de machinisten en stuurlieden in dekhuizen ter weerszijden van de machinekoelkast zijn ondergebracht. In het achterschip zijn de verblijven voor de bemanning ingericht, waar ook aparte schafthutten, waschplaatsen en W.C.'s voor de stokers en matrozen in een dekhuis zijn ondergebracht. Voor de draadlooze installatie is een dekhuis op den achterkant van het sloependek gebouwd. De machine installatie bestaat uit een triple expansie machine met uitgebalanceerde krukken en cylinder, 18", 30" en 49" diameter met een slag van 36". De benoodigde stoom wordt met een druk van 180 lbs. per sq. inch geleverd door twee enkele Schotsche ketels, welke tezamen een V. O. hebben van 3900 sq. ft. en voorzien zijn van vlampijpoververhitters. Verder zijn in de machinekamer de noodigé hulpwerktulgen opengesteld voor ketelvoeding. lens- en ballastwater. alsook een stoomdyamo voor de electrische verlichting van het schip.
1929-11-04: Als MARS, zijnde een stoomschip, groot 4481.19 m3, liggende te Amsterdam, door B. Bakker, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van de N.V. Kon. Nederl. Stoomboot Mij. te Amsterdam, van brandmerk 1181 Z AMST 1929 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterkant achterste dekhuis.
1945-05-29: Final Fate:
Geladen met blikken benzine op weg van Prevosa naar Patras in de Middellandse Zee op een mijn gelopen en gezonken op 3 mijl noordwest van Kaap Papas. Het schip zinkt in korte tijd, waarbij de bemanning over boord moet springen en door de brandende benzine op het wateroppervlak zoveel mogelijk onder water moet zwemmen om zich in veiligheid te brengen. Vijf opvarenden komen om het leven.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Cornelis Gerardus werd geboren op 05.08.1891 te Haarlem als z.v. Cornelis Gerardus Niemann (smid) en Maria Elizabeth Bijster. 

Cornelis Gerardus (22) (stuurman) trouwde op 22.04.1914 te Amsterdam met Sina Mathilda Prijs (22) - geb. 22.03.1892 te Nieuwer-Amstel – d.v. Mattheus Prijs (werkman) en Elisabeth Bijster. 

Dina Mathilda Prijs overleed op ????

Cornelis Gerardus overleed op 24 juli 1942 toen zijn schip TELAMON werd getorpedeerd in de Atl. Oceaan. 

 

Kinderen

-    Mattheus – geb. 1917

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.10.1910 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 21.12.1917 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 18.04.1918 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1926 – van het s.s. DIDO 

*   12/1926 – van het s.s. FAUNA

*   09/1927 – van het s.s. ORPHEUS

*   Ziek 12/1928 – 01/1929

*   01/1929 – van het s.s. ORPHEUS

*   12/1929 – van het s.s. RHEA

*   08/1930 – van het s.s. IRIS

*   10/1930 – van het s.s. TELLUS

*   10/1930 – van het s.s. VESTA

*   12/1930 – van het s.s. HEBE

*   10/1931 – van het s.s. IRIS

*   10/1931 – van het s.s. ILOS

*   11/1931 – van het s.s. NERO

*   12/1931 – van het s.s. PERSEUS

*   12/1931 – van het s.s. BRION

*   01/1932 – van het s.s. IRIS

*   06/1932 – van het s.s. EUTERPE

*   10/1932 – van het s.s. TITUS

*   10/1932 – van het s.s. EUTERPE

*   11/1932 – van het s.s. IRIS

*   01/1933 – van het s.s. BRION

*   03/1933 – van het s.s. NERO

*   03/1933 – van het s.s. IRIS

*   08/193 – van het s.s. ARIADNE

*   08/1933 – van het s.s. ATLAS

*   10/1933 – van het s.s. MIDAS

*   11/1934 – van het s.s. BERENICE

*   06/1935 – van het s.s. IRENE

*   07/1935 – van het s.s. MEROPE

*   09/1935 – van het s.s. BERENICE

*   07/1936 – van het s.s. THESEUS

*   08/1936 – van het s.s. BERENICE

*   11/1936 – van het s.s. FAUNA

*   03/1938 – van het s.s. ORPHEUS

*   09/1938 – van het s.s. MEROPE

*   01/1939 – van het s.s. VESTA

*   031939 – van het s.s. IRIS

*   03/1939 – van het s.s. ARIADNE

*   07/1939 – van het s.s. MARS

*   19.. – van het s.s. ????

*   1941 – van het s.s. GANYMEDES

*   19.. – 1942 van het  s.s. TELAMON – geb. in 1928.  

 

Overige bijzonderheden

Kwam op 27.10.1910 in dienst bij de K.W.I.M. als 4e officier a/b van het s.s. MAROWIJNE.

Trad op 22.09.1919 in dienst bij de K.N.S.M. als 1e stuurman a/b s.s. IRENE.

Stuurman en Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de K.N.S.M.

 

C.G. Niemann overleefde de aanval op de GANYMEDES op 1 juli 1941, door Duitse vliegtuigen.

 

Op 24.07.1942 wordt het vrachtschip ss. 'TELAMON' (1928) van de KNSM, op weg van New York via Georgetown naar Port of Spain (Trinidad), onder kapitein C.J. Niemann, op de Atlantische Oceaan ten oosten van Trinidad door de Duitse onderzeeboot 'U 160' getorpedeerd en binnen vier minuten tot zinken gebracht. 23 opvarenden komen hierbij om het leven. De overlevenden weten zich te redden met behulp van de vlotten en kunnen later worden opgepikt door het Britse ss. 'Canadoc', die de schipbreukelingen op 27 juli te Port of Spain aan wal zal zetten.

 

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Niemann, Cornelis Gerardus

Familiegegevens

 

Dingeman werd geboren op 27.04.1894 te Vlissingen als z.v. Jacobus van Molenbroek(werkman)  en Jerina Geschiere. 

Dingeman (26) (stuurman) trouwde op 01.06.1920 te Vlissingen met Cornelia Leinse (19) – geb. ca. 1901 te Vlissingen – d.v. Adriaan Leinse (ketelmaker) en Adriana Hendrika Rozemond. 

Cornelia Leinse overleed op 28.04.2000 te Vlissingen (99).

Dingeman overleed op ??? 

 

Kinderen

-    Jerina Adriana – geb. 04.10.1920 te Vlissingen

 

Opleiding

Dingeman kreeg zijn zeevaartkundige opleiding aan de Zeevaartschool te Vlissingen.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op12.12.1914 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 12.04.1918 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.09.1923 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   194? – 1945 van het s.s. MARS

 

Overige bijzonderheden

Dingeman trad op 26.05.1915 in dienst bij de K.N.S.M. als 3e stuurman op het s.s. TRITON.

Dingeman heeft tot aan WO II gevaren bij de KNSM in alle rangen t/m 1e stuurman.

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Datum vanaf: 1945
Kapitein: Molenbroek, Dingeman van

Afbeeldingen


Omschrijving: DELEMARE
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: MARS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

RN 080939
Het Britse schip MANAAR is op 80 mijl van Kaap Roca door een Duitse duikboot getorpedeerd. Het schip is gezonken.
Het Nederlandse stoomschip MARS van de K.N.S.M. is te Lissabon met 30 overlevenden van de MANAAR aangekomen. Het Portugese schip CARVALNO ARAUJO bracht 16 overlevenden mee, zodat men nog in het onzekere verkeert over het lot van de overige 42 personen.