Inloggen
MARNE - ID 4096

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 11694 GRON 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 102
Delivery Date: 1926-10-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 175.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 105.00 Net tonnage
Deadweight: 235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12361 Cubic Feet
Bale: 10893 Cubic Feet
 
Length 2: 32.70 Meters Registered
Beam: 5.82 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1926-10-29 MARNE
Manager: N.V. Wm. H. Müller & Co.'s Erts- en Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Wm. H. Müller & Co.'s Erts- en Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLJG

Date/Name Ship 1933-12-16 MARNE
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLJG
Additional info: 1934 callsign: PFUW

Ship Events Data

1926-10-04: Dagregister deel 25 nummer 481 den vijfden October 1900 zes en twintig. Bijlbrief. De ondergeteekende J. Koster Hzn., scheepsbouwer te Gideon nabij Groningen, verklaart hiermede dat op zijne Scheepswerf te Gideon voornoemd is gebouwd en nieuw te water gelaten voor rekening van N.V. Wm. H. Müller & Co. te Rotterdam, de staalijzeren motorvrachtboot genaamd “Marne” welk vaartuig met toebehoren toebehoort aan de N.V. Wm. H. Müller & Co. te Rotterdam. Groningen 4 October 1926. J. Koster Hzn. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11694 en Blijkens verklaring van den Scheepsmeter te Groningen d.d. 6 October 1926 nr. 654 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 11649 GRON 1926 en in de andere kantlijn staat bijgeschreven: Opnieuw geboekt deel I nr. 107 Z.)
1926-10-29: NvhN 30-10-1626: Delfzijl, 29 October. Hedenmorgen werd alhier een proefvaart gemaakt met het op de werf Gideon te Groningen nieuwgebouwde motorschip Marne, model kruiser achterschip, kapt. de Winter. Het schip is voorzien van 'n 150-185 H.P. compressorlooze Dieselmotor, en behaalde bij de proefvaart een snelheid van negen mijl. In de ruimen bevinden zich geen stutten, wat de laadruimte ten goede komt. Het vaartuig werd direct na de proefvaart overgenomen door de firma Muller van Rotterdam, die het schip heeft laten bouwen voor de vaste dienst tusschen Rotterdam en Parijs.
1927-01-25: Op 25-01-1927 als MARNE, zijnde een motorschip, metende 496.65 m3 bruto inhoud, liggende te Rotterdam, door C.J. Lambrechtse, scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 107 Z GRON 1927 op het achterschip op het verhoogd achterdek voor de middelste lichtkap. (Opm.: De vroegere merken zijnde 11694 GRON 1926 zijn verwijderd.)
1932-10-30: Algemeen Handelsblad 01-11-1932: MARNE. (Dover, 30 Oct.) De Nederlandsche motorboot "MARNE" van Amsterdam naar Parijs bestemd, is in de Duins voor anker gekomen en rapporteerde in den jongsten stom een anker en 35 vaam ketting te hebben verloren.
1940-05-00: In 05-1940 uitgeweken naar Engeland en ingeschreven bij the Netherlands Shipping & Trading Commitee te London.
Wm. H. Müller & Co. (London) Ltd., managers.
1940-06-00: In time-charter bij The Ministry of Shipping, London.
1941-08-31: Final Fate:
31-08-1940 op weg van South Shields naar Thornaby on Tees met een lading graan van 160 ton, 's morgens tegen 11 uur ging de loods van boord en om 11,10 uur liep het schip op een mijn ter hoogte van Nord Tyne pierlicht en zonk. Kapitein P. Stam en de sturman werden gered, ze werden opgepikt door de Engelse sleepboot en te South Shields aan wal gezet. De drie andere bemanningsleden machinist M.C. Mange, matroos J. Weever en kok J.R. Nijs kwamen hierbij om. (De teboekstelling in het Kadaster wordt op 22-10-1946 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Marne 1926.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Marne 1926.
Gemaakt door: Unknown