Inloggen
MANGKALIHAT - ID 3952


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Deutsche Schiff- & Machinenbau A.G., Werk Joh. C. Tecklenborg A.G., Wesermünde, Germany
Werfnummer: 425
Launch Date: 1928-00-00
Delivery Date: 1928-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deschimag, Werk Joh. C. Tecklenborg A.G., Wesermünde, Germany
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 5100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 34 1/4, 52 3/4 & 86 5/8-55 1/8
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8457.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5193.00 Net tonnage
Deadweight: 12215.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 727000 Cubic Feet
Bale: 651000 Cubic Feet
 
Length 1: 490.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 62.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 32.30 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-04-00 LINDENFELS
Manager: Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1940-05-10 MANGKALIHAT
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart II, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1940-05-00: De LINDENFELS werd wegens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 te Sabang opgelegd. Daar op 10 mei 1940 door de Nederlandse Indische regering in beslag genomen, onder Nederlandse vlag gebracht en verdoopt.
1942-05-04: Op reis van New York naar Kaapstad is de MANGKALIHAT op 4 mei 1942 op een mijn gelopen. Het schip werd zwaar beschadigd, doch men slaagde er in het schip te Kaapstad binnen te brengen. Na een zeer langdurige reparatie kwam het schip op 8 april 1943 weer in de vaart. (een beschrijving van deze bijzondere reparatie vindt men in S.J. Graaf van Limburg Stirum "Varen in Oorlogstijd, uitgave De Boer 1947, blz.430 e.v.)
1943-08-01: Final Fate:
Op reis van Suez via Kaapstad naar het Verenigd Koninkrijk in konvooi B.C.2 werd de MANGKALIHAT op 1 augustus 1943 des avonds om 19.00 uur, toen het schip in Straat Mozambique, ten oosten van Lourenco Marquet in positie 25˚06’ZB en 34˚14’OL, voer, getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U.198. Een hevige ontploffing in de midscheeps vond plaats en machinekamer, ketelruim en ruim III liepen vol water. Een deel der bemanning verliet in paniek het schip. 10 opvarenden kwamen om het leven. De MANGHALIHAT bleef echter drijven en een escorte vaartuig en een sleepboot trachtten de volgende dag het schip te slepen, doch op 3 augustus 1943 om 21.00 uur zonk de MANGKALIHAT en was verloren in positie 25˚49’ZB en 35˚37’OL.

Afbeeldingen


Omschrijving: De LINDENFELS
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Jansen, Schiffsfotos
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De MANGKALIHAT 5 april 1942
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: MANGKALIHAT bij werf te Kaapstad na op 4 mei 1942 op een mijn te zijn gelopen (uit "De Nederland in Wereldoorlog II", gedenkboek van de S.M.N.)
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De MANGKALIHAT in 1942 te Kaapstad met schade t.g.v. mijnontploffing. (zie events)
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering